Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door avalon
#378550
Lupa schreef: ??? wat bedoel je hier mee?
Tot nog toe heb ik van de retrievers die bij mij in de salon komen en gecastreerd (of gesteriliseerd) zijn alleen nog maar gezien dat de vacht naar de klote gegaan is en de honden flink dikker zijn geworden. Ik heb het in dit geval over de goldens en de labradors. Ook tollers heb ik al gezien voor en na de castatie en die zijn er ook niet op vooruit gegaan. De vacht is altijd doffer, voller en broser en de hond dikker. Nu kun je daar wel rekening houden door minder voer te geven, maar als je hond dan barst van de honger wordt hij er ook niet vrolijker op. Onze buren hadden een hele mooie labrador, ik zeg hadden, want hij is een jaar geleden gecastreerd en heeft gewoon nog hetzelfde voer, maar veel minder. De vacht is zijn glans verloren en de hond zijn figuur, hij is slomer geworden (maar ja dat komt ook weer door t te dik zijn). Ik heb ook de goldens gezien hoe ze voor de castratie waren, en nu Ze is er zo op achteruit gegaan, alleen bij deze teef zie ik het nu pas na 3 jaar. In het begin had ik er nauwelijks werk aan in de salon, maar nu....


Maar met Angie is gelukkig alles goed er zijn geen tumoren of cystes gevonden en ik kan gewoon homeopatisch en met aromaterapie aan de slag tegen haar schijndracht.
Door Mevroi Kruim
#378562
Typisch toch .... ik heb drie gecastreerde honden gehad (1 DH reu, 1 DH teef, 1 kruising Mechelaar teef) en niks dikker worden of rare vachten. Hoewel een van de teven een pure brokkenhond was. Mijn huidige teefje is wel iets dikker geworden, maar dat pas op barf, daarvoor at ze de brokken gewoon niet op en bleef daardoor zo mager als een lat. De vacht is er ook door barf zeer op vooruit gegaan, en ze ziet er gewoon prima uit. Mijn ouwe reu veranderde er niet door, noch qua karakter noch qua uiterlijk, en mijn voprige teef werd een beetje krengeriger (maar ze was al een bitch) en de vacht was gewoon normaal, tot op hoge leeftijd voor een DH, 13 jaar.
Door avalon
#378672
De voeding en verzorging zullen hierin ook vast wel een rol spelen. Ik weet van de hond van de buren dat hij smolke brok krijgt en ruim voldoende beweging, alleen heeft de hond daar nu geen zin meer in, waarschijnlijk omdat hij nu dus te zwaar is. Mij is het hier in de salon vooral opgevallen bij de retriever rassen en een enkele newfoundlander. Ook bij cocker spaniels, cavelier king charles spaniels en amerikaanse cockers heb ik vachtveranderingen waargenomen na casteratie, gewoon veel wolliger. alleen hier niet bij alle spaniels dat ze ook dik worden. Maar de kans op vachtverandering zit er zeker in, vaak wordt die voller, en eingelijk is dat logisch. Een vrouwelijk dier heeft na casteratie meer mannelijk hormoon en de mannetjes zijn in de dierenwereld nu eenmaal vrijwel altijd mooier wat vacht betreft. Dus de vachtverandering lijkt mij dus een hormoonkwestie, maar waarom de een na castratie wel dikker wordt van (bij wijze van spreken) 1 bruine boterham en de ander niet is mij een vraagteken. Mij is gewoon opgevallen bij honden die hier in de salon komen dat vooral de retrievers en de spaniels veel meer werk zijn na castratie.
Door Femke
#378722
Sunday eet al jaren vers, en ik besteed (tegenwoordig weer) veel tijd aan zijn vacht maar het is en blijft een castraten-vacht. Veel wol, en zijn dekharen zijn slierterig, broos en verkleurd. Vaak geel in plaats van donkerbruin. Als hij getrimd is ziet hij er prachtig uit! En dat duurt ongeveer 4 weken :-\
Sunday zijn nestbroertje is intact, eet al sinds zijn puptijd brok van het eigen merk van de superdeboer, en heeft een prachtige glanzende dekvacht en amper wol.

