Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3436096
Ik hoop dat iemand mij hier een antwoord op kan geven
Wie weet wat de vitamine B12 waarde moet zijn bij een hond
En zit er nog verschil in de vitamine B12 waarde tussen een hond die alleen vlees eet of brokken?
Ik heb begrepen dat een waarde moet liggen tussen de 173 ondergrens en 599 bovengrens dit schijnen ze bij het laboratorium te hanteren.
Maar kan hier verder niets over vinden.
#3436099
Dank je wel
Ik heb deze vraag gesteld omdat ik 4 honden heb zijn die een tekort aan vitamine B12 hebben allen eten ze compleet versvlees vuile pens organen etc alles vers hoe kan dat nu???
Ik ga nu echt aan mij zelf twijfelen ik voer al ruim 20 jaar versvlees en dit verwacht je toch niet.
#3436109
fester schreef: do 09 dec 2021, 22:47 Dank je wel
Ik heb deze vraag gesteld omdat ik 4 honden heb zijn die een tekort aan vitamine B12 hebben allen eten ze compleet versvlees vuile pens organen etc alles vers hoe kan dat nu???
Ik ga nu echt aan mij zelf twijfelen ik voer al ruim 20 jaar versvlees en dit verwacht je toch niet.
En hoe hoog is het vitamine B12 bij jou honden? Is het familie van elkaar? Is het 1 ras? Vertonen ze ook symptomen van een tekort? Heb je al eens bij een andere dierenarts bloed laten prikken?

Ik vraag dit mede omdat er rassen zijn waarbij een opname van vitamine B12 probleem voor komt. Als jouw honden dan ook familie zijn van elkaar, zou je het waarschijnlijk in die hoek moeten zoeken.

Wat verder nog in theorie mogelijk is, is dat alle 4 jouw honden besmet zijn met giardia. Echter, dan zou je wel problemen moeten ondervinden met ze in de vorm van buikpijn en diarree.

Kan het ook nog dat er een ander opname probleem is (wel heel gek dat ze alle vier problemen hebben, dus vandaar dat ik naar familiebanden vraag). EPI (pancreas problemen) kan daar ook nog de oorzaak van zijn. En andere dunne darm problemen.

Meestal is een B12 tekort niet de oorzaak van verkeerde voeding, bij de hond. Meestal zit het 'm in een opname probleem.

Maar ja, je vragen roepen dus meer vragen op dan dat ik antwoorden kan geven...
#3436117
Bedankt Lizzy,
Ja vragen heel veel vragen roept dit op
Wij hebben 9 Sint Bernards en 5 Bonte Newfoundlanders en ik fok hier ook mee al mijn honden zijn gezond van lijf en leden nooit geen problemen het zijn onze goud haantjes zo noem ik ze altijd.

Nu zijn er problemen met 3 sint bernard pups ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen,

1 pup nu inmiddels 2 jaar heeft epilepsie bij toeval zijn we er achter gekomen ( omdat we ons niet overal bij neerleggen ) dat deze een tekort aan vitamine B12 heeft vandaar de aanvallen niemand maar dan ook niemand zoals Gent niet, Vucht niet ( die met Paul Maninga werkt) holistisch dierenarts niet heeft ons daarop gewezen. Een andere pup heeft soms last van rare korsten die dan gewoon weer verdwijnen (deze heeft ook epilepsie gehad) maar dit kwam door de enting Hepatitus C gelukkig heeft nergens last meer van behalve af en toe rare korsten.
Dit zijn 2 volle broers van elkaar.
Dan is er een pup van 16 weken hele andere moeder alleen vader is het zelfde die een hele lage b12 waarde heeft deze is door ons met de fles groot gebracht het is een rustige pup met zijn speelmomenten en slaapmomenten dus zou je hieruit kunnen zeggen dat het van vader zou kunnen komen, MAAR er is ook een golden retriever in die familie die ook een lage waarde heeft allen krijgen ze het zelfde eten ( dat van ons) die is actief rent speelt en heeft geen klachten maar voor het beeld hadden ze die ook laten testen op B12
Alle hondjes zien er prachtig uit nooit geen diaree altijd goede ontlasting.

Nu zegt de dierenarts die lage B12 waarde door de voeding komt met zijn beredenering omdat de golden ook een lage waarde heeft anders zou hij zeggen dat het door de Sint Bernards komt en dan door vader.
Ook folium is veel te laag

Sint Bernard Bloedwaarde 156 folium 10
Golden retriever bloedwaarde190 folium 15
Die ene Sint Bernard krijgt nu spuiten B12 en zit nu goed bloedwaarde nu 485 (maar nu ook weer ander probleem fenoral is nu veel te hoog door de b12 spuiten).
De pup van 16 weken dacht ik bloedwaarde 100 Maar heeft een pup de zelfde waarde als een volwassen hond?

Nu ga ik 2 van mijn Sint Bernards ook laten testen ( vader en moeder van de pup ).op.B12 en een willekeurige bonte Newfoundlander gewoon weg omdat ik het niet begrijp hoe dit kan. En ook dat ik niet begrijp hoe dat dit komt dat mijn honden die het zelfde eten nergens last van hebben zoals ik noemde goudhaantje s.

