Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lberghoef
#3458786
Mijn hond trix van nu ongeveer 12 is een hond met een behoorlijke gebruiksaanwijzing. Ze is heel erg gevoelig en heeft al haar hele leven dingen die mijn andere hond niet doen. Ze wil bv niet op zebrapaden lopen, maar ernaast. Niet op laminaat of een tegelvloer en is ook het liefst altijd buiten.
We hebben een mooi hok voor haar buiten gemaakt en hier verblijft ze het liefst dag en nacht. Op zich prima maar ze blijft op het overkapte terras gedeelte liggen en weigert het hok zelf in te gaan. Dus met teveel kou moet ze van mij naar binnen. Zelf is ze panisch voor wind en wil dan ook zelf wel binnen komen.
Zodra ze binnen is, en voornamelijk snachts betekent dit voor ons een slapeloze nacht. Ze slaapt niet, ze ijsbeert de hele nacht. Heb geprobeerd in een bench of in een aparte kamer maar vernield dan alles wat erin staat. Heb een hekje voor de trap geprobeerd zodat ze niet naar boven kan maar jankt dan zo erg dat de andere hond aanslaat en de hele boel bij elkaar blaft.
Als ze het dan toch tot de slaapkamer haalt ondanks alle barricades gaat ze als een gek staan graven in het kleed of tegen het bed.
Ik heb al een aantal slapeloze nachten achter de rug en vannacht was ik het zo zat dat ik haar in de auto heb gedaan. Hier heeft ze volgens mij wel rustig gelegen.
Vanochtend haat ik mezelf dan weer dat ik m'n geduld verloren heb.
Ik heb Bach bloesems geprobeerd, alle producten van Puur, anti angst band. Dingen voor in het stopcontact, muziek aangelaten, licht aangelaten...
Ik ben wanhopig.... Heeft iemand nog een idee wat ik kan proberen?
Door lberghoef
#3458787
Ik vergat erbij te zeggen dat het erger is sinds we in dit huis wonen..we zijn 6 jaar geleden hier naartoe verhuisd. In het vorige huis wilde ze af en toe nog wel naar binnen maar hier echt niet.
Vorige maand heb ik twee weken gelogeerd bij een vriendin in Nederland en hier deed ze ook niet zo raar.
Verhuizen is nu nog geen optie...
Gebruikersavatar
Door doranto
#3458788
Als je denkt dat het aan het huis ligt, loopt er misschien ergens een waterader ofzo? Ik heb dat zelf meegemaakt met paarden. In het achterste deel van de boerderij wilden ze absoluut niet in de stal staan. In de schuur een stukje verderop hadden ze helemaal geen problemen om in de stal te staan. Er schijnen mensen te zijn die een huis kunnen 'ontstoren', maar daar heb ik geen ervaring mee. Wij hebben de paarden toen een andere stal gegeven en daarmee het probleem opgelost.
Door yazzie
#3458793
Poeh... Dit is wel heel veel samen. Heftig zeg. :-\ Voor jullie maar zeker ook voor je hond. Ook omdat het al jaren speelt. Ik zou me wenden tot een gedragstherapeut die bij jou thuis ter plekke het gedrag kan observeren in combinatie met medicatie. Hier speelt zoveel mee...
Door Siberienne
#3458795
Bench in de slaapkamer al geprobeerd?
Of anders toch buiten, met een lekker waterdicht kussen zal ze het toch niet zo snel te koud hebben in nl?

Edit: van de grond af liggen kan al enorm helpen voor kou, bv een pallet, en bv een mand met hooi? Of een halfopen hok op dat terras?
Door ellenned
#3458823
Zo ernstig had Yilla het niet. Maar ze lag ook het liefst buiten, binnen schrok ze van alles, het gekraak van de trap, het werken van het raam, onweer had ze dan weer niets mee. Maar zo onrustig en bang echt zo zielig maar ook ik ben wel eens mijn geduld verloren.
Ik wilde toen contact opnemen met Monique Bladder toen er andere dingen privé gingen spelen. Maar misschien is dat een idee?
Door Anne in Zweden
#3458835
Je woont in Frankrijk, toch? Wordt het daar zo koud dat ze niet buiten kan blijven, als ze daar het liefste is?

