Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3466761
blazerke schreef: vr 05 jan 2024, 14:35 Lizzy ,

Murphy plaste niet normaal meer , hij stond daar met zijn poot omhoog maar er kwam bijna niets uit , daarom zijn we naar de da gegaan , bij aankomst daar wou hij plassen maar ging niet zo goed en er zat wat bloedspoor in de urine , dan hebben ze een echo en foto genomen en zagen ze dat de blaas vol stenen zat , met gevolg een operatie .

Ik geef hem nu wel een supplement voor blaas en nieren , momenteel is dat de Urologist van sensipharm .
Ik heb nog van Groene Os de Solidago Complex , geef ze uiteraard niet samen !
Juist. Heftig zeg. Ik ken Urologist van sensipharm niet. Solidago is prima. Ik ben benieuwd wat de pH waarde van de urine gemeten over een paar dagen doet.
Door blazerke
#3466762
Lizzy ,

momenteel geef ik de urologist omdat ik die al eerder had , is ook het makkelijks te geven zijn capsules die je kan breken en in de voer kan doen .
maar misschien is de Solidago beter dat weet ik niet , maar daar raden ze aan om het niet bij het voer te geven en het zijn druppels weet niet of hij dat zo gaat opnemen .

ja het was zeker heftig en wetende dat hij zich niet echt ziek vertoonde hoor , hij eten goed en was niet loom ofzo .

wat de pH gaat doen zal ik moeten afwachten , maar eerlijk gezegd verwacht ik niet veel verandering daarin .
zoals gezegd ga ik strak nog eens proberen te meten als het lukt want het is hier stormachtig weer pfff en moet dan met mijn pillamp bijlichten ;D

bij mij is de grootste vrees dat hij het terug zou krijgen :-[
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3466765
Als je de pH blijft monitoren ga je het normaal wel op tijd zien als hij terug zou kunnen ontwikkelen.

Maar ik begrijp helemaal dat je het eng vind.
Had je niet eerder gemerkt dat hij moeilijk kon plassen?
Door blazerke
#3466766
pearlsofpassion ,

Ja ik ga nu de eerste week wel veel controleren , dan zou ik naar een keer of drie per week kunnen overstappen en het zo nog iets meer afbouwen .
Ben ook van plan om ergens in februari eens een urinestaal naar de da te doen en desnoods even een echo of radiografie te laten nemen van de blaas om te zien dat geen nieuwe stenen gevormd worden .
daarom geef ik nu ook één van de twee genoemde supplementjes om de blaas zuiver te houden op hoop dat die hun werk doen zodat hij geen nieuwe onstekking zou maken .

En neen we hadden het niet direkt gemerkt dat hij anders is beginnen plassen , nu letten we daar wel meer op maar vroeger ging hij buiten in de tuin en ja je let daar niet op omdat je zulke problemen niet verwacht bij een hond die je al meer dan 10 jaar zonder problemen bij je hebt hé .

Maar we blijven voorzichtig positief
En wil jullie allemaal bedanken voor de ondersteuning en de raad die jullie geven en die ik hopelijk nog kan krijgen ;D
Door Lizzy
#3466773
blazerke schreef: vr 05 jan 2024, 20:35 pearlsofpassion ,

Ja ik ga nu de eerste week wel veel controleren , dan zou ik naar een keer of drie per week kunnen overstappen en het zo nog iets meer afbouwen .
Ben ook van plan om ergens in februari eens een urinestaal naar de da te doen en desnoods even een echo of radiografie te laten nemen van de blaas om te zien dat geen nieuwe stenen gevormd worden .
daarom geef ik nu ook één van de twee genoemde supplementjes om de blaas zuiver te houden op hoop dat die hun werk doen zodat hij geen nieuwe onstekking zou maken .

En neen we hadden het niet direkt gemerkt dat hij anders is beginnen plassen , nu letten we daar wel meer op maar vroeger ging hij buiten in de tuin en ja je let daar niet op omdat je zulke problemen niet verwacht bij een hond die je al meer dan 10 jaar zonder problemen bij je hebt hé .

Maar we blijven voorzichtig positief
En wil jullie allemaal bedanken voor de ondersteuning en de raad die jullie geven en die ik hopelijk nog kan krijgen ;D
Je kunt hier altijd terecht!

