Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door toscak
#3437773
Ik weet niet of dat door rauw vlees komt of niet, daar heb ik te weinig verstand van. Ik weet wel dat mijn hond ook eens giardia positief testte zonder diarree. Ik heb hem toen wel behandeld om te kijken of zijn maagklachten daarmee afnamen (alleen tijdelijk helaas).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3437774
Giardia wordt ook met een klassieke test idd redelijk snel gemist.
Er zijn wel duurdere tests (pcr vb) die wel heel betrouwbaar zijn.

Maar de vraag is of je dat wil. Er zouden ook erg veel honden drager zijn zonder klachten en die raken het ook weer vanzelf kwijt. Daar moet je niet gaan gehandelen. Het kan ook dat je het met medicatie toch nooit helemaal weg krijgt en het lichaam het toch zelf moet opruimen. Vandaar dat inzetten op gezonde darmen en weerstand, vaak goed werkt. Dan kan medicatie dat extra duwtje geven, als je hond redelijk op de medicatie reageert tenminste. Als je hond ziek wordt van de panacur doet het meer kwaad dan goed.

Maar die lichte besmettingen hoef je dus niet noodzakelijk te vinden. Als het een symptomatische besmetting is zal je de cysten ook wel in de normale test zien (als de uitvoerder iet of wat geoefend is tenminste). Zeker als je 3 opeenvolgende dagen test, zoals zou moeten. Voor een eerste diagnostiek is dat voldoende.
Als je na behandeling wil zien of je hond vrij is, is een gevoeligere test natuurlijk wel nuttig.
Door Bodhi sioux
#3437775
Dank voor jullie reacties!

Ik was om eerlijk te zijn ook niet van plan om gelijk met medicatie te starten zolang hij geen heftige diaree heeft lijkt het me ook beter om te beginnen met kruiden etc. Bij de huisdierendokter hebben ze daar ook iets voor waar hele goede ervaringen mee zijn zo te lezen.

Dus als ik het goed begrijp is de test van de DA nu goed genoeg? Ik heb hier wat op het forum gezocht en de meeste testen bij 'het Woud'? Zou ik mogen weten wat daar de reden van is en bedoel je dat met die duurde test?

Ik denk dat het misschien wel even belangrijk is om uit te sluiten omdat ik me wat zorgen maak dat als ik hem gekookte voeding ga geven van dogchef dat daar dan weer teveel koolhydraten in zitten en dit nu niet bevordelijk is voor hem?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3437776
Ik weet niet precies welke testen ze bij Het Woud uitvoeren. Ik weet dat Lizzy een gevoeligere test gebruikte. Eentje waarmee ze vrijwel elk deeltje terugvinden.

Qua behandeling en aanpak heeft iedereen een beetje een verschillende mening.
Door Lizzy
#3437786
Bodhi sioux schreef: wo 05 jan 2022, 18:16 Hey, even een vraagje. Ik heb net met iemand gesproken wie haar hond Giardia heeft gehad zonder diaree te hebben omdat het schijnt dat Giardia voornamelijk van koolhydraten leeft kan het zijn dat een hond op rauwvlees voeding geen diaree heeft? Jullien wel eens zo'n situatie bij iemand gezien? Anyhow, wilde dus een ontlastingstest doen maar ik las net dat 30% van de testen die bij de DA worden gedaan vals negatuef is, klopt dit?

Is dit dan een betere test?

https://portal.wormbestrijding.nl/nl/product/1418
Mijn hond eet BARF en was besmet met giardia en had wel degelijk diarree. Ik heb de ontlasting door het Woud laten onderzoeken.

Van de website: De Giardia test is een aanvullende test op antigeen van Giardia parasieten.

En ja, die is wel betrouwbaarder.
Door Bodhi sioux
#3437791
Hey Lizzy, bedankt voor je reactie!
Ik heb gister avond laat nog heel je post zitten lezen, jeetje wat een ellende! Als ik het goed begrijp heeft die giardia supplementen van huisdierendokter goed geholpen?

Gisteren heeft Bodhi voor het eerst weer een ontlasting gehad met een meer donkere kleur, dat was de dag nadat ik met die probiotica van dr mercula was begonnen. Wel 4x ontlasting en de laatste x was weer licht bruin oranje achtig. Vandaag de eerste 2 drollen ook weer een betere kleur, maar nu heeft hij 5x ontlasting gehad en de laatse 2x was diaree met slijm, en ik weet dit niet zeker want het was nog te donker, maar volgens mij zag ik er ook een beetje bloed bij.