overigens is sunday altijd vrij schraal geweest, het laatste jaar is hij 2 kilo te zwaar.
Laatst gewijzigd door Femke op wo 31 aug 2005, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#378866
Lizzy schreef: Dat maak jij toch niet uit zeg!
Nee, dat maak ik niet uit, maar de redenen waarom mensen teven nemen zijn vaak zo irrationeel (ik bedoel dit in het algemeen en niet tegen jou). Zal ik je even de meeste gehoorde geven:
ik wil een teefje, omdat ik het hele buikje wil kunnen aaien en ik vind het zo eng als ik dan een piemeltje tegen kom
ik wil een teefje want een reu plast in huis
ik wil een teefje want die is liever van karakter
ik wil een teefje, ja waarom, ja weet eigenlijk niet, is gewoon een gevoel
ik wil een teefje, want reuen vechten altijd

En alle nadelen die aan het hebben van een teef verbonden zijn, die worden opgelost door het mes er in te zetten.
Maar we vergeten wel dat we de bron van oestrogeen weg halen. Volgens de nieuwste inzichten is juist oestrogeen een hormoon dat minder angst en agressie geeft en daardoor minder kans op hart- en vaatziekten.
Dus steriliseren om de kans op tumoren te verkleinen, kan de kans op hart- en vaatziekten verhogen en de kans op het ontwikkelen van angst bij de gesteriliseerde teef.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door sylvia
#378877
oebaya schreef:
Maar we vergeten wel dat we de bron van oestrogeen weg halen. Volgens de nieuwste inzichten is juist oestrogeen een hormoon dat minder angst en agressie geeft en daardoor minder kans op hart- en vaatziekten.
Dus steriliseren om de kans op tumoren te verkleinen, kan de kans op hart- en vaatziekten verhogen en de kans op het ontwikkelen van angst bij de gesteriliseerde teef.
gr.
Nicolette
Zijn die nieuwe inzichten ook medisch onderzocht?
Het verbaast me niet dat dit zo is, het weg halen van hormonen moet effecten weergeven, een lichaam is zo'n nauw op elkaar afgesteld systeem dat het bijna onmogelijk is er een schakel tussen uit te halen zonder dat dit meerdere effecten heeft in het lichaam.


Bunny is vorig gecastreerd vanwege die baarmoederonsteking, gelukkig is ze al oud want haar vacht is rampzalig, het is alleen nog wol, niet doorheen te komen, niet te plukken, ze kan bijna niets eten anders heeft ze een serieus veel te groot overgewicht wat ook weer een belasting is voor haar oude gewrichten.
En wat schetst de verbazing, ze wordt nog loops ::) op haar manier dan want echt loops worden kan natuurlijk niet, maar ze vertoont loops gedrag en gaat zelfs staan om gedekt te worden, ze legt overal ieniemienie plasjes neer om iedereen te laten weten dat ze "loops"is .
En het laatste jaar zijn de vechtpartijen tussen haar en Eden ook erger en frequenter geworden, het is dat ik geen keus had maar pfffff ik baal nog steeds iedere dag.
Door EstherVanPuck
#378884
Heb nu even alles nagelezen en ik ben een hondeneigenaar die haar teef voor de eerste loopsheid heeft laten 'helpen'. Op advies van de DA en na zelf rondneuzen op het internet waar alsnog veel meningen verschillen. Onze redenen waren: 1. Minimale kans op kanker aldaar. 2. Puck komt uit een nest van 4 teven, waarvan 1 doof en 1 epilepsie. Daar wil ik NOOIT een 'per ongeluk' nestje van hebben.

