Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Helma1976
#3465573
Aaaahhh dank jullie wel! Over een half uur wordt hier voor een weeshuis aan sushi bezorgd. En de wijn is al open getrokken. Dank u Sinterklaasje!!!!
Lieve meiden, Dank voor het meedenken. Echt zo fijn!
We blijven de komende tijd nog wel voorzichtig, maar hier zijn we echt zo blij mee!!!! :D :D
Door Lizzy
#3465591
Helma1976 schreef: di 05 dec 2023, 18:08 Aaaahhh dank jullie wel! Over een half uur wordt hier voor een weeshuis aan sushi bezorgd. En de wijn is al open getrokken. Dank u Sinterklaasje!!!!
Lieve meiden, Dank voor het meedenken. Echt zo fijn!
We blijven de komende tijd nog wel voorzichtig, maar hier zijn we echt zo blij mee!!!! :D :D
Proost! Hahahaha. Ik ben echt zo blij voor jullie :-* !!
Door Helma1976
#3465760
Afkloppen maar al 5 weken na het stoppen van panacur weken is de ontlasting nog steeds perfect!
Al lekker het bos in geweest en een genot om hem zo te zien genieten. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat mijn stress leven nog wel omhoog schiet wanneer er aan een keutel wordt gesnuffeld. Hadden jullie dat ook?

Nog een andere vraag.....zijn pootjes ruiken een beetje zoetig. Ik zie wel eens van die advertenties voorbij komen dat dat iets met de darmbacteriën te maken heeft. Zou ik dan toch iets van probiotica moeten gaan geven?
Hij krijgt nu Giardex en Gastro. Beide nog 14 dagen en dan is het zakje leeg.
Phytonics Clear Instetine, veendrenkstof en Immuundruppels.
(Ik maak zijn poten na elke uitlaatronde uit met zwitsaldoekjes)

@Lizzy hoe gaat het met de poeptransplantatie van Sjoerd?
Door Lizzy
#3465765
Helma1976 schreef: wo 13 dec 2023, 12:48 Afkloppen maar al 5 weken na het stoppen van panacur weken is de ontlasting nog steeds perfect!
Al lekker het bos in geweest en een genot om hem zo te zien genieten. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat mijn stress leven nog wel omhoog schiet wanneer er aan een keutel wordt gesnuffeld. Hadden jullie dat ook?

Nog een andere vraag.....zijn pootjes ruiken een beetje zoetig. Ik zie wel eens van die advertenties voorbij komen dat dat iets met de darmbacteriën te maken heeft. Zou ik dan toch iets van probiotica moeten gaan geven?
Hij krijgt nu Giardex en Gastro. Beide nog 14 dagen en dan is het zakje leeg.
Phytonics Clear Instetine, veendrenkstof en Immuundruppels.
(Ik maak zijn poten na elke uitlaatronde uit met zwitsaldoekjes)

@Lizzy hoe gaat het met de poeptransplantatie van Sjoerd?
Nee. Omdat ik weet dat ze geen giardia krijgen van snuffelen aan poep. Ze moeten de giardia cysten binnen krijgen. En dat krijg je niet door te snuffelen.

Honden hebben ook zweetvoetjes he! Dat ruikt een beetje zoetig. En ik zou echt onmiddellijk stoppen met de zwitsaldoekjes. Daar verstoor je de natuurlijke balans van de huid mee. Lekker vuil laten die pootjes en als je dat niet durft: afspoelen met puur water (poot even in een bakje lauw water hangen).

Probiotica. Ik ben er zelf niet zo kapot meer van eerlijk gezegd. Ik gaf het niet. En zou eerder gaan voor prebiotische voedingsmiddelen en daarna misschien wat probiotische voedingsmiddelen.
#3465772
Waarom kunnen ze geen cysten op snuffelen?
Giardia is super besmettelijk. Dus blijkbaar krijgen ze cysten dan toch vrij eenvoudig binnen. Besmettingen gebeuren ( ook bij virussen en bacterien) vaak sneller dan je met rationeel nadenken zou verwachten.

Ik heb nooit iets anders tegengekomen dan dat snuffelen al voldoende is om besmet te raken.

Nu wil dat niet zeggen dat je moet panikeren als hij snuffelt. Dat is normaal gedrag. Niet elke drol is besmet En ook overal in de omgeving kunnen cysten zitten want die overleven maandenlang. Dat kan je nooit allemaal verhinderen en moet je dus accepteren. Hoort bij het leven.
Door Lizzy
#3465787
Ja, ik weet het, dat het op bijna iedere website staat. En het was misschien te kort door de bocht van mij. Maar goed, er zijn ook genoeg vinden die heel duidelijk zeggen Giardia are spread by the fecal-oral route. Ook die van de faculteit diergeneeskunde. En voor een hond geldt: "The most common route of a transmission is through contaminated water". Waar ze van drinken. Niet aan ruiken.

