Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3412168
Voor mijn 14 jarige hond ben ik op zoek naar licht verteerbaar eten. Ze heeft de laatste tijd regelmatig maag- en darmklachten. Op advies van de DA ben ik me aan het oriënteren op een licht verteerbaar dieet.
Tot voor kort kreeg ze hoofdzakelijk Darf KVV afgewisseld met andere merken. Nu even gestoomde maaltijden van Renske, daar doet ze het overigens goed op.
Nu lees ik dat er wel eens wordt geadviseerd om vlees te overgieten met kokend water. Wat is de gedachte hierachter?
En kan dat ook met KVV zoals Darf? Ik zie op de ingrediënten lijst dat er best wel wat bot in zit. Gemalen weliswaar maar je ziet toch duidelijk kleine stukjes bot zitten. Het lijkt me dat dat niet licht verteerbaar is en kokend water eroverheen het niet beter maakt. Klopt mijn beredenering en dat ik dan beter op zoek kan gaan naar KVV zonder bot? Zoja, heeft er iemand tips?
#3412179
Rakker schreef: ma 26 okt 2020, 12:43 Voor mijn 14 jarige hond ben ik op zoek naar licht verteerbaar eten. Ze heeft de laatste tijd regelmatig maag- en darmklachten. Op advies van de DA ben ik me aan het oriënteren op een licht verteerbaar dieet.
Tot voor kort kreeg ze hoofdzakelijk Darf KVV afgewisseld met andere merken. Nu even gestoomde maaltijden van Renske, daar doet ze het overigens goed op.
Nu lees ik dat er wel eens wordt geadviseerd om vlees te overgieten met kokend water. Wat is de gedachte hierachter?
En kan dat ook met KVV zoals Darf? Ik zie op de ingrediënten lijst dat er best wel wat bot in zit. Gemalen weliswaar maar je ziet toch duidelijk kleine stukjes bot zitten. Het lijkt me dat dat niet licht verteerbaar is en kokend water eroverheen het niet beter maakt. Klopt mijn beredenering en dat ik dan beter op zoek kan gaan naar KVV zonder bot? Zoja, heeft er iemand tips?
Gekookt water doodt een deel van de bacteriën, maakt het eten smakelijker voor zieke/zwakke honden en maakt het voedsel absoluut niet beter verteerbaar. Je kunt dat ook niet blijven doen, want ook vitamines en enzymen gaan kapot. Op zich maakt het voor die kleine deeltjes bot trouwens niet zoveel uit. Gekookt water werkt niet zo lang in op het bot en bovendien verteerd een hond zulke kleine stukjes wel, ook met gekookt water.

Maar ik denk dat het niet perse het bot hoeft te zijn. Misschien is het eerder het aandeel vet in de voeding. Zelf zou ik een andere KVV proberen. Maar in eerste instantie wel gewoon met gemalen bot. Dikke kans dat het gewoon aan het merk KVV ligt. Je zou bijv. Barf Menu eens kunnen proberen. De lam versie is erg vet (is lamsvlees altijd) dus die zou ik even niet proberen. En ik raad je ook de *premium* versie aan. Want die is zonder premix en zalmolie en dergelijke. En dat wil je nu ook even niet voor je hond. Bovendien bevat het natuurlijke vezels en deze geven vaak een zeer goede ontlasting.

