Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#3456379
Dex heeft een hotspot in zijn nek. Vrijdag zagen we dat zijn vacht wat gek stond en zaterdag was de hotspot al goed zichtbaar. Zondag nog wel gespeurd maar omdat hij duidelijk niet happy was maandag naar de DA geweest. Die heeft wat haar weggeschoren antibiotica gegeven en het advies dik insmeren met honingzalf. Op mijn verzoek ook een spray meegekregen om het in te laten drogen. Ik heb het insmeren met hiningzalf even achterwege gelaten omdat het goed opdroogde… tot gisteren. Toen in al mijn wijsheid de plek ingesmeerd met het idee goed voor de genezing maar het tegendeel is waar. Het is zacht geworden en op een bepaalde plek weer open en pusserig. Hij krabt er nu ook aan dus we houden hem in de gaten. Het zit te laag voor een kap en een shirt of iets erover lijkt alleen maar meer te trikkeren.

Vanmorgen omdat het wat pusserig was de plek uitgewassen met betadine scrub (verdund met uitgekookt water) en ingesmeerd met de spray. Dat is iets met corticosteroïden en antibiotica. Tijdens de wandeling met Rana heeft hij weer zitten krabben want toen ik terug kwam heeft hij het hele stuk huid/korst van de plek die ingedroogd was losgekrabt. Dat stuk steekt nu omhoog maar zit aan de zijkant nog vast… Hij is erg onrustig en ik weet even niet meer wat te doen… dat stuk proberen los te knippen? Weer naar de DA?

Ik moet nu weer weg ook naar de tandarts voor een kroon… gadverdamme heb er zo de balen van. Had er nooit wat op moeten smeren toen het droog was :-\
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3456391
ik zweer bij dit spul :
https://www.medpets.nl/leucillin/
Afbeelding
De spray. Zowel bij wondjes als bij hotspots.

Ik zou het korstje wat los zit dat stuk afknippen, anders zet dat alleen aan tot krabben.

Mijn ervaring is niet te veel mee doen, als het heel erg is (groen) met hibiscrub goed schoonmaken, gaat dat wat beter alleen met die spray. Vooral niet met een of ander wonder smeersel afdichten. Kan eronder weer gaan broeien en dat heb je dan te laat in de gaten....
Door El_Kato
#3456398
Het stuk wat los zit is denk ik afgestorven huid en niet echt een korst. Een korst had ik los kunnen weken maar dit zit aan een kant echt nog aan de huid.

Ik heb het idee dat de wond er nu eigenlijk best goed uitziet. Als een schaafwond maar geen pus of rarigheid. Het stinkt ook niet. Maar hij is zo extreem onrustig… springt te pas op alsof hij geprikt word. Genezing geeft jeuk, een schaafwond kan lelijk prikken weet ik uit ervaring. Google geeft aan dat een vette crème kan schelen bij jeuk bij genezing maar ik twijfel. Eigenlijk wil ik het met rust laten nu het er in mijn ogen goed uitziet. Maar waar komt die onrust vandaan :-\
Door El_Kato
#3456400
Het lastige met Dex is dat hij een spray niet trekt. De spray die ik nu heb spuit ik op een plastic zakje wat ik om mijn hand doe. Dan kan ik het opsmeren anders laat hij het echt niet toe. De eerste keer wilde het nog wel had hij het nog niet door denk ik maar de 2de keer werd hij bijna hysterisch. Zijn gestopt dacht echt dat hij ging happen…

Van de DA heeft hij ook antibiotica meegekregen. Dat krijgt hij nog een paar dagen. Was een kuur voor 7 dagen denk ik.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3456401
Als het echt een hotspot is dan is schoonhouden en in laten drogen het beste. En een hond kan er ook echt flink last van hebben van zo'n plek, het irriteert en doet zelfs pijn, kan zich daar zelf ook echt beroerd door voelen.

Enige wat bij mijn overleden berner hielp was echt de spray van de huisarts en eigenlijk geen moment uit het oog verliezen. Als het kon deed ik zo'n opgeblazen band om haar nek zodat ze er zo moeilijk mogelijk bij kon, maar dat hangt natuurlijk af van de locatie van de hotspot. In jouw geval nek, dus ik weet niet of zo'n bad dan kan.

Succes.
Door El_Kato
#3456403
DA zei ook hotspot en de start herkende ik van eerdere keren dat hij het had en onze vorige honden hadden het ook wel eens. Maar nog nooit zo heftig. Ik ben er eigenlijk ook nooit mee naar de DA geweest denk ik.

Manu (onze vorige reu) kreeg op latere leeftijd grote abcessen op zijn rug dat bleek achteraf een auto immuun reactie te zijn - weet niet of ik het nu goed opschrijf maar het was iets heftigs waar hij vrij heftige medicatie voor kreeg. Zo’n stuk huid wat los raakt ken ik dan weer van hem van als het abces open brak/leeg was en het richting genezing ging maar niet zozeer van een hotspot. Ik heb nu niet het idee dat hetgeen diep in zijn huid zit. Het lijkt nog steeds vrij oppervlakkig.

Dat stuk huid zat op de plek waar het begon en waar het dacht ik goed ingedroogd was. Daaronder zat een plek wat maandag actiever werd en wat pusserig werd. Dat zit wat meer in een soort vouw in zijn huid wat steeds beweegt. Het zit onderaan zijn nek bovenaan zijn schouder. Zijn halsband zit er net boven.

