Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3467034
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en wil graag mijn verhaal met jullie delen. Ik heb de afgelopen weken al veel aan dit forum gehad!

Graag wil ik wat meer informatie of verhalen van mensen die hetzelfde meemaken of mee hebben gemaakt.
Zoals mijn onderwerp al zegt ik weet het even niet meer.

Vorige maand hebben we met spoed onze lieve lady van 4 jaar af moeten geven. Lady was een kleine Jack Russel super lief, sociaal en goed getraind. Ze heeft in 2022 een nestje met 2 puppies gekregen waarvan er nog eentje bij ons woont.
Afgelopen zomer kreeg ze wat mankementen. blaasontsteking daar begon het mee. Andere brokken van de da meegekregen maar daar ging ze zo slecht op dus gewoon weer terug naar haar oude brok. Toen begon ze kaal te worden bij haar borstkastje en poten en ook heel rood. Dus weer terug naar de da die had het over demodex? Allergieën, atopie. Ze wilde haar 6 weken lang op eliminatie dieet hebben dus de royal canin anallergenic. Naar twee weken werd het nog niet minder. Ik zat met mijn handen in het haar en omdat ik vond dat ik bij de da ook geen steek verder kwam ben ik gaan zoeken en kwam ik via via uit bij een biotensormeting. Ik dacht nog wat zweverig maarja wie niet waagt wie niet wint. In de tussentijd veel geleerd en gelezen over dus de verse voeding ik dacht nou dat moet iets voor hier zijn daar ga ik me nog meer in verdiepen maar ik moest ergens beginnen en omdat ik ergens wel had verwacht dat ze iets van een allergie zou hebben ben ik toch voor de biotensormeting gegaan. Daar uit kwamen dus zoveel dingen waarvan ik eigenlijk schrok. Dus in overleg begonnen met gestoomd konijn, gewelde groenten en wat suplementen. Binnen een paar dagen had ik een hele andere hond :) ontlasting goed, actiever, haar huid en poten waren niet meer rood en zelfs haar haren begonnen naar 2 weken terug te groeien. Maar toen naar 4 weken heeft ze tijdens het uitlaten iets gegeten waardoor ze is vergiftigd en helaas is overleden. :'( Wat precies weten we niet.

Maar nu het volgende verhaal:

Een week na dien begon haar pup rex allemaal over te geven en diarree erbij. Dus we dachten oh shit hij heeft ook iets gegeten maar hij is groter jonger en sterker dus hij had er minder last van? ‘s maandags gelijk de dierenarts gebelt en een röntgen laten maken want misschien hadden ze toch iets gegeten maar zat rex verstopt? Omdat er zo weinig ontlasting steeds uitkwam. Röntgen was goed er zat geen verstopping maar wel wat gasvorming. Kleine porties eten hield hij binnen maar de diarree bleef en aandrang voor te zitten en hij was echt nog niet fit. Dus hup weer naar de da voor nog een röntgen en een echo. De gasvorming was minder en op de echo waren ook geen gekke dingen te zien. Maar nog steeds ging het niet goed met rex nog steeds diarree en nu ook met bloed erbij en daarbij was hij zeker nog niet fit. Hij gaf echt aan dat hij ziek was. Dus weer terug naar de da. Nu dan maar een bloedtest gedaan. Oja en graag zie ik hem ook op andere brok natuurlijk weer de rc anallergenic.(ik ben er geen fan van) Want ja waarschijnlijk toch allergie,atopie?

Uitslag van de bloedtest:
kwam uit dat hij een laag eiwit gehalte heeft dus dat dan de eiwitten door de darmen heen lekken? Een lekkende darm? Oh en nu? Beschadiging? Chronisch? Overleefd hij dit? Kan hij hiermee oud worden?
Hij is nog zo jong (deze maand word hij 2)

B12 was goed. Organen waren ook goed.
Ontstekingswaarde hoog dus toch een maag darm ontsteking? Ple, ibd? Of ook allergie, atopie? Verschillende moeilijke woorden waar ik nog nooit van had gehoord passeerde de revue bij de da. Ik was in paniek, het was een gezonde fitte hond en die is nu super ziek en waardoor?

