Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Helma1976
#3464679
Kleine update....gister begonnen met de 2e panacur ronde en waar het bij de eerste keer het er letterlijk uit spoot, blijft het deze keer een ronde wat dunner maar voor de rest goede ontlasting, weinig en mooi stevig. De keer dat het wat dunner is, is zo'n 5 uur na het toedienen van de panacur. Waar ik zelf erg blij mee ben is dat Mambo begint aan te komen. Er zit al wat meer een laagje over zijn ribben. Kan ik hieruit opmaken dat het voedsel beter wordt opgenomen?
Door Lizzy
#3464695
Helma1976 schreef: zo 05 nov 2023, 13:46 Kleine update....gister begonnen met de 2e panacur ronde en waar het bij de eerste keer het er letterlijk uit spoot, blijft het deze keer een ronde wat dunner maar voor de rest goede ontlasting, weinig en mooi stevig. De keer dat het wat dunner is, is zo'n 5 uur na het toedienen van de panacur. Waar ik zelf erg blij mee ben is dat Mambo begint aan te komen. Er zit al wat meer een laagje over zijn ribben. Kan ik hieruit opmaken dat het voedsel beter wordt opgenomen?
OK. Dat is fijn, dat de ontlasting zich herstelde. En dat ie aan begint te komen. Ik vind dat wel een goed teken ja. Maar of ie echt zijn voedingsstoffen al goed opneemt...? Dat weet ik niet. Dat hangt af van de darm. Sjoerd is een periode zelfs iets dik geweest en kwam toch allerlei voedingsstoffen tekort dus ik durf dat echt niet te zeggen.
Door Helma1976
#3464698
Wanneer alles achter de rug is, dan wil ik dat ook laten checken hoor.
Naast het schoonmaken en alles wat er bij komt kijken om een herbesmetting te voorkomen, geniet ik van hem en het feit dat hij zich gelukkig niet ziek voelt en er vrolijk op los speelt als een typische pup. Er is wat meer rust in het koppie. Meer dan wat ik nu doe, kan ik niet doen. Hopelijk slaat deze sterkere kuur aan.
Dank je voor het altijd reageren.....is fijn :-*
Door Helma1976
#3464855
Laatste dag panacur en ik twijfel. Hij heeft nu 7 dagen gehad en merk zeker de laatste dagen dat hij rustiger is. Wel gewoon lekker levendig en vrolijk maar niet meer zo happerig. Ook de stinkscheten zijn al een aantal dagen weg of op zijn minst veel minder. Nu twijfel ik of ik de panacur door moet trekken naar 10 dagen (nav adviezen en ervaringen eerder op dit forum) of de stootkuur van de giardex/gastro (die ik nu ook 2 weken heb gegeven) moet verlengen.

Het liefst zou ik nu stoppen met de panacur. Blijft toch meuk. Zouden die 3 dagen extra het verschil nog kunnen maken?

De ontlasting is smorgens en savonds prima alleen standaard een uurtje of 5 na het toedienen van de panacurtablet zacht en gelig.

Ook zijn we alles nog steeds aan het schoonmaken, uitkoken, kontje wassen (doekje blijft altijd schoon. Er blijft geen ontlasting in zijn haren hangen) en dat blijven we ook doen.

Waar zouden jullie voor kiezen?
Door Lizzy
#3464870
Sorry dat ik deze niet gezien heb gisteren! Ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen! Panacur is troep. Giardia is nog erger. Daar ben ik ondertussen echt wel achter.
Door Helma1976
#3464871
Och joh dat geeft toch niet!

Die mening hebben wij ook mbt het middel en de kwaal. En omdat hij er zelf niet ziek van is (zelfs rustiger/beter lijkt te voelen) was die beslissing snel gemaakt.

Ook blijven we de boost dosering van giardex en gastro geven.

We hopen dat die ene poepbeurt 5 uur na de panacur straks ook normaal wordt.
Zou dit ook kunnen komen dat hij smorgens alles tegelijk krijgt (ook de immuundruppels)?

Hij komt wel aan, maar loopt wel wat achter op de nest broertjes en zusjes.

