Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3465054
Stel je hond moet een antibiotica kuur. Zit je niet op te wachten maar het moet soms. En stel je hond heeft een goedwerkende darm. Zonde, want die ga je niet blij maken met een AB kuur.

Voordat je de eerste antibiotica pil geeft: vang de ontlasting van je hond daarvoor op, vries 'm in, geef de antibiotica kuur en geef na de AB kuur kleine stukjes van zijn eigen ingevroren poep (vleesballetje omheen maken) om de darmflora te herstellen. Werk veel beter dan probiotica.

Dit was de tip van de dag :biggrin2:
#3465073
- pien - schreef: zo 19 nov 2023, 09:15 Gek én geniaal ;D

Doet denken aan een poeptransplantatie, maar hoe doen ze dat dan? Via een andere weg of ook zo :g:
Poeptransplantatie kan op verschillende manieren. AnimalBiomo maakt capsules (maagzuurresistent). Dierenartsen die zich hier mee bezighouden doen vaak een neussonde inbrengen en spuiten het poep naar binnen (en volgens mij richting de dunne darm maar dat weet ik niet zeker). Sommige brengen een hond onder narcose en brengen het aan in de dunne darm. Weer andere brengen het naar binnen via een slang aan de andere kant. In geval van nood (zoals hier dus bijv.) raden ze aan de poep in te vriezen en kleine stukjes bevroren poep in een beetje vlees (of roomboter) te wikkelen en dan door de strot te duwen.
#3465083
Bij mensen gaat het via sonde in de dunne darm volgens mij. Of capsules.

Wat ik me afvraag is of gewoon invriezen helemaal goed gaat, of dat je zou moeten vriesdrogen of heel snel afkoelen iig. Als je gewoon invriest met vocht, krijg je kristallen en gaat iig een deel van de bacteriën wel dood.

En ook hoe het zit met de pH van de maag en hoeveel bacteriën het daar overleven en of dat bepaalde soorten zijn.

Het klinkt interessant :biggrin2: ben benieuwd of het zou werken
#3465102
De reactie van Odette Suter was daarop: een drol van een hond bevat zooooveeeeeeel meer bacteriën dan wij ons voor kunnen stellen. En hoewel het niet ideaal is en zeker niet de beste manier is: overleven er zat bacteriën wel het maagzuur en komen in dunne en dikke darm terecht.

Fijner is om AnimalBiome FMT capsules te geven maar helaas mag je die niet meer importeren naar NL. De capsules zitten in maagzuurresistente capsules en de inhoud is gevriesdroogde poep.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door