Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door malinois_95
#3439305
Hallo,

Mijn pup van 6 maand heeft helaas giardia. Vanochtend positief getest. Nu wou de dierenarts met antibiotica beginnen, maar omdat ik mijzelf al wat had ingelezen. Besloten om hier niet in mee te gaan, maar eerst starten met panacur.

Nu had ik via google het protocol van Parelridder gevonden.

1) dien Panacur toe en doseer hoog (dus een hond van bijv. 5,2 kilo doseren voor 7,5 kilo in plaats van voor 5 kilo)
2) een kuur van minimaal 5 en maximaal 10 dagen geven (Tannetje gaf een mooi handvat t.a.v. de duur van de kuur: de diarree moet ca. 2 dagen voor het einde van de kuur over zijn, maar langer dan 10 dgn achtereen is niet zinvol dus als het dan nog niet helemaal oke is toch 5 dgn stoppen)
3) daarna 5 stopdagen (dus 5 dagen geen Panacur) Ik heb vóór ik dit leerde herhaaldelijk ervaren dat het onverstandig is om 10 stopdagen in te lassen
4) daarna herhaal je de kuur uit stap 2
5) als de diarree dan nog niet verholpen is of terug komt, een 3e kuur, na 5 stop-dagen.
6) was de patiënt vanaf de 3e dag van de behandeling om de dag met shampoo (ik heb haar dagelijks gewassen) ivm her-infectie, hiervoor is onbeschrijfelijk weinig nodig!!
7) was kleedjes/bedje van de hond op een temperatuur hóger dan 60 graden
8) de waterbak goed soppen, ivm her-infectie (het enige middel wat giardia doodt is chloor, zeep en dettol doen dat niet)
9) behandeling van klachtenvrije andere huisdieren is NIET zinvol. Sterker nog: onnodige inzet van wormbestrijdingsmiddel werkt resistentie in de hand (net als het te laag inzetten er van bij infectie)

Als ondanks deze behandeling (slechts 5 stopdagen, lang genoeg verstrekt, hoog genoeg gedoseerd) na een 3e kuur de giardia niet verholpen is, een dierenarts bezoeken.
Een combinatie met Metrazol is (pas) dan een afweging.

Maar nu is mij niet helemaal duidelijk wat ik met mijn andere 2 honden moet doen. Uit punt 9 begrijp ik dat ik ze niet hoef te behandelen. Ze hebben geen klachten. Hun ontlasting heb ik niet laten testen trouwens.

Maar moet ik ze wel om de dag wassen en hun voerbak ontsmetten?

En hebben jullie nog meer tips voor mij?
Door Lizzy
#3439315
Ik ga zo even eten maar je andere honden moet je NIET behandelen! Doe je dat wel, werk je resistentie in de hand. Ik kom later op je andere vragen terug!
Door Lizzy
#3439338
Ik weet niet precies welke vragen je hebt. Maar ter lering en vermaak zou je dit topic door kunnen worstelen:

viewtopic.php?f=8&t=139137

Super belangrijk is dus dat je je pup op een voeding zet zonder koolhydraat. Daarnaast vind ik het echt een goed idee om de poepert na het ontlasten schoon te maken met een WC papiertje met warm water. En daarna droog te maken.

Ja, verder weet ik niet zo goed wat ik verder nog kan adviseren. Het is gewoon een zeer lastig probleem, Giardia. Dat zul je in het topic van Sjoerd ook wel lezen. Met een beetje mazzel ben je er na de kuur Panacur vanaf (waarvan overigens Het Woud, Wicher Holland) zegt dat je niet 10 dagen moet behandelen, 5 dagen moet stoppen en weer 10 dagen moet behandelen. Hij heeft het gewoon over 5 dagen op, 5 dagen af en 5 dagen op. Sjoerd werd super ziek van Panacur dus ik heb de kuur niet afgemaakt en kan je daarom niet uit eigen ervaring vertellen waar je goed aan doet.....
Door Lizzy
#3439346
malinois_95 schreef: vr 04 feb 2022, 22:28 Bedankt voor de tips! Zal het topic eens doorlezen.

Moet ik de andere 2 wel telkens mee wassen of is dit ook niet nodig.
Nee, dat heeft geen enkele toegevoegde waarde. Behalve als ze aan de diarree zijn. Dan moet je de billen wel wassen. Dat geldt ook voor de jongste. Als ie echt aan de diarree is geweest en het poep hangt in de broek: dan wel wassen.
Door malinois_95
#3439359
Super bedankt! Ik zal dat topic ook eens doorlezen.

En het is een hele opluchting dat ik de andere 2 niet hoef te wassen. De ene houdt er sowieso niet van. En de andere heb ik net 3 maand terug met behoorlijke gedragsproblemen opgevangen. Langzaam begint ze mij steeds meer te vertrouwen, maar in situaties waarbij ze zich niet prettig voelt. Laat ze dit duidelijk merken. Dus ik verstoor liever niet de band die we inmiddels hebben opgebouwd.
Door malinois_95
#3439498
Dag 4 en de ontlasting is nog steeds dun. Alleen hoeft hij minder vaak zijn behoefte te doen. Ellende dus.

Is het verstandig om de kuur toch te verlengen naar 7 dagen? En wat kan ik verder nog doen om zijn weerstand weer goed om hoog te krijgen?

L-glutamine is iig onderweg.
Door Lizzy
#3439513
malinois_95 schreef: ma 07 feb 2022, 09:41 Dag 4 en de ontlasting is nog steeds dun. Alleen hoeft hij minder vaak zijn behoefte te doen. Ellende dus.

