Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3408652
Harry bleek toch verstopt te zitten, hoog in de dikke darm. Heeft vanmorgen een op gehad waarbij ook de darm opgemaakt moest worden. Spoelen en klysma’s hielpen niet.

Ventje moet zoveel pijn hebben gehad....

Maar nu; wat kan ik hem nu het beste even geven aan eten?
Zo makkelijk mogelijk verteerbaar zei de DA.
Ik heb nog; hele kwartels, hazenschouders, en konijnenruggen (waarvan ik een beetje vermoed dat het de boosdoeners zijn in combi met het hele warme weer)

Kan ik bot geven? Of alleen spiervlees, pens/orgaan?

Vrijdag brengt Floris/Remco ook nog het eea waaronder kip, fazantbouten en parelhoen.

Of toch kvv halen met extra spiervlees??

Help?
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3408659
O jemig! Toch verstopt dus...

Mijn eerste gedachte zou zijn om tijdelijk geen bot te voeren, maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd. Heb je niks aan dus.

Veel beterschap voor het ventje in ieder geval!! :-*
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3408661
Kim_S schreef:O jemig! Toch verstopt dus...

Mijn eerste gedachte zou zijn om tijdelijk geen bot te voeren, maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd. Heb je niks aan dus.

Veel beterschap voor het ventje in ieder geval!! :-*
Nou ja, dat was mijn ingeving dus ook eigenlijk om even geen bot te geven, dus vandaar dat ik het maar vraag.

Ja toch verstopt, ik denk toch het konijn, dat is nog steeds prima bevleesd maar ik merk bij Harry dat hij het gewoon beter ‘doet’ op de hele kwartels, de schouders enz. Dus het super ruim bevleesde bot.

In dit geval denk ik echt ook dat een beetje pech mee speelt, hij krijgt al die jaren al konijn alleen nu is het ook nog eens super warm en krijgen ze dus ook minder beweging.... dus die combi was blijkbaar niet te doen voor zijn darmen...

Pfff, en dan 2e rang zitten is helemaal K hoor, er mag natuurlijk maar 1 iemand mee en Harry is niet klein dus was ML weer mee...
Door - pien -
#3408665
Hè wat een narigheid, toch verstopping!
Na googelen vond ik : hoe en wat voeren na darmoperatie? hier op het forum in Hond - Rauwe Voeding Vragen, Problemen en Discussie BARF
Beterschap voor Harry
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3408667
- pien - schreef: wo 12 aug 2020, 13:47 Hè wat een narigheid, toch verstopping!
Na googelen vond ik : hoe en wat voeren na darmoperatie? hier op het forum in Hond - Rauwe Voeding Vragen, Problemen en Discussie BARF
Beterschap voor Harry
Thnx! Ik had al wat meer dingen gevonden en echt eenduidig is het niet, KVV lijkt wel het meest gegeven antwoord met wat gekookt water erover heen. Maar hij krijgt nooit KVV, en omdat ik zijn menu al aangepast dan het standaard menu, hij krijgt namelijk al minder bot en meer spiervlees omdat hij anders meer moeite moet doen om te poepen, durf ik KVV weer niet zo goed aan.

Blijf ik denk ik toch bij mijn gevoel om morgen te starten met spiervlees en pens.
Da vond het heel belangrijk dat zijn ontlasting eerst zo dun mogelijk bleef, het liefste dat hij eerst een paar dagen diarree had zodat zijn darmen niet zo hard hoefden te werken.

Laatste anderhalf jaar ofzo kreeg hij al voornamelijk hazeschouders, fazantpoten of schouders, hele kwartels, kip, konijnbouten en dat soort bot, het moet dus echt meer dan goed bevleesd zijn anders merkten we al dat het al meer moeite kost.

Dus ergens voelt dit als mijn schuld, het waren konijnruggen, puntmutsjes weet je wel, en dat kostte wel iets meer moeite maar ging altijd wel. DA zei al waarschijnlijk in combi met het warme weer en daardoor toch minder beweging heeft het in elk geval zeker geen goed gedaan....