Trouwens 2 van zijn nestzusjes hebben blaasontsteking. Is dit ook nog iets wat een link met elkaar kan hebben of is dit gewoon stom toeval....
Door Lizzy
#3464872
Helma1976 schreef: za 11 nov 2023, 08:34 Och joh dat geeft toch niet!

Die mening hebben wij ook mbt het middel en de kwaal. En omdat hij er zelf niet ziek van is (zelfs rustiger/beter lijkt te voelen) was die beslissing snel gemaakt.

Ook blijven we de boost dosering van giardex en gastro geven.

We hopen dat die ene poepbeurt 5 uur na de panacur straks ook normaal wordt.
Zou dit ook kunnen komen dat hij smorgens alles tegelijk krijgt (ook de immuundruppels)?

Hij komt wel aan, maar loopt wel wat achter op de nest broertjes en zusjes.

Trouwens 2 van zijn nestzusjes hebben blaasontsteking. Is dit ook nog iets wat een link met elkaar kan hebben of is dit gewoon stom toeval....
Ik weet het echt niet. Ik vind het lichaam van de hond zo onvoorspelbaar. Het zou goed kunnen, dat het door de druppels komt maar weten doe ik het niet. En anders eens op een ander tijdstip de druppels geven?

Ik vind het middel in deze ook erger dan de kwaal. Zou je Metrobactin geven, zou ik daar anders over denken. Maar met Panacuur (ook troep): is toch minder troep.

Teefjes hebben op deze leeftijd heel makkelijk blaasontsteking. Dus nee, ik denk niet dat dat verband houdt.

Overigens kan jouw hondje ook wat achter lopen omdat het verse voeding krijgt. Dat is veel minder "plof voeding" dan brok. En dus is een vers etende pup nooit te vergelijken.
Door Helma1976
#3464878
Ik ga de druppels eens verdelen over de dag.

Even heel iets anders....over het schoonmaken.
De cyste zou doodgaan wanneer het water langer dan 1 minuut 70 graden is.
Wanneer ik met de stoomreiniger over de plavuizen ga is op dat moment de stoom wel heet, maar dit blijft (eenmaal op de tegel) nooit een minuut op 70 graden? Of zie ik dat helemaal verkeerd en doodt de hete stoom de cyste gelijk?
Het nadeel van stomen vindt ik namelijk dat de vloer lang nat blijft ook al droog ik hem na met de handdoek.

Nu heb ik een middel gevonden wat veel in Duitsland wordt gebruikt. Vipibax. Dit zou de parasiet en de cyste bestrijden. Is dier-en milieuvriendelijk. Ik overweeg om dat eens te proberen.

https://www.praxisdienst.nl/nl/Veterina ... MEQAvD_BwE
Door Siberienne
#3464880
Helma1976 schreef: za 11 nov 2023, 10:09 Ik ga de druppels eens verdelen over de dag.

Even heel iets anders....over het schoonmaken.
De cyste zou doodgaan wanneer het water langer dan 1 minuut 70 graden is.
Wanneer ik met de stoomreiniger over de plavuizen ga is op dat moment de stoom wel heet, maar dit blijft (eenmaal op de tegel) nooit een minuut op 70 graden? Of zie ik dat helemaal verkeerd en doodt de hete stoom de cyste gelijk?
Het nadeel van stomen vindt ik namelijk dat de vloer lang nat blijft ook al droog ik hem na met de handdoek.

Nu heb ik een middel gevonden wat veel in Duitsland wordt gebruikt. Vipibax. Dit zou de parasiet en de cyste bestrijden. Is dier-en milieuvriendelijk. Ik overweeg om dat eens te proberen.

https://www.praxisdienst.nl/nl/Veterina ... MEQAvD_BwE
Dat laatste middel is chloorhoudend: https://waarzitwatin.nl/stoffen/natriumhypochloriet ik zou niet mijn hele huis daarmee schoon gaan maken, juist niet als je een pup rond hebt lopen. En ik vind het vrij prijzig voor wat in essentie een flesje chloor bleek is 😳
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door