Maar ja nee, ik snap het helemaal hoe dat je niet opgevallen is. Ik ben van struviet trouwens niet gewend dat het een blokkade geeft... Dus je hebt wel echt pech.

Ik zou voorlopig de pH waarde goed blijven monitoren. Als die stabiel laag blijft, dan groenten weer gaan voeren. En dan blijven meten. Even kijken waar hij op reageert. En goede KVV blijven geven, zonder premix of andere fratsen. En dan hoop ik dat het goed blijft gaan. Vind het wel een goed idee hoor, om af en toe wat urine naar de dierenarts te brengen voor de komende tijd!
Door blazerke
#3466778
gisteren avond voor het slapen gaan ook nog even gemeten en dan was de pH 7
Afbeelding

vanmorgen was het terug 5 , vinden jullie dit aanvaardbaar dat er zo'n groot verschil is ?

Ja met de degomeat zou ik willen stoppen want die heeft ook een premix , de dinapet volgens hun niet in de enkelvoudige varianten .

Dit zijn de stenen die ze verwijderd hebben , het waren er nog meer want ze hebben er moeten opsturen naar het labo
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Door blazerke
#3466798
Lizzy ,

Als ik kvv zonder premix geef ( zijn toch mineralen en vitaminen dacht ik ) moet ik dan iets bijgeven om dit te compenseren ?
Door Lizzy
#3466799
blazerke schreef: za 06 jan 2024, 15:49 Lizzy ,

Als ik kvv zonder premix geef ( zijn toch mineralen en vitaminen dacht ik ) moet ik dan iets bijgeven om dit te compenseren ?
Je mag naast de KVV (liefst 4 a 5 verschillende diersoorten voeren) 2 keer per week een rauw ei geven. En als er in je KVV geen vette vis zit: kun je 1 a 2 kleine vette visjes zoals sardien of panharing geven. Die kun je gewoon rauw/heel voeren. Zeewier is ook altijd super gezond. En als er zeker geen sprake meer is van struviet, dan kun je ook weer rauwe gepureerde of licht gekookte groenten gaan geven.
Door blazerke
#3466813
Lizzy schreef: za 06 jan 2024, 16:08 Je mag naast de KVV (liefst 4 a 5 verschillende diersoorten voeren) 2 keer per week een rauw ei geven. En als er in je KVV geen vette vis zit: kun je 1 a 2 kleine vette visjes zoals sardien of panharing geven. Die kun je gewoon rauw/heel voeren. Zeewier is ook altijd super gezond. En als er zeker geen sprake meer is van struviet, dan kun je ook weer rauwe gepureerde of licht gekookte groenten gaan geven.
Ik geef al zeker 7 verschillende diersoorten .
Een eitje dat kan ik nog voorzien ;D
in de degomeat kalkoen 60% /vis 40% zit witte vis ( haring , makreel ) zo staat het in hun beschrijving , maar als ik stop met degomeat kan ik wel eens kijken in de supermarkt naar sardines of haring en het bij in zijn voeder doen .
Als hem rauwe vis geef moet ik dan de kop , de graten en de schubben verwijderen ?
zeewier kan ik eens kijken waar ik dat kan vinden .

als hij s'morgen pH 5 heeft en s'avonds 7 is dat aanvaardbaar ?
Door blazerke
#3466833
ja inderdaad , en dan weet ik niet hoeveel ze er opgestuurd hebben naar het labo .
daarom dat ik ook zo bang ben voor de toekomst :-[
Door Lizzy
#3466835
blazerke schreef: za 06 jan 2024, 18:34 Ik geef al zeker 7 verschillende diersoorten .
Een eitje dat kan ik nog voorzien ;D
in de degomeat kalkoen 60% /vis 40% zit witte vis ( haring , makreel ) zo staat het in hun beschrijving , maar als ik stop met degomeat kan ik wel eens kijken in de supermarkt naar sardines of haring en het bij in zijn voeder doen .
Als hem rauwe vis geef moet ik dan de kop , de graten en de schubben verwijderen ?
zeewier kan ik eens kijken waar ik dat kan vinden .

als hij s'morgen pH 5 heeft en s'avonds 7 is dat aanvaardbaar ?
Nee, je hoeft van de vis niks te verwijderen. Uiteraard geef je wel vissen die bij een formaat hond als de jouwe passen. Zoals panharing en sardien. Die kun je heel en rauw geven, met kop, met graat, met schubben.