Wat ik mij eigen dan ook afvraag is in brokken zitten toegevoegde vitamine en mineralen en andere troep
De vlees voeding die wij geven is natuurlijk zit daar het verschil dan in en is die waarde B12 wetenschappelijk vastgelegd door wie en is dat vastgesteld op brokkenhonden?????.

De pup is van de week getiterd en heeft genoeg antistoffen voor een jaar alleen zijn 6 weken enting gehad maar dat zal wel weer ergens anders mee te maken hebben.

Nu zeggen ze ook dat een pup een reserve van vitamine B12 in zijn lichaam heeft gekregen van mama maar ook hier kan ik niets over vinden.

Je hebt gelijk Lizzy vragen roepen steeds meer vragen op
Maar het laat mij niet los.
Bedankt voor het artikel wat je stuurde moet het even laten vertalen want mijn Engels is niet zo goed.

Bedankt Lizzy ik hoop dat je het een beetje hebt kunnen volgen.
Als je nog wat weet hoor ik het heel graag of reacties zijn welkom.
#3436122
Wat ontzettend raar... Worden al deze honden door 1 en dezelfde dierenarts gecontroleerd op deze waarde? Volgens mij niet he?

Wat krijgen de honden precies te eten? Aangezien het om verschillende rassen gaat, kan ik mij ook geen familiaire oorzaak voorstellen. Zowel de Sint Bernard als de Golden staan ook niet bekend om problemen met B12.

Het is ook uitgesloten dat ze parasieten bij zich dragen? Wormen of giardia?

Het is gewoon vreemd want dit probleem komt bij honden ook nog eens zelden voor! Nou voer ik zelf al zeg 25 jaar rauw/vers en het bloed van mijn honden is al zo vaak gecontroleerd. Pas is dat van Fritzi nog gecontroleerd en echt hoor, nog nooit een vitamine B12 tekort gehad hier.

Als je ook zoekt op Engelstalige sites vind je ook dat het een zeldzame aandoening is en gezien wordt bij EPI of dunne darm issues.

Dus dit is raar. Dit klopt niet. Tenzij er iets echt niet goed is aan de voeding maar als daar vlees in zit... Je ziet bij honden eigenlijk alleen problemen met B12 als ze vegetarisch gevoed worden :-\ . Bij honden zit het probleem 'm dus vrijwel altijd in de opname.
#3436131
Er wordt bloed afgenomen door de zelfde dierenarts dat moet worden ingevroren en dan wordt het opgestuurd naar het lab zoals ik begreep ..

De honden krijgen te eten gemalen rauwe vuile pens
Vis lamsvlees compleet rundvlees met daarin vlees longen vuile pens nieren lever en hart en kipkarkas
4 smaken mix dit bestaat uit vis lam rund kip met organen Boekmaag
Zelf gedroogde snacks o.a pens kippennekken hart longen luchtpijp koeienoren varkensoren bullepees etc
Wel is het zo dat 2 chemisch gecastreerd zijn bij 1 is het recentelijk uitgewerkt ook hebben er 3 waarvan de pup nog maar kort geleden voor de test antibiotica hebben gekregen voor kennelhoest .
Maar dat kan het niet zijn zegt de dierenarts

Ik heb ook gezegd hebben ze geen wormen maar 1 is er toen in Vucht gecontroleerd en had niets de golden wordt regelmatig ontwormd omdat ie muizen eet en de andere volgens mij niet. Wat moet je nog meer geven alles vers zelf gehaald enz nog warm van het slachthuis

Ik heb ook begrepen dat er ook verschillende waardes op na worden gehouden door verschillende labratoriums. Maar dit gaat ook steeds naar het zelfde lab.

Bij Giardia hebben ze toch diaree hun ontlasting is perfect of kunnen ze dat ook hebben dat je er niets van merkt omdat ze goede voeding hebben

