Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Siberienne
#3464998
pearlsofpassion schreef: wo 15 nov 2023, 12:41 Colostrum die je kan kopen?
Sorry maar daar stel ik mij grote vragen bij. :-\
Ten eerste omdat daar gewoon niets van over zou mogen zijn. Als ze dat wegnemen, wil dat zeggen dat ergens een babydier waarschijnlijk te weinig gekregen heeft.
Verder de bewaring. Lijkt me sterk dat je zoiets met de juiste eigenschappen kan bewaren. Tenzij ombewerkt invriezen. Maar Google leert dat het een poeder is.
En dat het van de koe komt.
Ik kan volgen dat je bij een melkkoe wss wel iets extra kan afnemen dan dat het kalf nodig heeft. Maar of een pup daar dan veel mee is? Wat heeft die moeder te eten gekregen? En een herbivoor, die darmflora is toch compleet anders dan een hond?

Colostrum is in de natuurlijke situatie maar druppeltjes dikke gele substantie. Echt heel erg weinig. Ik vind het echt maar een gek iets, een potje vol poeder collostrum.
Is het geen verkooppraatje vraag ik me dan af? :(

Leg me aub uit, waarom niet hoor. ;)
Koeien en geiten produceren wel veel meer colostrum dan een paar druppels. Dat gaat om liters. Als ik het me goed herinner gaat bij mensen een groter deel van de immuunglobulines al via de placenta naar het ongeboren kind en bij koeien niet, dus zit dat daar langer / meer in de melk. Sowieso de eerste dagen. https://edepot.wur.nl/402790

Of het nuttig is biest van koe of geit aan een hond te geven, geen idee. Het spul is gevriesdroogd, daar kan je wel eiwistructuren mee behouden maar of het echt wat doet ? Geen idee, daar deel ik zeker je scepsis…
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3465000
Ja, ok.
Maar je kan minstens zoveel gelijkaardige sites en claims vinden over probiotics. Vb op dogsnaturally.
En dat blijkt, toch ook niet helemaal te kloppen heb ik begrepen.
Ale, ik kan niet zeggen dat het niet klopt. Maar ik blijf toch idd sceptisch.
En voor mij blijft colostrum toch echt voor het babydier. Maar goed, dat is persoonlijk.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3465002
Ja, dat is beter idd.
Het is wel betaald door het bedrijf dat colostrum verkoopt en dat merk je, maar goed dat wil niet zeggen dat het niet klopt. Je kan ook overal doorklikken naar studies ed, das wel mooi. Goed, valt te proberen he. Al mijn bedenkingen zijn dan wel min of meer ondermijnd. ;)
Door smulpaap
#3465005
Nu was meneer wijdbeens geen pup meer toen ie kwam
Maar ook hij was flink jeukerig . En produceerde weken lang slechte ontlasting
Bijna dagelijks kon ik z'n achterkant wassen
Hij heeft best een lange tijd nodig gehad om te wennen
Ook vreselijk stinkende scheten , penetrante lichaamsgeur ....
De ontlasting ging ook alle kanten op
Zo een goede drol , zo een gore slappe slijmerige zooi
Gebruikersavatar
Door pike
#3465006
smulpaap schreef:Nu was meneer wijdbeens geen pup meer toen ie kwam
Maar ook hij was flink jeukerig . En produceerde weken lang slechte ontlasting
Bijna dagelijks kon ik z'n achterkant wassen
Hij heeft best een lange tijd nodig gehad om te wennen
Ook vreselijk stinkende scheten , penetrante lichaamsgeur ....
De ontlasting ging ook alle kanten op
Zo een goede drol , zo een gore slappe slijmerige zooi
Ja, hij was natuurlijk al wat ouder. Ik ga ervan uit dat ze er dan ook langer over doen, omdat ze veel langer zijn blootgesteld aan schadelijke stoffen. Omdat Duc als pup nergens last van had, heb ik me er denk ik toch op verkeken hoe lang een pup daar over kan doen. Ties heeft duidelijk wel tijd nodig. Maar het gaat langzaam aan wel de goede kant op. De ontlasting is stukken beter. Het sleetje rijden lijkt me nu ook echt over. Al dagen niet meer gezien. Hij heeft nog wel jeuk maar ook dat is al minder. Ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen. Ik zie geen doemscenario's meer. Gelukkig.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door