Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3461810
Dit is wel een fijne website om mee te beginnen:

https://doggybiome.com/expert-advice/?_ ... 1689577496

En een van hun artikelen over mogelijk voedsel allergie is deze (en dan schrijven zij geen lullig artikeltje): https://doggybiome.com/expert-advice/un ... w-to-help/

En omdat ik Sjoerd z'n darmflora gewoon niet optimaal krijg, ga ik maandag een ontlastingsmonster opsturen naar de USA, via deze tent. Met alles wat ik erover gelezen en gehoord heb, heb ik een groot vertrouwen in deze tent en ook in de werkwijze.
#3462383
We zijn inmiddels weer een paar weken verder. Dex heeft 2 wkn apoquel gehad. De apoquel heeft wel iets gedaan maar niet genoeg om er mee door te gaan. Mede doordat het toch niet zo’n onschuldig middel is als dat het gebracht werd. De klachten werden minder maar zijn niet weggeweest. Na de apoquel werden de klachten ook vrij snel weer erger.

Alroda lama besteld - bedankt nog voor de tip ;) En zondag gestart met een eliminatiedieet. Iedereen gewaarschuwd dat hij dus echt niets anders mag. Nee mam ook geen koekjes en nee ook geen tafelrestjes. Nee ook geen kauwsnacks gewoon echt helemaal niets. Toch raar dat ze snappen waarom we een eliminatiedieet starten maar het toch wel ingewikkeld vinden dat hij dan dus niets anders als dat dieet mag ;D

We hebben voor Dex een apart bakje met lama in de koelkast. Als Rana een koekje of snack krijgt, krijgt hij een plukje lama.

Poepen gaat gelukkig goed, wat droger en korreliger maar het komt er soepel ui. En het lijkt of zijn voeten al iets rustiger zijn. Dat wil ik ook graag zien natuurlijk want na 3 dagen kan je er nog niet zoveel over zeggen :)
#3463061
Het leek even rustiger te worden toen we gestart waren met het eliminatiedieet maar omdat het vorige week weer verergerde een afspraak bij een dermatoloog gemaakt. Vanmorgen was het consult. Vanmiddag is er een biopt genomen en een krabsel gemaakt. Om te constateren of uit te sluiten dat het van binnen komt. Het biopt word opgestuurd voor onderzoek. Uit het krabsel kwam een bacteriële infectie. Voor 4 wkn antibiotica meegekregen en voor 7 wkn prednison. Veel en lang… maar het duurt nu ook al veel te lang dat hij klachten heeft en ik wil hem graag klachtenvrij hebben dus dan maar troep erin.

Ze noemde furunculosis dacht ik maar Google geeft dan perinatale fistels aan of plaatjes van de neus zoals die hond in het andere topic…

Het bloed is ook onderzocht een standaard onderzoek en een schildklier onderzoek, dat laatste op verzoek van de alternatieve arts. Het bloed was goed alleen wat verhoogd eiwit maar dat komt door de aanhoudende ontsteking begreep ik.

We gaan voor de zekerheid ook door met het eliminatiedieet.
#3463076
Poeh, heftig. Vind je het geen nadeel dat als je door gaat met het eliminatie dieet dat je niet weet waar een verbetering vandaan komt? Of eigenlijk: de verbetering komt sowieso (als het goed is) maar dan door de medicatie. Weet je qua voer eigenlijk nog niks...?
#3463148
Ja dat vind ik zeker een nadeel. Ik bedacht me dat ook weer later dat dit niet handig is. Maar de verergering was weer zo erg dat zijn poten echt open liggen. Hij wilde niet meer lopen, loopt alsof hij op eieren loopt door de tuin heen - we hebben nieuwe bestrating en dat moest nog goed ingeveegd worden dus hier en daar lagen nog kleine steentjes. We vegen het wel steeds aan maar zijn voeten zijn zo gevoelig… vanuit zijn ras heeft hij een hoge pijngrens dus als hij pijn gaat aangeven… :-X :-\ :'(

Ik wil geen rommel geven en ik wil heel graag de oorzaak achterhalen vanwaaruit dit ontstaat. Maar ik wil ook heel graag dat hij zich oké voelt en dat we gewoon een wandeling met hem kunnen maken. Vorige week was het niet eens een poep en plas rondje… alleen even naar de hoek waar hij zo snel mogelijk alles doet en aangeeft dat hij weer terug wil. Het was natuurlijk ook bloedje heet dat helpt ook niet maar toch :-\

Door de meds is hij nu al heel erg opgeknapt. Ik weet dat dit niet ideaal is want wat doen we als we straks stoppen en de klachten net zo hard weer terug komen. Levenslang op meds is het ook niet.

