Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Robian
#3463683
In juli 2021, na een vreselijke gil, kon Levi zijn beide achterpoten niet meer gebruiken. Hij lag lekker te chillen in het gras en heeft waarschijnlijk willen rollen.

Na een paar uur begon de kracht en coordinatie in zijn rechterpoot terug te komen, zijn linkerpoot bleef echter slap.
Diagnose DA, waarschijnlijk een hernia in zijn rug,

We hebben geen foto's laten maken maar zijn direct het herstel traject met hem ingedoken.
(aquatrainer, fysiotherapie, lasertherapie, osteopathie)

Nu ruim twee jaar later hebben we hem op een acceptabel niveau.
Hij sleept nog lichtjes links achter. De signaal doorgave is niet je van het want klap je het voetje om dan heeft hij geeeen idee dat hij omgeklapt is.
Bespiering van beide achterbillen zijn wel gelijk dus op zich ben ik erg blij met hoe hij nu is.

Zijn poot optillen met plassen wil ook niet meer dus de poot gaat naar voren in plaats van omhoog.
Echter zijn houding tijdens het poepen is meer een komma die naar links buigt.
Hierdoor is poepen voor hem lastig.

Als ik hem op volledig Barf heb dan kan hij er erg lastig vanaf komen.
Het lijkt of de ontlasting te compact wordt en hij moet wel 10x gaan "zitten" voordat het eindelijk lukt.
We hebben al lopen testen met minder bot, meer orgaan, meer pens, maar het blijft aanmodderen.

Een tijd geleden is hij een week uit logeren geweest en op het logeeradres kreeg hij geperste brok.
Toen ik hem daarna weer thuis kreeg kwam hij super makkelijk van zijn ontlasting af.
In de maanden daarna ben ik gaan uitproberen of Barf met brok af wisselen een optie was maar ook daar werd het niet veel makkelijker van.

Hij krijgt nu twee weken alleen maar brok en na 1x zitten is meneer klaar.
Echter, ik zou hem graag weer terug hebben op Barf, met misschien een toevoeging wat helpt om de ontlasting soepeler te maken.

Hebben jullie misschien ideeen wat ik zou kunnen proberen?
Door Lizzy
#3463689
Ik zou een groentenmix maken van uitsluitend bladgroenten. En van het totaal 15% aan bladgroenten geven. Daarnaast zou ik een goede biologische extra vergine olijfolie geven. En daarnaast zou ik extra vezels geven in de vorm van inderdaad bijv psyllium husk. En het vleesbot percentage terug brengen naar 20% (dus 10% kaal bot).
Gebruikersavatar
Door doranto
#3463695
Honyx heeft ook standaard moeite met de ontlasting. Sinds hij 2x dgs bij zijn maaltijd psyllium krijgt gaat het voortaan goed. Hij krijgt dat nu al een jaar of 5 en het gaat nog steeds prima.
Door Robian
#3463725
Dank je wel voor de antwoorden :)

Psyllium heb ik geprobeerd maar had geen merkbaar effect.
Misschien dat het in combinatie met bladgroenten en de verlaging van het botpercentage wat doet... Dat gaan we uitproberen.

Ik zal ook eens in de movicolon duiken. Die ken ik nog niet.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3463751
Robian schreef: wo 04 okt 2023, 14:31 Dank je wel voor de antwoorden :)

Psyllium heb ik geprobeerd maar had geen merkbaar effect.
Misschien dat het in combinatie met bladgroenten en de verlaging van het botpercentage wat doet... Dat gaan we uitproberen.

Ik zal ook eens in de movicolon duiken. Die ken ik nog niet.
Bij Psyllium is het wel belangrijk dat hij genoeg vocht binnen krijgt. Je zou hem een paar keer per dag bv. wat sterk verdunde bouillon kunnen geven. Psyllium werkt nl. 2 kanten op. Als er te weinig bij gedronken wordt, kan de ontlasting juist vaster worden. Honyx krijgt vanwege zijn aanleg voor cystine stenen verdeeld over de dag ruim 1,5 liter extra drinken. Misschien dat mede daardoor de psyllium bij hem het gewenste effect heeft.
ps. Honyx krijgt 2x daags ongeveer 4,5 gram psyllium. Hij weegt ongeveer 50 kg.
Door Siberienne
#3463754
Robian schreef: wo 04 okt 2023, 14:31 Dank je wel voor de antwoorden :)

Psyllium heb ik geprobeerd maar had geen merkbaar effect.
Misschien dat het in combinatie met bladgroenten en de verlaging van het botpercentage wat doet... Dat gaan we uitproberen.