Ik ga sowieso even beraden op zijn menu wat handig is...
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3408673
Ik zou ook starten met pens, spiervlees daarbij lijkt me ook prima. Je zou er psylliumvezels aan toe kunnen voegen om waterdunne diarree te voorkomen? Dat lijkt me nou ook weer niet heel fijn voor hem. En dan heel rustig aan het vleesbot weer opbouwen. Kwartels lijken me daar mooi voor, gezien zijn formaat met 1 beginnen en zien hoe het gaat.

Heb je sowieso al eens een poos psylium toegevoegd aan zijn eten? Ik vond dat mooi werken, ontlasting werd er mooi zacht-maar stevig van.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3408675
Kaela schreef: wo 12 aug 2020, 14:59 Ik zou ook starten met pens, spiervlees daarbij lijkt me ook prima. Je zou er psylliumvezels aan toe kunnen voegen om waterdunne diarree te voorkomen? Dat lijkt me nou ook weer niet heel fijn voor hem. En dan heel rustig aan het vleesbot weer opbouwen. Kwartels lijken me daar mooi voor, gezien zijn formaat met 1 beginnen en zien hoe het gaat.

Heb je sowieso al eens een poos psylium toegevoegd aan zijn eten? Ik vond dat mooi werken, ontlasting werd er mooi zacht-maar stevig van.
Nee, psylium heb ik nog nooit geprobeerd, ik heb het wel eens hier zien staan maar niet in verdiept wat het precies doet. Maakt het de ontlasting dikker? Of anders?
Ik heb ooit op aanraden van iemand al eens iets geprobeerd, maar dat werkte juist alleen dat de ontlasting alleen maar meer indroogde, terwijl ik (normaal) dat dus niet wil voor hem.

Harry eet normaal inderdaad 3 kwartels, maar over een paar dagen als het allemaal weer eens op gang is gekomen zal eerst 1 wel prachtig zijn vermoed ik.
Door Anne in Zweden
#3408676
Ik zou rustig een week lang geen bot durven geven - een darmoperatie is niet niks en alles wat je voert moet wel op een gegeven moment door die darmen (lees: het operatiegebied). En als hij al last heeft met het verteren van bot (want konijnenpuntmutsen zijn eigenlijk geen hard bot), is stukjes bot in zijn darmen nu gewoon geen goed idee - althans, zo zie ik het.
Pens, spiervlees, ander orgaan: zou ik wel aandurven. Beetje gemalen eierschaal erbij voor de calcium om slappe ontlasting tegen te gaan, en dat dan een week voeren. En dan langzaam starten met kwarteltjes inderdaad, zeker als het zo warm blijft buiten.

Beterschap voor je ventje!
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3408677
Anne in Zweden schreef: wo 12 aug 2020, 15:12 Ik zou rustig een week lang geen bot durven geven - een darmoperatie is niet niks en alles wat je voert moet wel op een gegeven moment door die darmen (lees: het operatiegebied). En als hij al last heeft met het verteren van bot (want konijnenpuntmutsen zijn eigenlijk geen hard bot), is stukjes bot in zijn darmen nu gewoon geen goed idee - althans, zo zie ik het.
Pens, spiervlees, ander orgaan: zou ik wel aandurven. Beetje gemalen eierschaal erbij voor de calcium om slappe ontlasting tegen te gaan, en dat dan een week voeren. En dan langzaam starten met kwarteltjes inderdaad, zeker als het zo warm blijft buiten.

Beterschap voor je ventje!
Dank je...
gemalen eierschaal, ook te proberen natuurlijk, och jongens nu moet ik eerst die autist weer aan het eten krijgen, want als het allemaal anders is dan anders wil meneer het ook niet altijd.