Ben ik er blij mee?? Nee! Wij hebben sterk het vermoeden dat Puck niet volledig uitgegroeid is omdat ze nooit loops is geweest. Kijk naar haar 2 zusjes en die zien er gewoon net iets forser uit, Puck is wat meer iel. Kan ook haar bouw zijn, maar ook die ingreep....

Daarnaast vinden wij zo 1x in de maand een vlek in de bank. Ze druppelt dan wat urine..... grote kans dat dat komt door de sterilisatie.

Verder is het een schat van een meid, dus heeft die sterilisatie geen nadelige gevolgen gehad op haar karakter. Ze is soms iets onzeker, maar volgens mij is dat gewoon Puck..
Ze is niet dikker geworden. Gewoon voeren met het oog!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#378887
EstherVanPuck schreef:
Ze is niet dikker geworden. Gewoon voeren met het oog!
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, als ik bunny goed op gewicht wil hebben zo dat uit komen in 1 x eten in de twee dagen wat weer resulteerd in een agressieve hond omdat ze omligt van de honger.

minder per dag is eigenlijk al geen optie meer omdat het al niets voorsteld wat ze krijgt.
Laatst gewijzigd door sylvia op do 01 sep 2005, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door EstherVanPuck
#378893
sylvia schreef: Hier ben ik het niet helemaal mee eens, als ik bunny goed op gewicht wil hebben zo dat uit komen in 1 x eten in de twee dagen wat weer resulteerd in een agressieve hond omdat ze omligt van de honger.

minder per dag is eigenlijk al geen optie meer omdat het al niets voorsteld wat ze krijgt.
Het verschilt dus duidelijk per teef. Puck weegt 25,5 kilo en eet 600 gram per dag.... daar heeft ze geen honger mee en ze blijft goed op gewicht. Dus heeft dat voor haar niets uitgemaakt.
Ik hoor het veel mensen zeggen 'als ik haar laat steriliseren, wordt ze dik'. Weet iemand eigenlijk cijfers hierbij?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#378901
EstherVanPuck schreef: Het verschilt dus duidelijk per teef. Puck weegt 25,5 kilo en eet 600 gram per dag.... daar heeft ze geen honger mee en ze blijft goed op gewicht. Dus heeft dat voor haar niets uitgemaakt.
Ik hoor het veel mensen zeggen 'als ik haar laat steriliseren, wordt ze dik'. Weet iemand eigenlijk cijfers hierbij?
Een teef die gesteriliseerd is wordt inderdaad sneller dik en dat kun je vaak ondervangen door een gedeelte minder te gaan voeren, maar vaak ook is dat minder voeren niet genoeg en moet je je hond uithongeren om op gewicht te blijven . Bunny loopt dus met een overgewicht ik kan alleen zorgen dat dit overgewicht niet te wordt
Door EstherVanPuck
#378902
sylvia schreef: Een teef die gesteriliseerd is wordt inderdaad sneller dik en dat kun je vaak ondervangen door een gedeelte minder te gaan voeren, maar vaak ook is dat minder voeren niet genoeg en moet je je hond uithongeren om op gewicht te blijven . Bunny loopt dus met een overgewicht ik kan alleen zorgen dat dit overgewicht niet te wordt
Ab king pro??? ;D ;D
Door Lizzy
#378903
Pinkel is gecastreerd en is er iets pittiger door geworden. Verder geen verschil. Ze is niet dikker geworden, ze is al helemaal niet angstiger geworden (in tegendeel - ook onze vorige teef is er helemaaaal niet angstiger van geworden trouwens en is verder in karakter totaal onveranderd gebleven. Ook nooit incontinent geworden). En hart en vaatziektes zijn niet doodsoorzaak nummer 1, 2, 3, 4, 5 of 6 bij honden. Kanker daar in tegen staat met stip op 1.

