Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#3464094
De afgelopen week hebben we met Dex in een huisje in Brabant gezeten. Geboekt met de stille hoop dat zijn voeten tegen de tijd dat we zouden gaan weer helemaal goed zouden zijn. Maar helaas…

Na het afbouwen van de prednison kwamen de klachten in 2-3 dgn weer terug. Dex zat toen al zeker 6/7 wkn op een eliminatiedieet van lama maar omdat de klachten direct weer terug kwamen heb ik de conclusie getrokken dat het dus niet aan het eten ligt. Is dat terecht?

De vrijdag dat we naar het huisje gingen waren zijn voeten alweer dikker en zag je de bulten tussen zijn tenen komen. Op het park werd het snel erger en hij wilde niet/nauwelijks lopen. We zijn vervolgens 2x daags met hem met de auto naar het bos gereden om hem daar uit te laten. Dat hij zoveel mogelijk op een zo leuk mogelijke plek kon wandelen. Afhankelijk van de ondergrond, het ene pad zanderig het andere bezaaid met dennenappels hebben we langer of korter gelopen. Een beetje wat hij aangaf. Plassen deed hij tussendoor in de tuin van het huisje. We hadden chloor hexedine doekjes van de da bij ons en hebben steeds na de wandeling zijn voeten daarmee schoongemaakt. Na een paar dagen ging het beter! Gisteren weer thuisgekomen en met hem in de buurt gewandeld en het gaat direct weer slechter. Vanmorgen weer dikkere voeten, kapotte plekken aan de voetzolen. Wij denken dat het lopen op de straat een reactie geeft, kan dat?

Voorlopig blijven we de chloor hexedine doekjes gebruiken. En we willen schoentjes proberen om te kijken of dat scheelt. Verder kunnen we niet goed bedenken wat de oorzaak kan zijn. In huis hebben we vloertegels en een leren bank waar ze op liggen. Wel op een fleece kleed trouwens. Die liggen ook in de manden.
#3464102
Je zou het niet verwachten, dat asfalt/steen een allergische reactie geeft. Kan het niet komen doordat bij jou planten groeien die daar in Brabant niet voor komen?

Ik vind zelf (als ik heel eerlijk ben) die chloor hexedine doekjes geen goed idee. Dit spul doodt bacteriën, ook de goede en daarmee maak je de huidmicrobioom alleen maar verder kapot. OK, als ze eenmaal ontstoken zijn kun je niet veel anders maar als ze niet ontstoken zijn en je wilt ze schoonmaken om een allergische reactie te voorkomen, zou ik zelf op zoek gaan naar iets anders (te denken valt aan groene thee met appel azijn bijvoorbeeld).
#3464115
Het lopen op straat en asfalt kan ook een reactie geven zonder dat het allergie is, meer mechanische frictie / wrijving.

En wat betreft die chloorhexidine doekjes en het huid microbioom: als hij steeds zo’n kapotte huid heeft, heeft hij geen mooi stabiel goed huid microbioom. Je houd de wondjes schoon. Ik zou kijken hoe het gaat en er niet direct mee stoppen nu. Chloorhexidine droogt wel uit. Dat kan in jouw geval zelfs een beetje gunstig zijn, maar moet ook niet te erg worden

Sterkte het is een naar probleem!
#3464116
Siberienne schreef: zo 15 okt 2023, 09:11 Het lopen op straat en asfalt kan ook een reactie geven zonder dat het allergie is, meer mechanische frictie / wrijving.

En wat betreft die chloorhexidine doekjes en het huid microbioom: als hij steeds zo’n kapotte huid heeft, heeft hij geen mooi stabiel goed huid microbioom. Je houd de wondjes schoon. Ik zou kijken hoe het gaat en er niet direct mee stoppen nu. Chloorhexidine droogt wel uit. Dat kan in jouw geval zelfs een beetje gunstig zijn, maar moet ook niet te erg worden

Sterkte het is een naar probleem!
Nee, en als je alsmaar chloor hexedine blijft gebruiken, gaat ie dat ook nooit krijgen. Dus wat ik al schreef "als het ernstig ontstoken is, OK, kun je misschien niet anders, maar zaak is wel om het zo min mogelijk en zo kort mogelijk te gebruiken.
#3464123
Lizzy schreef: zo 15 okt 2023, 09:15 Nee, en als je alsmaar chloor hexedine blijft gebruiken, gaat ie dat ook nooit krijgen. Dus wat ik al schreef "als het ernstig ontstoken is, OK, kun je misschien niet anders, maar zaak is wel om het zo min mogelijk en zo kort mogelijk te gebruiken.
Het ligt wel wat genuanceerder als jij zegt.

1) het afvegen van de huid met een doekje met chlorheksidine zal vooral de ‘transients’ flora weg nemen. Dat wat er niet hoort, zeg maar. Net als handen desinfecteren met handalcohol: je haalt de toplaag weg en de goede huidbacterien die dieper in de huid wonen, groeien van daaruit weer naar boven en rekoloniseren de huid.
2) de niet intacte huid heeft een ander microbioom dan de intacte. Bv zit daar veel meer S. aureus in. Die bacteriën remmen weer de wondgenezing. Dat microbioom is in onbalans en desinfectie kan in dat geval helpen de balans te herstellen

En nee, natuurlijk moet je dat niet eindeloos gebruiken, tegelijkertijd denk ik, het is ook ‘the proof of the pudding is in the eating’. Als het helpt, dan is er niks op tegen dit een poosje te doen tot de huid weer beter wordt.
Tenslotte gebruik je het ook nog maar op een klein stukje van de huid, in het ziekenhuis zijn we nu discussie aan het voeren over dagelijks patiënten wassen met chloorhexidine omdat dat infecties zou voorkomen, daar ben ik wel sceptisch over, m’n over de lange termijn effecten maar daar zijn meningen (en de literatuur) nogal verdeeld.
#3464133
Allergie.. een naar probleem.
Ik ben met mijn hondje naar een holistisch DA geweest.
Genezing/ondersteuning moet echt vooral van binnenuit komen.