Hoe zien de maag/darmproblemen er uit? Wat zijn de klachten?
#3412190
Oké dank je wel, Lizzy. Haar problemen zijn een beetje (erg) complex als in dat ze vage klachten heeft die niet in een hokje te plaatsen zijn. Ik zal het proberen te verduidelijken. Ze is om de zoveel weken een paar dagen ziek, overgeven en diarree, en 1 keer zelfs hoge koorts. Wat al wel duidelijk is dat haar lever- en alvleesklierwaarden verhoogd zijn. De DA denkt aan een sluimerende hepatitis of alvleesklierontsteking.
Dus de maag- en darmklachten dekken niet de lading. ;-)
Naast licht verteerbaar zou het ook een eiwit- en vet-arm dieet zijn maar volgens mij gaat dat samen. Ik ben me nu aan het inlezen met wat er hier op het forum staat over leverdieet en alvleesklierontsteking.
#3412219
Als er problemen zijn met lever en zeker alvleesklier is een lager vetpercentage in het voedsel van belang.
Darf KVV is echt heel erg vet dus ik raad je echt aan om naar andere merken KVV te kijken die minder vet zijn. Bijvoorbeeld Bandit, BarfMenu Premium, Carnivoer. En toen ik nog Alroda voerde vond ik dat ook vele malen minder vet dan Darf.
#3412226
src_esther schreef:Als er problemen zijn met lever en zeker alvleesklier is een lager vetpercentage in het voedsel van belang.
Darf KVV is echt heel erg vet dus ik raad je echt aan om naar andere merken KVV te kijken die minder vet zijn. Bijvoorbeeld Bandit, BarfMenu Premium, Carnivoer. En toen ik nog Alroda voerde vond ik dat ook vele malen minder vet dan Darf.
Dank je Esther, mijn ervaring is inmiddels dat het niet meevalt om merken en etiketten te vergelijken. Als ik op de website van Darf kijk lees ik dat er 14,6% vet in zit. Bij Bandit staat bij de vleesmix 11% (rund met kip) maar bij de kipmix 14% (kip met rund). Voor mijn gevoel is kip minder vet maar blijkbaar is dat niet zo. Ik leer in ieder geval weer een heleboel bij!
#3412234
Ik geloof het bijna niet dat Darf 'maar' 14,6% vet heeft, misschien is er een vrij magere batch geanalyseerd?
Hoe dan ook, afwisseling in merken is sowieso beter dan altijd 1 merk voeren.
Hond Ko deed het niet heel goed op Darf (slappe kak), hij likt de bak nooit schoon en er bleef altijd een vreemde vette lag achter na Darf.
#3412241
Rakker schreef: ma 26 okt 2020, 16:31 Oké dank je wel, Lizzy. Haar problemen zijn een beetje (erg) complex als in dat ze vage klachten heeft die niet in een hokje te plaatsen zijn. Ik zal het proberen te verduidelijken. Ze is om de zoveel weken een paar dagen ziek, overgeven en diarree, en 1 keer zelfs hoge koorts. Wat al wel duidelijk is dat haar lever- en alvleesklierwaarden verhoogd zijn. De DA denkt aan een sluimerende hepatitis of alvleesklierontsteking.
Dus de maag- en darmklachten dekken niet de lading. ;-)
Naast licht verteerbaar zou het ook een eiwit- en vet-arm dieet zijn maar volgens mij gaat dat samen. Ik ben me nu aan het inlezen met wat er hier op het forum staat over leverdieet en alvleesklierontsteking.
Het kan heel goed ja, een sluimerende ontsteking van lever of alvleesklier.

Als dat zo is, is eiwit niet zo zeer van belang (en dat gaat ook niet samen, eiwit en vetgehalte) maar vet. Vet en lever of alvleesklierontsteking gaat niet samen.

Als je het mij vraagt doe je er in dit geval verstandig aan om eerst eens Carnibest Light te proberen. En je zou zelfs een rolletje Carnibest Pancreas kunnen proberen. Dat is ook vrij laag in vet.

Eigenlijk he.... Ik vind het serieus vervelend om te zeggen maar die analyses op die KVV prakken zeggen verdomd weinig. Ze laten eens in de zoveel tijd een keer 1 prakje analyseren. En soms gewoon 1 keer en daarna nooit meer. Ze sturen dan een prakje in waar niet teveel vet in zit, staat er mooi 14% op de verpakking en vervolgens kunnen ze er eigenlijk in proppen waar ze zin in hebben: dat wordt door niemand gecontroleerd.

En denk nu niet "OH GOD!!!!!!! Wat erg, ik stap over op brok". Want bij brokken is het verhaal precies hetzelfde. En ik zeg helemaal niet dat alle fabrikanten het dus niet zo nauw nemen, het tegendeel is waar. De meeste fabrikanten zullen altijd streven naar een prak in de rol als geanalyseerd.

Nu heb ik een keer hetzelfde spiervlees gehad als in de DARF verdwijnt. Laat ik het heel subtiel zeggen: ik heb het vlees niet aan mijn honden gevoerd maar in de kliko gedeponeerd. Dus ik ben niet erg onder de indruk van DARF......