Is het verstandig om de kuur toch te verlengen naar 7 dagen? En wat kan ik verder nog doen om zijn weerstand weer goed om hoog te krijgen?

L-glutamine is iig onderweg.
Je kunt niet en Panacur geven en de weerstand tegelijkertijd omhoog krijgen. Helaas. Sjoerd had dit ook hoor, dat ie op de 4de dag nog steeds dunne ontlasting had. Ik heb de kuur ook 1 keer verlengt naar (ik dacht) 7 dagen en ook dat hielp bij Sjoerd geen zak (hij had daarna nog steeds slechte ontlasting en testte ook positief). Dus ja, qua Panacur vind ik het lastig om je raadt te geven aangezien ik met Gastro en Giardex van de Huisdierendokter ben gestart en de ontlasting van Sjoerd toen pas beter werd....

Nu L Glutamine geven gaat je naar mijn beleving ook niet helpen. Kwaad kan het niet hoor, om te geven, maar in dit stadium gaat het ook niet helpen. Daarvoor moet eerst de infectiedruk omlaag.

Wat ik je ook kan aanraden om erbij te gaan geven is Phytonics Clear Intestine. Daar zit niet alleen Psyllium Husk in maar ook MSM en dat werkt ook goed bij (tegen) giardia. Je kunt ook los MSM en Psyllium Husk geven, misschien ben je dan goedkoper uit (dat moet je uitrekenen hoor, ik weet dat niet uit mijn hoofd, ik had geen zin in ingewikkelde toestanden erbij en wilde het in 1 middeltje).
Door Lizzy
#3439630
malinois_95 schreef: di 08 feb 2022, 21:05 Gisteren meteen de intestine besteld. Vanochtend gegeven en vanavond toeval of niet, lag er ineens een vaste keutel :biggrin2:
Vast geen toeval maar ik zou er niet op rekenen dat het zo blijft.... De vezels hebben wel een bindende werking (Wat fijn is) en giardia heeft de pesthekel aan vezels maar het is verder ter ondersteuning.
Gebruikersavatar
Door nova
#3440857
Mijn hond Linde werd op leeftijd van 4 mnd positief getest op giardia, zie hiervoor mijn topic.
In jan. van dit jaar testte Linde nog positief op giardia , test laten doen bij het Woud, dit terwijl er geen sprake was van diarree , braken of misselijkheidsklachten. Dit is zo gebleven tot de dag van vandaag.
Inmiddels kreeg ik van een vriendin van mij de volgende link doorgestuurd:
https://www.darlingdogstore.nl/artikelen/.

En is dit niet wat Lizzy eerder in haar topic omtrent Sjoerd ook schreef?
Door Lizzy
#3440862
nova schreef: wo 23 feb 2022, 14:22 Mijn hond Linde werd op leeftijd van 4 mnd positief getest op giardia, zie hiervoor mijn topic.
In jan. van dit jaar testte Linde nog positief op giardia , test laten doen bij het Woud, dit terwijl er geen sprake was van diarree , braken of misselijkheidsklachten. Dit is zo gebleven tot de dag van vandaag.
Inmiddels kreeg ik van een vriendin van mij de volgende link doorgestuurd:
https://www.darlingdogstore.nl/artikelen/.

En is dit niet wat Lizzy eerder in haar topic omtrent Sjoerd ook schreef?
Ja, dat is wat ik inderdaad ook schreef in Sjoerd z'n topic.

"It is currently unknown how long Giardia antigens will persist in feces after successful treatment (resolution of diarrhea)".

En dat is wel een beetje een probleem. Want het Woud zegt "ter controle van een behandeling kunt u overwegen om binnen 7 dagen na afloop van de behandeling nogmaals een ontlastingsonderzoek op giardia te laten uitvoeren" maar daar zakt eigenlijk (inmiddels) helemaal het broekje bij mij vanaf want het lijkt ondertussen echt al wel duidelijk dat het in ieder geval minimaal 3 weken duurt voordat een hond na behandeling (succesvol) niet meer positief test. Maarrrrr, er zijn steeds meer geluiden dat een hond zelfs na 3 maanden nog positief kan testen na een succesvolle behandeling. Kortom, de ontlasting van je hond is de leidraad voor wel of niet opnieuw testen.

Dus: als je hond diarree klachten heeft en hij blijkt giardia te hebben: dan behandel je. Als de klachten daarna over zijn: test je gewoon niet meer. Als de hond daarna nog steeds klachten heeft kan het wel zinvol zijn om wederom te testen (zeker als de diarree symptomen overeen komen met giardia symptomen). Een nieuwe behandeling (met wat je ook kiest aan medicatie) is dan nuttig. Als de klachten dan verdwenen zijn, kun je je hond giardia-vrij beschouwen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3440871
En dan heb je ook nog het feit dat de meeste gezonde honden een beginnende giardiabesmetting zelf overwinnen. Pups zijn kwetsbaarder en hebben er ook sneller echt last van.
Maar het is dus niet bij elke hond, in elke situatie, nodig meteen te gaan behandelen. Meer nog, als er erg veel infectie druk is uit de omgeving, krijg je je hond wss toch niet negatief getest, hoeveel je ook behandelt. En dat werkt dan weer resistentie in de hand.

Dus eens met Lizzy, behandelen als de symptomen en situatie dat vragen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door