Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3465110
Omdat de giardia nog in de omgeving kan zitten.
Ok, bij wandelingen kom je altijd in contact en dan hoop je dat dat niet genoeg is om besmet te raken of dat de hond ertegen kan vechten. Vandaar dat je ook op darmgezondheid en weerstand moet inzetten.
Maar als er daarnaast, ook nog infectiedruk is van thuis uit, is de kans wel groter dat er toch nog besmetting van komt. En eens dat zo is, gaat je hond weer uitscheiden en begint alles weer van vooraf aan. Beter meteen op safe spelen en goed doordrukken.
Daarnaast zijn testen die negatief zijn nooit 100% betrouwbaar. Er kunnen net minder parasieten aanwezig zijn dan je kan waarnemen of je zit juist met een sluimerende besmetting of herbesmetting die nog niet waarneembaar is. En cystes worden dan ook nog eens intermitterend uitgescheiden. Zelfs bij een actieve besmetting worden ze niet de hele tijd uitgescheiden. Dus ik zou dat gewoon niet vertrouwen. Als je nu 3 verschillende staalnames met een week tussen laat testen, en 3x negatief test, dan is het al een stuk betrouwbaarder, maar dan nog...
Testen tijdens een behandeling is ook altijd minder betrouwbaar. Het onderdrukt de infectiedruk waardoor de parasiet met testen moeilijker op te sporen is. Maar als er nog aanwezig zijn, komen die na het stoppen misschien wel terug.
En als laatste zijn honden net na een besmetting nog kwetsbaarder. De darmen moeten kunnen herstellen en weerbaarder worden. En in die kwetsbare tijd kan de giardex en gastro helpen om potentiële herbesmettingen af te wenden.
Door Helma1976
#3465166
Je schrijft dat de infectiedruk wordt weg genomen met Panacur. Daar is Mambo nu al een week van af.
Hij krijgt alleen nog Giardex, Gastro en immuundruppels.
Onderdrukt de Giardex de infectiedruk niet dan? Dus maw zolang ik dat gebruik ik niet van de uitslag van een test uit kan gaan?
Ik ben sowieso van plan meerdere keren te testen met tussenpozen van 2 weken met monsters van 3 dagen ontlasting.
Het enige waar ik over twijfel of ik het weer bij het Woud laat doen of door de dierenarts....
Door Lizzy
#3465169
pearlsofpassion schreef: di 21 nov 2023, 10:37 Omdat de giardia nog in de omgeving kan zitten.
Ok, bij wandelingen kom je altijd in contact en dan hoop je dat dat niet genoeg is om besmet te raken of dat de hond ertegen kan vechten. Vandaar dat je ook op darmgezondheid en weerstand moet inzetten.
Maar doe je dat met Giardex dan, de darmgezondheid verbeteren? Ik geloof dat namelijk niet. Giardex is om de parasiet te verdrijven. Gastro (en alle andere dingen die ze gaat geven) zijn om de darmgezondheid te verbeteren.
Maar als er daarnaast, ook nog infectiedruk is van thuis uit, is de kans wel groter dat er toch nog besmetting van komt. En eens dat zo is, gaat je hond weer uitscheiden en begint alles weer van vooraf aan. Beter meteen op safe spelen en goed doordrukken.
