Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door blazerke
#3466665
de dierenarts raad aan van één van deze voedingen te gaan geven , sommige heb zowel brok als blik :(
Virbac U1
Trovet Urinary struvite ASD
Calibra Struvite
Specific Struvite Management
Royal Canin S/o
Hills urinary care c/d (bestaat ook in low calorie variant)
Purina pro plan Veterinary Diet UR - Urinary
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3466669
Struviet kan je perfect met vers onder controle houden.
Je moet beginnen met pH meten. Liefst steeds de eerste plas van de dag. Even met een strip testen.

Je geeft ook best kvv zonder koolhydraten of stel zelf samen, nog beter. Ook groenten met veel zetmeel vermijden.

Als de urine toch nog een te hoge pH heeft ga je dan extra verzuren met vb cranberry.

Het zelf monitoren is zowiezo veiliger dan er blind een voer met kunstmatige verzuurders in te gooien want dan weet je nooit of het wel de juiste dosering is. Te zuur is nl nog gevaarlijker want dan krijg je oxalaat.
En het vocht in het voer is ook levensbelangrijk, dus een brok is zowiezo geen optie. Je kan zelfs best nog wat extra vocht in de vorm van bone broth of een soepje van wat kvv in veel water, geven.
Door blazerke
#3466672
pearlsofpassion ,

Ik ben er echt een leek in hoor , ik geef hem al meer dan 10 jaar kvv , degomeat en dinapet , soms al eens een ander merk , was nu van plan van over te gaan naar carnibest en bandit gewoon omdat ik gelezen had dat dit wet de toppers zijn onder de kvv .
Jij spreekt van kvv zonder koolhydraten , ik weet ten eerste niet wat zijn koolhydraten en in welke kvv zitten die niet in ?
Ph strips heb ik wel om de zuurte te meten , de ochtendplas hoeveel zou die dan moeten zijn rond de 6 ?
Ik heb ondertussen wel de cranberry van puur , en ook van de Groene Os de solidago complex voor blaas en nieren besteld zou ik morgen thuis krijgen .
Urologist heb ik ook in huis .
Ik doe nu al wel van na de operatie veel vocht bij zijn kvv , soms geef ik hem ook water met een beetje magere yohurt in zodat hij dat lekker opslurpt
Door Lizzy
#3466706
blazerke schreef: wo 03 jan 2024, 23:39 pearlsofpassion ,

Ik ben er echt een leek in hoor , ik geef hem al meer dan 10 jaar kvv , degomeat en dinapet , soms al eens een ander merk , was nu van plan van over te gaan naar carnibest en bandit gewoon omdat ik gelezen had dat dit wet de toppers zijn onder de kvv .
Jij spreekt van kvv zonder koolhydraten , ik weet ten eerste niet wat zijn koolhydraten en in welke kvv zitten die niet in ?
Ph strips heb ik wel om de zuurte te meten , de ochtendplas hoeveel zou die dan moeten zijn rond de 6 ?
Ik heb ondertussen wel de cranberry van puur , en ook van de Groene Os de solidago complex voor blaas en nieren besteld zou ik morgen thuis krijgen .
Urologist heb ik ook in huis .
Ik doe nu al wel van na de operatie veel vocht bij zijn kvv , soms geef ik hem ook water met een beetje magere yohurt in zodat hij dat lekker opslurpt
In Carnibest en Bandit zit rijst. Bandit weinig en zilvervlies en bio maar eigenlijk zou ik daar mee wachten tot ze struviet-vrij is. Het kan wel hoor, maar Carnibest zou ik laten voor wat het is. Tammenga vind ik een goede KVV. En geen premix. En daar zit geen koolhydraat in. Barf Menu Premium is ook goed. Ook geen koolhydraat in. En geen premix (wel in de gewone Barf Menu, die moet je niet hebben). En KB mix is ook een prima KVV zonder koolhydraat en zonder premix (ook hier weer oppassen want KB = trouwens Kiezenbrink heeft ook een versie met premix).
Door blazerke
#3466711
ik moet het even bekijken want ik woon in Belgie en het aanbod is hier in de buurt niet zo enorm , ook probeer ik van maximum 500 gr verpakkingen te kopen omdat ik maar één hondje heb ( Engelse Cocker Spaniel ) en die eet max. 300 gr per dag .

nog een vraagje , als ik nu kvv ga geven zonder toegevoegde premix krijgt Murphy dan nog alles binnen wat hij nodig heeft , ik bedoel moet ik dan soms een supplement geven van vitaminen of mineralen ?

ik probeer wel altijd zoveel mogelijk af te wisselen in de vleessoort .
Door Lizzy
#3466728
blazerke schreef: do 04 jan 2024, 18:33 ik moet het even bekijken want ik woon in Belgie en het aanbod is hier in de buurt niet zo enorm , ook probeer ik van maximum 500 gr verpakkingen te kopen omdat ik maar één hondje heb ( Engelse Cocker Spaniel ) en die eet max. 300 gr per dag .

nog een vraagje , als ik nu kvv ga geven zonder toegevoegde premix krijgt Murphy dan nog alles binnen wat hij nodig heeft , ik bedoel moet ik dan soms een supplement geven van vitaminen of mineralen ?

ik probeer wel altijd zoveel mogelijk af te wisselen in de vleessoort .
Je moet inderdaad afwisselen in merken en diersoorten en dan komt je hond op korte termijn niks tekort. Echter, ik vind het toevoegen van groenten (rauw gepureerd of licht gekookt) essentieel om je hond gezond te houden (al is het maar voor de vezels om de goede bacteriën in de darm te voeden). Dus alleen tijdelijk moet je geen groenten voeren. Zodra de struviet weg is, kun je weer groenten toe gaan voegen. Meet dan wel even de pH waarde van de urine.

Weten ze trouwens zeker dat er geen bacterie in zit, blaasontsteking dus?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door