Ik zie in een ander bericht dat je daar al mee bezig bent ;)
Mijn hondje met flinke oorproblemen gaat wat beter nu we alle rund-lam-paard-geit (warme diersoorten) uit het menu hebben gehaald.

Loopt hij door nat gras? Dat kan ook irriteren..
#3464285
Weer even een update. Heb eerder alles doorgelezen maar had nog niet gereageerd.

We hebben een aantal dgn geprobeerd om de voeten af te nemen met een mix van groene thee en appelazijn. Hier zijn we mee gestopt omdat het weer verergerde. We weten niet wat de reden is maar zolang er ontstekingen in zijn voeten zitten gaan we na elke wandeling zijn voeten schoonvegen met een chloor hexedine doekje. Zijn de ontstekingen weg dan stappen we terug naar de mix groene thee met appelazijn.

In de tuin komt hij eigenlijk niet in contact met planten. Die staan in borders aan de zijkanten en verder is het gras of steen.

Nat gras ontkomen we in deze tijd van het jaar niet aan. Maar ook met die hitte en droogte van een tijd terug had hij klachten.

Van de alt. DA hebben we nu een homeopathische verdunning van prednison gekregen. Dit omdat de prednison een enorme verbetering gaf maar geen optie is ivm de bijwerkingen. Daar zijn we afgelopen woensdag mee gestart. Helaas zijn de klachten nu weer erger - homeopatische begin verergering? Met als verandering dat hij eigenlijk geen ontstekingen meer aan de bovenkant tussen zijn tenen heeft maar dat het zich nu aan de onderkant uit. Hij heeft nu ook een soort van blaar aan de onderkant tussen zijn tenen en een aan een bult aan de rand van een teentje.

Hij wil ook echt niet lopen. Op een stuk waar hij normaal heel blij aan het rondrennen is ging hij aan het begin van het pad zitten en weigerde echt om verder te lopen. Hij had alles ook al op de eerste meters gedaan dus we zijn ook weer terug naar huis gegaan.

Ik ben nog aan het oriënteren op schoenen maar we neigen naar de booties die ook voor sledehonden worden gebruikt. Een soort van zakjes die vuil ed buiten houden maar waarbij hij wel contact heeft met het wegdek.
#3464468
Het gaat niet goed. We hebben in overleg met de alt da nog dosering aangepast maar het maakt op dit moment geen verschil. Zijn voeten zijn dik, zijn kussentjes zijn echt net ballen onder zijn voeten. Morgen ga ik voor Babyloniërs kijken. Die omwikkel ik dan met ducttape om zo een soort van schoen op maat te maken. We zijn vandaag ook begonnen met de paardenmelk - hindolac heet dat geloof ik :-\
#3464540
In overleg met de alt. da vandaag bij de reg. da een hydrocortiderm zalf opgehaald. De klachten zijn te erg en verbeteren niet, verslechteren ook niet maar toch. Vorige week dacht ik even dat het beter ging. Hij wilde spontaan een wandeling maken. Hij had er echt zin in en was het niet met me eens dat we toch echt een kortere route namen. Dat was maar goed ook want later wilde hij weer helemaal niets en liep hij ook weer super beroerd.

Het is zo zielig als je vraagt “ga je mee” dan kruipt hij bijna in elkaar. We laten het helemaal bij hem hoe kort of hoe lang - nou ja onder voorwaarden dan want we gaan nu niet opeens een hele wandeling maken. Maar vaak is het plassen een meter verderop poepen en dan wil hij weer terug. Hij wil ook echt niet verder en als ik die voeten zie… tja dan snap ik wel dat hij niets wil :'(
IMG_7126.jpeg
IMG_7126.jpeg (115.4 KiB) 2751 keer bekeken
IMG_7125.jpeg
IMG_7125.jpeg (116.65 KiB) 2751 keer bekeken
IMG_7126.jpeg
IMG_7126.jpeg (115.4 KiB) 2751 keer bekeken
#3464542
Voor is erger dan achter. Die middenkussentjes, hoe noem je dat, dat zijn net een soort dikke opgeblazen ballen onder zijn voeten. Inmiddels zitten er tussen zijn tenen aan de bovenkant ook bulten en verdikkingen. Tussen alle tenen dan was voor de eerste keer prednison niet tussen alle tenen. En nu ik dit schrijf denk ik ja het is dus wel erger geworden… :'(

Ik hoop dat de zalf helpt en het doorbreekt waardoor we alternatief verder kunnen. Liever geef ik hem niet de rest van zijn leven een heftig medicijn maar dit is ook geen optie…

Morgen komen trouwens de eerste schoenen binnen. Een ander modelletje/ merk staat in bestelling en komt met een week of 2 als ze daar weer op voorraad zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door