Naar mijn beleving is weg weg. En Giardia kunnen ze inderdaad altijd opnieuw oplopen maar je kunt je hond moeilijk levenslang op de Giardex zetten. Ik vind het eerlijk gezegd elke dag een paracetamolletje innemen want misschien krijg je die dag wel hoofdpijn.
Daarnaast zijn testen die negatief zijn nooit 100% betrouwbaar. Er kunnen net minder parasieten aanwezig zijn dan je kan waarnemen of je zit juist met een sluimerende besmetting of herbesmetting die nog niet waarneembaar is. En cystes worden dan ook nog eens intermitterend uitgescheiden. Zelfs bij een actieve besmetting worden ze niet de hele tijd uitgescheiden. Dus ik zou dat gewoon niet vertrouwen. Als je nu 3 verschillende staalnames met een week tussen laat testen, en 3x negatief test, dan is het al een stuk betrouwbaarder, maar dan nog...
Testen tijdens een behandeling is ook altijd minder betrouwbaar. Het onderdrukt de infectiedruk waardoor de parasiet met testen moeilijker op te sporen is. Maar als er nog aanwezig zijn, komen die na het stoppen misschien wel terug.
En als laatste zijn honden net na een besmetting nog kwetsbaarder. De darmen moeten kunnen herstellen en weerbaarder worden. En in die kwetsbare tijd kan de giardex en gastro helpen om potentiële herbesmettingen af te wenden.
Mjah, dit ligt wel iets genuanceerder. De testen zijn niet 100% (geen enkele test is dat) maar ze zijn erg goed en zelfs overgevoelig. Ze meten niet de aanwezigheid van de parasiet, ze controleren op het antigeen van de Giardia parasieten. En daarom heb je juist vaker een vals positieve test dan een vals negatieve. Overigens kun je van 3 dagen ontlasting op sturen. De ontlasting wel in de koelkast bewaren, tot je van 3 dagen verzamelt hebt en dan op de post en dan niet net voor het weekend opsturen). Bovendien heeft de pup nu goede ontlasting. Dat is de eerste aanwijzing dat de kuur goed heeft gewerkt. Ze geeft nu nog even Giardex en gaat dan over op andere suppletie om de darmgezondheid te herstellen. Naar mijn beleving is dat niet Giardex. Veendrenkstof bijvoorbeeld werkt al beter.
Door Lizzy
#3465170
Helma1976 schreef: wo 22 nov 2023, 08:47 Je schrijft dat de infectiedruk wordt weg genomen met Panacur. Daar is Mambo nu al een week van af.
Hij krijgt alleen nog Giardex, Gastro en immuundruppels.
Onderdrukt de Giardex de infectiedruk niet dan? Dus maw zolang ik dat gebruik ik niet van de uitslag van een test uit kan gaan?
Ik ben sowieso van plan meerdere keren te testen met tussenpozen van 2 weken met monsters van 3 dagen ontlasting.
Het enige waar ik over twijfel of ik het weer bij het Woud laat doen of door de dierenarts....
Zie boven.
En verder maakt het niet uit waar je de ontlasting naar toe stuurt, als ze maar dezelfde testmethode toepassen. Dit doet het Woud:

