Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door blazerke
#3466678
Hallo ,
allereerst allemaal de beste wensen voor 2024 en veel dierenplezier .

Omdat na het labo onderzoek blijkt dat Murphy struviet stenen had in plaats van de veronderstelde cystinestenen open ik hier een nieuw topic om het een beetje overzichtelijk te houden en op aanraden van Lizzy.

Op 1 december 2023 hebben ze bij Murphy operatief dus een hele boel stenen verwijderd en is hij op aanraden van de da ook gecastreerd , Murphy is ondertussen 10,5 jaar oud en eet al zijn hele leven kvv , waarom hij nu plots dit probleem had is mij nog altijd een raadsel .

De da raad ons aan van op een aangepaste voeding over te gaan , je raad het al brokken of blik keuze uit dit lijstje
Virbac U1
Trovet Urinary struvite ASD
Calibra Struvite
Specific Struvite Management
Royal Canin S/o
Hills urinary care c/d (bestaat ook in low calorie variant)
Purina pro plan Veterinary Diet UR - Urinary

uiteraard wil ik liever op kvv blijven met eventueel toevoeging van enkele supplementen .
Ik heb hier op het forum al enkele topic doorgelezen , maar voor mij is het soms redelijk onduidelijk omdat ik totaal geen kennis heb van samenstellingen en benamingen .

wat heb ik reeds gevonden :
- een kvv geven zonder premix ( welke kvv's komen er in aanmerking ? )
- zorgen voor een laag fosfor , magnesium en eiwit gehalte ( wat is laag , en wat is hoog )
- de Ph waarde controleren en zorgen dat die op 6 à 6,5 zit

Wat heb ik in huis :
Heb de cranberry van Puur
Urologist van sensipharm
Solidago complex van de Groene Os
Ph strips Combur 3 test

Wat zijn mijn vraagjes waar ik mee zit :
welke kvv's komen best in aanmerking ( momenteel geef ik Degomeat en Dinapet )
Hoe nemen jullie het urinestaal , laten jullie de hond rechtstreeks op de strip plassen of hoe vangen jullie de urine op ?
Als ik vitamine c zou bijgeven welke ben ik dan best dat ik koop ?
Moet ik ook uitkijken naar welke snoepjes ik geef , momenteel zijn dit gedroogde vleessnoepjes van Akyra of van Carnilicious , maar daar zit wel wat eiwit in heb ik de indruk , s' avonds krijgt Murphy ook alijd nog een klein pensstaafje .

Alle info is zeker welkom en alvast bedankt om mijn verhaal even door te lezen :)

Ik heb nu wel deze kvv gevonden , zij hebben zelfs een blaasmenu , misschien is dat wel wat ?
https://dogmeat.nl/nl/414-medipetfood

Groetjes
Marc & Murphy
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3466687
Magnesium beperken heeft geen zin.
Je hond heeft sneller tekorten dan dat je er mee kan verhinderen dat struviet zich vormt.
De sleutel is de pH van de urine.

En daarvoor moet je koolhydraten vermijden. Je gaf aan niet te weten wat koolhydraten zijn dus ik zal wat voorbeelden opnoemen.
Granen, rijst, brood, aardappelen, pasta zijn allemaal zetmeelbronnen. Ook suiker is uit den boze. En sommige groenten, vooral wortels, bieten, knollen ed zijn zetmeelrijk. Met groene groenten zit je doorgaans wel safe maar vb witlof en bleekselder zijn ook prima.
Door blazerke
#3466689
pearlsofpassion ,

Bedankt voor je reactie en verduidelijking wat betreft de koolhydraten .
dan zit ik daar toch al behoorlijk goed mee zou ik denken want van al wat jij opsomt dat krijgt hij niet , het enige dat we de laatste tijd al eens durven geven zijn licht gekookte sperzieboontjes op aanraden van de da omdat daar veel vezels zouden inzitten , geven we los uit de hand zo'n boontje of 8 .

