Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3438306
Lief dat je het vraagt :-* !

Nou, Sjoerd heeft dus door die ellendige k*t giardia een te laag vitamine B12 gehalte. In overleg met Diana Sari heb ik dat laten testen omdat ik, ondanks al mijn inspanning, niet het gevoel had dat Sjoerd zich 100% voelde. Zijn darmen doen het gewoon ook niet 100%. Dierenarts heeft B12 (en B11) geprikt (opgestuurd naar het lab) en die waardes waren beide te laag dus Sjoerd heeft afgelopen donderdag zijn eerste injectie B12 gehad. Hij krijgt de komende week iedere week een injectie. Dan over een paar maanden opnieuw B12 controleren.
Gebruikersavatar
Door nova
#3438307
Als ik je goed begrijp heeft hij dus én een te laag B12 gehalte én hij is nog steeds giardia positief?

Nadat Linde eerder negatief testte op giardia, kreeg ik eerder deze week ook weer een positieve uitslag van het Woud :(

Ik zal het een en ander ook eens door mijn gedachte laten gaan.

Heeft Sjoerd nog diarree?
Door Lizzy
#3438621
nova schreef: za 15 jan 2022, 09:10 Als ik je goed begrijp heeft hij dus én een te laag B12 gehalte én hij is nog steeds giardia positief?

Nadat Linde eerder negatief testte op giardia, kreeg ik eerder deze week ook weer een positieve uitslag van het Woud :(

Ik zal het een en ander ook eens door mijn gedachte laten gaan.

Heeft Sjoerd nog diarree?
Het probleem met giardia is: je hond kan nu negatief testen, over 2 of 3 of 4 of 10 weken kan ze weer giardia hebben en weer positief testen. Her-besmetting is echt een groot probleem. Zeker als je een hond hebt die gevoelig. Of als je in een omgeving woont waar giardia welig tiert. Ik begin me nu wel serieus af te vragen hoe zinvol een test is als de ontlasting van je hond OK is. Sjoerd heeft sinds 28 november geen diarree meer gehad (ze hebben vorige week alle 3 diarree gehad, volgens mijn dierenarts en mijn vriendin in Z'meer heerst er een diarree-virus). Ik moet hem nog opnieuw laten testen en aangezien ik de test toch al in huis heb liggen, ga ik dat volgende week (ofzo) ook doen. Ik heb 'm ook in een ander topic gepost maar dit is zeer de moeite waard om te lezen:

https://www.uu.nl/onderzoek/veterinair- ... um/giardia

Inclusief deel 1 en 2, de PDF files.
Gebruikersavatar
Door nova
#3438632
Herkenbaar wat je schrijft
Hier ook geen diarree sinds weken, kan het niet op de dag af zeggen, maar wel vaste drolle
En toch + getest na eerder negatief te zijn.
Geen enkele wormbesmetting overigens.
Door Lizzy
#3438633
nova schreef: zo 23 jan 2022, 18:47 Herkenbaar wat je schrijft
Hier ook geen diarree sinds weken, kan het niet op de dag af zeggen, maar wel vaste drolle
En toch + getest na eerder negatief te zijn.
Geen enkele wormbesmetting overigens.
En als je Wicher dan een mail terug stuurt met "joh, mijn hond heeft al weken prima ontlasting, wat moet ik nu doen?" stuurt hij je waarschijnlijk terug "doe maar even niks, over 4 weken opnieuw testen" (of iets in die trend).
Gebruikersavatar
Door nova
#3438634
Net 5 dgs kuur panacur afgesloten.
Ik laat over een paar weken een hertest doen om te weten waar we staan.
Heb me voorgenomen dat de laatste panacuur is geweest, als t toch niet helpt heeft behandeling hiermee geen zin.
W
Door Lizzy
#3438651
nova schreef: zo 23 jan 2022, 19:15 Net 5 dgs kuur panacur afgesloten.
Ik laat over een paar weken een hertest doen om te weten waar we staan.
Heb me voorgenomen dat de laatste panacuur is geweest, als t toch niet helpt heeft behandeling hiermee geen zin.
W
Heb je 5 dagen Panacur, 5 dagen pauze, 5 dagen Panacur gedaan?

Ik zou de tijd nemen met her-testen. Sommige honden testen na een giardia besmetting nog best lang positief terwijl ze dat niet meer echt zijn.