Ze is ongeveer 12, schrijf je. Heel eerlijk gezegd zou ik dan gewoon proberen zoveel mogelijk aan haar wensen tegemoet te komen, zorgen dat ze uit de wind kan blijven als het hard waait. Een overkapt terras is toch perfect, dan ligt ze in elk geval droog. Met een verplaatsbaar schuttinkje dat je steeds zo kunt plaatsen dat ze beschut tegen de wind is.

Blijkbaar heeft ze een keer iets heel naars meegemaakt toen ze binnen in huis was. Kan zoiets simpels (voor ons gevoel dan) zijn als een keiharde donderslag terwijl het onweerde en zij binnen was. Of misschien is ze een keertje heel pijnlijk uitgegleden op een laminaat- of tegelvloer. Je weet het gewoon niet. Is ze haar hele leven al bij jullie? Blijkbaar niet, als je niet precies weet hoe oud ze is?

Maakt ze de auto niet kapot als ze daar alleen in ligt? Wat voor ras is ze? Heeft ze een enorm 'herders'instinct en wil ze jullie misschien beschermen tegen datgene waarvoor ze zelf zo bang is binnenshuis, en is ze daarom zo onrustig? O, konden ze maar praten... Heb je al geprobeerd of ze ook zo rusteloos is als je bij haar beneden slaapt op de bank?

Begrijpelijk, hoor, dat je erdoorheen zit na een paar slapeloze nachten. Ik probeer mezelf altijd voor te houden dat de hond het niet doet om mij te pesten, als er een keer iets is waar ik knettergek van word. Maar dat is echt een kwestie van diep inademen en tot tien tellen voordat ik reageer. Komt gelukkig niet vaak voor hier.

Je zou inderdaad iemand als Monique Bladder een mailtje kunnen sturen hierover. Sterkte!
Door lberghoef
#3465542
Vlak nadat ik dit topic opende werd duidelijk dat mijn moeder naar een verzorgingshuis moest en ik ben halsoverkop naar Nederland gegaan om het huis leeg te halen en de verhuizing te doen. Heb dus niet meer gereageerd.
Inmiddels is het hier volop winter -15 en dus weer volop ellende. Nog erger dan het was.
Het is koud buiten met een dik pak sneeuw en dus wil ik dat ze binnen komt. Laatst waaide het heel hard en dus wilde ze zelf.
Snachts slapen mijn partner en ik inmiddels apart als ze binnen. Mijn partner heeft wisselende diensten en heeft haar nachtrust echt nodig. Trix loopt hijgend en kwijlend door het huis. Springt op het bed en begint als een gek in ons te graven, over ons heen te lopen etc.
Ik slaap nu apart met haar in een kamer met de deur dicht zodat ze nergens anders heen kan. De hele nacht ligt ze te hijgen en gaat haar hart als een bezetene.
Ik heb wederom een bench geprobeerd, ook in de slaapkamer maar ze scheurt het kussen wat erin zit aan stukken en probeert te bijten en te graven in de tralies.
Ik heb geprobeerd haar in de woonkamer te laten daar heeft ze het kleed vernield.
Ik heb een gedragstherapeut hier gehad die wist ook niet wat hij moest. Nou heb ik nog nooit een goede gedragstherapeut in Frankrijk gevonden....
Ik heb laten bekijken of er iets van water onder het huis stroomt, ook niet.
Ik zit er nu zelfs over te denken een medium ofzo in te schakelen....ik weet het echt niet meer.
Ik denk wel eens dat misschien de katten het probleem zijn, want tja die zijn natuurlijk onvoorspelbaar maar ze laten haar volkomen met rust en als ik de slaapkamer deur dicht doe komen ze er niet maar is ze alsnog zo in paniek.
Ik heb nog aminozuren geprobeerd die zouden moeten helpen... Het helpt niet eens een beetje...
Door Siberienne
#3465544
Wat voor soort hond is Trix? Heb ik even gemist. Ik zou zoiets hebben van, als ze het echt niet wil, kan ze dan niet beter buiten slapen? Die stress van de nacht nu lijkt me voor haar ook niet gezond. Is het een mogelijkheid een dik pak hooi in een open bak op het terras te leggen? Dat isoleert goed, doe haar evt nog een winterjas aan (als ze dat wel tolereert) en het lijkt me voor jou en haar comfortabeler.