"Bij VPL ,Het Woud’ onderzoeken wij de ontlasting, afhankelijk welke test u besteld, microscopisch op Giardia parasieten maar ook gebruiken wij een test die op antigeen van de Giardia parasieten controleert".
Gebruikersavatar
Door pike
#3465172
Lizzy schreef: wo 22 nov 2023, 09:41 Zie boven.
En verder maakt het niet uit waar je de ontlasting naar toe stuurt, als ze maar dezelfde testmethode toepassen. Dit doet het Woud:

"Bij VPL ,Het Woud’ onderzoeken wij de ontlasting, afhankelijk welke test u besteld, microscopisch op Giardia parasieten maar ook gebruiken wij een test die op antigeen van de Giardia parasieten controleert".
Ik vraag me dit af. Het Woud test op antigeen. Maar Utrecht? Ik heb onlangs een monster van drie dagen naar Utrecht laten opsturen. Ik heb de uitslag daarvan door de dierenarts naar mij laten doormailen en ik lees daar dan dit:

"Microscopie (CSF na Zinksulfaat flotatie, McMaster met verzadigd zout)."

Flotatie is toch iets anders? Daarvan heb ik begrepen dat dat voor Giardia niet betrouwbaar is? Of ben ik nu helemaal mis??

Bij de uitslag worden geen soortnamen genoemd, alleen de volgende vier groepen:
wormeieren, protozoaire oocysten, larven en protozoaire cysten
Giardia valt onder de laatste dacht ik?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3465180
Lizzy schreef: wo 22 nov 2023, 09:38 Maar doe je dat met Giardex dan, de darmgezondheid verbeteren? Ik geloof dat namelijk niet. Giardex is om de parasiet te verdrijven. Gastro (en alle andere dingen die ze gaat geven) zijn om de darmgezondheid te verbeteren.


Naar mijn beleving is weg weg. En Giardia kunnen ze inderdaad altijd opnieuw oplopen maar je kunt je hond moeilijk levenslang op de Giardex zetten. Ik vind het eerlijk gezegd elke dag een paracetamolletje innemen want misschien krijg je die dag wel hoofdpijn.


Mjah, dit ligt wel iets genuanceerder. De testen zijn niet 100% (geen enkele test is dat) maar ze zijn erg goed en zelfs overgevoelig. Ze meten niet de aanwezigheid van de parasiet, ze controleren op het antigeen van de Giardia parasieten. En daarom heb je juist vaker een vals positieve test dan een vals negatieve. Overigens kun je van 3 dagen ontlasting op sturen. De ontlasting wel in de koelkast bewaren, tot je van 3 dagen verzamelt hebt en dan op de post en dan niet net voor het weekend opsturen). Bovendien heeft de pup nu goede ontlasting. Dat is de eerste aanwijzing dat de kuur goed heeft gewerkt. Ze geeft nu nog even Giardex en gaat dan over op andere suppletie om de darmgezondheid te herstellen. Naar mijn beleving is dat niet Giardex. Veendrenkstof bijvoorbeeld werkt al beter.
Nee, de giardex doet dat niet. Daar koop je hersteltijd mee en de gastro kan dat dan misschien wel doen. Waarom niet beide tegelijk doen? Inzetten op darmherstel en zorgen dat er geen nieuwe besmetting komt (met de giardex) terwijl de darm herstelt. Dat is wat ik zou doen.

De giardia kan ook echt nog even sluimerend aanwezig zijn. In het lichaam maar zeker in de omgeving. Hoe langer de hond vrij is van giardia, hoe kleiner de kans dat het uit de eerste omgeving nog opdoet. Zo simpel als 'weg is weg' is bij zoiets als Giardia echt niet van toepassing.

Antigenen zijn trouwens stukjes van de parasiet, de test spoort dus echt wel de parasiet zelf op. Je verwart denk ik met antilichamen of antibodies. Dat is wat het lichaam als reactie aanmaakt. Maar ook dode parasieten hebben uiteraard antigenen. Testen hebben ook altijd een gevoeligheid. 1 antigen wordt niet gevonden. Dat is maar vanaf een aantal antigenen dat een signaal gegenereerd wordt dat waargenomen kan worden.
Ik trek niet in twijfel dat het goede testen zijn. Dat ze gevoelig en betrouwbaar zijn. Maar of er helemaal geeen meer zijn, dat zou ik er niet uit concluderen.
En op het uiterlijk van de ontlasting afgaan zou ik al helemaal niet doen. Dat is puur symptomatisch.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3465181
pike schreef: wo 22 nov 2023, 10:30 Ik vraag me dit af. Het Woud test op antigeen. Maar Utrecht? Ik heb onlangs een monster van drie dagen naar Utrecht laten opsturen. Ik heb de uitslag daarvan door de dierenarts naar mij laten doormailen en ik lees daar dan dit:

"Microscopie (CSF na Zinksulfaat flotatie, McMaster met verzadigd zout)."

Flotatie is toch iets anders? Daarvan heb ik begrepen dat dat voor Giardia niet betrouwbaar is? Of ben ik nu helemaal mis??

Bij de uitslag worden geen soortnamen genoemd, alleen de volgende vier groepen:
wormeieren, protozoaire oocysten, larven en protozoaire cysten
Giardia valt onder de laatste dacht ik?
Dit is met microscopie. Dat is idd minder betrouwbaar dan met een allergeentest.