How does my dog or cat get infected with Giardia?
Being in contact with infected poop from another dog or cat
Rolling and playing in contaminated soil
Licking its body after contact with a contaminated surface (for example, a dirty litter box or dog cage or crate)
Drinking water from a contaminated creek, pond, or other body of water

Dus als je het mij vraagt, is het een kansberekening en valt het met de nasale besmettingsroute wel mee. En in theorie kun je hem uberhaupt niet meer laten snuffelen, want iedere grasspriet kan potentieel cysten bevatten. Er hoeft maar een besmette drol op dat gras te hebben gelegen, drol verteert, giardia cysten nog steeds op gras of grond, blijven weken of maanden leven, daar aan ruiken en tjakka: besmet. Heel eerlijk? Nauwelijks aannemelijk. Vind het gras eten wat mijn honden doen dan gevaarlijker.

Je kunt je er ook totaal gek door laten maken. Als je al bang gaat zijn dat je hond Giardia cysten opsnuift, dan kun je beter niet meer naar buiten gaan met hem. En jezelf (als je naar buiten gaat) totaal desinfecteren.
Door Helma1976
#3465791
Ja dat is ook zo, en ergens weet ik dat ook wel, maar we hebben gewoon (los van de giardia) niet de leukste start met onze pup gehad en daardoor heeft ie best wat dingen moeten missen. Die stress heeft ie ongetwijfeld gemerkt bij mij. Ben gewoon een overbezorgd typ (maar dat hadden jullie vast wel in de gaten :D )

Denk dat ik maar ga wandelen met oordopjes in met het liedje van de film Frozen ..... "let it go" :biggrin2:
#3465792
Lizzy schreef: wo 13 dec 2023, 17:04 Ja, ik weet het, dat het op bijna iedere website staat. En het was misschien te kort door de bocht van mij. Maar goed, er zijn ook genoeg vinden die heel duidelijk zeggen Giardia are spread by the fecal-oral route. Ook die van de faculteit diergeneeskunde. En voor een hond geldt: "The most common route of a transmission is through contaminated water". Waar ze van drinken. Niet aan ruiken.

How does my dog or cat get infected with Giardia?
Being in contact with infected poop from another dog or cat
Rolling and playing in contaminated soil
Licking its body after contact with a contaminated surface (for example, a dirty litter box or dog cage or crate)
Drinking water from a contaminated creek, pond, or other body of water

Dus als je het mij vraagt, is het een kansberekening en valt het met de nasale besmettingsroute wel mee. En in theorie kun je hem uberhaupt niet meer laten snuffelen, want iedere grasspriet kan potentieel cysten bevatten. Er hoeft maar een besmette drol op dat gras te hebben gelegen, drol verteert, giardia cysten nog steeds op gras of grond, blijven weken of maanden leven, daar aan ruiken en tjakka: besmet. Heel eerlijk? Nauwelijks aannemelijk. Vind het gras eten wat mijn honden doen dan gevaarlijker.

Je kunt je er ook totaal gek door laten maken. Als je al bang gaat zijn dat je hond Giardia cysten opsnuift, dan kun je beter niet meer naar buiten gaan met hem. En jezelf (als je naar buiten gaat) totaal desinfecteren.
Daar ben ik het wel mee eens.
Door Lizzy
#3465822
Even over probiotica. Ik zit weer eens naar een live te luisteren met :

Dr. Conor Brady https://www.dogsfirst.ie/

Dr. Nick Thompson https://holisticvet.co.uk/

Dr. Brendan Clarke https://www.towerwoodvets.co.uk/

Probiotica na een antibiotica kuur kan zinvol zijn. Maar geef het niet langer dan 2 weken want probiotica kan zelfs SIBO en dysbiosis veroorzaken. Ik zeg daarom nogmaals: geef gewoon maar niet. Ik heb het maaaaandenlang gegeven aan Sjoerd, op aanraden, toen ie Giardia had en ik zit nu tegen een dikke vette dysbiosis en SIBO te kijken met Sjoerd (wat Godzijdank echt veel beter gaat met de poeppillen).
Door Helma1976
#3465836
Dank je wel Lizzy voor al deze informatie. Ik ga geen probiotoca inzetten. Laat het even zo. Zit nog wel aan de L-Glutamine te denken.
Hij had vanmiddag in het bos weer wat zachtere ontlasting (stonk niet) en is vanavond ook bijterig. Nu moet ik wel zeggen dat hij vandaag op 2 plekken is geweest waar hij nog niet eerder is geweest. Gister een halve rahwbone heeft weg zitten knagen en tanden wisselt op het moment. Vanavond is hij 2 uurtjes bij mijn moeder geweest, dus het stressemmertje kan ook wel eens vol zijn geweest. We hopen maar dat dat het is.
Vanavond zelf de laatste ronde maar doen, want manlief drukt zijn neus niet in de poepzak :P
Door Lizzy
#3465840
Helma1976 schreef: do 14 dec 2023, 21:40 Dank je wel Lizzy voor al deze informatie. Ik ga geen probiotoca inzetten. Laat het even zo. Zit nog wel aan de L-Glutamine te denken.
Hij had vanmiddag in het bos weer wat zachtere ontlasting (stonk niet) en is vanavond ook bijterig. Nu moet ik wel zeggen dat hij vandaag op 2 plekken is geweest waar hij nog niet eerder is geweest. Gister een halve rahwbone heeft weg zitten knagen en tanden wisselt op het moment. Vanavond is hij 2 uurtjes bij mijn moeder geweest, dus het stressemmertje kan ook wel eens vol zijn geweest. We hopen maar dat dat het is.
Vanavond zelf de laatste ronde maar doen, want manlief drukt zijn neus niet in de poepzak :P
Misschien van de Rawhide? Ik hoop dat de ontlasting snel beter wordt.