Ik zal ook eens in de movicolon duiken. Die ken ik nog niet.
Movicolon (macro gol) houdt vocht vast in de darm, dus ook hierbij is genoeg drinken wel belangrijk
Door smulpaap
#3463846
Robian schreef: wo 04 okt 2023, 14:31 Dank je wel voor de antwoorden :)

Psyllium heb ik geprobeerd maar had geen merkbaar effect.
Misschien dat het in combinatie met bladgroenten en de verlaging van het botpercentage wat doet... Dat gaan we uitproberen.

Ik zal ook eens in de movicolon duiken. Die ken ik nog niet.
Idd . Bladgroenten en minder ,maar vooral zacht(er) vleesbot werkte hier altijd prima bij o.a zwakte achterhand .en dus ook moeilijker poepen
Door Robian
#3464701
We zijn een maand verder en helaas is zelfs een laag botgehalte en groeten niet voldoende om het makkelijker te maken :-\
Ik heb nu een gekookte kvv met eierschalen gekocht, maar jeetje.. € 11,- per kilo :o


Nu zit ik zelf te denken om in plaats van bot, gedroogde eierschalen te gaan gebruiken.
Heeft iemand een idee naar hoeveelheden en of ik dan andere dingen moet gaan toevoegen om het te compenseren?
Gebruikersavatar
Door pike
#3464703
Voor gedroogde en gemalen eierschaalpoeder is de hoeveelheid 1 theelepel op 500 gram vlees. Maar, omdat je hond gemakkelijk verstopt, zou ik voor de zekerheid met minder beginnen. De helft bijvoorbeeld. Als hij daar te slap op poept is dat geen ramp, dan ga je gewoon wat meer geven.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3464705
Robian schreef: ma 06 nov 2023, 13:28 We zijn een maand verder en helaas is zelfs een laag botgehalte en groeten niet voldoende om het makkelijker te maken :-\
Ik heb nu een gekookte kvv met eierschalen gekocht, maar jeetje.. € 11,- per kilo :o


Nu zit ik zelf te denken om in plaats van bot, gedroogde eierschalen te gaan gebruiken.
Heeft iemand een idee naar hoeveelheden en of ik dan andere dingen moet gaan toevoegen om het te compenseren?
Het menu aanpassen hielp bij Honyx ook niet. Wel de psyliumvezels. Heb je dat al geprobeerd?
Door Robian
#3464711
doranto schreef: ma 06 nov 2023, 16:27 Het menu aanpassen hielp bij Honyx ook niet. Wel de psyliumvezels. Heb je dat al geprobeerd?
Ik heb de psylium vezels inderdaad al geprobeerd. Ik merkte geen verschil helaas.
Ik kan het nog wel eens gaan proberen en hem dan nog meer proberen te laten drinken :g:
Door Robian
#3464712
pike schreef: ma 06 nov 2023, 15:55 Voor gedroogde en gemalen eierschaalpoeder is de hoeveelheid 1 theelepel op 500 gram vlees. Maar, omdat je hond gemakkelijk verstopt, zou ik voor de zekerheid met minder beginnen. De helft bijvoorbeeld. Als hij daar te slap op poept is dat geen ramp, dan ga je gewoon wat meer geven.
Ojee... ik heb verschillende maten theelepels :D ;D

Moet ik verder nog iets gaan aanvullen? eierschaalpoeder is een mindere vervanging voor bot heb ik ooit geleerd hier :cool:
Door Lizzy
#3464714
Nou, als je verder lekker afwisselt en dingen als visolie geeft (goede kwaliteit) of algenolie (wel met DHA en EPA) en dingentjes als zeewier, groenten, eitjes (laxeert ook) : dan is dat prima.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door