Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3448718
Afgelopen dinsdag weer eens urine laten checken van Amy, mijn hond met Leishmania.

Boven verwachting goed! (Ze heeft vaak blaasontsteking en mijn eigen stripjes gaven nu NIT en GLU aan als licht positief).
Dierenarts belde de uitslag door en zei dus dat alles goed was.
Ik heb gevraagd om de uitslag door te mailen en die heb ik nu.

pH is 5, dat vind ik erg laag...wat zou de reden kunnen zijn en moet ik daar iets mee?
CRE is 26,4 en daar staat een rood uitroeptekentje voor. Blijkbaar afwijkend van normaalwaarden? Kan iemand iets zeggen over de normaalwaarden. (Ik heb de dierenarts gemaild met de vraag waarom het in rood staat. Moet nog antwoord krijgen).
SG 1030

Het was ochtendurine van een nuchtere (vers vlees gevoerde) hond
#3448724
Lefki&Amy schreef: do 25 aug 2022, 12:50 Afgelopen dinsdag weer eens urine laten checken van Amy, mijn hond met Leishmania.

Boven verwachting goed! (Ze heeft vaak blaasontsteking en mijn eigen stripjes gaven nu NIT en GLU aan als licht positief).
Dierenarts belde de uitslag door en zei dus dat alles goed was.
Ik heb gevraagd om de uitslag door te mailen en die heb ik nu.

pH is 5, dat vind ik erg laag...wat zou de reden kunnen zijn en moet ik daar iets mee?
CRE is 26,4 en daar staat een rood uitroeptekentje voor. Blijkbaar afwijkend van normaalwaarden? Kan iemand iets zeggen over de normaalwaarden. (Ik heb de dierenarts gemaild met de vraag waarom het in rood staat. Moet nog antwoord krijgen).
SG 1030

Het was ochtendurine van een nuchtere (vers vlees gevoerde) hond
Volgens mij is de normaalwaarden voor CREA 50 – 129 (70+0,7xL,gew,). Jouw hond zit dus erg laag? Wat ik op zich wel apart vind, aangezien ze Leishmania heeft. Bij magere en weinig bespierde honden zie je wel een verlaagde CREA.

Een SG van 1030 is normaal laag.
#3448727
Doranto schreef: do 25 aug 2022, 13:30 Drinkt ze wel genoeg? Te weinig drinken geeft ook een lage ph-waarde. Als ze snel blaasontsteking heeft, zou structureel wat extra drinken verdeelt over de dag naar mijn mening ook goed zijn.
Daar zat ik ook aan te denken maar dan zou ik weer verwachten dat de SG hoger zou zijn.

Op zich is het tamelijk zuur. En dat zie je wel vaker bij Leishmania. Ze krijgt zeker geen allopurinol? Ik zou haar zelf groenten bij de KVV gaan geven en kijken wat dat doet.
#3448729
Ze krijgt inderdaad geen Allopurinol en haar Leishmania is niet actief (althans, dat is het al jaren niet en het bloedonderzoek moet nog uitgevoerd worden).

Ik geef haar inderdaad extra vocht nu weer, ingevroren Bone Broth blokjes die ik dan 'aan maak' met water. Uit zichzelf drinkt ze niet of nauwelijks. Maar hier ben ik sinds een week weer mee gestart.

Groentenmix heb ik pas weer gemaakt en heeft ze de dagen er voor gekregen (biet, andijvie, wortel, witlof, selderij en peterselie). Ook sinds een week weer mee gestart.
#3448749
Ben benieuwd wat je dierenarts er van zegt.

Over de pH waarde: ik zelf zou voorlopig even goed groenten blijven geven en dan zelf de pH waarde opnieuw meten in hele verse urine. Die strips kun je makkelijk via Internet kopen. Dan weet je een beetje beter of/wat er aan de hand is, of dit zo blijft.
#3448761
De dierenarts heeft aangegeven dat de strips die zij gebruiken niet geschikt is om CREA te meten, dus dat deze waarde te verwaarlozen is in deze test.
Strips heb ik wel (pH strips en strips die meer meten (GLU, PRO, pH, BIL, NIT, HB en nog een paar. Ideale dingen, behalve dan dat het er dus niet uitkomt bij de meting van de dierenarts :D ::) )
#3448775
Lefki&Amy schreef: vr 26 aug 2022, 15:24 De dierenarts heeft aangegeven dat de strips die zij gebruiken niet geschikt is om CREA te meten, dus dat deze waarde te verwaarlozen is in deze test.
Strips heb ik wel (pH strips en strips die meer meten (GLU, PRO, pH, BIL, NIT, HB en nog een paar. Ideale dingen, behalve dan dat het er dus niet uitkomt bij de meting van de dierenarts :D ::) )
Nee, dat zijn ze ook niet, dat moet echt in het bloed gemeten worden. Het ging mij ook echt om de pH waarde van de urine. En die moet gemeten worden in verse urine. Welke pH waarde heb jij thuis gemeten? Want dat was in verse urine neem ik aan? Er zit echt verschil in verse en oude urine.

Maar goed, als je dus wilt weten hoe het met Ureum en Creatinine staat moet je bloed laten prikken bij de dierenarts?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door