Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3465799
Hallo allemaal ,

Ik ben Marc woon in Belgie en bezit een Engelse Cocker Murphy die ondertussen 10,5 jaar oud is en al zijn hele leven kvv eet van verschillende merken en zoveel mogelijk diersoorten , dit aanvullend met s'avond een pensstaafje .

Een tijdje terug merkte ik lichte bloedsporen bij zijn ontlasting en dat hij niet normaal kon plassen , bij de da werd dan vastgesteld dat zijn blaas redelijk gevuld zat met blaasstenen , deze zijn dan operatief verwijderd en hebben ze ook een castratie gedaan .
De da vermoed dat het cystine stenen zullen zijn deze zijn nu weg voor onderzoek maar kon wel tot 4 weken duren alvorens de uitslag bekent zal zijn .

op dit moment is Murphy oké , maar ik ben bang dat hij terug blaasstenen zou kunnen krijgen .

Heb ook al te horen gekregen dat hij waarschijnlijk een aangepast dieet zal moeten volgen wat zal uitdraaien op brokken , dit vind ik niet zo fijn .

Ik heb hier al wat zitten lezen in verschillende topics over dit probleem en aangepaste voeding , maar dit is allemaal zo onduidelijk met die analistiche termen dat ik het bos door de bomen niet meer zie .

mijn vraag is komt het wel van zijn voeding ? uiteindelijk heeft hij het meer dan 10 jaar al goed gedaan op deze voeding .

Op dit moment ben ik vij radeloos over wat ik nu moet doen of wat ik kan doen .

Ik heb al wel zijn gedroogde vlees snoepjes vervangen door vega snoepjes omdat ik lees dat een hoog eiwit niet goed is .

Ik zou hem nog graag enkele jaartjes bij me houden .
Laatst gewijzigd door blazerke op vr 05 jan 2024, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3465802
Je kan best even afwachten welke stenen het zijn.
Dan pas kan je weten waar het van komt.

Vreemd dat dat onderzoek zo lang moet duren. :???:
Gebruikersavatar
Door doranto
#3465809
Inderdaad eerst afwachten wat voor stenen het zijn. Bij de ene soort is nl. zure urine goed, terwijl bij de andere soort de urine juist alkalischer moet zijn.
Door blazerke
#3465810
Inderdaad vind ik ook dat het lang duurt alvorens ze de uitslag hebben , ben benieuwd want heb ook al gelezen dat ze het soms naar RC sturen voor onderzoek en dat vind ik dan niet objectief
Door blazerke
#3465813
Heb daarnet nog even met de da gebeld om het bloed en urine resultaat door te sturen zodat ik dat bij de hand heb .
heb ook even geinformeerd over het onderzoek van de stenen en deze sturen ze naar een labo in Herentals , maar de stenen zouden doorgestuurd worden naar Amerika en daarom duurt het zo lang , moet volgende week nog een keertje terugbellen .

Ondertussen had ik gedacht van wat kvv groentemix te gaan halen om toch al een beetje de aminozuren te verlagen
wat denken jullie hierover
https://www.thedoggyshop.be/nl/515/Carn ... tmix-600gr
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3465815
Waarom naar Amerika?
Waarom niet gewoon een labo hier? Wat doen ze daar in Amerika dan anders?
Ik begrijp er niets van.
Ik zou als ik jou was ook even doorvragen want de kostprijs van dat reisje zal jij wel mogen betalen. :-\
Door Lizzy
#3465817
blazerke schreef: do 14 dec 2023, 15:11 Heb daarnet nog even met de da gebeld om het bloed en urine resultaat door te sturen zodat ik dat bij de hand heb .
heb ook even geinformeerd over het onderzoek van de stenen en deze sturen ze naar een labo in Herentals , maar de stenen zouden doorgestuurd worden naar Amerika en daarom duurt het zo lang , moet volgende week nog een keertje terugbellen .

Ondertussen had ik gedacht van wat kvv groentemix te gaan halen om toch al een beetje de aminozuren te verlagen
wat denken jullie hierover
https://www.thedoggyshop.be/nl/515/Carn ... tmix-600gr
Waarom maak je niet lekker zelf groentenmix? Veel gezonder (kun je veel beter afwisselen) en kun je het beter pureren en het is veel goedkoper. Ik heb met deze inhoud (dag in dag uit) echt helemaal niks:

- wortel, erwt, spinazie, andijvie, veenbes, appel en aardappel.

Ik vind erwt en aardappel eigenlijk al helemaal niks. Je kunt zelf lekker afwisselen, courgettes, witlof, andijvie, spinazie, paksoi, broccoli, waterkers, wortel, biet, pastinaak etc.
Door blazerke
#3465830
Lizzy ,

Ik ben niet zo een goede kok :-[
en heb ook maar één klein hondje dus betreft hoeveelhied die ik dan moet maken zou ik ook al de mist in gaan .
en hoe maakt je dat dan , de groente kuisen , fijn snijden , koken ( hoe lang ) en dan de staafmixer erin ?
en hoeveel van elke groente , van alles 50 gr , 100 gr ?
het kookwater behouden of weggieten ?
en heb eens opgezocht want ken dat niet " paksoi " moet je dat volledig erin doen of enkel het witte gedeelte ?

heb ook nog deze gevonden , maar dat zal dan ook wel niet zo goed zijn veronderstel ik
https://www.keetjes.nl/product/powerfoods/
deze zijn gedroogde groenten/fruitmix
Door blazerke
#3465864
Kan ik ergens menu's terugvinden waar in vermeld word welke groentes , en in welke hoeveelheid bij elkaar horen , liefst een beetje duidelijk voor een leek ?

Murphy eet nu 280gr kvv per dag , 150gr s'morgens en 130 gr s'avonds , nu dacht ik aan 15% groentemix zou een 40gr /dag zijn .

Moet ik de hoeveelheid groente in mindering brengen van die 280gr ?
Dan zou ik maar 240gr vlees + 40 gr groentemix moeten geven , klopt mijn redenering of zit ik fout ?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3465865
Je moet de groenten maar voor een heel klein gedeelte in mindering brengen, omdat groente veel minder calorieën bevat.
Door blazerke
#3466661
beste wensen allemaal en veel dierenplezier , eindelijk heb ik het resultaat van de blaasstenen en die dus inderdaad onderzocht in Amerika .
Afbeelding

zijn dus geen Cystinnestenen zoals eerst gedacht
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door