Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3461043
Ah ik lees net niet te streng. Omdat de calcium ook te hoog is dacht ik sowieso vleesbot te verlagen.
30% vleesbot van konijn en kip
5% orgaan zonder lever en 5% pens
15% groenten waarvan de helft zoete aardappel/pompoen
20% spiervlees kip/kalkoen/witvis
20% havermout
10% huttenkase/eieren/yoghurt/ricotta

zoiets?
Door Lizzy
#3461044
pearlsofpassion schreef: vr 23 jun 2023, 09:38 Ik denk ook niet dat je eiwitten moet verlagen. Ze heeft haar bouwstenen net hard nodig.
Albumine wordt door het lichaam zelf gemaakt (voor de afweer) , en komt niet (of weinig ale) uit de voeding volgens mij. Stapelt op door uitdroging, dus zeker genoeg vocht geven.
Siberienne kan daar vast meer over zeggen...

Lizzy, de urea was wel niet verlaagd. Maar dat is vrij normaal bij rauw vlees. Dat is korte termijn afbraak van eiwitten.
De crea was verlaagd. En dat is idd een lange termijnparameter voor eiwitafvalstoffen in het bloed. Misschien dat verminderde eiwitopname daar ook mee gelinkt is. Ik dacht daar toch ook aan.

Hanna, dit was toch nuchter geprikt he? Want als ze gegeten had is de urea nog vrij laag, dan verwacht je meer verhoging.
Het leest heel lastig, op z'n zijkant als je problemen hebt met je nek :biggrin2:

Maar te lage crea:

Lage waarden
Dieren met weinig spieren
Door Lizzy
#3461046
hannabelgje schreef: vr 23 jun 2023, 10:40 Ah ik lees net niet te streng. Omdat de calcium ook te hoog is dacht ik sowieso vleesbot te verlagen.
30% vleesbot van konijn en kip
5% orgaan zonder lever en 5% pens
15% groenten waarvan de helft zoete aardappel/pompoen
20% spiervlees kip/kalkoen/witvis
20% havermout
10% huttenkase/eieren/yoghurt/ricotta

zoiets?
Verhoogd calcium komt niet door teveel calcium in de voeding. Nooit. Te hoge calcium is als gevolg van:

Eiwitten in het bloed verhoogd
Kwaadaardige processen: maligne lymfoom, anaalzakkliercarcinoom
Ziekte van Addison
Te actieve bijschildklier

=====

Aangezien de verhoging niet spectaculair is (die van de calcium), zou ik nog niet gelijk in paniek schieten maar dit is wel iets om in de gaten te houden en misschien opnieuw een keer te laten controleren, zeg over 3 maanden.

30% vleesbot van konijn en kip
5% orgaan zonder lever en 5% pens
15% groenten waarvan de helft zoete aardappel/pompoen
20% spiervlees kip/kalkoen/witvis
20% havermout
10% huttenkase/eieren/yoghurt/ricotta

Je mag wel 30% bot geven hoor. Dat is voldoende voor een wat oudere hond (meestal krijgen ze toch wat moeite met de vertering) maar voor wat je in het bloed ziet hoef je dat dus niet te doen.

Krijgt ze helemaal geen lever? Ze mag wel een klein beetje lever hoor, belangrijk voor vitamine A en D. Pens mag je 10% van geven als ze dat lust en het valt goed. Ik vind 20% havermout best nog aan de hoge kant voor deze afwijkingen. Ik zou daar 15% van maken. Dus pens met 5% omhoog en havermout met 5% omlaag.

Lust ze kwartel? En parelhoen? Dat zou je ter afwisseling nog qua vleesbot kunnen doen.
#3461057
Albumine is meest voorkomende eiwit in je bloed, heeft niet perse met afweer te maken. Een verhoogd albumine zie je eigenlijk alleen bij uitdroging. Een relatief wat hoog ureum past daar ook bij (relatief dan, want echt hoog is het niet, maar ik kijk in verhouding tot het kreatinine gehalte, dat aan laag normaal zit, ik vind dat trouwens minimaal afwijken en echt geen reden tot ingrijpen daarop).

Wat mij opvalt is de verhoogde tbili, ik neem aan totaal bilirubine ? Dat kan wijzen op galblaas / lever problemen of problemen met bloedafbraak. Waren de rode en witte bloedcellen wel normaal?
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/leve ... -ammoniak/ voor meer info over bilirubine.

Wat je ook nog zou overwegen is niet alleen een albumine te bepalen maar een eiwitspektrum waarbij ook gekeken wordt naar albumine en de verhouding met globulines. Of simpelweg nog eens herhalen als ze een poosje geen diarree heeft gehad en haar wat meer te drinken geven wellicht.
Door Lizzy
#3461085
hannabelgje schreef: za 24 jun 2023, 09:57 Das een flinke hoeveelheid. Kijken of ik er dat in ga krijgen.
We hebben wel alweer 3 dagen drollen en geen cadeautjes binnen.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Dat is ook erg veel. Van mij mag het ook minder hoor. Want ik denk dat best veel van deze waardes veroorzaakt worden door uitdroging. Dus ik zou zelf wat havervlokken weken in geitenmelk (een echt flinke scheut) en haar dat 1 keer per dag geven. Met Mariadistel.

Gaat lekker!!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door