Maandag vond ik de antibiotica wat overdreven maar ben nu wel heel blij dat we die hebben meegekregen.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3456407
Ja van hotspot kunnen ze zeer heftig reageren! Ook zomaar plots opspringen en onrustig zijn. Het kan echt voor pijnscheuten zorgen, en pijn en jeuk. Afhankelijk van de grootte en mate van ontsteking ook voor koorts ed. En dan is soms AB wel nodig om een handje te helpen.

Oli is de liefste hond, die kun je dubbelvouwen die doet nooit wat, mega hardnekkige oorontsteking verzorgen etc. Ook hotspots, tot die ene op zijn voorpoot, daar had ie me bijna te "pakken". Heb die met muilkorf moeten bekijken en verzorgen. Waren zelf ook perplex van zijn reactie. Zo zie je maar weer, de ene pijn is de andere niet, en pijn kan dus zo heftig zijn dat het reactie uitlokt.

Ik vindt je oplossing met het plastic zakje wel een goede ;)
Heb je zeker weten een spray die geen pijn doet? (ja sommige honden kunnen idd gewoon op het idee spray reageren, maar sommige middelen willen ook wel pijn doen)

Bij hotspot in de nek deed ik vaak een onderhemd oid om de nek heen, zodat als ze willen krabben dat ze er niet meteen met de nagel in zitten. Je zou ook sokjes om kunnen doen. Maar ja alles in zoverre dat de hond het toelaat.
Door El_Kato
#3456408
Geen idee of de spray zelf prikt. Ik denk het niet omdat hij het wel toestaat dat ik het opsmeer. Het is meer het geluid van het sprayen en dat er iets gebeurt op een plek waar hij niet kan zien wat je doet ofzo.

Ik heb een stuk van de losse flap huid afgeknipt. Moest me er even toe zetten maar goed kan me ook voorstellen dat het irriteert zo’n stuk wat uitsteekt. Denk toch wel iets van 1,5x2,5 cm. Er zit nog wel een soort van opstaande rand dat is te dicht bij de wond en ik was ook bang dat ik in een stuk waar nog leven in zit zou knippen. Ging goed en hij was daarna rustiger leek het. We hebben net een stuk gewandeld en nu ligt hij te slapen. Ik slaap vannacht op de bank om hem in de gaten te houden.
Door smulpaap
#3456425
Ik weet nog dat 1 van mijn vorige honden ook eens een forse hotspot had
Ik dacht ook altijd , laat maar drogen
Maar mijn toenmalige DA heeft toen geregeld iets van de korst verwijderd i.v.m weer broeien . En hij schreef Calendula zalf voor . Dat werkte , en de hotspot genas snel

Ik was ook eerst zelf aan de slag gegaan met honingzalf . Dat werkte wel , maar er ontstond toch weer teveel broei
Door Siberienne
#3456428
smulpaap schreef: vr 03 feb 2023, 10:49 Ik weet nog dat 1 van mijn vorige honden ook eens een forse hotspot had
Ik dacht ook altijd , laat maar drogen
Maar mijn toenmalige DA heeft toen geregeld iets van de korst verwijderd i.v.m weer broeien . En hij schreef Calendula zalf voor . Dat werkte , en de hotspot genas snel

Ik was ook eerst zelf aan de slag gegaan met honingzalf . Dat werkte wel , maar er ontstond toch weer teveel broei
Ik moest ook de korsten wegpoetsen. Meneer aan de voorkant met een pollepel pindakaas en ik aan de achterkant poetsen. Want echt leuk was dat (hotspot bij staartaanzet en helemaal uitgebreid over de ballen - het arme beessie)
Door smulpaap
#3456438
Siberienne schreef: vr 03 feb 2023, 11:05 Ik moest ook de korsten wegpoetsen. Meneer aan de voorkant met een pollepel pindakaas en ik aan de achterkant poetsen. Want echt leuk was dat (hotspot bij staartaanzet en helemaal uitgebreid over de ballen - het arme beessie)
Oh , dat is heel pijnlijk .
Door sandra.aerns
#3456466
Ik zweer bij de groene leemzalf van de groene os. Dat is het enige wat hier echt hielp in de genezing bij hotspots en alle andere soorten wondjes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door doranto
#3456467
Wij zweren bij honingzalf, maar dan wel uitsluitend van het merk Mesitran.
Daar hebben wij al ooit enorme wonden prachtig mee dicht gekregen.
Mesitran bevat naast gesteriliseerde honing (48%), zéér zuivere lanoline (Medilan), calendula, aloë vera, zinkoxide en is verrijkt met vitamine A, C en E.
Wij gebruiken altijd de L-Mesitran Ointment wondzalf.
Door Lizzy
#3456483
doranto schreef: za 04 feb 2023, 10:10 Wij zweren bij honingzalf, maar dan wel uitsluitend van het merk Mesitran.
Daar hebben wij al ooit enorme wonden prachtig mee dicht gekregen.
Mesitran bevat naast gesteriliseerde honing (48%), zéér zuivere lanoline (Medilan), calendula, aloë vera, zinkoxide en is verrijkt met vitamine A, C en E.
Wij gebruiken altijd de L-Mesitran Ointment wondzalf.
(ik heb geen ervaring met hotspots maar wel met andere wonden).
Ik hoef dus ook geen andere meer... Heb nou al meerdere geprobeerd en het is het allemaal niet. Maar Mesitran? Ik zweer er bij!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3456492
Ik heb er ook goede ervaringen mee. Maar dan met hechtingen die niet mooi dichtgaan of ontsteken.
Ik had ook eens andere honingzalf gekregen van de DA maar dat vond ik 3x niks.

Ik gebruik het ook bij kleine wondjes bij de kinderen. Die genezen dan mooier en vlotter.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door