Ik had bedacht doorgaan met het eliminatiedieet tot een week of 4 nadat we gestopt zijn met de meds. Als de klachten na het stoppen met de meds al gelijk terug komen dan heeft hij in iedergeval geen eiwitten gekregen die zouden kunnen trikkeren. En wellicht kunnen we dan concluderen dat het niet aan het voer ligt?
Blijven de klachten weg dan wil ik na 4 wkn heel rustig soort voor soort eiwitten gaan toevoegen en kijken wat dat doet.
#3463182
Gadverdamme we merkten gisteren begin van de avond bij Dex dat hij wat koud aanvoelde en wat anders als anders was. Het koud aanvoelen werd steeds duidelijker en hij leek moeite te hebben met ademen. Vooral inademen zag je duidelijk dat het hem moeite koste. Met steeds een of meerdere trekkende poten. Om 22.00 de spoedkliniek gebeld. Op advies zijn temperatuur opgenomen die was goed, 38,5. Slijmvliezen waren ook mooi roze. Advies even afwachten als hij niet gaat braken, kwijlen en het niet ergens word in de ochtend de eigen da bellen. Vannacht beneden geslapen en het werd gelukkig niet erger. Vanmorgen met de eigen da gebeld en we hebben om 13.00 een afspraak. Kan helaas ivm werkafspraken niet eerder.

Het vermoeden van de spoedkliniek is dat hij maagpijn heeft van de medicijnen en van deze medicatie af moet of iets van een maag beschermer. Hij is nu wel iets rustiger, hij was gisteren ook onrustig ging steeds op een andere plek liggen. Hij gaat nu beter maar is nog steeds niet oké. Rilt nog steeds af en toe en trekt bij het ademen met een of meer pootjes. Niet zo erg meer als gisteren maar toch…

Zo de balen van! Zijn voeten gaan echt beduidend beter na een paar dagen en nu dit weer… :'(
#3463199
Een te hoge dosering prednison waarschijnlijk. Hij kreeg 4 tabletten, weet even niet de mg’s en we zijn nu terug naar 2,5. Op zich mag je niet zo snel verlagen maar omdat hij nog maar 6 dgn eraan zit kon dat wel. Hij is nog niet helemaal oké maar in vergelijking met gisteren echt al heel veel beter.

Duimen dat dit het idd was. Wat een troep is het ook >:( Maar echt zijn voeten zijn in geen maanden zo goed geweest. Je ziet nog wel dat er wat plekken zijn maar echt zo goed als genezen…
#3463200
Voor het eliminatiedieet had hij nog niet eerder lama gegeten. En de klachten zijn niet erger dan dat ze waren voordat we met het dieet begonnen. Het lijkt sowieso wel af en aan te gaan. Voor nu gaan we door met wat hij nu krijgt. Als hij straks nog steeds klachten heeft, na het stoppen met de prednison dan kunnen we een nieuw eliminatiedieet overwegen. Darf heeft ook eland dat heeft hij ook niet eerder gehad en dat wil ik achter de hand houden. Veel andere opties zijn er niet omdat ik altijd erg enthousiast verschillende diersoorten heb gevoerd :-\

pearlsofpassion schreef: di 19 sep 2023, 00:54 Of is hij allergisch aan wat je geeft.
Je zou ook kunnen overwegen een nieuw eliminatiedieet met een andere diersoort te proberen. Geeft dat hetzelfde resultaat, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk niet aan het voer.
#3463248
Gisteren weer contact met de da gehad omdat Dex blijft trillen en trekken/schokken met zijn poten in rust. Filmpje gemaakt en toegestuurd. Was niet iets om me zorgen om te maken kan een bijwerking zijn van de prednison of een combinatie van de prednison en de antibiotica. Als het erger word of hij ook gaat braken ed dan moet ik wel gelijk aan de bel trekken.

Geen fijn gezicht en met afbouwschema zit hij zeker nog 4 wkn aan de prednison en zeker nog 3 wkn aan de antibiotica :-\
Ik hoop dat met het afbouwen van de prednison deze klachten ook afnemen. Vind dit zo lastig hij heeft een reactie van wat hij krijgt maar voor de klacht waar we het voor geven doet het absoluut iets.
#3463550
Woensdag werd ik gebeld voor de uitslag van het biopt. Daar kwam niet iets heel nieuws uit. Omdat Dex sinds vorig weekend bij vlagen ook heel erg aan het hijgen is dat gelijk ook gemeld. En dat het trillen en trekken met de poten bij ontspanning niet minder werd. Deze arts gaf aan dat we versneld gaan afbouwen. 3 Dagen 1 tablet en dan nog 3 dagen een half tablet en dan stoppen. Afwachten wat er gebeurt. Houd hij deze klachten dan is het een bijwerking van de antibiotica. En als zijn voeten weer erger worden moeten we gaan kijken naar andere medicatie. Vandaag was de laatste keer dat hij 1 tablet heeft gekregen. Hij hijgt met vlagen nog steeds heel erg. Het trillen en schokken is ook nog niet over maar wel een stuk minder.

Hopelijk voelt hij zich over 3 dagen echt een stuk beter. En hopelijk komen de ontstekingen in zijn voeten niet actief terug… ben er wel een beetje bang voor :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door