En waarom noem ik dan nu toch Carnibest Light? Dat is ook KVV. Nou, omdat ik weet dat Carnibest light light is en de makers van deze prak geen vette prak verkopen met het etiketje Light. Daarvoor is de fabrikant en te serieus en dat kunnen ze ook gewoon niet maken, want light is bijna een gezondheidsclaim die ze dan wel waar moeten maken. Ik ben er dan ook zeker van dat er geen vette hompen vlees in deze voeding gaat. Volgens mij zijn er niet zoveel KVV fabrikanten die ook een Light voer maken. Kun je nog andere merken vinden, kun je die zeker ook proberen.
#3412254
Nou Lizzy, jij schrijft op wat ik ook al dacht: In hoeverre kan ik de analyses op de verpakkingen vertrouwen?
Morgen heb ik vrij en ga ik weer een rondje dierenwinkels (en websites) doen om de merken te vergelijken.
Mijn hond deed het altijd goed op Darf, en ook op andere KVV merken, maar ik merkte wel dat ik niet zoveel kon geven: ze werd er snel dik van. Dus toch een behoorlijk aandeel vet vlees lijkt mij.
Helaas heeft ze nu geen last meer van te dik worden. De uitdaging is nu om haar op gewicht te houden en dat valt niet mee met een vet-arm dieet.
#3412302
Rakker schreef: di 27 okt 2020, 11:10 Nou Lizzy, jij schrijft op wat ik ook al dacht: In hoeverre kan ik de analyses op de verpakkingen vertrouwen?
Morgen heb ik vrij en ga ik weer een rondje dierenwinkels (en websites) doen om de merken te vergelijken.
Mijn hond deed het altijd goed op Darf, en ook op andere KVV merken, maar ik merkte wel dat ik niet zoveel kon geven: ze werd er snel dik van. Dus toch een behoorlijk aandeel vet vlees lijkt mij.
Helaas heeft ze nu geen last meer van te dik worden. De uitdaging is nu om haar op gewicht te houden en dat valt niet mee met een vet-arm dieet.
Dat niet op gewicht blijven kan volgens mij door alvleesklierontsteking komen. Dus Carnibest Light, Carnibest Pancreas, Bandit, Carnivoer is allemaal beter dan Darf. De kans is wel dan je er meer van zult moeten voeren.
Ik heb ervaring met Bandit en Carnivoer en daar moet ik behoorlijk veel van geven om mijn hondenmannetje op gewicht te houden en dan voer ik er ook nog een groentenmix bij met een groot aandeel aardappel ( :-[ ). Meneer vreet de groentenmix alleen als het grootste aandeel bestaat uit gekookte aardappel, wortel, bataat, pompoen en pastinaak (van veel naar minder). Verder mag ik er dan nog kleine beetjes andere ongekookte groenten (wortel, (oer)komkommer, bladgroente (veldsla, rucola, andijvie, etc.), gember, gestoomde knoflook) in verwerken.
#3412350
Vanmiddag heb ik een rondje dierenwinkels gedaan. Bandit wordt helaas niet meer verkocht bij mij in de buurt, ik ga zaterdag een andere winkel wat verder weg proberen. Ik heb Carnis konijn gekocht om te proberen. Carnibest light was er niet maar wel te bestellen. Van Carnivoer hadden ze momenteel alleen de vetrijkere KVV op voorraad, andere vleessoorten zijn wel te bestellen.
Barf menu is bij mij in de buurt alleen verkrijgbaar in de “gewone” variant met een hoog vet gehalte. Die laten we maar links liggen.
De komende tijd ga ik gestoomd vlees mengen met KVV, hopelijk gaat dat goed en kan ik langzamerhand terug naar helemaal KVV. Mijn hond is gelukkig een hele goede eter en groenten door het eten vindt ze prima. Als ik dan ook nog af en toe een eetlepel yoghurt toevoeg likt ze de bak wel 3x uit. :biggrin2:
#3414155
Pffff..... wat vliegt de tijd.... ik wist niet dat het alweer bijna een maand geleden was dat ik dit topic geopend heb. Hoog tijd voor een update!

Tot nu toe gaat het goed met mijn hond en heeft ze geen noemenswaardige terugval gehad. Wel even afkloppen want de vorige keer dat ik dat riep ging het een paar dagen later gigantisch mis.
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik haar het beste kan voeren. Het lijkt erop dat ze gestoomd vlees beter verdraagt dan KVV of vlees uit blik.
En dat uit zich in een rommelende buik en stinkwinden. :-[
Gevogelte lijkt ook minder goed te vallen. Helaas is er nog geen merk of diersoort wat er positief uitspringt. Maar we blijven doorzoeken. Wordt vervolgd!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door