Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#3456510
8CB54D91-066A-49A1-8C0F-98724546EC85.jpeg
8CB54D91-066A-49A1-8C0F-98724546EC85.jpeg (2.41 MiB) 807 keer bekeken
Foto van maandag. Het leek op te drogen en dicht te gaan.
B5819483-B2F5-4E69-BB3A-303FD5437E71.jpeg
B5819483-B2F5-4E69-BB3A-303FD5437E71.jpeg (2.13 MiB) 807 keer bekeken
Foto nadat hij een stuk huid had losgekrabt. Wat op de eerste foto droog lijkt is de huid.
80657C61-0972-43BF-BE3B-FF45CE487A3C.jpeg
80657C61-0972-43BF-BE3B-FF45CE487A3C.jpeg (3.82 MiB) 807 keer bekeken
Het los zittende stuk huid heb ik afgeknipt en de plek schoongemaakt en ingesmeerd met de spray.
Door Siberienne
#3456511
Ik moest bij mijn hond al dat zwarte eraf poetsen: dat was dode huid. Maar ik kan bij jouw hond niet zo goed zien of dat daar ook zo js. Een lelijke plek .. maar het lijkt wel vooruit te gaan?
Door El_Kato
#3456513
4D80A910-971B-4A38-B97A-5601ED381ACD.jpeg
4D80A910-971B-4A38-B97A-5601ED381ACD.jpeg (1.72 MiB) 804 keer bekeken
Het stuk huid wat ik niet los kon knippen liet ook los. Mede door krabben van Dex…
945890D1-984F-45C5-B9B2-F0656A5D17A7.jpeg
945890D1-984F-45C5-B9B2-F0656A5D17A7.jpeg (3.73 MiB) 804 keer bekeken
Gisteren de wond goed schoongemaakt met betadine scrub aangelengd met water en drooggedept. De plek zag er goed uit en leek op te drogen. Hij heeft er wel irritatie aan. Het jeukt - logisch - maar het prikt nog steeds. Hij is onrustig en springt af en toe op. In de nacht gaat het goed maar, vanmorgen ook weer, krabt hij de boel open als we met Rana wandelen. De plek weer schoongemaakt, drooggedept en dik ingesmeerd met honingzalf van Vetramil. Dit hebben we een paar dagen niet gedaan maar nu toch maar in de hoop dat hij minder jeuk en irritatie ervan heeft. Nou niet echt dus… :-\
Door El_Kato
#3456514
Op die eerste foto is het een combi denk ik van gestold wondvocht en dode huid. Ik heb niet het idee dat er nu nog dode huid zit. Ik week het steeds met een doekje en veeg dan heel rustig de hele plek goed schoon. Dat laat hij ook prima toe.
Door El_Kato
#3456515
Het is heel oppervlakkig maar het is nog wel open. Als we kunnen voorkomen dat hij eraan zit heb ik het idee dat het in een paar dagen zo goed als weg is. Het zit wat dat betreft echt op een rotplek een sjaal oid blijft niet zitten.

Ik dacht dat Vetramil het merk voor honingzalf was maar heb nu niet echt het idee dat het wat doet :-\
Ik heb ook niet het idee dat de spray van de DA nou zoveel doet :-\

De groene leem ken ik nog wel van Manu. Die zal ik in huis halen en ik ga even kijken voor die andere honingzalf. Zit er een houdbaarheidsdatum datum op de zalf, als de tube eenmaal open is? Zou dat nog kunnen de tube is al even open half jaar denk ik?
Door Lizzy
#3456521
El_Kato schreef: zo 05 feb 2023, 19:47 Het is heel oppervlakkig maar het is nog wel open. Als we kunnen voorkomen dat hij eraan zit heb ik het idee dat het in een paar dagen zo goed als weg is. Het zit wat dat betreft echt op een rotplek een sjaal oid blijft niet zitten.

Ik dacht dat Vetramil het merk voor honingzalf was maar heb nu niet echt het idee dat het wat doet :-\
Ik heb ook niet het idee dat de spray van de DA nou zoveel doet :-\

De groene leem ken ik nog wel van Manu. Die zal ik in huis halen en ik ga even kijken voor die andere honingzalf. Zit er een houdbaarheidsdatum datum op de zalf, als de tube eenmaal open is? Zou dat nog kunnen de tube is al even open half jaar denk ik?
Groene leem pasta droogt lekker in/uit. Dus in dat opzicht ook echt wel heel fijn spul. Wat ook heel fijn spul is, en mijn honden blijven dan ook goed van de wond af is dit: Chi First Aid balm

Afbeelding

Ze vinden dat als de hel stinken (de tea tree). Er zit ook calendula in.

De tube Mesitran is niet zo lang houdbaar na opening (maar in alle eerlijkheid trek ik mij daar niet heel veel van aan, tenzij ik met een echte serieuze wond te maken heb, dan wil ik een nieuwe tube). Je "moet" trouwens wel de Mesitran SOFT hebben. Ik heb altijd die van Klinion.