Ik snap er ook helemaal niets van maandag ga ik testen met 3 van mijn honden .
Echt ik kan hier niet overuit
#3436138
fester schreef: vr 10 dec 2021, 14:40 Er wordt bloed afgenomen door de zelfde dierenarts dat moet worden ingevroren en dan wordt het opgestuurd naar het lab zoals ik begreep ..
Mijn dierenarts prikt bloed en 15 minuten later weet ik het vitamine B12 gehalte in het bloed van mijn hond. Weet je wat ik zou doen? Ik zou het bloed eens laten prikken door een ander. Een dierenarts die zelf deze B12 bepaling uit zijn eigen apparaat laat rollen.
De honden krijgen te eten gemalen rauwe vuile pens
Vis lamsvlees compleet rundvlees met daarin vlees longen vuile pens nieren lever en hart en kipkarkas
4 smaken mix dit bestaat uit vis lam rund kip met organen Boekmaag
Zelf gedroogde snacks o.a pens kippennekken hart longen luchtpijp koeienoren varkensoren bullepees etc
Wel is het zo dat 2 chemisch gecastreerd zijn bij 1 is het recentelijk uitgewerkt ook hebben er 3 waarvan de pup nog maar kort geleden voor de test antibiotica hebben gekregen voor kennelhoest .
Maar dat kan het niet zijn zegt de dierenarts
Nee, dat zegt volgens mij ook niks. Maar ik zou graag (net als Pearsofpassion) ook wat meer inzicht krijgen in de percentages die je voert. Is het een kant en klaar KVV of iets dat je zelf maakt/samenstelt? Aan de andere kant: met veel vlees en orgaanvlees in de KVV kan je hond eigenlijk gewoon geen B12 tekort hebben. Tenzij het aandeel pens en boekmaag echt heel erg hoog is. Ik ga even kijken maar volgens mij bevat pens weinig B12 en boekmaag nog minder.
Ik heb ook gezegd hebben ze geen wormen maar 1 is er toen in Vucht gecontroleerd en had niets de golden wordt regelmatig ontwormd omdat ie muizen eet en de andere volgens mij niet. Wat moet je nog meer geven alles vers zelf gehaald enz nog warm van het slachthuis
Nee, dan is dat ook niet de oorzaak...
Ik heb ook begrepen dat er ook verschillende waardes op na worden gehouden door verschillende labratoriums. Maar dit gaat ook steeds naar het zelfde lab.

Bij Giardia hebben ze toch diaree hun ontlasting is perfect of kunnen ze dat ook hebben dat je er niets van merkt omdat ze goede voeding hebben

Ik snap er ook helemaal niets van maandag ga ik testen met 3 van mijn honden .
Echt ik kan hier niet overuit
Giardia wordt niet gedood door reguliere ontworming maar honden hebben of diarree of geen last en dan is er ook geen B12 tekort.

Wat is de referentiewaarde van dit lab? Ja, ik blijf serieus denken dat het iets te maken kan hebben met het invries, opstuur en testprotocol van het lab en ik zou daarom het eens van 1 hond (die te laag zit en verder super gezond is) ergens anders laten testen.
#3436141
Pens bevat per 100 gram : 1.4 mcg en dat is 23% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

Hart bevat per 100 gram : 8.5 mcg vitamine B12 (en dat is 142% van de ADH).

Runderlever bevat per 100 gram : 59.3 mcg vitamine B12 en dat is 988% van de ADH.

Weet je, met vleesvoeding is het gewoon onmogelijk dat je hond een B12 tekort heeft door de voeding.
#3436148
Als ik de referentiewaarden weet laat ik dat weten.
Ik weet nu wel dat ik bij een dierenarts gaat laten testen die het zo kan zien en ik laat er opsturen.

Zelf voer ik veel lappen vlees en lappen pens afgewisseld met de kvv die ik zelf samen stel

1 1/2 krat vlees 1 krat vuile pens 1 krat longen 1/2 krat organen aangevuld met hart en 1 1/2 krat kip en als ik een andere samenstelling maak met vis dan gaat daar een 1/2 krat vis door o.a verse makreel sprotjes zalm

1 krat is ongeveer 12 a 15 kg
#3436162
fester schreef: vr 10 dec 2021, 18:02 Als ik de referentiewaarden weet laat ik dat weten.
Ik weet nu wel dat ik bij een dierenarts gaat laten testen die het zo kan zien en ik laat er opsturen.

Zelf voer ik veel lappen vlees en lappen pens afgewisseld met de kvv die ik zelf samen stel

1 1/2 krat vlees 1 krat vuile pens 1 krat longen 1/2 krat organen aangevuld met hart en 1 1/2 krat kip en als ik een andere samenstelling maak met vis dan gaat daar een 1/2 krat vis door o.a verse makreel sprotjes zalm

1 krat is ongeveer 12 a 15 kg
Waar is de lever gebleven? En voer je ook andere diersoorten als alleen rund?
#3436178
Eerlijk gezegd ben ik al heel erg blij dat ik hieraan kan komen via het slachthuis en slager die nog zelf slacht en de islam slager en de visboer aangezien de wetten en regels die gelden voor dit.

Uit ervaring weet ik dat niet alles is wat het is omdat ik werkzaam ben geweest bij een bedrijf in kvv koop je Hert is het geen hert maar gewoon rund zelfde met konijn en paard naar mijn idee een hele slechte zaak of alles komt kant en klaar in blokken aan geen idee wat het dan is en wat er in zit.

Dus ik ben heel blij hiermee en als ik aan andere dingen kan komen zal ik het zeker niet laten. ;D
#3436210
fester schreef: za 11 dec 2021, 09:50 Lever en nieren 1/2 krat is aangevuld met het hart
( organen,)
Verder geven wij ook lam/schaap en de vis en kip
Ik kom ongeveer op :

27% vlees
18% pens
18% long
9% hart/nier/lever
27% kipkarkas

Ik denk dat hier wel ruimte voor verbetering is. Met name de hoeveelheid long vind ik echt veel te hoog. En ik vind de hoeveelheid kipkarkas weer te laag.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door