Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lola_Bizzy
#3454208
Rakker schreef: do 08 dec 2022, 20:52 Wat je aangeeft over de ontlasting van je hond, dat het eigenlijk nooit echt goed is herken ik. Mijn hond had dat ook van jongs af aan. Brokken ging sowieso niet goed, met KVV ging het stukken beter maar nog steeds niet "uit het boekje". Ik ging er ook vanuit dat het bij mijn hond hoorde en legde me erbij neer.
Totdat mijn hond twee jaar geleden erg ziek werd en flinke maag- en darmproblemen kreeg. KVV was te vet en gaf veel problemen. Op groenten reageerde ze ook niet goed. Sinds ze op gestoomd vlees staat, aangevuld met psylliumpoeder, is haar ontlasting beter dan ooit!
Het is niet de bedoeling om gestoomd vlees te promoten, absoluut niet, maar het gaat mij erom dat het de moeite waard blijft om te blijven zoeken. Denk dan ook aan niet voor de hand liggende zaken zoals dat groenten het probleem kunnen zijn. Of misschien het merk, de bouillon. Ja, een hele zoektocht maar ik had gewild dat ik me er niet bij neer had gelegd en langer had door gezocht.
Heel goed om te lezen, dank je. Ik ga me er ook niet zonder meer bij neerleggen, ben nog elke dag bezig met analyseren. Vandaag weer in de ochtend goede drollen (twee keer), in de avond slappe brij. Dit op enkel kvv maar wel wat kleine beloninkjes tussendoor die niet puur vlees bevatten. Om gek van te worden want kan het zo snel mis gaan met een paar stukjes graan o.i.d.?! Ik houd gestoomd vlees in gedachten, kan het altijd proberen. Het enige dat voor mij telt is dat mijn hond z'n eten goed verteert en dus de benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt, wat voor eten dat ook mag zijn. Maar eerst even de giardia-test afwachten.
Gebruikersavatar
Door pike
#3454218
Lola_Bizzy schreef: wo 07 dec 2022, 20:40 Nu al een tijdje Darf Puppy (ik heb een groot ras) en een andere variant (met eend en vis of zo). Tussendoor soms wat kvv van de dierenwinkel of supermarkt, hoewel nu al een maand niet meer.
Waarom ik dat vroeg is omdat er kvv bestaat met rijst erin, en daar kan de hond ook op reageren, ook al is het maar een klain beetje rijst.
Gebruikersavatar
Door pike
#3454219
Lola_Bizzy schreef: wo 07 dec 2022, 20:41 Wat is nou eigenlijk een antigeentest? Als ik google kom ik op 'sneltest'...
Er wordt getest op de aanwezigheid van antigenen. Dat zijn heel kleine eiwitdeeltjes die zich op de ziekteverwekker bevinden. Deze zijn soortspecifiek.
Andere methoden zijn flottatie en microscopie naar de aanwezigheid van (resten van) de ziekteverwekker zelf.
Door Lola_Bizzy
#3454227
pike schreef: vr 09 dec 2022, 07:42 Er wordt getest op de aanwezigheid van antigenen. Dat zijn heel kleine eiwitdeeltjes die zich op de ziekteverwekker bevinden. Deze zijn soortspecifiek.
Andere methoden zijn flottatie en microscopie naar de aanwezigheid van (resten van) de ziekteverwekker zelf.
Ah oké dank je.
Door Lizzy
#3454253
Lola_Bizzy schreef: vr 09 dec 2022, 15:30 De uitslag voor giardia is in elk geval negatief.
Oh super! Gefeliciteerd (ik vind dat echt een felicitatie waard). OK, voor Jan met de Korte achternaam geld uit gegeven aan de test, maar ik vond dit echt wel een punt. Kennelijk is die thuis test in ieder geval betrouwbaar!

Maar stel hij had nog wel Giardia gehad... Inmiddels weet ik dat het toch echt geen goed idee is om probiotica te geven als er nog sprake is van Giardia.

En wat handig is om te weten: giardia maakt de darmvlokken kapot. Dat moet dus hersteld worden. En ik denk dat je er goed aan doet om daar een handje bij te gaan helpen. Zelf zou ik me eerst gaan concentreren op het verbeteren van de darmwand. Je kunt dit overigens eerst door een onderzoek laten testen hoor, of de darmwand beschadigd is. Maar ik denk dat je er na giardia best vanuit kunt gaan dat je daarmee van doen hebt.

Ik ben er van overtuigt dat je in dit stadium echt geen granen moet geven (en al zeker geen granen met gluten). Volgens mij voer je een KVV zonder he?

Ik zou zelf zelfs even stoppen met probiotica op dit moment. Ik geloof ook niet dat dat op dit moment ook echt helpt. Dit zou ik later weer gaan inzetten.

Prebiotica zou ik wel blijven geven.

Ik denk dat je heel goed zou kunnen proberen om met behulp van L-Glutamine de darmwand te verbeteren. Dat zou ik gaan geven. Iedere dag 1 theelepel. Even kijken hoe hij daar op reageert.

