Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#3461373
Hai, gister met mijn teckel naar de da geweest, schudde met haar koppie, hield 1 oortje wat hoger, blijkt dus beginnende oorontsteking. Ze heeft altijd wel wat bezinksel gehad in haar oortjes, dat was met de jaarlijkse controle te zien. Sinds kort zwemt ze, nooit gedaan, nu 9 jaar, en ze zwemt, ik denk dat dat dus net iets teveel is voor die behaarde oortjes, van binnen en buiten. Ze heeft nu osurnia in allebei de oortjes gehad. Voor onderhoud kan ik oorcleaner met honing gebruiken, maar welke zal ik dan nemen?
Door Lizzy
#3461380
Geen idee! Ik vind Dermiel oordruppels niet fijn.... Waarom moet het perse met honing zijn? Is het een bacteriële ontsteking of zitten er gisten?
Door Lizzy
#3461398
vagebond schreef: di 11 jul 2023, 19:29 Bacterieen had ze het over
Heeft ze een kweek genomen? Want zonder kweek kun je niet weten wat er in het oor aan de hand is. En dat is wel belangrijk om te weten want pas dan weet je wat je qua reiniger/oordruppels moet inzetten. Honing is leuk bij bacteriën maar meestal is het probleem een teveel aan huidgisten. En dat reageert weer beter op zure oordruppels.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3461399
Je kan het met een gekleurd uitstrijkje onder de microscoop ook wel zien of het om bacteriën of gisten gaat.
Zelfs gram positieve of negatieve bacterien en die hebben vaak specifieke AB's.

Als er echt AB ingezet wordt is een kweek en bijhorend antibiogram beter omdat je dan weet welk antibioticum zal werken. Maar dat vraagt een aantal dagen tot week tijd. Zeker bij hondenoren waar altijd veel groei in is.
Door Lizzy
#3461401
pearlsofpassion schreef: wo 12 jul 2023, 12:51 Je kan het met een gekleurd uitstrijkje onder de microscoop ook wel zien of het om bacteriën of gisten gaat.
Zelfs gram positieve of negatieve bacterien en die hebben vaak specifieke AB's.

Als er echt AB ingezet wordt is een kweek en bijhorend antibiogram beter omdat je dan weet welk antibioticum zal werken. Maar dat vraagt een aantal dagen tot week tijd. Zeker bij hondenoren waar altijd veel groei in is.
Ik heb nog nooit een dierenarts gehad die dat zelf controleert, het gaat altijd naar het lab. Ik zeg niet dat het niet kan hoor, maar bij mij hebben ze dat nooit eerder gedaan en bij wie ik het geadviseerd heb: daar werd het ook altijd naar het lab gestuurd. Maar hoe dan ook is het een goed idee om te controleren wat er loos is met het oor. En in geval van gisten, hoewel ook in geval van bacteriën kan een goede zure oordruppel ook wonderen verrichten. Ik vind de Dermiel oordruppels echt kliederwerk.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3461402
Dat kan.
In het lab doen ze ook eerst uitstrijkje. Om te kijken wat erin zit. Gisten gaan bij een oor niet op kweek, of toch zeker mallassezia niet. Die is heel herkenbaar qua uiterlijk.
Bacterien zie je ook maar weet je zonder kweek niet welke het zijn.
Door Lizzy
#3461403
pearlsofpassion schreef: wo 12 jul 2023, 23:33 Dat kan.
In het lab doen ze ook eerst uitstrijkje. Om te kijken wat erin zit. Gisten gaan bij een oor niet op kweek, of toch zeker mallassezia niet. Die is heel herkenbaar qua uiterlijk.
Bacterien zie je ook maar weet je zonder kweek niet welke het zijn.
OK duidelijk. Dank je voor je uitleg! Jammer dat dierenartsen dit niet zelf doen dan want het kost weer tijd (naar het lab sturen) en daarmee verlies je weer tijd (en worden veel honden ondertussen op AB + Cortico zalf gezet).
Door Envie
#3462115
vagebond schreef: di 11 jul 2023, 12:22 Hai, gister met mijn teckel naar de da geweest, schudde met haar koppie, hield 1 oortje wat hoger, blijkt dus beginnende oorontsteking. Ze heeft altijd wel wat bezinksel gehad in haar oortjes, dat was met de jaarlijkse controle te zien. Sinds kort zwemt ze, nooit gedaan, nu 9 jaar, en ze zwemt, ik denk dat dat dus net iets teveel is voor die behaarde oortjes, van binnen en buiten. Ze heeft nu osurnia in allebei de oortjes gehad. Voor onderhoud kan ik oorcleaner met honing gebruiken, maar welke zal ik dan nemen?
Hoe gaat het nu met de oortjes? Hier ook aan de osurnia geweest vanwege bacteriële ontsteking.
Wat gebruik je nu? En werkt het?
Door vagebond
#3462119
Hi, ik heb nu een aantal x protocol gebruikt.
Op basis van essentiële oliën, olijfolie en propolis. Vorige week oortjes uitgeplukt, ga ze weer druppelen. Gaat goed
Door Lizzy
#3462121
Oh, dat klinkt als een mooi product, ik ga het even bekijken! Oh, ik zie dat het voor kinderen is. Is dat vet in het oor niet vervelend, qua dat het het oor gevoeliger wordt voor het vast houden van smurrie erin? Ben super benieuwd naar je ervaringen. Wil je ons op de hoogte houden?
Door vagebond
#3462123
Eerlijk gezegd, heb ik altijd puur oor in huis, volgens de da, droogt alcohol uit. En nee, geen vette smurrie aan de buitenkant, verder ziet het er rustig uit. Maar, zag er ook rustig uit toen ik naar de da ging. Ik had ook enkel grasaar in mijn hoofd, nog nooit oorontsteking meegemaakt bij mijn teckels
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door