En dan eventueel langzaam beginnen met klassiek conditioneren op binnen zijn? Uit de hand voeren binnen? Relax on a mat spelen binnen? https://babysafedogtraining.com/wp-cont ... _a_mat.pdf

En ik snap het hoor, dat je haar binnen wil hebben, wij willen Shad met kou ook graag binnen hebben, maar dat is soms ook een aardig gevecht. Compromis is nu dat hij overdag zo veel buiten mag als hij wil, maar ‘s nachts binnen slaapt en nu vindt hij het ‘s avonds ook weer ok binnen. Maar er was een periode dat hij echt alleen buiten wilde zijn en wij snapten ook niet goed waarom. Kan er nog iets zijn dat een (ultrasoon) geluid maakt?

Maar goed, zoals ik zei, dit lijkt me voor jou, haar en je relatie niet optimaal….
Door lberghoef
#3465549
Ik heb geen tv, de koelkast heeft ze geen probleem mee daar staat ze naast zonder reactie.
Trix is een kruising, waarvan weet ik niet maar ik vermoed iets van herder.
Haar hok heb ik helemaal geïsoleerd maar het vervelende is dat ze er niet in gaat en alleen onder de overkapping blijft. Ze weigert om het hok in te gaan.
Overdag komt ze ook wel eens het huis in, ik beloon haar dan royaal. Overdag is ze iets minder heftig angstig, nog steeds wel wat, ze zal bv nooit ergens gaan liggen of zitten. Alleen maar staan.
Ik zit nu bv op de bank, ze staat naast me op de bank, hevig bibberend en hijgend. Ze weigert te gaan liggen. Zo na het laatste rondje ga ik haar denk ik in de auto doen, die staat in de garage, daar ligt ze meestal wel rustig. Maar ook daar wil ze soms niet heen.
Ik vond het zo raar dat als ik bij een vriendin in Nederland logeer ze daar zonder problemen in huis slaapt. Dat zegt mij toch dat het aan iets hier ligt....
Door Siberienne
#3465550
Of ze heeft een sterk waak instinct en het gevoel dat ze geen overzicht heeft binnen. Dat waken hoeft ze bij je vriendin niet te doen, want niet eigen terrein. Zou dat ook nog kunnen?

We kwamen er trouwens achter dat Shadow heel onrustig werd van bliebjes van de telefoon, nu staan die standaard uit.
Door Siberienne
#3465551
Ik weet het ook niet hoor, wat wijsheid is, zag alleen laatst een filmpje over een pyrenese berghond die ook weigerde een warm nachthok te gebruiken, pas een hok op een verhoging met uitzicht meerdere kanten op was ‘goedgekeurd’…
Door lberghoef
#3465552
Na het laatste rondje was ze als eerste weer binnen en weigert in de auto te slapen. Dikke pech voor mij dus..... Nu waait het ook wel erg hard dus was er al bang voor.
Haar hok staat al strategisch, de plek heeft ze zelf uitgekozen om het zo maar te zeggen. Is iets verhoogd zodat ze alles goed kan zien.
Ze ligt nu wel naast me op de bank. Ik denk dat ik hier maar een nachtje slaap. Misschien kan iedereen dan even een nachtje doorslapen
Gebruikersavatar
Door pluk
#3465558
Ik zag laatst een filmpje voorbijkomen van een erfhond. Die had in delen van zijn hok plexiglas, dan kon hij het erf overzien, maar lag hij wel beschut.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door