Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door anita1963
#3456930
Na jaren van puzzelen en uitproberen ben ik erachter gekomen dat mijn teef een sterk verhoogde nierfunctie krijgt van een hoge dosering dierlijke eiwitten .
Zowel van kvv als brokken,ze krijgt allergische reacties en uitvloeisel uit dr vulva.
Door regelmatig bloed te prikken kwam het resultaat elke x uit op erg hoge waardes.
Ik ben haar brokken gaan geven voor nieren en vegetarische snacks en de nierwaardes waren steeds goed.
Ik heb dit een paar x uitgeprobeerd om zeker te zijn en de laatste x kreeg ze de speciale brokken maar met gedroogde konijnenoren,eenden voetjes vleugels of nekken en de nierwaardes stegen weer.
Ik kom bij kvv eend of gans of makreel uit op redelijk lage eiwit waardes en ik twijfel of ik dat zal geven.
Hoe kunnen de snacks zo hoog in eiwitten zijn en de kvv niet?
Wie heeft nog tips of andere toevoegingen?
Nu krijgt ze dus weer de brok en vegetarische blikjes en snacks en over 2 weken weer bloedprikken.
Door Lizzy
#3456957
Gedroogd vlees snacks bedoel je? Daar is het vocht namelijk uitgehaald en houd je bijna alleen eiwit en vet over.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3456965
Heeft ze ook meer klachten?

Want ureum vb is een kortwerkende parameter. Dat is puur een afbraakproduct van eiwit. Als de hond nuchter geprikt is, is die iets stabieler maar dan nog zie je een hogere waarde bij het eten van meer eiwit dan bij weinig eiwit. Simpelweg omdat meer eiwit eten ook meer afvalproduct geeft. En bij gezonde nieren wordt dat vrij snel eruit gefilterd, bij zieke nieren lukt dat trager en dan kan het dus opstapelen als het trager gaat dan dat het erbij komt.
In dat geval ga je best minder eiwit voeren, want het is van het teveel aan ureum dat de hond misselijk wordt.
Maar als dat niet zo is, en de hond het er nog steeds voldoende uit gefilterd krijgt om niet misselijk te worden, zijn de eiwitten net waardevol om de nieren zoveel mogelijk te ondersteunen. Zolang je niet overdrijft en de eiwitten van goede kwaliteit zijn. Gedroogde snacks met veel eiwit zou ik dan ook net mijden. Rauwe eiwitten zijn nuttiger.

Dat bij voer met lagere eiwitgehaltes er minder ureum in het bloed zit, is puur het gevolg van minder inname van eiwit. Dat zegt op dat moment niets over de toestand of werking van de nieren.
Nieren genezen niet echt. Hun werking kan wel beter gaan als ze de juiste ondersteuning krijgen en niet verder belast worden (vooral fosfor belast de nieren, vandaar dat fosfor binders ingezet worden).

Créatinine is wel een meer langdurige factor en is indicatiever voor de toestand van de nieren.
Stijgt en daalt die ook grondig mee of wordt die altijd een beetje hoger?

Het is geweten dat honden op rauw voer standaard een wat hogere nierwaarden in het bloed laten zien. Dus ook perfect gezonde en zelfs jonge dieren. Dat komt doordat de referentiewaarden voor deze nierwaarden vastgesteld zijn op broketende honden.
Bij rauw gevoerde honden zijn die iets hogere nierwaarden dus soms gewoon normaal en wil het niet zeggen dat de nieren stuk zijn.

Dat geldt natuurlijk niet als de waarden echt duidelijk en structureel verhoogd zijn. Dan is er wel sprake van nierfalen.

Kan je eens een overzicht geven van de waarden en wat je voorheen voor welke tijd voerde.
Want ik weet dat het misschien moeilijk te snappen is, maar dat de waarden bij eiwitrijk voedsel hoger gaan liggen wil niet noodzakelijk zeggen dat dat ook de oorzaak is van een eventuele verslechtering. Dat komt omdat er geen rechtstreekse meting voor de werking van de nieren voor handen is, maar dit altijd via de afvalproducten gemeten wordt. Zeker als je constant afwisselt in voer, is dat moeilijk uit te maken waar de oorzaak van de verslechtering is, omdat de rechtstreekse invloed van de voeding het zicht vertroebelt.
Door anita1963
#3456967
Ze is niet misselijk en eet goed en alleen het ureum daalt en stijgt.
Ik merk gelijk aan haar dat de nieren minder werken omdat ze dan moe is.
Ik heb het altijd na een paar maanden op 1 soort voer laten testen.
En elke x was het enorm verhoogd met kvv en gedroogde snacks.
Op de speciale brokken voor de nieren was het altijd perfect,er kon ook opgemaakt worden dat ze eerdere nierschade heeft gehad.
En het laatste onderzoek met de brokken en dierlijke snacks was het licht verhoogd.
Nu dus weer de brok en vegetarische snacks en als het dan weer oke is dan ga ik niet weer veranderen.
Dan 1x per week vis of eend kvv
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3457016
Ja, dat is dan weggesmeten geld, dat testen. Dat had ik je op voorhand ook kunnen vertellen dat de ureum hoger zou liggen en dat zegt dus werkelijk niets.

Is de crea eigenlijk sterk verhoogd?
Of ligt die nog redelijk normaal?

Er bestaat ook zoiets als een rauw niet dieet he. Ook daar zal de ureum hoger testen dan op brok. Maar het ontziet de nieren wel.
En dat is wat telt, dat ze gezond is en de nieren niet verslechteren. De waarden kunnen je dan helpen om te kijken of het slechter wordt of stabiel blijft. Maar enkel als je hetzelfde blijft voeren. Nu ben je appelen met peren aan het vergelijken en daar weet je niets mee.


Dat ze moe wordt als je overschakelt naar koolhydraatarm voer is normaal. Dat hebben mensen ook. Dat is tijdelijk en komt doordat het lichaam moet aanpassen aan een andere vertering.
Als je't een aantal weken volhoudt, zou ze van rauw net meer energie moeten krijgen.
Door anita1963
#3457022
Sorry typfout de crea is steeds verhoogd na kvv en snacks.
Hij was extreem hoog toen ze bloed testen voor een operatie,ze was toen nuchter.
Toen zat ze op een brok met hoog eiwit gehalte,toen op nierbrokken en na 1,5 maand weer bloed geprikt en toen was het goed.
Op deze brok gelaten met vega snacks en crea bleef goed,ze konden zien dat ze eerdere nierproblemen had.
Toen toch weer gedroogde snacks en crea weer verhoogd,en wat ze steeds heeft als de crea hoger is is jeuk.
Ik kan aan de jeuk en vermoeider zijn zien dat het hoger is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3457025
Ah OK, het gaat over brok met hoog eiwit. Ja, das logisch.. Dat is idd echt geen goed idee bij nierproblemen. En gedroogde snacks, zoals Lizzy al uitlegde, ook niet.

Rauwe vleesvoeding, met het vocht er dus bij, geeft wel doorgaans betere resultaten (zeker op langer termijn) dan nierbrok. Al dan niet met een rauw nierdieet indien nodig.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door