Als je op een gegeven moment meerdere keren Panacur hebt gebruikt en het werkt niet: dan is het naar mijn beleving ook zinloos om daarmee te blijven kuren. Panacur is ook niet echt best voor de darmflora trouwens :-\ . Maar hoe zit het met de ontlasting van je hond? Want ik begin steeds meer te geloven dat dit leidend moet zijn in het giardia-verhaal. En ik weet wel dat bij giardia besmetting je dagenlang goede ontlasting kan hebben en dan toch weer ineens diarree. Dat is dus wel reden om aan te nemen dat je hond misschien nog besmet is en problemen heeft met de giardia. Maar als je hond goede ontlasting heeft....

Siberienne heeft daar ook nog wat over geschreven ergens in het begin van dit topic.
Door Lizzy
#3438652
Deze tekst van Siberienne doel ik op!
Siberienne schreef: ma 07 jun 2021, 20:05 Panacure is febendazol, dat is een middel dat de celdeling van de giardia remt. Metronidazol doet dat ook. Het zijn wel verschillende groepen (de eerste is een benzimidazol, de tweede een nitroimidazol) maar het zijn chemisch wel verwante stoffen.

Metronidazol is een antibioticum dat ook tegen parasieten zoals giardia werkt. Er zijn een paar middelen die zowel tegen een parasiet als een bacterie werken of bv ook tegen een schimmel en een parasiet. Het zijn stoffen die ingrijpen in het biologische proces in een cel, in dit geval dus zowel de bacterie cel als parasieten-cel.

Ik dwaal nu een beetje af maar het is soms best lastig om stoffen te vinden die wel ingrijpen in het proces van bv parasieten maar niet in menselijke cellen omdat een deel van de celprocessen zoveel overeenkomen. Daarom hebben sommige middelen ook zulke pittige bijwerkingen. Maar dat terzijde.

En ik zou eerlijk gezegd echt even aankijken. Giardia is overal en heel veel honden zijn ermee gekoloniseerd. Om echt ziek te worden / infectie te krijgen, is vaak een combinatie van (relatief) veel binnenkrijgen en net op een moment dat je er gevoelig voor bent. Kijk, de meeste giardia besmetting bij mensen zijn ‘self limiting’; het verdwijnt vanzelf weer. Soms moet je daar dan een handje bij helpen. Ik adviseer bij mensen nooit om te testen na afloop; klachten weg, infectie over. Misschien zit er her en der nog een parasiet in de darm. So what. En zeker bij honden; als je honden zonder klachten hebt zijn er zoveel die wel giardia aantoonbaar hebben.
Ik ben in de loop der jaren er steeds meer van overtuigd geraakt dat we veel te veel kijken naar infecties als indringers die verjaagd moeten worden en dat het veel meer is zoals een ecosysteem dat weer in het gareel moet worden gebracht.
En jouw tuin: poep ruim je op en de rest doet de zon en steriel krijg je het gelukkig niet want dan is je tuin dood.
Gebruikersavatar
Door nova
#3438657
Lizzy schreef: ma 24 jan 2022, 09:11 Heb je 5 dagen Panacur, 5 dagen pauze, 5 dagen Panacur gedaan?

Ik zou de tijd nemen met her-testen. Sommige honden testen na een giardia besmetting nog best lang positief terwijl ze dat niet meer echt zijn.

Als je op een gegeven moment meerdere keren Panacur hebt gebruikt en het werkt niet: dan is het naar mijn beleving ook zinloos om daarmee te blijven kuren. Panacur is ook niet echt best voor de darmflora trouwens :-\ . Maar hoe zit het met de ontlasting van je hond? Want ik begin steeds meer te geloven dat dit leidend moet zijn in het giardia-verhaal. En ik weet wel dat bij giardia besmetting je dagenlang goede ontlasting kan hebben en dan toch weer ineens diarree. Dat is dus wel reden om aan te nemen dat je hond misschien nog besmet is en problemen heeft met de giardia. Maar als je hond goede ontlasting heeft....

Siberienne heeft daar ook nog wat over geschreven ergens in het begin van dit topic.