Hij is wel dol op vis trouwens, dus sardientjes ofzo? zou dat ook een idee zijn? volgens mij heb ik een zak zien liggen bij de Turkse winkel, en die hebben ook altijd hele kwartels, zoveel kwartel voorraad had ik nou ook weer niet...
Door Hanny
#3408681
Ik zou zeker weten, weken lang geen bot voeren. wel na een periode gemalen eierschaal toevoegen, maar voor dat ik iets botterigs zou geven moet alles wel helemaal goed zijn.
Dit wil je geen tweede keer.
Ergens las ik over niet zo goed bevleesd bot, daar reageert hij niet goed op, dat kun je toch verhelpen door vlees bij te geven, of zie ik het te simpel?
Mag hij na de operatie wel vlees eten, of is gekookt verstandiger?
Ik vind zoiets echt zorgelijk, misschien ben ik te ouderwets, maar een darmoperatie vind ik bloedeng.
succes en wees voorzichtig,
Hanny
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3408682
Hanny schreef: wo 12 aug 2020, 15:44 Ik zou zeker weten, weken lang geen bot voeren. wel na een periode gemalen eierschaal toevoegen, maar voor dat ik iets botterigs zou geven moet alles wel helemaal goed zijn.
Dit wil je geen tweede keer.
Ergens las ik over niet zo goed bevleesd bot, daar reageert hij niet goed op, dat kun je toch verhelpen door vlees bij te geven, of zie ik het te simpel?
Mag hij na de operatie wel vlees eten, of is gekookt verstandiger?
Ik vind zoiets echt zorgelijk, misschien ben ik te ouderwets, maar een darmoperatie vind ik bloedeng.
succes en wees voorzichtig,
Hanny
Ik heb al gevonden dat ik de eerste week rustig alleen pens, spier en orgaan kan geven, daarna als dat goed gaat wat eierschaal erbij en dan na 2 a 3 weken weer verder kijken of het opgebouwd kan worden.

Voor Harry zijn puntmutjes konijn blijkbaar al aan de kale kant... Nooit zo heftig als we nu hadden hoor, dus ik vermoed echt wel dat het warme weer daarin een rol heeft gespeeld, vorige week was het natuurlijk ook al bloedheet.... Tenminste bij ons wel, ruim boven de 30 graden vanaf donderdag. Daar deed ik dan ook al weer iets meer spiervlees bij, bij die puntmutjes maar blijkbaar toch nog te weinig.

En ik deed al tussen de 35 % en 40 % vleesbot, ipv van de ingestelde 45 % van de rekenhulp hier op barfplaats. Dus ik denk dat ik nog iets lager ga zitten, gewoon voor de zekerheid, zeker bij konijn, al betwijfel ik of ik dit nog mag gaan geven van ML.

Voorzichtig zijn we absoluut, de DA gaf ook al aan dat we eigenlijk al best keurig op tijd waren met aan de bel trekken, de meesten komen later, en daarom is het vaak te laat bij dit soort gevallen, tenminste wat ze bij hun in de praktijk zien.
Door - pien -
#3408684
constance.blokzijl schreef: wo 12 aug 2020, 14:06 Thnx! Ik had al wat meer dingen gevonden en echt eenduidig is het niet, KVV lijkt wel het meest gegeven antwoord met wat gekookt water erover heen. Maar hij krijgt nooit KVV, en omdat ik zijn menu al aangepast dan het standaard menu, hij krijgt namelijk al minder bot en meer spiervlees omdat hij anders meer moeite moet doen om te poepen, durf ik KVV weer niet zo goed aan.

Blijf ik denk ik toch bij mijn gevoel om morgen te starten met spiervlees en pens.
Da vond het heel belangrijk dat zijn ontlasting eerst zo dun mogelijk bleef, het liefste dat hij eerst een paar dagen diarree had zodat zijn darmen niet zo hard hoefden te werken.

Laatste anderhalf jaar ofzo kreeg hij al voornamelijk hazeschouders, fazantpoten of schouders, hele kwartels, kip, konijnbouten en dat soort bot, het moet dus echt meer dan goed bevleesd zijn anders merkten we al dat het al meer moeite kost.

Dus ergens voelt dit als mijn schuld, het waren konijnruggen, puntmutsjes weet je wel, en dat kostte wel iets meer moeite maar ging altijd wel. DA zei al waarschijnlijk in combi met het warme weer en daardoor toch minder beweging heeft het in elk geval zeker geen goed gedaan....