Giardia kan onder de laatste vallen. Maar je hebt van giardia zowel de cysten als de levende cellen (trofozoieten) in de ontlasting.
Ik weet alleen niet of je die beide dmv flotatie kan vinden. Wij deden het vroeger in het labo waar ik werkte met nog een andere methode.
Door Lizzy
#3465185
pearlsofpassion schreef: wo 22 nov 2023, 13:45 Nee, de giardex doet dat niet. Daar koop je hersteltijd mee en de gastro kan dat dan misschien wel doen. Waarom niet beide tegelijk doen? Inzetten op darmherstel en zorgen dat er geen nieuwe besmetting komt (met de giardex) terwijl de darm herstelt. Dat is wat ik zou doen.

De giardia kan ook echt nog even sluimerend aanwezig zijn. In het lichaam maar zeker in de omgeving. Hoe langer de hond vrij is van giardia, hoe kleiner de kans dat het uit de eerste omgeving nog opdoet. Zo simpel als 'weg is weg' is bij zoiets als Giardia echt niet van toepassing.
Met de jarenlange ervaring die ik heb met Giardia durf ik wel te zeggen "weg is weg". Er is niet zoiets als "een beetje besmet". Je bent wel of niet besmet. En helaas is het zo dat als je niet besmet bent, dat niks zegt over dat je morgen niet wel besmet kunt zijn. Maar of je dat met Giardex tegen kunt houden? Ik durf dat te betwijfelen maar misschien heb ik ongelijk! Hoewel Sjoerd heel lang op dat spul heeft gestaan en het uiteindelijk bij de 2de besmetting niet eens meer hielp.... Maar het kan ook geen kwaad, denk ik.
Antigenen zijn trouwens stukjes van de parasiet, de test spoort dus echt wel de parasiet zelf op. Je verwart denk ik met antilichamen of antibodies. Dat is wat het lichaam als reactie aanmaakt. Maar ook dode parasieten hebben uiteraard antigenen. Testen hebben ook altijd een gevoeligheid. 1 antigen wordt niet gevonden. Dat is maar vanaf een aantal antigenen dat een signaal gegenereerd wordt dat waargenomen kan worden.
Ik trek niet in twijfel dat het goede testen zijn. Dat ze gevoelig en betrouwbaar zijn. Maar of er helemaal geeen meer zijn, dat zou ik er niet uit concluderen.
En op het uiterlijk van de ontlasting afgaan zou ik al helemaal niet doen. Dat is puur symptomatisch.
Ik schrijf eigenlijk precies wat ik bedoel "antigeen van de parasiet". En nee, het uiterlijk van de ontlasting is niet leidend, dat schrijf ik ook niet. Maar goede ontlasting + een negatieve test = geen giardia. In mijn ogen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3465186
Waarom schrijf je dit dan?
Ze meten niet de aanwezigheid van de parasiet, ze controleren op het antigeen van de Giardia parasieten .
Of bedoel je gewoon dat ze aan immunodetectie doen ipv visueel naar de hele parasiet te zoeken? Want dat wist ik, want visueel is helemaal onbetrouwbaar. Via Elisa is een stuk betrouwbaarder dan microscopie, maar PCR is nog betrouwbaarder.

