Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3408740
IMG_6272.JPG
IMG_6272.JPG (2.51 MiB) 2901 keer bekeken
IMG_6238.JPG
IMG_6238.JPG (2.93 MiB) 2901 keer bekeken
IMG_6210.JPG
IMG_6210.JPG (2.77 MiB) 2901 keer bekeken
Dit is onze nieuwste aanwinst - Oscar. En het is een puzzel...
Een intacte reu van 10 jaar oud, zonder bekende voorgeschiedenis. Hij heeft 10 maanden in Spanje in een opvanggezin gezeten en nu is hij hier. Door de zeer gebrekkige communicatie met de dames daar, komt er elke keer weer iets boven tafel mbt zijn gezondheid waarvan ik niet op de hoogte was. Maar ik moet vele behandelingen combineren die elkaar hier en daar bijten. Even een lijstje van wat ik tot nu toe van hem weet:
- inactieve Leishmania: daar hoef ik nu even niks mee, hij krijgt 'preventief' BaiFen (chinese kruiden specifiek voor Leish)
- epilepsie: daar krijgt hij fenobarbital voor. Ik heb nu afgebouwd tot 60mg per dag (bij minder krijgt hij aanvallen). Daarnaast geef ik hem cbd olie, golden paste, mct olie en Neurocomplex (chinese kruiden).
- 1 volledig blind oog en 1 met slecht zicht (zowel epilepsie als blindheid zijn veroorzaakt door hoofdtrauma, iemand heeft geprobeerd hem dood te slaan, maar dat is gelukkig niet gelukt). Ik druppel zijn ogen 2x per dag met similasan; ik zou het liever vaker doen, maar hij hangt in je vingers, zo vreselijk vindt ie dat.
-mast cell tumoren. Er is al het een en ander geopereerd, maar hij heeft nu een bultje op zijn voorpoot. Voorlopig doen we daar even niks mee, want goed ruim weghalen zou betekenen amputatie hele voorpoot.
- nierfalen (mild) icm nierstenen. Type onbekend, maar hoogstwaarschijnlijk uraat aangezien het een dalmaat is. Geen stenen in de blaas.
- allergieën. Hoewel ik moet zeggen dat ik daar tot nog toe niks van gemerkt heb, ik vermoed dat het voor de brokken was die hij kreeg (RC urinary low purine blablabla). Hij had een hele vieze vettige stinkende gist-huid, maar dat is almooi opgeklaard na 2,5 week vers eten.

Hij weegt 31 kilo, dat zou wel ietsje minder mogen, ik denk zo rond de 29, maar dat komt wel, hij begint heel langzaam al wat spieren en conditie te krijgen, hoewel het weer op dit moment niet mee helpt. Maar goed, hiervoor heeft hij maandenlang in het uiterste zuiden van Spanje bij 40+ graden gewoond, dus hij is wel wat gewend.

Ik zit een beetje met zijn dieet. Vanwege de combinatie nierfalen en (uraat?)stenen. Omdat helaas veel laag purine voeding dan wel weer net een hoog fosfor gehalte heeft. Ik ben toch maar meer richting de laag purine gegaan, om verdere steenvorming te voorkomen. Het is lastig omdat ik nu nog geen goed zicht heb op hoe het gaat. Hij voelt zich beter op vers, dat kan ik merken. Over een maand of 2 wil ik nierwaarden bepalen en een echo laten maken, zodat ik alvast een uitgangspositie heb.
Hij krijgt nu:
21% groenten (170 gr van 800 totaal)
22% pens (180gr)
6% ei = 1 ei, ongeveer 50 gram
6% zuivel (uit de losse pols, kan ietsje meer zijn)
12% spier (100gr)
5% orgaan (45gram, verdeeld over 6 dagen)
25% bot (200 gram)

En tig supplementen: probiotica, visolie, cbd, mct, BaiFen, Neurocomplex, solidago, meidoorn, mariadistel, golden paste, boswellia, Puur restistentia, BillyNoMates.

Oke, dat is 'korte' samenvatting. Ik heb niet direct een vraag, omdat ik nog niet goed weet wat er precies allemaal speelt in deze superlieve, leuke, maar flink zieke hond. Behalve als iemand nu al denkt: dat menu klopt van geen kant, dan hoor ik het graag. Ik zie na 2,5 week hier dat hij zich lekkerder voelt, hij ziet er beter uit en heeft meer energie. Maar met een hond van deze leeftijd met zoveel aandoeningen kan het alle kanten nog op. Hopelijk kan hij bij ons nog lekker een paar jaar van zijn pensioen genieten.
#3408745
Ach jee, wat zag hij er mager uit toen hij is gevonden :'( En dan die bebloede kop erbij....