Ik heb dus maar gelijk een test besteld bij het Woud voor de zekerheid.
Door Bodhi sioux
#3437809
Ik heb vandaag de dogchef ontvangen en een klein beetje gegeven, nou.. het is maanden geleden dat ik hem iets heb zien eten met zoveel smaak, dus ik hoop dat hij het lekker blijft vinden want dan kan ik ook beter de probiotica en supplementen toevoegen.

Stel dat hij geen giardia heeft kan ik hem een tijdje op dit voer laten staan, werken aan z'n stress en evt kijken of ik samen met Dania nog iets voor hem kan doen.

Ik heb nog wel wat zo m'n zorgen en ik hoop dat Lizzy ook even mee leest :)

Bodhi heeft dus in 2020 die blaassteentjes gehad en heb ik meerdere keren gehoord dat ik synthetische vitamines en voornamelijk mineralen moet vermijden, nu heb ik wel een grote pot erbij gekregen met precies dat, een suppletie met synthetische mineralen.. ik maak me best wel zorgen dat dit niet zo goed voor hem gaat zijn. Ik hou hier namelijk niet zo van en heb sowieso geen goed gevoel met synthetische spul.

Sinds dat ik Bodhi kvv ben geven zonder die synthetische mineralen erin ging het toen veel beter, ook qua ontstekingen op z'n tandvlees, (maar dit kan ook komen omdat ik toen ook was overgestapt op algenolie ipv zalmolie). En nou heb ik er net een fles bij gekregen met zalmolie en koolzaadolie, naar mijn weten is koolzaadolie toch echt niet gezond :-\

Enig advies wat ik nu het beste kan doen?
Door Lizzy
#3437828
Bodhi sioux schreef: do 06 jan 2022, 15:58 Ik heb vandaag de dogchef ontvangen en een klein beetje gegeven, nou.. het is maanden geleden dat ik hem iets heb zien eten met zoveel smaak, dus ik hoop dat hij het lekker blijft vinden want dan kan ik ook beter de probiotica en supplementen toevoegen.
Dat is goed nieuws!!!
Stel dat hij geen giardia heeft kan ik hem een tijdje op dit voer laten staan, werken aan z'n stress en evt kijken of ik samen met Dania nog iets voor hem kan doen.

Ik heb nog wel wat zo m'n zorgen en ik hoop dat Lizzy ook even mee leest :)

Bodhi heeft dus in 2020 die blaassteentjes gehad en heb ik meerdere keren gehoord dat ik synthetische vitamines en voornamelijk mineralen moet vermijden, nu heb ik wel een grote pot erbij gekregen met precies dat, een suppletie met synthetische mineralen.. ik maak me best wel zorgen dat dit niet zo goed voor hem gaat zijn. Ik hou hier namelijk niet zo van en heb sowieso geen goed gevoel met synthetische spul.

Sinds dat ik Bodhi kvv ben geven zonder die synthetische mineralen erin ging het toen veel beter, ook qua ontstekingen op z'n tandvlees, (maar dit kan ook komen omdat ik toen ook was overgestapt op algenolie ipv zalmolie). En nou heb ik er net een fles bij gekregen met zalmolie en koolzaadolie, naar mijn weten is koolzaadolie toch echt niet gezond :-\

Enig advies wat ik nu het beste kan doen?
Van wie heb je dat erbij gekregen? Van die dogchef tent? Ik zou het zelf absoluuuut niet geven. Ik heb helemaal niks met synthetische multi's. En koolzaadolie........? Echt he?! Zalmolie..., ook goed voor de kliko. Weggooien en eventueel zelf extra's bij gaan geven zodra het kan. Eerst een paar weken totale rust in de tent, niks extra's in de zin van olie of vitamines/mineralen. Je kunt een hond echt wel 10 weken verre van compleet voeren voordat ie daar tekenen van gaat vertonen. Dus niks geen visolie (en zeker geen zalmolie) en geen koolzaadolie, geven pas op de plaats.

Morgen weer lekker eten, hoop ik!
Door Bodhi sioux
#3437831
Dank je Lizzy, ik had er ook al een heel slecht gevoel bij!

