Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door - pien -
#3465812
Het valt mee! Het zijn voornamelijk z'n spieren die ernstig tekort schieten maar ik ga 'm zoveel mogelijk in beweging zien te krijgen zodat ze niet verder achteruit gaan.
Hij geeft geen pijn aan (zit aan bíjna maximale pijnstilling) dus dat is fijn!
Ze adviseerde B12 en maandag gaan we voor een prik naar de da.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3465880
Heb je niet iets van een aquatrainer in de buurt.
Ik heb Misty al jaren onder behandeling omdat ze al van jongs af aan slechte heupen (artrose) heeft en het dus zaak was om haar bespiering zo goed mogelijk te houden.
Daar ben ik nu achteraf extra blij mee want Cushing is echt vreselijk wat dat betreft.... je ziet bijna letterlijk de spiermassa verdwijnen :-[

Ze kan ook niet meer echt barfen, het is voornamelijk het zachtere botwerk wat ik dan ook nog moet voorbewerken, want anders slikt ze het zo in omdat ze haar spierkracht in haar kaken ook kwijtraakt .... ze heeft nu echt zo'n ingevallen ouwewijfen bekkie.

Het deel chiropractie is tegenwoordig vervangen richting fysio, omdat het betere breek- en hakwerk niet meer kan met haar lijf, maar lopen doet ze nog als een kievit dankzij het soepelhouden, trainen in de waterbak (en Librela ;) )

En anders iets om zijn achterhand te ondersteunen tijdens de wandeling, je hebt van die speciale tuigen waardoor jezelf rechtop kan blijven lopen maar Bram niet om kan kukkelen als zijn achterpoot even achterblijft.
Door - pien -
#3465892
Fijn dat het zo goed gaat met Misty.
Dat is ook niet niks allemaal qua ondersteuning/therapie.

Ik had het verkeerd : het is voornamelijk neurologisch/wat uit z'n kop komt in combinatie met z'n erg afgenomen spierkracht achter.
Vandaar de B12-bepaling en evt. injectie.

Hij wil zó graag mee (en ook verder dan ik verantwoord vind) dus lopen we niet te lang en doen éen langere wandeling per dag en verder even in de tuin of binnen op laten staan en 'zoek de koek'/snuffelen.
Gelukkig is hij meestal wel te motiveren met vreetwerk (ik gok z'n Labradorgenen ;D ) dus dat is fijn :)

Met de poep gaat het nog steeds goed, hij krijgt wel een klein lepeltje psyllium er bij omdat hij anders knikkers poept, en een minimale hoeveelheid Zymoral. Ik kan nu 1 kilo vettere kvv mengen met 2 kilo magere gans-kvv (heb het aandeel vettere kvv opgebouwd).
Door - pien -
#3466390
Inmiddels heeft Brammetje 2 van de kuur-van-5 prikken B12/cobalamine gekregen nadat uit bloedonderzoek bleek dat hij op een laag-normale waarde zat.
De trilostane is ook opgehoogd, met 1/3e, van 3x daags een halve naar 2x daags een hele.
Ik zie een meer alerte hond die sneller opstaat, nog wel steeds sleept met z'n linker achterpoot maar nu ook op rechts piest met z'n linkerpoot omhoog :biggrin2: , me vanmorgen trakteerde op een kwispel én een spelboog/uitrekhouding voor het állereerst, hoe mooi is dat!
Ik ben zó blij dat hij vooruit gaat :smitten: en voor hoelang dat is zien we wel :)
Door Lizzy
#3466598
- pien - schreef: vr 29 dec 2023, 16:04 Inmiddels heeft Brammetje 2 van de kuur-van-5 prikken B12/cobalamine gekregen nadat uit bloedonderzoek bleek dat hij op een laag-normale waarde zat.
De trilostane is ook opgehoogd, met 1/3e, van 3x daags een halve naar 2x daags een hele.
Ik zie een meer alerte hond die sneller opstaat, nog wel steeds sleept met z'n linker achterpoot maar nu ook op rechts piest met z'n linkerpoot omhoog :biggrin2: , me vanmorgen trakteerde op een kwispel én een spelboog/uitrekhouding voor het állereerst, hoe mooi is dat!
Ik ben zó blij dat hij vooruit gaat :smitten: en voor hoelang dat is zien we wel :)
Oh wat goed joh :-* !!!
Door - pien -
#3467400
Inmiddels zitten we op 3 x daags 1 tablet Trilostane 60 mg, as vrijdag de laatste prik van een kuur B12 (ik zie geen verbetering qua lopen), vreten doet hij goed (en hij kan tegenwoordig ook netjes een snoepje aanpakken in plaats van er vingers bij opvreten), we kunnen nog maar een klein stukje lopen, hij lijkt wel dronken en voor en achter lopen in een ander ritme :???:
Nu lees ik bij de bijwerkingen van trilostane dat er ataxie kan optreden (dronkemansgang) en hij loopt ook heel houterig, of z'n spieren gespannen zijn.
Eigenlijk zie ik het somber in voor Brammes, of zijn het bijwerkingen van de trilostane?