Ik zou ook iedere dag een paar eetlepels bottenbouillon geven. Deze kun je zelf maken, bijv. naar dit recept: https://www.holistischdierenartswinnie. ... enbouillon

Sommige mensen vinden dat in dit stadium Sanoflor Veendrenkstof goed werkt. Ik zou zelf niet kiezen voor zowel dit als L-Glutamine. Ik zou er 1 kiezen en die eerste langere tijd proberen.

Je zou extra zink kunnen gaan geven. De goed opneembare vorm is L-Methionine Sulfate. Dit helpt ook bij het herstellen van de darmwand. Ik zou dan rond de 7 mg per dag geven.

Het is dan toch even aan kijken hoe het met hem gaat. Of er verbetering optreedt. Zou ook niet gelijk spectaculaire wonderen verwachten want het herstel heeft tijd nodig.
Door Lola_Bizzy
#3454271
Lizzy schreef: vr 09 dec 2022, 16:30 Oh super! Gefeliciteerd (ik vind dat echt een felicitatie waard). OK, voor Jan met de Korte achternaam geld uit gegeven aan de test, maar ik vond dit echt wel een punt. Kennelijk is die thuis test in ieder geval betrouwbaar!
Ik vind het ook goed dat ik het nog eens heb gedaan. Want stel dat...
Ik ben er van overtuigt dat je in dit stadium echt geen granen moet geven (en al zeker geen granen met gluten). Volgens mij voer je een KVV zonder he?
Ja, kvv zonder granen voer ik.
Ik zou zelf zelfs even stoppen met probiotica op dit moment. Ik geloof ook niet dat dat op dit moment ook echt helpt. Dit zou ik later weer gaan inzetten.


Prebiotica zou ik wel blijven geven.
Ik heb een pot probiotica van de holistisch dierenarts gekregen. Ze had dat getest en hij scheen het nodig te hebben. Prebiotica geef ik in ieder geval.
Ik denk dat je heel goed zou kunnen proberen om met behulp van L-Glutamine de darmwand te verbeteren. Dat zou ik gaan geven. Iedere dag 1 theelepel. Even kijken hoe hij daar op reageert.
Door Lola_Bizzy
#3454272
Ik denk dat je heel goed zou kunnen proberen om met behulp van L-Glutamine de darmwand te verbeteren. Dat zou ik gaan geven. Iedere dag 1 theelepel. Even kijken hoe hij daar op reageert.
Dat ga ik doen. Bottenbouillon zal ik even bekijken.

Je zou extra zink kunnen gaan geven. De goed opneembare vorm is L-Methionine Sulfate. Dit helpt ook bij het herstellen van de darmwand. Ik zou dan rond de 7 mg per dag geven.
Ik geef Immunity Complex (Liquid seaweed. Trace elements: Calcium, Copper, Iron, Magenese, Poassium, Zinc). Zit al zink in, dus wordt misschien wat te veel? Ook geef ik verder nog een vitamine-/mineralenmix, ook op aanraden van de holistisch dierenarts. En sinds kort een theelepel kuzu, opgelost als papje.

Dank voor alle suggesties, ik neem alles te harte.
Door Lizzy
#3454277
Ja, je moet zeker ook uitkijken dat je niet teveel gaat geven. Als je al zink geeft: ik weet niet welke vorm dat is? Anders zou je dat niet moeten geven of even met het middel moeten stoppen dat je nu geeft.

Wat ik ook nog vergat te vermelden: verteringsenzymen. Het zou goed kunnen dat hij daar nog baat bij heeft. Misschien even overleggen met je holistisch dierenarts.
Door Lola_Bizzy
#3454292
Lizzy schreef: za 10 dec 2022, 07:39 Ja, je moet zeker ook uitkijken dat je niet teveel gaat geven. Als je al zink geeft: ik weet niet welke vorm dat is? Anders zou je dat niet moeten geven of even met het middel moeten stoppen dat je nu geeft.

Wat ik ook nog vergat te vermelden: verteringsenzymen. Het zou goed kunnen dat hij daar nog baat bij heeft. Misschien even overleggen met je holistisch dierenarts.
Ik weet niet welke vorm van zink het is, maar ik blijf dit wel even geven. Verder dacht ik nog dat de probiotica misschien nodig waren omdat mijn hond na de behandeling van giardia nog antibiotica heeft gekregen voor een snotneus die niet overging.

Overigens zijn niet alle thuistests betrouwbaar zo ik het las, maar die ik had gebruikt had goede recensies. Verteringsenzymen zijn een goed idee!
Door Lola_Bizzy
#3454295
Lola_Bizzy schreef: za 10 dec 2022, 11:24 Ik weet niet welke vorm van zink het is, maar ik blijf dit wel even geven. Verder dacht ik nog dat de probiotica misschien nodig waren omdat mijn hond na de behandeling van giardia nog antibiotica heeft gekregen voor een snotneus die niet overging.

Overigens zijn niet alle thuistests betrouwbaar zo ik het las, maar die ik had gebruikt had goede recensies. Verteringsenzymen zijn een goed idee en ik zal dit even overleggen met de holistisch dierenarts.
Door Lola_Bizzy
#3454298
De holistisch dierenarts raadt Clear Intestine aan. En L-glutamine en verteringsenzymen vindt ze ook prima.

(ik weet niet wat er misgaat maar telkens als ik een berichtje wijzig verschijnt het nog een keer :( )
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door