Ik ga sowieso even beraden op zijn menu wat handig is...
Tis niet echt eenduidig nee...ergens dacht ik ook 'pens' maar waarom ik dat dacht?
Hier ook éen die al sinds hij bij ons woont moeilijk poept...ben speciaal daarom voor hem gestopt met reeribbetjes, nu krijgt hij alleen maar Polderhoenkarkas en meer vlees en Joep die zachter poept krijgt meer karkas en minder vlees.
Die psyllium heb ik ook 's geprobeerd voor Rocco..en groente erbij...het gaat nog steeds moeizamer dan bij de anderen maar op zich wel goed.
Geef jezelf niet de schuld, dit is gewoon extreem weer en vette pech :-*
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3408685
- pien - schreef: wo 12 aug 2020, 16:04 Tis niet echt eenduidig nee...ergens dacht ik ook 'pens' maar waarom ik dat dacht?
Hier ook éen die al sinds hij bij ons woont moeilijk poept...ben speciaal daarom voor hem gestopt met reeribbetjes, nu krijgt hij alleen maar Polderhoenkarkas en meer vlees en Joep die zachter poept krijgt meer karkas en minder vlees.
Die psyllium heb ik ook 's geprobeerd voor Rocco..en groente erbij...het gaat nog steeds moeizamer dan bij de anderen maar op zich wel goed.
Geef jezelf niet de schuld, dit is gewoon extreem weer en vette pech :-*
Deels geef ik mezelf wel de schuld natuurlijk he... Maar ik weet ook dat het niet logisch is, dat dit gewoon toch pech is.
Ribbetjes krijgt Harry al echt nooit, ooit toen hij jong was 1x, de rest heb ik weer verkocht omdat toen ondanks meer spiervlees en pens toch witte ontlasting had en echt teveel moeite moest doen. Daarbij dacht ik dus, ok, dit kan niet blijkbaar.

Heel eerlijk, kan ik wel wat strakker met de groente zijn, die geef ik lang niet altijd, maar zal mezelf daar de discipline weer voor opleggen! Komt ook, Harry vind het niet altijd lekker, en laat het dus ook nog wel eens liggen... Het is wel een beetje een mieperd hoor met eten....

Het is soms best gepuzzel voor hem wat te geven hoor, kom altijd op de duurdere dingen uit met hem, gelukkig eet hij uber voorzichtig dus zelfs kleine drumsticks fazant kan ik die enorm grote hond rustig geven, vind hij zelfs lekkerder dan de grote karkassen. Wij maken er zelf wel eens grapjes over, Harry hebben we met een speciaal contract, waardoor we hem al 8 weken oude pup zonder betaling mochten hebben, dus ons grapje is altijd: neem nooit een gratis hond, die zijn duur joh!

Ik ga hem vanaf morgen gewoon lekker spiervlees en pens geven, en dat doen we eens even een week ofzo. En daarna kijken we wel weer verder!
Door Lizzy
#3408691
constance.blokzijl schreef: wo 12 aug 2020, 13:09 Harry bleek toch verstopt te zitten, hoog in de dikke darm. Heeft vanmorgen een op gehad waarbij ook de darm opgemaakt moest worden. Spoelen en klysma’s hielpen niet.

Ventje moet zoveel pijn hebben gehad....

Maar nu; wat kan ik hem nu het beste even geven aan eten?
Zo makkelijk mogelijk verteerbaar zei de DA.
Ik heb nog; hele kwartels, hazenschouders, en konijnenruggen (waarvan ik een beetje vermoed dat het de boosdoeners zijn in combi met het hele warme weer)

Kan ik bot geven? Of alleen spiervlees, pens/orgaan?

Vrijdag brengt Floris/Remco ook nog het eea waaronder kip, fazantbouten en parelhoen.

Of toch kvv halen met extra spiervlees??

Help?
Ik heb het allemaal gemist vrees ik! Wat een narigheid! Hoe komt hij verstopt?

Ach wat een ellende. Arme Harry!

Ik zou zelf vandaag iets van een gekookt kippen of witvis vlees geven met het kookvocht erbij. Dikke kans dat hij ook nog weinig eetlust heeft. Drinken is nu veel belangrijker dan eten. Ik zou de dagen erop pens en spiervlees geven. Maar voorlopig even geen bot. En als hij weer toe is aan bot: zou ik het zelf voorlopig even een paar weken malen. Totdat de darmen weer goed op gang zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door