Ab mee gekregen en ook prednison voor het lange kerstweekend. Ging iets beter maar nog niet fit. Voor oud en nieuw nog een controle afspraak gepland om te kijken hoe het met hem ging. Ik zeg ik ben er nog niet gerust op krijgt hij wel genoeg eiwitten binnen met die rc?
Dus nog snel een klein bloedtestje voor eiwit, rode en witte bloedcellen.
Diezelfde avond telefoon! Eiwit en rode bloedcellen goed maar nu waren de witte bloedcellen weer niet goed dus toch weer of nog steeds ontsteking? Ze wisten het eigenlijk ook niet.
Nieuwe kuur ab opgehaald en ik moet zeggen een dag later begon hij al iets meer op te knappen. Ontlasting ging de goede kant op minder aandrang en was al een stuk fitter. Maar hij bleef aangeven dat die nog niet helemaal in zijn hum zit.
Ik vind dat zijn mond droog is smakken? Bijten in achterpoot? Dus ik vraag aan de da een verwijzing voor een internist. Daar ben ik dus afgelopen dinsdag geweest. Echo gemaakt gelukkig geen gekke dingen gezien. Eigenlijk zag alles er normaal uit. Maar nu beginnen ze over een hernia? Of oversprong gedrag? Nou breekt mijn klomp! Ik kom voor het maag darmstelsel en de Ple en ibd beschadigingen en/of chronisch? en nu hebben ze het over een hernia in de lage rug? Toch weer medicijnen daarvoor meegekregen en daarover telefonisch evalueren einde van volgende week. Aankomend weekend gaan we 1 dag stoppen met de prednison eens kijken hoe hij daarop reageert

Vandaag nog even gebelt met de da want die had ook het rapport van de internist gehad. Ik zeg ik weet het even niet meer. Er is al zoveel op ons afgekomen de laatste tijd en ook voor rex. Echo hier röntgen daar, bloed prikken. Word het allemaal te stressvol? Zullen we even aan kijken hoe het gaat? Als we de prednison afbouwen. Hem even wat rust gunnen misschien ook om aan te sterken en alles te verwerken?
Ik heb voor rex wel een afspraak gemaakt voor de biotensormeting maar daar kan ik pas over 4 weken terecht daarna eens alles naast elkaar leggen, voeding aanpassen,vers voer, van de medicijnen af. Of door blijven dokteren???????

Zoals ik al zij ik weet het even niet meer dus ik hoop op wat herkenning, hulp,adviezen,verhalen.
Ik ben een echte dierenvriendin en heb alles voor ze over maar ben voor nu een beetje klaar met dokteren.

Groeten Kim
#3467036
Hoi Kim,
Ohw boy, wat een geschiedenis heb jij met je hondjes achter de rug :o :-\ . Heel eerlijk gezegd denk ik niet dat ik hier mijn handen aan wil branden. Dit is een te gecompliceerde zaak. Misschien dat andere mensen hun mening willen/durven geven, ik in ieder geval niet. Ik weet ook niet of het herstel dat hij heeft doorgemaakt te wijten is aan de prednison. Het lijkt mij dat een arts dat moet weten. Ik snap ook niet zo goed waarom het lijkt alsof ze je allemaal maar een beetje laten zwemmen en weinig 'de leiding nemen" in deze. Hier "Word het allemaal te stressvol? Zullen we even aan kijken hoe het gaat? Als we de prednison afbouwen. Hem even wat rust gunnen misschien ook om aan te sterken en alles te verwerken?" moet je dierenarts toch een mening over hebben? Wat zei hij/zij dan gisteren?
Groetjes, Lizzy
#3467042
Ik vrees dat je nog geen goede DA getroffen hebt. Niemand pakt idd door.
Weten ze allemaal de volledige geschiedenis? Dat geven ze toch aan elkaar door bij een doorverwijzing?

Heb je verteld wat er met de oudste hondje gebeurt is? Misschien heeft hij idd iets gelijkaardigs. Hoe weet je dat zij vergiftigd is geweest?

Is er een uitgebreid bloedonderzoek geweest en heb je die resultaten? Is daar niets anders aan af te lezen dan 'ontsteking'?
En wanneer hebben ze dan bloed genomen? Nadat ze al een tijd aan hem aan het prullen waren of als eerste en ging dat bloed nemen vlot of niet? Omdat van stress de leukocyten nl ook de hoogte in vliegen.

De logica in het verhaal is idd compleet zoek. Je zou idd eens alle testresultaten naast elkaar moeten leggen. Ale, of een dierenarts zou dat moeten doen.
En steeds opnieuw echo's doen heeft idd geen zin als daar toch niets op te zien is.
#3467044
Bedankt voor je reactie.
Je gaat naar de da omdat je hondje ziek is en hoopt daar eigenlijk een stuk wijzer te worden. Maar dat is in dit geval dus niet. Ik heb al wat verschillende da bezocht met al mijn huisdieren. En toch bij deze blijven “plakken” vanwege de goede service.
Ja de volledige geschiedenis is bekent. Ook van het overleden hondje. Ze is gestorven in het dierenziekenhuis en daar is een heel rapport van doorgestuurd. Vanwege de klachten en symptomen die ze had “vermoeden” ze een vergiftiging. Eigenlijk wisten ze dat wel zeker maar ze vroegen wel of ik autopsie wilde laten doen. Ik heb er over getwijfeld maar het was best wel een gedoe en wilde dat het beestje ook niet meer aan doen
( wij wonen aan een park met slootjes, er word ook veel rotzooi in het park gegooid)

Ja er is een uitgebreid bloedonderzoek. Dit is allemaal afgelopen december gedaan. Ik wilde er vaart achter zetten omdat ik bang was/ben dat het chronisch zou gaan worden. Ik heb mee mogen kijken ze kunnen me het eventueel ook nog doormailen en eigenlijk was alles goed behalve dan die ontsteking meestal is dan ook volgens hun de B12 laag maar die was super goed! Bloed nemen ging vlot van te voren aangegeven dat ik dat graag wilde. Dus bij binnenkomst ook meteen mooi bloed af kunnen nemen.