Nou ja, ik antwoordde op de vraag waarom ik het wel zou blijven geven en ik blijf daar achter staan.
Ik begrijp niet goed hoe je met enkel je eigen ervaring uit kan maken of als de besmetting terugkomt, het om een nieuwe herbesmetting van buitenaf gaat of een nog sluimerende besmetting die terug opflakkert na een desondanks negatieve test.
En denk je dan echt niet dat het risico op herbesmetting kleiner wordt als de hond nog giardex krijgt? Kan dan de darm ondertussen niet genezen en waardoor weerbaarder worden? Of heeft dat allemaal geen zin?
Sorry, ik blijf daar echt achter staan.
Door Helma1976
#3465187
Ik ben super blij met al jullie antwoorden al gaat mijn kennis niet op jullie niveau mee.
Voor beide valt wat te zeggen en dan is mijn vraag....heeft het zin om naast een onderhoudsdosis Giardex en Gastro de veendrenkstof zin. Het maakt mij niet uit wat de kosten zijn, ik wil graag mijn hond datgene geven wat voor hem het beste is.
Testen zal ik meerdere keren doem, maar ik wil graag mijn hond de nazorg geven welke het beste is voor hem.
Maar zo lief hoe jullie allemaal reageren :-*
Door Lizzy
#3465189
Helma1976 schreef: wo 22 nov 2023, 21:20 Ik ben super blij met al jullie antwoorden al gaat mijn kennis niet op jullie niveau mee.
Voor beide valt wat te zeggen en dan is mijn vraag....heeft het zin om naast een onderhoudsdosis Giardex en Gastro de veendrenkstof zin. Het maakt mij niet uit wat de kosten zijn, ik wil graag mijn hond datgene geven wat voor hem het beste is.
Testen zal ik meerdere keren doem, maar ik wil graag mijn hond de nazorg geven welke het beste is voor hem.
Maar zo lief hoe jullie allemaal reageren :-*
Veendrenkstof kan naar mijn beleving sowieso geen kwaad. Huminezuur draagt bij aan het verbeteren van het darmslijmvlies.
Door Helma1976
#3465190
Ik ga het bestellen. Al vind ik de materie best ingewikkeld en ontzettend knap dat jullie er allemaal zo veel van af weten, vind ik het super hoe jullie reageren. Het blijft qua ontlasting super goed gaan. Hij poept ook steeds minder lijkt het wel. Het grootste verschil is het gedrag. In plaats van bijterig en niet tot rust kunnen komen, naar een hond die zijn rust pakt. Oke het blijft een pup dus onderweg in de riem hangen en je nek bijna breken hoort er ook gewoon een beetje bij. ;D
Door Helma1976
#3465328
Het is nu 2 weken geleden dat Mambo de laatste panacur heeft gehad en de ontlasting is nog steeds perfect! Echt elke ronde. Na het oprapen steek ik altijd even mijn neus erboven en het "ruikt" maar niet die typische giardia lucht. Sinds gister ben ik de onderhoudsdosis van Giardex en Gastro gaan geven. Hiervan heb ik nog voor ongeveer een maand voorraad. De clear intense en imuundruppels blijf ik ook gewoon geven. Veendrenk is onderweg. Maar nu.......wanneer testen? Nu of toch nog even een tijdje wachten om een mogelijk vals positieve/negatieve uitslag te voorkomen?
Door Lizzy
#3465338
Helma1976 schreef: ma 27 nov 2023, 13:37 Het is nu 2 weken geleden dat Mambo de laatste panacur heeft gehad en de ontlasting is nog steeds perfect! Echt elke ronde. Na het oprapen steek ik altijd even mijn neus erboven en het "ruikt" maar niet die typische giardia lucht. Sinds gister ben ik de onderhoudsdosis van Giardex en Gastro gaan geven. Hiervan heb ik nog voor ongeveer een maand voorraad. De clear intense en imuundruppels blijf ik ook gewoon geven. Veendrenk is onderweg. Maar nu.......wanneer testen? Nu of toch nog even een tijdje wachten om een mogelijk vals positieve/negatieve uitslag te voorkomen?
Ja, goeie vraag. Ik weet het in alle eerlijkheid niet.

Dit zegt Dr. Karen Becker:

Because the ELISA test can show positive for up to six months after treatment as all the
giardia antigens are being cleared out of your pet’s system, it’s important that you check
your pet several times. We recommend once a month for three to four months with a
fecal float afterwards to make sure that he or she is really negative. As I mentioned,
dogs don’t shed the cyst in every stool sample, so checking multiple times is a really
good idea. This might seem confusing, but the diagnostic test for giardia – the ELISA test
– isn’t a good post-treatment follow-up test. If that makes any sense – hopefully, it does.

Mijn dierenarts zegt dit ook. Maar het Woud weer niet. Dus tja....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door