Maar nou zie ik wat interessants op Medpets. Kijken jullie even met mij mee? Volgens mij is het een ander merk maar wel exact dezelfde ingrediënten!

https://www.medpets.nl/l-mesitran/?gcli ... pcQAvD_BwE

En dan hebben ze drie verpakkingen:

Zakjes: 10 x 0,9 g
Tubes: 15 of 50 g
Pot: 250 g

Lijkt me serieus handig, om die zakjes of kleine tubes aan te schaffen!
Door smulpaap
#3456530
Siberienne schreef: zo 05 feb 2023, 19:37 Ik moest bij mijn hond al dat zwarte eraf poetsen: dat was dode huid. Maar ik kan bij jouw hond niet zo goed zien of dat daar ook zo js. Een lelijke plek .. maar het lijkt wel vooruit te gaan?
Klopt . Necrotisch weefsel zo veel als mogelijk is weg knippen en / of poetsen
Zo krijgt nieuw weefsel optimaal de kans
Op de foto's lijkt het op necrotisch weefsel
Ik vind het er eerlijk gezegd nog erg onrustig uit zien
Sterkte :-*
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3456531
Ik vind het er zeker niet mooi uit zien.
Hier stond ik zelf al terug mee bij de DA.
En dan ging ik wss koppig en eigenwijs doen en mesitran gebruiken.
Die vetramil heb ik idd ook meegekregen en vond ik niets..

Maar ik zou toch ook proberen ervoor zorgen dat hij er niet aan kan krabben. Desnoods schoen of sok aan z'n achtervoet.
Maar kan je met tape rond z'n nek en schouders geen compres vastzetten op die plaats?
Ik moet het bij Cuzco vorig jaar ook doen met een soort van gordel van tape over z'n rug om de pleister op z'n buik vast te zetten. Al de rest (kap, rompertje, nylonkous) wrong hij zich uit... Die taperiem vond hij niet zo storend.
Door Siberienne
#3456551
Ik heb destijds een lotion gehad van de dierenarts met een lage dosis steroïden tegen de jeuk. Dat hielp enorm goed.
Dus ik had toen antibiotica, 3x pad dag poetsen met verdunde betadine (de kleur van thee) en na het poetsen de lotion erop. Al heel snel geen gelik/gekrab meer.

Bij een kleiner hotspot weleens alleen honingzalf en betadine gebruikt.

Nb als je een zalf langer wil bewaren, pas dan op dat je niet met vieze vingers aan de opening komt en dat de opening niet in contact komt met de wond. Gebruik bv een wegwerpspatel, deponeer de zalf daarop en ga dan smeren.
De meeste zalven bevatten conserveringsmiddelen en bederven niet zo snel, maar beter om te voorkomen dat er te veel bacteriën in komen.
Door Siberienne
#3456558
Lizzy schreef: ma 06 feb 2023, 17:40 Was dat deze spray Siberienne?

https://www.virbac.nl/producten/hond/hu ... ance-spray

Ik heb daar ooit, 100 jaar geleden, met Pinkel fantastische resultaten mee bereikt. Zij ging echt dood van de jeuk.
Het was geen sprak, maar een flesje met een lotion - en verder weet ik het niet meer 😬. Is al lang geleden. Onze eerste husky lieten we inslapen, aan onze andere hond merkten we op het eerste oog niks, maar die kreeg toen wel ineens een enorme hotspot. Hoezo stress vermindert de afweer…..
Door El_Kato
#3456560
We proberen zeker te voorkomen dat hij het openkrabt. Als we thuis zijn zit hij er niet aan maar schijnbaar is het een ding als we met Rana weggaan. Met we bedoel ik niet dat we samen gaan en hem alleen laten maar gewoon dat ze er af en toe uit moet en we niet altijd samen thuis zijn… Vanmiddag heb ik heel kort met Rana gelopen en hem een t-shirt aangedaan. Met elastiekjes en knopen het shirt op zijn plek proberen te houden maar bij veel bewegen blijft het gewoon niet zitten.…
Ik was met 5-10 minuten terug en dat is goed gegaan!

Ik doe er vandaag even niets mee. Morgen komt de groene leem binnen en dan wil ik het weer schoonspoelen en insmeren met de leem.

De Virbac Cortevance daar heb ik om gevraagd bij de DA maar dat was niks zei ze. Zonder recept kan ik hem niet bestellen. Ik vind dit echt super lastig ben zelf bij lange na medisch niet voldoende onderlegt om een discussie met de DA aan te gaan en eisen te stellen. Maar heb nu ook niet echt het gevoel dat de spray die we meekregen veel doet. Had ook het idee dat ze die alleen maar meegaf omdat ik om een spray gevraagd heb…

Advies was dus elke dag dik insmeren met honingzalf en daarvan lees ik hier en hoor ik ook om me heen juist niet doen. Het moet juist indrogen en de zalf houd het vet…

Dex is niet helemaal zich zelf en ik vind het te lang duren eigenlijk. Maar om nu weer terug naar de DA te gaan, heb daar eerlijk gezegd ook niet veel vertrouwen in. Heb al verschillende DA’s hier in de buurt gehad maar overal is wel iets mis, raar of gek gegaan :-\
Door El_Kato
#3456562
Ik heb de 0,9 gram zakjes besteld, lijkt me idd erg handig :)

En ik zag een medical petshirt komt voor nu te laat maar dan hebben we hem maar in de kast liggen ::)

En ik zag een nieuw model van een fijne borstel (Kong Groom Zoom) die we nu ook hebben maar die al wat afgesleten raakt.

Budget is weer op ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3456564
Ik denk dat het wel beter een vochtig wondmilieu heeft. Voor de genezing.

En wat Siberienne ook zegt, ik kom ook nooit rechtstreeks aan de tube.
Eerst beetje schoon uit duwen en dan dat smeren.

Maar de wonde moet wel schoon zijn. Voor het aanbrengen van de zalf.
En dan werkt honingzalf ook beschermend tegen extra infectie.
Door hannabelgje
#3456565
Misschien een knuppel in een hoenderhok maar hier ging er altijd een kuur prednison in anders vrat hij zichzelf helemaal op. Niet gezond maar hielp wel. Daarnaast zalven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door