En ik vind ook dat het niemand ene bal aan gaat of iemand voor een teef of een reu kiest. Als mensen een teef willen en persee geen reu (kan mij het schelen welke reden ze daar voor aandragen), dan heb ik liever dat ze een teef nemen. Als ze tegen hun zin in een reu nemen zit tie binnen no-time in het asiel en daar zitten al reuen genoeg. Overigens zijn reuen over het algemeen ook veel sneller geneigd tot vechten. Daarom zie ik haast geen reu meer MET ballen op straat. Maar dat is minder erg he, zijn ballen eraf halen.......
Door Mevroi Kruim
#378987
Lizzy schreef: Pinkel is gecastreerd en is er iets pittiger door geworden. Verder geen verschil. Ze is niet dikker geworden, ze is al helemaal niet angstiger geworden (in tegendeel - ook onze vorige teef is er helemaaaal niet angstiger van geworden trouwens en is verder in karakter totaal onveranderd gebleven. Ook nooit incontinent geworden). En hart en vaatziektes zijn niet doodsoorzaak nummer 1, 2, 3, 4, 5 of 6 bij honden. Kanker daar in tegen staat met stip op 1.

En ik vind ook dat het niemand ene bal aan gaat of iemand voor een teef of een reu kiest. Als mensen een teef willen en persee geen reu (kan mij het schelen welke reden ze daar voor aandragen), dan heb ik liever dat ze een teef nemen. Als ze tegen hun zin in een reu nemen zit tie binnen no-time in het asiel en daar zitten al reuen genoeg. Overigens zijn reuen over het algemeen ook veel sneller geneigd tot vechten. Daarom zie ik haast geen reu meer MET ballen op straat. Maar dat is minder erg he, zijn ballen eraf halen.......
Nou, daar zullen de meeste mannen het niet mee eens zijn (en dan bedoel ik voor de hond hoor, niet voor henzelf ;D ;D) het valt mij bij discussies op de hondenclub altijd op dat de kerels er de bibbers van krijgen en de vrouwen er erg nuchter in zijn. Maar dat het tegenwoordig steeds meer gedaan wordt,d at geloof ik zeker.
En dan het verschil met katten. Ik ken maar heel weinig mensen die een intacte htk-kater hebben, en maar 1 met een intacte htk-poes. Bij katten is het kennelijk de gewoonste zaak van de wereld.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#379150
Lizzy schreef: Maar dat is minder erg he, zijn ballen eraf halen.......
Waarom ?
Ik vind het net zo erg.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#379152
Kruimel schreef: Ik ken maar heel weinig mensen die een intacte htk-kater hebben, en maar 1 met een intacte htk-poes. Bij katten is het kennelijk de gewoonste zaak van de wereld.
Dat heeft een hele andere reden, het is praktisch onmogelijk een ongecastreerde kater in huis te houden, als die één keer in je huis sproeien zit je met gierende banden bij de DA.
Sproeilucht is de ergste lucht die je ooit geroken hebt, het is om te zeggen adembenemend :-X

Poezen is ook vaak een probleem omdat die ten eerste ook overal kunnen gaan plassen en omdat er veel zijn die continu krols worden als ze niet gedekt worden, lopen ze buiten dan is niet castreren al bijna geen optie of je moet iedere 6 maanden kittens willen.

Boris hier heeft zijn ballen nog, ik heb een goed gesprek met hem gehad en hem verteld dat hij buiten mag sproeien maar als hij het 1 keer binnen doet dat hij voorgoed afscheid mag nemen van zijn nootjes.

Phoebe is ook nog intact en na het nest van Pyts is ze ook nog niet weer krols geworden, als ze krols wordt wil ik haar een poezenpil geven omdat ze buiten komt en ik wil haar graag de keer erop door Boris laten dekken, daarna gaat er bij haar het mes in omdat ik de poezenpil jaren blijven geven eigenlijk veel ongezonder vindt.

Over Pyts denk ik nog na, maar voorlopig is die nog niet krols
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door