Er spelen ook meerdere dingen : artrose, (verwaarloosde) Cushing, ouderdom, slecht verleden? en dat maakt het er niet makkelijker op om de eventuele knoop door te hakken.

Hij is de eerste die bij de deur staat als ik zeg 'kom, we gaan uit' maar vervolgens kan hij maar 200 meter meehompelen (daar doen we minstens een kwartier over, ook omdat er overal gesnuffeld mag worden) en waar doen we het dan voor :-\
Hij is een 'big silent observer' (zo omschreef z'n opvangmama hem) en ik merk niet dat hij het naar z'n zin heeft, anders zou het makkelijker zijn voor mij, alleen van andere honden ontmoeten wordt hij echt héél blij, oren naar voren en kwispelen!
Verder is hij in huis alleen maar vloerkleed :-\
Door - pien -
#3467471
Morgen ben ik weer bij de da en zal ik aankaarten of het niet mooi geweest is zo.
Ik ben benieuwd wat hij zegt want hij is nogal van het doorgaan.
Zaterdag komt mijn nichtje (zij is trimster) met me mee kijken, volgende dinsdag komt opvangmama op bezoek, ze neemt een koeienbot mee, normaal zou ik zeggen 'doe maar niet' maar nu denk ik 'als hij daar blij van wordt neem maar lekker mee voor zolang het duurt'. Al hoop ik dat het geen effect heeft op z'n poep want die is nu perfect!
Gebruikersavatar
Door Ina
#3467487
- pien - schreef: do 25 jan 2024, 08:36 Morgen ben ik weer bij de da en zal ik aankaarten of het niet mooi geweest is zo.
Ik ben benieuwd wat hij zegt want hij is nogal van het doorgaan.
Zaterdag komt mijn nichtje (zij is trimster) met me mee kijken, volgende dinsdag komt opvangmama op bezoek, ze neemt een koeienbot mee, normaal zou ik zeggen 'doe maar niet' maar nu denk ik 'als hij daar blij van wordt neem maar lekker mee voor zolang het duurt'. Al hoop ik dat het geen effect heeft op z'n poep want die is nu perfect!
Had je mijn privebericht ontvangen?

Ik zou uit voorzorg echt even stoppen met de medicatie en zien of hij daar van opknapt, dat kan echt geen kwaad, maar kan wel veel ellende voorkomen.

En ik hoop heel hard dat jullie nog een tijd van elkaar mogen genieten :bigarmhug:
Door - pien -
#3467488
Ina schreef: do 25 jan 2024, 17:24 Had je mijn privebericht ontvangen?

Ik zou uit voorzorg echt even stoppen met de medicatie en zien of hij daar van opknapt, dat kan echt geen kwaad, maar kan wel veel ellende voorkomen.

En ik hoop heel hard dat jullie nog een tijd van elkaar mogen genieten :bigarmhug:
Nee, die heb ik niet?

