Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lyadeh
#3461975
Goedemiddag Barfers en - sters
ik zou graag willen horen wat jullie bevindingen zijn en graag advies krijgen.
Met mijn negenjarige intacte eng.cocker spanielen teefje ben in net bij mijn da.geweest omdat ik een knobbeltje bij een melklijst heb gevoeld.Het moet er natuurlijk uit weet dus nog niet of het goed of kwaadaardig zal zijn,
Tot mijn verbazing adviseerde de da mij dat het beter zou zijn om haar dan meteen ook te laten castreren met het oog op misschien wel nieuw te vormen tumoren.Wat in het geval van castreren dan minder of niet meer zou voorkomen?.Wel zei hij dat het in het geval van goedaardige
de noodzaak anders is dan bij kwaadaardige maar dat is natuurlijk pas na onderzoek duidelijk.Hij zei dat na castratie het dus minder zal ontstaan en na niet castreren ze vaker onder narcose zal moeten om de tumoren te verwijderen....als ze natuurlijk weer terug komen.
Wat is een goede optie .Ik ben eigenlijk heel erg tegen castreren maar ik weet niet of ik in dit geval het juiste voor mijn hond ga beslissen .Wie heeft ervaring en vooral een goed advies?
dank voor het meedenken .
En.....is het een optie om voor en na de narcose nux vomica te geven of is er een ander homeopatisch middel dat je kan geven tegen de invloed van een narcose ? Heb geen idee welke potentie en hoeveel en hoelang je het moet geven.
Door lyadeh
#3461976
ik schrok ook enorm wat de kosten van zo n operatie zullen zijn.. alleen de operatie van een knobbeltje weg halen duurt al een uur en dan zijn de kosten van de eventuele castratie nog niet meegerekend .
Door Lizzy
#3461978
Als je je niet comfortabel voelt bij het advies van deze dierenarts en de kosten, zou ik je echt willen aanraden om een 2de dierenarts te vragen met je mee te denken. Ik weet eigenlijk ook niet beter of het advies is om te castreren, om ontstaan van nieuwe bultjes tegen te gaan. Maar ik ben geen expert op dit gebied.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3461980
lyadeh schreef: do 03 aug 2023, 16:03 ik schrok ook enorm wat de kosten van zo n operatie zullen zijn.. alleen de operatie van een knobbeltje weg halen duurt al een uur en dan zijn de kosten van de eventuele castratie nog niet meegerekend .
Hebben ze je uitgelegd dat het een enorme operatie wordt? Geen klein buitje wegsnijden, maar haar halve buik open?
Ze moeten het erg ruim en diep wegnemen omdat melkklierweefsel heel diffuus is en je snel een paar cellen vergeet. Als het dan kwaadaardig is, krijg je zo snel uitzaaiingen.
Als het goedaardig is, maakt dat niet uit. Maar als ze het niet ruim wegnemen, en het blijkt toch kwaadaardig, zou ze eigenlijk meteen terug onder het mes moeten om dieper en ruimer weg te nemen. Dat is dan 2x op 2 weken tijd. Het is ook een optie natuurlijk. Ik heb het bij mijn kater vorig jaar niet gedurft. Het was dan natuurlijk goedaardig... ::)
Zo zag zijn snee eruit, en ik had echt gedrukt op niet ruimer dan nodig.
IMG_20220515_173339.jpg
IMG_20220515_173339.jpg (652.66 KiB) 9056 keer bekeken
Door Lizzy
#3461984
pearlsofpassion schreef: do 03 aug 2023, 18:00 Hebben ze je uitgelegd dat het een enorme operatie wordt? Geen klein buitje wegsnijden, maar haar halve buik open?
Ze moeten het erg ruim en diep wegnemen omdat melkklierweefsel heel diffuus is en je snel een paar cellen vergeet. Als het dan kwaadaardig is, krijg je zo snel uitzaaiingen.
Als het goedaardig is, maakt dat niet uit. Maar als ze het niet ruim wegnemen, en het blijkt toch kwaadaardig, zou ze eigenlijk meteen terug onder het mes moeten om dieper en ruimer weg te nemen. Dat is dan 2x op 2 weken tijd. Het is ook een optie natuurlijk. Ik heb het bij mijn kater vorig jaar niet gedurft. Het was dan natuurlijk goedaardig... ::)
Zo zag zijn snee eruit, en ik had echt gedrukt op niet ruimer dan nodig. IMG_20220515_173339.jpg
Dit doen ze niet meer bij honden. De kwaadaardigheid ligt bij honden ook anders dan bij katten. Vroeger haalde ze de hele melklijst bij honden weg, maar dat is dus niet meer.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3461985
Bij katten ook niet meer. In principe. Maar doordat het zo ruim is, scheelt het niet veel.
Enfin, bij honden kan het idd anders zijn. Dat zou mooi zijn.
Door hannabelgje
#3461988
Ik weet niet beter of castreren om mammatumoren te voorkomen heeft geen zin meer. Dat moet voor een bepaalde leeftijd, daarna is er geen vermindering van risico meer.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door Lizzy
#3461990
hannabelgje schreef: do 03 aug 2023, 21:17 Ik weet niet beter of castreren om mammatumoren te voorkomen heeft geen zin meer. Dat moet voor een bepaalde leeftijd, daarna is er geen vermindering van risico meer.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Sterilisatie beschermt tot een leeftijd van 7-8 jaar wel tegen de ontwikkeling van nieuwe goedaardige melkkliertumoren. In zeer uitzonderlijke gevallen (<5%) heeft de melkkliertumor receptoren voor oestrogenen (hormoon geproduceerd door de eierstokken), alleen in deze gevallen heeft sterilisatie effect op de ontwikkeling van nieuwe melkkliertumoren en uitzaaiingen.

Bron: https://dierenziekenhuizen.nl/honden/ee ... ect%20meer.
Door sandra.aerns
#3461991
Mijn teefje had ook een klein tumortje toen ze een jaar of drie was. Ze was vaak loops. Advies was toen ook sterilisatie om dezelfde reden. Tumortje is toen opgestuurd en bleek idd kwaadaardig te zijn (en volgens hen hormoongestuurd). Ze heeft geen tumoren meer gehad (bijna 8) tot nu toe. Dus bij haar pakte het goed uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door lyadeh
#3461995
Dank voor de tot nu toe zeer waardevolle antwoorden.Vermoed idd dat op Lotte" s leeftijd ...negen jaar ...castratie niet veel zal bijdragen aan haar welzijn.
Door lyadeh
#3462003
sandra.aerns schreef: do 03 aug 2023, 22:26 Mijn teefje had ook een klein tumortje toen ze een jaar of drie was. Ze was vaak loops. Advies was toen ook sterilisatie om dezelfde reden. Tumortje is toen opgestuurd en bleek idd kwaadaardig te zijn (en volgens hen hormoongestuurd). Ze heeft geen tumoren meer gehad (bijna 8) tot nu toe. Dus bij haar pakte het goed uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt voor je reactie. Heb jij destijds wel of niet gekozen voor castratie?
Door sandra.aerns
#3462005
Wel gedaan uiteindelijk omdat dit mij ook werd geadviseerd. Omdat ze ook iedere 4-5 maand loops werd twijfelde ik toch al.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door