De ph ga ik proberen te meten , enkel ben ik nog aan het uitzoeken hoe ik dat best kan doen .
ik kan hem rechtstreeks op de strip laten plassen , of moet ik zien dat ik de urine kan opvangen in een potje terwijl hij plast en dan de meting doen .
zijn er misschien hulpmiddeltjes hiervoor ?
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3466691
Ik liet ze rechtstreeks op de strip plassen: eerst even een tel laten plassen om de urinebuis 'schoon' te spoelen en dan strip eronder en direct aflezen
Door blazerke
#3466699
Inge en Bono ,

zo ga ik het ook proberen , heb een stokje gemaakt met een wasknijper aan zodat ik de strip daar kan in klemmen en dan zo onder de plas kan houden , ben benieuwd of het gaat lukken ;D
Door Lizzy
#3466703
Ik had een bekertje (van hard plastic) met een steel eraan gemaakt en dat hield ik in de plas om de plas op te vangen. Dan de strip erin.
Door Lizzy
#3466704
blazerke schreef: do 04 jan 2024, 16:37 Inge en Bono ,

zo ga ik het ook proberen , heb een stokje gemaakt met een wasknijper aan zodat ik de strip daar kan in klemmen en dan zo onder de plas kan houden , ben benieuwd of het gaat lukken ;D
Ook wel een ludiek idee ;D
Door blazerke
#3466709
Lizzy ,

Had ik ook al in gedachte van een bekertje aan een stokje ;D
Ga zien dat ik morgenvroeg mee buiten ga en beginnen met te meten , ik laat het weten .

Ik heb strips die 3 metingen toelaten
pH
PRO
GLU
is enkel de pH belangrijk of moet ik die andere ook noteren ?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3466720
blazerke schreef: do 04 jan 2024, 14:11 pearlsofpassion ,

Bedankt voor je reactie en verduidelijking wat betreft de koolhydraten .
dan zit ik daar toch al behoorlijk goed mee zou ik denken want van al wat jij opsomt dat krijgt hij niet , het enige dat we de laatste tijd al eens durven geven zijn licht gekookte sperzieboontjes op aanraden van de da omdat daar veel vezels zouden inzitten , geven we los uit de hand zo'n boontje of 8 .

De ph ga ik proberen te meten , enkel ben ik nog aan het uitzoeken hoe ik dat best kan doen .
ik kan hem rechtstreeks op de strip laten plassen , of moet ik zien dat ik de urine kan opvangen in een potje terwijl hij plast en dan de meting doen .
zijn er misschien hulpmiddeltjes hiervoor ?
Je moet bij de kvv ook opletten. Daar zit soms rijst of groenten in. Of nog zoiets.
Door blazerke
#3466723
pearlsofpassion ,

weet ik in degomeat zitten een beetje groentes , heb er nog wat van zou ik dat beter niet meer geven of kan ik het tussendoor geven tot het op is en dan zou ik het niet meer kopen .
dan zal fruit ook niet meer mogen veronderstel ik zoals , banaan , appel .
dus als ik het goed begrijp mag hij eigenlijk niets meer krijgen van groentes en fruit , enkel nog groene groente had iemand mij gezegd dat dit geen kwaad kon
Door blazerke
#3466729
zoals voorzien heb ik vanmorgen bij de eerste plas gemeten en het resultaat is een 5 , hier een fotoke van de strip .
Afbeelding

Ik ga zien dat ik vanavond nog eens kan meten om te zien wat verschil ik krijg !

nu ik hoor jullie hier spreken over een resultaat van 6,2 of 6,8 , hoe kan je dat aflezen , heb ik verkeerde strips die niet fijn genoeg zijn in aflezing ? het gaat bij mij per één omhoog 5 - 6 - 7 -
Door Lizzy
#3466730
blazerke schreef: vr 05 jan 2024, 09:09 zoals voorzien heb ik vanmorgen bij de eerste plas gemeten en het resultaat is een 5 , hier een fotoke van de strip .
Afbeelding

Ik ga zien dat ik vanavond nog eens kan meten om te zien wat verschil ik krijg !