In oktober vorig jaar heeft Linde Panacur gehad, 2 x5 dgn, met een pauze van 10 dgn.
Aansluitend met de giardex, gastro en clear intestine begonnen. Vervolgens na een aantal weken neg. getest door het Woud.
Giardex en gastro blijven geven tot kort na de jaarwisseling, toen was alles op. Kort na de jaarwisseling weer laten testen om dan positief te worden bevonden,
Op 15 Jan gestart met panacur, 5 dgn,
Inmiddels zou ik kunnen herstarten voor 5 dgn, maar dat heb ik nog niet gedaan.
Ik weet dat Panacuur ook verre van ideaal is, maR wat is wijsheid in deze?
Nogmaals 5 dgn geven of afwachten en herstesten?

De ontlasting is goed, geen diarree al sinds langere tijd
Door Lizzy
#3438658
nova schreef: ma 24 jan 2022, 12:04 In oktober vorig jaar heeft Linde Panacur gehad, 2 x5 dgn, met een pauze van 10 dgn.
Aansluitend met de giardex, gastro en clear intestine begonnen. Vervolgens na een aantal weken neg. getest door het Woud.
Giardex en gastro blijven geven tot kort na de jaarwisseling, toen was alles op. Kort na de jaarwisseling weer laten testen om dan positief te worden bevonden,
Maar waarom heb je haar laten testen? Was de ontlasting niet goed?
Op 15 Jan gestart met panacur, 5 dgn,
Inmiddels zou ik kunnen herstarten voor 5 dgn, maar dat heb ik nog niet gedaan.
Ik weet dat Panacuur ook verre van ideaal is, maR wat is wijsheid in deze?
Nogmaals 5 dgn geven of afwachten en herstesten?

De ontlasting is goed, geen diarree al sinds langere tijd
Voor mij hangt het er een beetje vanaf hoe lang ze al diarree vrij is.
Gebruikersavatar
Door nova
#3438663
Weet datniet precies, maar zeker van óór de jaarwisseling.
Ook het verzamelen en versturen van een monster voor onderzoek was geen probleem
Gebruikersavatar
Door nova
#3438664
Lizzy schreef: ma 24 jan 2022, 12:09 Maar waarom heb je haar laten testen? Was de ontlasting niet goed?


De eerste keer testen was naar aanleiding van aanhoudende diarree.
De tweede keer testen was na panacur gevolgd door 3 weken giardex, wilde weten of dat spul zijn werk had gedaan.
Begin van dit jaar laten testen omdat Linde ongeveer 3 mnd die giardex en gastro heeft gekregen en dat het spul toen op was. Rijst de vraag: doorgaan of niet hiermee.
Linde heeft eig alleen maar vaste ontlasting
Door Lizzy
#3438672
nova schreef: ma 24 jan 2022, 13:33 De eerste keer testen was naar aanleiding van aanhoudende diarree.
De tweede keer testen was na panacur gevolgd door 3 weken giardex, wilde weten of dat spul zijn werk had gedaan.
Begin van dit jaar laten testen omdat Linde ongeveer 3 mnd die giardex en gastro heeft gekregen en dat het spul toen op was. Rijst de vraag: doorgaan of niet hiermee.
Linde heeft eig alleen maar vaste ontlasting
Ik zeg nee.
Ik snap eerlijk gezegd nog steeds niet goed waarom je nog een 2de keer hebt laten testen nadat ze negatief is getest en kennelijk ook goede ontlasting had :-[
Gebruikersavatar
Door nova
#3438675
Lizzy schreef: ma 24 jan 2022, 16:47
Ik snap eerlijk gezegd nog steeds niet goed waarom je nog een 2de keer hebt laten testen nadat ze negatief is getest en kennelijk ook goede ontlasting had :-[
Omdat giardia erom bekend staat positief uit een test te komen, na een eerdere negatieve uitslag.
Het is zoals het is.

Voorlopig laat ik medicatie maar even rusten,
Gaat t over in dunne poep, dan zie we wel weer verder. Vrolijk wordt ik hier niet van :(

Ik blijf wel schoonmaken, alleen al voor het herbesmettingsrisico
Door Lizzy
#3438772
nova schreef: ma 24 jan 2022, 17:01 Omdat giardia erom bekend staat positief uit een test te komen, na een eerdere negatieve uitslag.
Het is zoals het is.

Voorlopig laat ik medicatie maar even rusten,
Gaat t over in dunne poep, dan zie we wel weer verder. Vrolijk wordt ik hier niet van :(

Ik blijf wel schoonmaken, alleen al voor het herbesmettingsrisico
Deze test van van het Woud is behoorlijk betrouwbaar. Ik vind persoonlijk dat je beter alleen kunt her testen (na een negatieve test) als daar aanleiding toe is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door