Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3460383
Goedenavond,

Ik heb een witte herder van 7 jaar. Ze is meerendeels van haar leven gezond geweest. Een half jaar geleden heeft ze een maagdilatie gehad (opgezwollen, pijn, naar spoeddierenarts gegaan, buis in keel, foto's gemaakt, laten overgeven, ect en na 2 uur weer thuis) dus gelukkig geen maagdraaing/torsie.

Nu heeft zij last van haar achterpoot onderpoot, als ze bij me slaapt voel ik ze trillen (alsof ze het koud heeft). Zelf boeit het haar niet en slaapt gewoon lekker door. Nu heeft ze wel voor een 2e keer in 2 jaar tijd gehad dat ze 3 dagen wat mank liep met haar rechterachterpoot. Ik ben naar de dierenarts gegaan (niet degene waar we altijd naartoe gaan maar wel dezelfde praktijk). en hij bewoog haar poot even en zonder verdere onderzoeken zei hij omdat ze het niet uitschreeuwde dat het geen heup/elleboog,ect.. dysplasie of iets ernstig zou zijn maar waarschijnlijk een ontsteking.

Nu wou hij metacam geven, maar zei daar wel bij dat we dat na pinksteren moesten doen zodat we overal terecht konden in geval van nood (metacam veroorzaakt maagproblemen, waaronder een vergrote kans op maagtorsie, en helemaal bij herders) en we bij een maagtorsie ook bij hun terecht konden i.p.v. ver weg moeten rijden. Hij wou metacam 2 weken 'proberen' om te kijken of dat het was. Tara heeft al een vergrote kans op maagtorsies omdat ze een teef is van 72 cm schofthoogte (hoort 60 cm te zijn bij teven) en een gewicht van 40 kg (hoort max 33 te zijn). Ze is heel erg groot voor haar doen en heeft een diepe borstkas en omdat ze dus al een maagtorsie gehad heeft. Onze gewone dierenarts gebeld en die zij dat hij foto's had moeten maken, tevens was er een injectie nsaid wat maandelijks gegeven kon worden bij honden met maagtorsie, naam was niet gezegd en ik kan op internet alleen maar nsaid vinden waarbij staat 'pas op kan maag... geven'.

Ik heb geen metacam gegeven en we zijn nu een week verder en tara speelt weer en is weer helemaal de oude, haar poot trilt wel nog maar ze speelt en rent weer als vanoud.

Nu vroeg ik mij af wat ik tara allemaal kan geven ter ondersteuning van haar poten/pijn/maag. Tara is mdr1 drager.

Ik heb de carbo vegetables D6 gekocht voor noodsituaties maar vraag me af of dit ook preventief gegeven kan worden (ze heeft voor de rest geen last van haar maag, overgeven, gasvorming ect.. behalve dan de noodsituatie van een half jaar geleden).

Nsaid's geven allemaal maagproblemen zie ik in de bijsluiters (https://diergeneesmiddelen.info/koorts- ... strijding/) Dus is er iets wat ze mag gebruiken wat natuurlijker is tegen de pijn? Ik zie dingen voorbij komen als cbd olie, traumeel, kurkuma, maar kan dit ook gegeven worden aan een hond met mdr1 en maagtorsie?

Nu geef ik puur puur glucosamine extra aan mijn oudere hond met artrose maar zie dat boswella problemen kan veroorzaken met de maag (zie ook dat puur een versie heeft zonder boswella, misschien is dat wat? ).

Tara krijgt barf (zelf samengesteld) met vis, groenteprakje, bonebroth en zelfgedroogde snoepjes.

alvast heel erg bedankt voor het lezen :biggrin2:
#3460386
Wat fijn dat ze weer de oude is!

Carbo vegetabilis kun je niet preventief geven. Wel op het moment dat je aan ziet komen dat het mis gaat. Maar preventief is onmogelijk helaas.
cbd olie, traumeel, kurkuma, maar kan dit ook gegeven worden aan een hond met en maagtorsie?
Kun je allemaal geven. Maar het hangt er natuurlijk wel vanaf wat je het beste kunt geven in welke situatie. CBD olie is alleen leuk als middel op lange termijn. Dus hond heeft chronisch pijn, dan begin je dit middel en 2 weken later mag je resultaat verwachten. Er is niet altijd resultaat. Golden Paste van Kurkuma is eigenlijk altijd wel goed. Maar zal niet echt een mega pijnstiller zijn. Traumeel kan alleen in acute situaties bij trauma. pYnmix van Krachtig kruid werkt ook goed trouwens. Dat kun je zelfs in acute pijnlijke situaties gebruiken maar ook op lange termijn. Volgens mij kun je dit ook prima geven, je zou het nog even aan Krachtig Kruid (Caspar Broekman is dierenarts) na kunnen vragen.

Wat ik zelf zou doen met deze hond, met de poot? Ik ging naar een osteopaat. En ik zou zelf ook magnesium proberen. Puur heeft een magnesium voor honden in de lijn: https://www.medpets.nl/puur+magnesium+hond+kat/

Als je dit glucosamine preparaat al enige tijd geeft zonder problemen, denk ik dat je aan kunt nemen dat Tara dit goed kan hebben. Maar je kunt ook zonder proberen natuurlijk.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door