nu ik hoor jullie hier spreken over een resultaat van 6,2 of 6,8 , hoe kan je dat aflezen , heb ik verkeerde strips die niet fijn genoeg zijn in aflezing ? het gaat bij mij per één omhoog 5 - 6 - 7 -
Ja, dat is wel een erg grove meting maar het geeft een goede indicatie. En 5 is dus gewoon erg zuur. Waarschijnlijk ga je net even te rigoureus te werk met alle verzurende middelen (appelazijn, vitamine C, cranberry) dus daarmee moet je dan gaan minderen en zorgen dat de pH waarde rond de 6 komt. Dit is fine tuning.
Door blazerke
#3466731
Lizzy ,

Heb net de strips besteld die jij voorstelt die zijn fijner in aflezing .

Nu ja een 5 , maar ik veronderstel als ik straks ga meten dat het naar de 7 gaat .( dat ga ik zeker doen )
Ik had van de week al eens de strips getest in de late namiddag en dan had ik een 7
wat als hij s'morgens eerste plas een 5 heeft en s'avond naar een 7 gaat , hoe los ik dat op ?

Momenteel krijgt Murphy NIETS om de urine te verzuren hoor , dus geen appelazijn, vitamine C of cranberry
Murphy heeft ook nooit rijst gekregen , koolhydraten zou niet weten waaruit hij ze zou gekregen hebben , hij eet al heel zijn leven kvv , en als snoepjes , gedroogde vleesblokjes , vis blokjes , pensstaafjes gedroogde kip , kippennekken en vleugels , dus vanwaar hij die struviet heeft gehaald ik zou het niet weten :(
hij heeft na de operatie wel antibiotica gekregen , ik vermoed voor blaasonsteking .
Door Lizzy
#3466752
blazerke schreef: vr 05 jan 2024, 09:38 Lizzy ,

Heb net de strips besteld die jij voorstelt die zijn fijner in aflezing .

Nu ja een 5 , maar ik veronderstel als ik straks ga meten dat het naar de 7 gaat .( dat ga ik zeker doen )
Ik had van de week al eens de strips getest in de late namiddag en dan had ik een 7
wat als hij s'morgens eerste plas een 5 heeft en s'avond naar een 7 gaat , hoe los ik dat op ?

Momenteel krijgt Murphy NIETS om de urine te verzuren hoor , dus geen appelazijn, vitamine C of cranberry
Murphy heeft ook nooit rijst gekregen , koolhydraten zou niet weten waaruit hij ze zou gekregen hebben , hij eet al heel zijn leven kvv , en als snoepjes , gedroogde vleesblokjes , vis blokjes , pensstaafjes gedroogde kip , kippennekken en vleugels , dus vanwaar hij die struviet heeft gehaald ik zou het niet weten :(
hij heeft na de operatie wel antibiotica gekregen , ik vermoed voor blaasonsteking .
Dat los je niet op, sterker nog, dat is heel normaal. De pH waarde van de urine fluctueert. Altijd. Bij iedereen. Onder invloed van de voeding stijgt de pH waarde ook weer.

Meestal ontstaat struviet door blaasontsteking. Dus er is eerst blaasontsteking en door de aanwezigheid van de bacteriën stijgt de pH waarde en daarin ontwikkeld zich dan struviet.

Ik zou voor nu even niks doen en de komende dagen iedere ochtend in verse urine de pH waarde meten. Als dat 5 blijft, dan is er niks om aan te nemen dat hij weer struviet zal gaan ontwikkelen.

Met welke klacht ben je eigenlijk naar de dierenarts gegaan, in eerste instantie?
Door blazerke
#3466755
Lizzy ,

Murphy plaste niet normaal meer , hij stond daar met zijn poot omhoog maar er kwam bijna niets uit , daarom zijn we naar de da gegaan , bij aankomst daar wou hij plassen maar ging niet zo goed en er zat wat bloedspoor in de urine , dan hebben ze een echo en foto genomen en zagen ze dat de blaas vol stenen zat , met gevolg een operatie .

Ik geef hem nu wel een supplement voor blaas en nieren , momenteel is dat de Urologist van sensipharm .
Ik heb nog van Groene Os de Solidago Complex , geef ze uiteraard niet samen !
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door