Wat dacht je van bonebroth in plaats van L Glutamine?
Door Helma1976
#3465844
Ontlasting weer normaal.
En de bottenbouillion.....ik denk dat ik dat maar ga doen.
Had ik al willen halen, maar op een gegeven moment ben je met zo veel middelen bezig.

Wat balen dat de probiotica bij Sjoerd zo'n uitwerking heeft gehad.
Dan denk je dat je goed doet.
Gister ook nog een filmpje zitten te kijken waarin een arts het ook doodleuk adviseert.

Sowieso vindt ik dat er vanuit de dierenartspraktijken veel te weinig informatie wordt gegeven aan mensen wiens dier giardia heeft. Wat het precies is en hoe besmettelijk het is voor andere dieren. Jammer.
Zojuist sprak ik een vrouw..."oh dat heeft onze hond ook gehad toen ze pup was" (jaren geleden).
Toen dacht ik huh......maar toen liep je wel met de hond op de uitlaatplek en die hond had toen echt diarree, dus opruimen vanuit het gras werd hem niet.
Nu zijn het echt mensen die (als ze hadden geweten hoe het zich verspreidt) dat nooit hadden gedaan.
Het komt zo veel voor dat een folder geen overbodige luxe is.....
Door Lizzy
#3465871
Helma1976 schreef: vr 15 dec 2023, 10:03 Ontlasting weer normaal.
En de bottenbouillion.....ik denk dat ik dat maar ga doen.
Had ik al willen halen, maar op een gegeven moment ben je met zo veel middelen bezig.

Wat balen dat de probiotica bij Sjoerd zo'n uitwerking heeft gehad.
Dan denk je dat je goed doet.
Gister ook nog een filmpje zitten te kijken waarin een arts het ook doodleuk adviseert.
Wij lopen hier altijd 10 jaar achter op de USA, met dit soort dingen....
Sowieso vindt ik dat er vanuit de dierenartspraktijken veel te weinig informatie wordt gegeven aan mensen wiens dier giardia heeft. Wat het precies is en hoe besmettelijk het is voor andere dieren. Jammer.
Zojuist sprak ik een vrouw..."oh dat heeft onze hond ook gehad toen ze pup was" (jaren geleden).
Toen dacht ik huh......maar toen liep je wel met de hond op de uitlaatplek en die hond had toen echt diarree, dus opruimen vanuit het gras werd hem niet.
Nu zijn het echt mensen die (als ze hadden geweten hoe het zich verspreidt) dat nooit hadden gedaan.
Het komt zo veel voor dat een folder geen overbodige luxe is.....
Ik denk dat als ze van alles veel moeten weten deze baan helemaal niet meer te behappen is. Vroeger bestond Giardia ook (misschien niet in deze aantallen) maar daar werd toen ook veel nuchterder over gedaan (en tegenwoordig hysterisch). Heb je de stukken over Giardia van de Universiteit Utrecht, faculteit diergeneeskunde gelezen?

https://www.uu.nl/onderzoek/veterinair- ... um/giardia

Gewoon maar 1 quote.

"Uit onze dagelijkse contacten met praktici blijkt dat veel collegae Giardia als een belangrijke en gevaarlijke darmparasiet beschouwen. Deze visie is begrijpelijk, maar feitelijk onjuist. Giardia is een veel voorkomende protozoaire darmparasiet, die maar in enkele gevallen tot diarree leidt. Het gebruik van gevoelige, niet kwantitatieve commerciële sneltesten heeft in de afgelopen jaren geresulteerd in overdiagnostiek van Giardia-infecties en veelvuldige onnodige behandelingen met een antibioticum of een anthelminticum".
Door Helma1976
#3465875
Oh dat is ook absoluut waar. Ik bedoel alleen dat wanneer je weet dat je hond het heeft hoe het werkt met (her)besmetting en dat je beter even andere plekken op kunt zoeken om je hond uit te laten, zeker als er sprake is van diarree. Wij hebben onze hond altijd op het zand laten poepen zodat we het ruim en diep weg konden halen en viel er wat op de stoep, dan ging de brander er op. Maar die informatie heb ik niet van de dierenarts mee gekregen hoor. Wanneer dat soort info wordt mee gegeven draagt dat volgens mij al best wat bij. Alle kleine beetjes helpen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door