Ja, daar denk ik ook aan, in elk geval sterk verminderen!
Het gekke is dat hij af en toe licht hijgt en dan dat slechte lopen maar de rest is hetzelfde gebleven...
Gebruikersavatar
Door Ina
#3467491
Lekker dan, had een verhaal van 3 pagina's naar je gestuurd :P ....maar ik zie hem ook niet meer in mijn lijst
(Lizzy, klopt het dat er problemen zijn met de PB-tjes?)

Belangrijkste strekking was dat in geval van 'rare verschijnselen' het beter is om even te stoppen met de medicatie en te zien op ze opknappen.

In jullie geval zou ik het zeker overwegen omdat Bram volgens mij de laatste keer ophogen meer opgehoogd is als dat de richtlijnen aangeven (nooit meer als 25% per keer en testen na een aantal weken voordat je verder ophoogt.....en afhankelijk van de klinische klachten, die zijn normaal leidend)

Ik zal straks nog even een poging doen om in pb een berichtje te sturen, misschien had ik wel iets fout gedaan (wat niet onwaarschijnlijk is :biggrin2: )
Door Lizzy
#3467503
Ina schreef: do 25 jan 2024, 18:45 Lekker dan, had een verhaal van 3 pagina's naar je gestuurd :P ....maar ik zie hem ook niet meer in mijn lijst
(Lizzy, klopt het dat er problemen zijn met de PB-tjes?)
Nee, niet dat ik weet. Bij mij werkt het ook gewoon.
Door - pien -
#3467507
Ina schreef: do 25 jan 2024, 18:45 Lekker dan, had een verhaal van 3 pagina's naar je gestuurd :P ....maar ik zie hem ook niet meer in mijn lijst
(Lizzy, klopt het dat er problemen zijn met de PB-tjes?)

Belangrijkste strekking was dat in geval van 'rare verschijnselen' het beter is om even te stoppen met de medicatie en te zien op ze opknappen.

In jullie geval zou ik het zeker overwegen omdat Bram volgens mij de laatste keer ophogen meer opgehoogd is als dat de richtlijnen aangeven (nooit meer als 25% per keer en testen na een aantal weken voordat je verder ophoogt.....en afhankelijk van de klinische klachten, die zijn normaal leidend)

Ik zal straks nog even een poging doen om in pb een berichtje te sturen, misschien had ik wel iets fout gedaan (wat niet onwaarschijnlijk is :biggrin2: )
Ah, wat jammer!
Ik heb je nieuwe pb binnen en ik weet genoeg!!!
Echt, mijn da is heel pragmatisch maar hoeveel patiënten met Cushing heeft hij in z'n praktijk (gehad)? en dan zo mijn zorg van 'het rotte lopen, kan dat ataxie zijn' van tafel vegen (zo voelt het voor mij) met 'dat heb ik nog nooit meegemaakt' >:(
Ik ben echt pislink.
En ik snap dat met 50% ophogen (van 2 naar 3 pillen) echt not done is!
Ik ga helemaal m'n eigen plan trekken en ben blij met alle informatie die ik van Ina en de FB-groep krijg!
Door - pien -
#3467520
Bij binnenkomst begon de da meteen z'n antwoord te nuanceren en uit te leggen, gelukkig, ataxie is wel degelijk mogelijk, alleen heeft hij het nog nooit meegemaakt en hij verwachtte het niet, gezien de lage dosis trilostane.
En als het niet betert met Brammetje dan is het klaar, daar was hij het mee eens.

We gaan nog een andere pijnstiller proberen, kijken hoe hij het daar op doet (lekker, weer een plakje leverworst, dat lust mister B wel!)
De B12-injectie gaat hij elke 2 weken krijgen, en het duurt wel even voor dat dóor gaat werken.
Al met al zijn er nog dingen die hem meer kwaliteit van leven kunnen geven, als hij maar beter mee kan met wandelen want dat doet hij zo graag!
Het is meteen te merken dat ik met de trilostane ben gestopt, hij hijgt weer als een molenpaard, dus hij gaat weer 2 x 1/2 tablet per dag krijgen (ipv 3x daags een hele).
Hopelijk kan hij nog even door, mijn dappere man :smitten:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door