Zelfs Beaphar verkoopt zeewier, dus dat moet niet te moeilijk zijn. Die noemt het Algolith. Bio-Ron verkoopt ook ijslands zeewier. Maar ook Pit en Pit verkoopt zeewier. Dan kun je het beste verschillende soorten kiezen en dan een snufje van geven.

Ik wilde gisterenavond de pH waarde van de urine van mijn honden opmeten maar dat is niet gelukt. Ik ga het vanmiddag/vanavond weer proberen maar ik kan je alvast verklappen dat ik in mijn carrière als hondenmoeder zoveel pH waardes voorbij heb zien komen dat ik denk dat het geen probleem is, 's morgens 5 en 's avonds 7. Zoals ik al eerder schreef fluctueert de pH waarde van de urine. Onder invloed van de voeding maar zelfs onder invloed van veel lichamelijke beweging. Dus als jij 's avonds gaat meten na een flinke wandeling: is pH waarde hoger (alkalischer). Zeker in de ochtend moet de urine zuurder zijn. En dat is ie. Ik denk wel dat je er goed aan hebt gedaan om andere sticks te kopen. Die wat nauwkeuriger meten. Want de pH waarde zou wel eens meer rond de 6.8 kunnen zijn in de avond. Of rond de 7.4. En dat zijn dingen die je wel wilt weten.

Hoe laat ga je wandelen en hoe laat geef je eten en hoe laat meet je de pH waarde van de urine?
Door blazerke
#3466839
Lizzy ,

Vanmorgen heb ik met de strips gemeten van de gezondeshop die jij voorstelt en dan zou ik zeggen dat het meer naar een 6 aanleunt een 5,7 ;D
er zit een klein verschil tegenover de Combur strips van Roche .

s'morgens meet ik rond 8:00 à 8:30 uur en daarna geef ik zijn eten
om 17:00 uur krijgt hij zijn avond eten en om 19:30 uur krijgt hij nog een klein pensstaafje
voor het slapen gaan rond 23:30 uur meet ik dan nog de pH en dan heb ik een 7
wandelen zit er momenteel niet in omdat ikzelf ook nog op de sukkel ben met mijn gezondheid , maar hij kan wel in de tuin rondlopen .

De zeewier van Bio-Ron heb ik al gevonden en ze spreken van 1 à 2 gram/dag , maar wat mij opviel is dat er 47% koolhydraten inzitten is dit aanvaardbaar in mijn geval ?
Door Lizzy
#3466841
blazerke schreef: zo 07 jan 2024, 09:41 Lizzy ,

Vanmorgen heb ik met de strips gemeten van de gezondeshop die jij voorstelt en dan zou ik zeggen dat het meer naar een 6 aanleunt een 5,7 ;D
er zit een klein verschil tegenover de Combur strips van Roche .
pH 5 of pH 6 is echt een mega groot verschil! De pH schaal is logaritmisch. En elk punt van de schaal betekent dus een tienvoudige verandering van de waarde.
s'morgens meet ik rond 8:00 à 8:30 uur en daarna geef ik zijn eten
om 17:00 uur krijgt hij zijn avond eten en om 19:30 uur krijgt hij nog een klein pensstaafje
voor het slapen gaan rond 23:30 uur meet ik dan nog de pH en dan heb ik een 7
wandelen zit er momenteel niet in omdat ikzelf ook nog op de sukkel ben met mijn gezondheid , maar hij kan wel in de tuin rondlopen .
Volgens mij is dit niet abnormaal. Maar ik ga vanavond de laatste plas hier de pH waarde meten van de urine van een van m'n honden. Die meet 's morgens ook rond de 6.0.
De zeewier van Bio-Ron heb ik al gevonden en ze spreken van 1 à 2 gram/dag , maar wat mij opviel is dat er 47% koolhydraten inzitten is dit aanvaardbaar in mijn geval ?
Je praat dan over 0,5 gram per dag aan koolhydraat. In 100 gram rijst zit 18 gram koolhydraat. Deze kleine hoeveelheden zijn echt niet de moeite.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door