Groetjes Kim
#3467046
Bedankt voor je reactie

Ik snap het helemaal!

De prednison ja ik weet het ook niet of is het toch van die tweede ab kuur? Daar is hij een stuk mee van opgeknapt. Ik vind het wel spannend om af te bouwen met de prednison.
En morgen een dag over te gaan slaan.

Ja dat was dus wat ik vroeg aan de da. En ze ze zij we doen wat jij wilt maar ik snap wel als je het even wilt aankijken/observeren. Ik denk dat ze er geen mening over kunnen geven omdat ze het zelf ook niet helemaal weten

Groetjes Kim

(Ik probeer op jullie berichten te reageren maar ik krijg het niet voor elkaar.)
#3467052
Kimrex schreef: vr 12 jan 2024, 14:27 Heeft er iemand nog ervaring met smakken en droge mond van de hond?

En bijten in achterbillen (oversprong gedrag)?


Groetjes Kim
Naar mijn beleving kan de droge bek een bijwerking zijn van de prednison. Dat zou dus minder moeten worden bij het afbouwen.

Het bijten op de achterbillen kunnen veel dingen zijn. Van geïrriteerde anaalklieren tot vlooien (die gaan vaak lekker daar op de achterhand zitten), tot een pijnlijke rug of pijnlijke achterhand. Ik zie dit niet gauw als overspronggedrag.
#3467059
Bedankt voor je reactie.

Vandaag een dag zonder prednison en het lijkt allemaal goed te gaan. Heb hem ook nog niet horen smakken of een dat het lijkt of die een droge mond heeft.

De anaal klieren hebben ze al twee keer uitgeknepen de afgelopen 6 weken. Vlooien zaten er ook niet.
Dan misschien toch een pijnlijke rug of achterhand?de medicijnen die ik daarvoor heb meegekregen lijken mij ook niets te doen. Het word er niet minder van

Groetjes kim
#3467061
Kimrex schreef: za 13 jan 2024, 17:43 Bedankt voor je reactie.

Vandaag een dag zonder prednison en het lijkt allemaal goed te gaan. Heb hem ook nog niet horen smakken of een dat het lijkt of die een droge mond heeft.

De anaal klieren hebben ze al twee keer uitgeknepen de afgelopen 6 weken. Vlooien zaten er ook niet.
Dan misschien toch een pijnlijke rug of achterhand?de medicijnen die ik daarvoor heb meegekregen lijken mij ook niets te doen. Het word er niet minder van

Groetjes kim
Hoi Kim,
Zou het een idee zijn om met hem eens naar een osteopaat (die ook dierenarts is) te gaan? Misschien dat zij kunnen meekijken met je.
Groetjes, Lizzy
#3467067
Kimrex schreef: vr 12 jan 2024, 13:39 Bedankt voor je reactie.
Je gaat naar de da omdat je hondje ziek is en hoopt daar eigenlijk een stuk wijzer te worden. Maar dat is in dit geval dus niet. Ik heb al wat verschillende da bezocht met al mijn huisdieren. En toch bij deze blijven “plakken” vanwege de goede service.
Ja de volledige geschiedenis is bekent. Ook van het overleden hondje. Ze is gestorven in het dierenziekenhuis en daar is een heel rapport van doorgestuurd. Vanwege de klachten en symptomen die ze had “vermoeden” ze een vergiftiging. Eigenlijk wisten ze dat wel zeker maar ze vroegen wel of ik autopsie wilde laten doen. Ik heb er over getwijfeld maar het was best wel een gedoe en wilde dat het beestje ook niet meer aan doen
( wij wonen aan een park met slootjes, er word ook veel rotzooi in het park gegooid)

Ja er is een uitgebreid bloedonderzoek. Dit is allemaal afgelopen december gedaan. Ik wilde er vaart achter zetten omdat ik bang was/ben dat het chronisch zou gaan worden. Ik heb mee mogen kijken ze kunnen me het eventueel ook nog doormailen en eigenlijk was alles goed behalve dan die ontsteking meestal is dan ook volgens hun de B12 laag maar die was super goed! Bloed nemen ging vlot van te voren aangegeven dat ik dat graag wilde. Dus bij binnenkomst ook meteen mooi bloed af kunnen nemen.

Groetjes Kim
Dan weet ik het ook niet.
Maar ik blijf met het gevoel zitten dat de DA wel nog wat zou moeten doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door