Ik heb in 2020 een consult gehad bij de DA die dat op heeft gericht geloof ik, en daar heb ik ook hele slechte ervaringen mee, als ik naar haar had geluisterd dan was het toen niet goed gekomen met Bodhi. Maar goed, het gaat er nu natuurlijk om dat hij lichtverteerbare voeding krijgt.

Gelukkig dat ik dit voor een tijdje kan geven zonder dat Bodhi tekorten op gaat doen. Ik hoop alleen dat wat hem nu dan zoveel meer gestrest maakt (mede de hormonale schommeling wellicht) ook wat is verminderd en/of dat in die tussentijd de training aan gaat slaan. Dat gaat dus wel even heel spannend zijn komende maanden :-\

Eta: maar stel dat dit niet lukt, dan zijn er ook nog meer natuurlijke dingen die ik bij kan voegen om het meer compleet te maken als ik je goed begrijp?
Door Lizzy
#3437844
Bodhi sioux schreef: do 06 jan 2022, 18:22 Dank je Lizzy, ik had er ook al een heel slecht gevoel bij!

Ik heb in 2020 een consult gehad bij de DA die dat op heeft gericht geloof ik, en daar heb ik ook hele slechte ervaringen mee, als ik naar haar had geluisterd dan was het toen niet goed gekomen met Bodhi. Maar goed, het gaat er nu natuurlijk om dat hij lichtverteerbare voeding krijgt.

Gelukkig dat ik dit voor een tijdje kan geven zonder dat Bodhi tekorten op gaat doen. Ik hoop alleen dat wat hem nu dan zoveel meer gestrest maakt (mede de hormonale schommeling wellicht) ook wat is verminderd en/of dat in die tussentijd de training aan gaat slaan. Dat gaat dus wel even heel spannend zijn komende maanden :-\

Eta: maar stel dat dit niet lukt, dan zijn er ook nog meer natuurlijke dingen die ik bij kan voegen om het meer compleet te maken als ik je goed begrijp?
Tegen die tijd moeten we goed gaan kijken wat deze voeding tekort zou kunnen komen. Als jouw hond geen vis eet, dan is het misschien op den duur goed om te kijken of je omega 3 middels algenolie of visolie toe kunt voegen. En als Bodhi daar niet goed op reageert, moeten we misschien kijken naar marine fytoplankton. Daar zit niet veel omega 3 in maar wel iets. En zo moeten we kijken of hij ook voldoende vitamine D en E binnen krijgt. En eventueel een supplement gaan geven of kijken of ie voor vitamine D een paar keer per week een klein stukje wilde zalm kan verdragen. Vitamine E zit in olie als tarwekiemolie en maiskiemolie. Dus dan moeten we kijken of ie daar tegen kan. Maar 1 stap tegelijkertijd. Eerst even kijken hoe hij het gaat doen met deze voeding. Eerst even rust in de tent. Eerst nu even niks.
Door Bodhi sioux
#3437942
Dank weer voor je reactie Lizzy! Dat stelt wel gerust en haalt de druk er een beetje van af, alhoewel dat ik bang ben dat meneer nu kennelhoest heeft :( hij heeft al een aantal dagen een hele droge hoest, (nog) niet zo vaak op een dag maar ik hoop toch echt dat ik z'n stress heel snel naar beneden krijg want de problemen beginnen zich nu wel op te stapelen.

Ik laat hem tegenwoordig wel in een park uit waar veel honden uit worden gelaten dus ook veel ontlasting ligt. Dit doe ik eigenlijk omdat ik anders de fiets moet pakken om door het dorp te fietsen, en juist door het dorp vind hij zo stresvol, maar wil hem ook niet bloodstellen aan evt. Ziektes etc nudat z'n immuunsysteem wat minder goed werkt ivm stress. Enig idee wat de beste uitlaat optie is? Dit is wellicht kiezen uit 2 kwaaie :-\
Ik maak wel al klein beetje vooruitgang in de rust erin krijgen voor vertrek, maar nog niet met de fiets, dus dat word nog wel even een dingetje..

Ik vroeg me ook af of het nu ook niet erg is dat hij nu geen bot krijgt, zit daar niet de broodnodige calcium in?

Kan een hond trouwens kennelhoest krijgen als hij niet in aanraking komt met andere honden?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door