Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3466595
Ook geen holistische da ? Het is eigenlijk belachelijk dat je als eigenaar de dierenarts moet gaan vertellen hoe het moet toch....

De geperste glutenvrij zalmbrok van kivo eet hij goed en verdraagt hij goed.
De gestoomde worst met lam geeft hem vermoedelijk de dunne (of vuurwerkstress, dat kan ook,ik kijk het nog even aan)

Zou rodi een goede toevoeging kunnen zijn,of ter vervanging van de gestoomde worst? Het is wel glutenvrij volgens de fabrikant.
Misschien dat sochtends geven, overgoten met gekookt water en af laten koelen, zodat het niet helemaal rauw meer is?
#3466597
TeuntjeT schreef: ma 01 jan 2024, 12:46 Ook geen holistische da ? Het is eigenlijk belachelijk dat je als eigenaar de dierenarts moet gaan vertellen hoe het moet toch....

De geperste glutenvrij zalmbrok van kivo eet hij goed en verdraagt hij goed.
De gestoomde worst met lam geeft hem vermoedelijk de dunne (of vuurwerkstress, dat kan ook,ik kijk het nog even aan)

Zou rodi een goede toevoeging kunnen zijn,of ter vervanging van de gestoomde worst? Het is wel glutenvrij volgens de fabrikant.
Misschien dat sochtends geven, overgoten met gekookt water en af laten koelen, zodat het niet helemaal rauw meer is?
Nou, misschien lopen die er wel maar ik ken ze niet. Ik was er bij een die stond me aan te kijken of ik in de brand stond en zei zelfs "een hond die BARFt met een vitamine B12 tekort? Dat kan niet". Ehhh duhuhhhh? Wel als de dunne darm niet goed functioneert he. En met zo'n lange Giardia besmetting is die dunne darm wel echt naar de kl*ten hee. Dus als je dat hardop durft te zeggen als (holistisch) dierenarts, dan ben ik weg.

Rodi... Ja, ik ben er niet weg van. Alle KVV's zonder granen zijn glutenvrij.
#3467020
Een andere vraag; ik lees dat alle chemische zooi epilepsie zou kunnen uitlokken. Nu weet ik niet of dat met deze aandoening ook zo kan zijn, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Teun is bijna 5 jaar, en is vorig jaar februari voor het laatst volgens standaard vaccinatieschema gevaccineerd. Wanneer zou je dan laten titeren?

En hoe vaak doen jullie ontlastingonderzoek ?

En wat te gebruiken tegen teken/vlooien? (Nog geen last van gehad, maar stel....)
#3467021
TeuntjeT schreef: wo 10 jan 2024, 15:21 Een andere vraag; ik lees dat alle chemische zooi epilepsie zou kunnen uitlokken. Nu weet ik niet of dat met deze aandoening ook zo kan zijn, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Teun is bijna 5 jaar, en is vorig jaar februari voor het laatst volgens standaard vaccinatieschema gevaccineerd. Wanneer zou je dan laten titeren?
Tenzij je naar hondenscholen moet waar je je boekje moet laten zien: nooit meer. Jouw hond is voldoende geïmmuniseerd. En zo niet: wordt ie dat ook niet meer, ook niet als je er nog 3 entingen in stopt.
En hoe vaak doen jullie ontlastingonderzoek ?
Twee a drie keer per jaar of bij verdenking.
En wat te gebruiken tegen teken/vlooien? (Nog geen last van gehad, maar stel....)
Vlooienkam en controle. Ik heb hier niet echt geweldige ervaring met allerlei natuurlijke middelen. Alleen de Spagyriek tegen parasieten van Diane Sari vind ik dan redelijk goed werken. Maar ook dat gebruik ik niet omdat ik het aardig in de hand heb weten te houden met controle tot nu toe.
#3467077
Zou titeren een optie zijn ipv vaccineren? En hoe vaak zou je dat dan moeten doen en op welk moment? Laatste vaccinatie is een jaar geleden.

Hij staat nu op Kivo geperste zalmbrok (onbeperkt beschikbaar) en Kivo gestoomd lamsvlees in de ochtend.
Ik zie hem opknappen, hij glanst, heldere ogen, minder jeuk (pootjes bijten) en zijn vaak zwarte oren (veel oud oorsmeer wat ik wekelijks schoonmaakte met Puur auris) waren gister bij de schoonmaak helemaal schoon.
Hij lijkt ook relaxter en gewoon beter in zijn vel te zitten. Wel wat meer ontlasting, maar hij eet ook beter dan hij voorheen deed.
Voorheen had hij vaak wisselende (stevige/dunne) ontlasting, het is nu nog steeds wisselend, maar wel verbeterd (stevigere drollen)
Hij heeft nu soms een felgele drol. Heb het idee dat dat komt door het toevoegen van een theelepel MCT olie aan zijn vlees sochtends.

Ik heb ook bone broth (lam) besteld, wat ik heb als opkikker wil geven.
Ik dacht eraan om dit bijv. In het weekend als extra te geven., of is het beter om het meerdere dagen achter elkaar als kuur te geven?
https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... r-de-hond/
#3467092
TeuntjeT schreef: zo 14 jan 2024, 10:01 Zou titeren een optie zijn ipv vaccineren? En hoe vaak zou je dat dan moeten doen en op welk moment? Laatste vaccinatie is een jaar geleden.
Als je laat titeren, bepaald de titerende dierenarts hoe lang je boekje wordt afgetekend en wanneer je dus weer terug moet komen voor een titer. Gemiddeld is dat ergens tussen de 1 en 5 jaar.
Ik dacht eraan om dit bijv. In het weekend als extra te geven., of is het beter om het meerdere dagen achter elkaar als kuur te geven?
https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... r-de-hond/
Je mag dit geven zoals je wilt, zoals jij makkelijk vindt. Het mag elke dag.
#3467123
TeuntjeT schreef: zo 14 jan 2024, 20:47 Dus eigenlijk zou het goed moeten zijn, of nooit goed worden als het niet al goed is? :P
Maar is helemaal niet vaccineren niet gevaarlijk? Bijv. Ziekte van weil ?
Ja, dat klopt.

Ziekte van Weil is anders. Daar kun je niet voor titeren. Als je daar tegen gevaccineerd wil hebben: moet dat ieder jaar. Met een hond met een chronische aandoening zou ik daar echter ontzettend voorzichtig mee zijn. Het is echt een kelere enting....
#3467172
Het is een beetje kiezen uit twee kwaden.
Maar ik denk dat de kans groter is dat hij vervelende bijwerkingen krijgt van een vaccin, dan dat hij ziekte van weil of kennelhoest zou oplopen.
En al zou hij dat wel oplopen, dan is dat toch wel te behandelen neem ik aan?
Het is de afweging of ik banger moet zijn voor een eventuele ziekte, of voor bijwerkingen van een vaccin die misschien niet eens nodig is of niet beschermd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door