Nou geef je natuurlijk al een hele lading supplementen maar je geeft ook aan dat het menu nu te hoog in de fosfor komt voor de nieren. Vanuit de kattenwereld weet ik dat er dan ipakitine over het voer wordt gedaan om het fosfor te binden wanneer ze niervoeding weigeren. Lees dat dit ook voor honden is: klik

Wel fijn dat hij in de korte tijd dat hij bij jou is al beter in zijn vel terecht komt :)
#3408767
OMG, wat ziet hij eruit :o :'( . Arme jongen :'( . Op die foto kun je goed zien dat ze hebben geprobeerd zijn hoofd in te slaan :-X

Qua menu:

21% groenten (170 gr van 800 totaal)
22% pens (180gr)
6% ei = 1 ei, ongeveer 50 gram
6% zuivel (uit de losse pols, kan ietsje meer zijn)
12% spier (100gr)
5% orgaan (45gram, verdeeld over 6 dagen)
25% bot (200 gram)

Ik zou er inderdaad vanuit gaan dat hij uraatgruis heeft. Maar kun je een keer de pH waarde meten van de urine, bij voorkeur in de ochtend?

Ja, ik vind je menu eigenlijk gewoon prima, voor wat je nu weet en nu kunt doen. Ja, zuivel en vlees en eieren zijn rijk aan fosfor, maar je moet wat. Hij heeft eiwitten nodig en hij heeft ook waarschijnlijk uraatgruis en dus mag ie niet teveel purine. En granen wil je hem niet voeren. Dus nou ja, dan is dit het beste wat je kunt doen lijkt me.
#3408769
Lizzy schreef: do 13 aug 2020, 15:47 OMG, wat ziet hij eruit :o :'( . Arme jongen :'( . Op die foto kun je goed zien dat ze hebben geprobeerd zijn hoofd in te slaan :-X

Qua menu:

21% groenten (170 gr van 800 totaal)
22% pens (180gr)
6% ei = 1 ei, ongeveer 50 gram
6% zuivel (uit de losse pols, kan ietsje meer zijn)
12% spier (100gr)
5% orgaan (45gram, verdeeld over 6 dagen)
25% bot (200 gram)

Ik zou er inderdaad vanuit gaan dat hij uraatgruis heeft. Maar kun je een keer de pH waarde meten van de urine, bij voorkeur in de ochtend?

Ja, ik vind je menu eigenlijk gewoon prima, voor wat je nu weet en nu kunt doen. Ja, zuivel en vlees en eieren zijn rijk aan fosfor, maar je moet wat. Hij heeft eiwitten nodig en hij heeft ook waarschijnlijk uraatgruis en dus mag ie niet teveel purine. En granen wil je hem niet voeren. Dus nou ja, dan is dit het beste wat je kunt doen lijkt me.
Ik zal morgenochtend eens achter hem aan rennen de tuin in met een pH stripje ;)
Als hij hier een maand of 2-3 is, ga ik bloedonderzoek doen en een echo laten maken. Dat heeft nu nog niet zoveel zin, dan zit je vooral naar zijn 'oude leven' te kijken. En dan zien we daarna wel weer verder. Hij lust in elk geval alles, hij wordt echt heel blij van vers voedsel. Elke keer als we gaan eten doet hij een dansje!
#3408803
sam28 schreef: do 13 aug 2020, 17:31

Hoe weten ze eigenlijk dat hij 10 is?
Geschatte leeftijd op basis van een zeer versleten gebit. Als ik naar zijn hoeveelheid grijs haar en rimpels kijk, denk ik dat hij misschien iets jonger is, 7 of 8. Hij beweegt wel echt als een oude man, opstartkreupel (artrose?), langzaam en voorzichtig - maar dat is deels ook omdat hij bijna niks ziet. Binnenkort gaat hij naar de osteopaat, hopelijk kan hij daarna wat beter uit de voeten. Nu hij wat spieropbouw krijgt, wordt het wel makkelijker voor hem om zijn lichaam te bewegen en begint het ook leuk te vinden.
#3408898
Spikkelneus schreef:Geschatte leeftijd op basis van een zeer versleten gebit. Als ik naar zijn hoeveelheid grijs haar en rimpels kijk, denk ik dat hij misschien iets jonger is, 7 of 8. Hij beweegt wel echt als een oude man, opstartkreupel (artrose?), langzaam en voorzichtig - maar dat is deels ook omdat hij bijna niks ziet. Binnenkort gaat hij naar de osteopaat, hopelijk kan hij daarna wat beter uit de voeten. Nu hij wat spieropbouw krijgt, wordt het wel makkelijker voor hem om zijn lichaam te bewegen en begint het ook leuk te vinden.
Aah zo. Hopelijk biedt de osteopaat soelaas en hoop ik dat hij zich fijner en fijner voelt in zn lijf en bij jou!! :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door