Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door rinke1994
#3329691
Hallo barfers,

Mijn Duitse herder(teefje) is nu 7,5maanden oud en ik vind al een tijdje dat ze erg mager lijkt. Ik hoor dit ook van anderen. Ik geef haar al best veel vlees, ik denk dat ik zo rond de 1000+gram per dag zit. Ze oogt gezond, super actief/speels noem het maar op.

Het gaat dus om een teefje van 7,5maand en ze weegt ongeveer 23,5KG.
Moet ik nog meer voeren?

Groeten Rinke
20180125_165002.jpg
20180125_165002.jpg (4.94 MiB) 1679 keer bekeken
20180125_164946.jpg
20180125_164946.jpg (5.2 MiB) 1679 keer bekeken
20180125_165015.jpg
20180125_165015.jpg (5.71 MiB) 1675 keer bekeken
Door Lizzy
#3329694
rinke1994 schreef:Hallo barfers,

Mijn Duitse herder(teefje) is nu 7,5maanden oud en ik vind al een tijdje dat ze erg mager lijkt. Ik hoor dit ook van anderen. Ik geef haar al best veel vlees, ik denk dat ik zo rond de 1000+gram per dag zit. Ze oogt gezond, super actief/speels noem het maar op.

Het gaat dus om een teefje van 7,5maand en ze weegt ongeveer 23,5KG.
Moet ik nog meer voeren?

Groeten Rinke

20180125_165002.jpg
20180125_164946.jpg
20180125_165015.jpg
Ze is in ieder geval niet dik! Je voert haar nu 4,5% van haar lichaamsgewricht. Ja in alle eerlijkheid? Kan daar nog wel wat bij. Mijn Dalmatische Honden aten op die leeftijd echt meer dan 4,5% hoor! Die "gasten" van mij (teefjes) aten gerust 1200 en zelfs 1300 gram per dag (5% a 5,5% van het lichaamsgewicht bij een kilo of 24) anders gingen ze van hun graatje.

Ik zeg dus: gewoon meer voeren!
Gebruikersavatar
Door rinke1994
#3329695
Oke, bedankt voor de snelle reactie lizzy! Dan schroef ik het gewoon nog een beetje op.
(mijn arme labrador krijgt maar 600gram per dag, die kijkt steeds heel jaloers)

Dan nog maar 1 vraagje, ze staat ook een beetje in de franse stand met haar voetjes. Ik las dat dit vrij "normaal" is voor honden tot 9 maanden. Hier een foto:
20180125_173116.jpg
20180125_173116.jpg (4.35 MiB) 1662 keer bekeken
niks om mij zorgen over te maken toch?

Gr Rinke
Door Lizzy
#3329702
Onze "ouwe" (en al overleden) Ir Nic Dhont schrijft e dit over (boekje is ook uit Methusalem):

"Franse stand komt veel voor bij jonge honden tot 9 maanden en bij slecht gevoerde honden. Het spierstelsel en de gewrichtsbanden zijn te zwak en kunnen het lichaamsgewicht niet goed verdelen. De hond drukt ter ondersteuning de ellebogen tegen de borstkas, zodat de voeten naar buiten draaien. Over het algemeen komt het door overvoeding. Voornamelijk door te veel eiwitten waardoor onbalans bestaat en de stofwisseling wordt ontregeld. Direct aanpassen van voeding en zonodig ontwormen, is aan te bevelen. Over het algemeen trekt deze verkeerde stand, binnen enkele weken weer weg. Soms wordt door de dierenarts extra vitamine E voorgeschreven, dit is echter afhankelijk van de verstrekte voeding. In veel soorten voer wordt het vitamine E niet of nauwelijks benut. Vitamine E is een vitamine dat in samenwerking met andere stoffen wordt benut en opgenomen".

En echt hoor, bij jouw hond is het en minimaal en voor deze leeftijd ook niet abnormaal. Wat voer je haar precies?
Gebruikersavatar
Door rinke1994
#3329748
Over voeding lijkt mij dan niet..
Ik voer haar dus barf volgens de aanbevolen percentages. Altijd rond de 6 diersoorten, vlees van dogmeat en via hier (lijntje van floris). Kip, eend, konijn, gans qua bot. Ree,hert, lama, rund paard qua spier. Orgaan en pens ook verschillende dieren en groentenmix van 10-15 verschillende groentes. En eens per week zalmkop. En soms hele patrijsjes ofzo. En eitjes als extra.

Dus dat zit wel goed volgens mij?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Door Lizzy
#3329758
rinke1994 schreef:Over voeding lijkt mij dan niet..
Ik voer haar dus barf volgens de aanbevolen percentages. Altijd rond de 6 diersoorten, vlees van dogmeat en via hier (lijntje van floris). Kip, eend, konijn, gans qua bot. Ree,hert, lama, rund paard qua spier. Orgaan en pens ook verschillende dieren en groentenmix van 10-15 verschillende groentes. En eens per week zalmkop. En soms hele patrijsjes ofzo. En eitjes als extra.

Dus dat zit wel goed volgens mij?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
OK, jaaaaa, dit zit helemaal snor hoor. Niks om je zorgen over te maken. Ik ben er overigens van overtuigt dat erfelijkheid een grote rol speelt (en ik zie bij jou ras ook wel vaker wat zwakke polsen, die dan Frans lijken maar wat eerder een wat zwakke pols is). Je kunt voor de zekerheid wat extra vitamine E doseren uit natuurlijke bron. Ik denk dan aan tarwekiemolie of biologische rode palmolie (maar daar zit ook vitamine A in).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3329778
Ze is absoluut slank, maar mager vind ik nog een predikaatje te ver. Ik ga met Lizzy mee, het percentage kan best wat opgehoogd worden. Maar blijf wel goed kijken, ze mag best ietsje voller, maar ik zie vele malen liever een slanke dan een volle hond. Ze zal nu ook de grootste groei in de hoogte gehad hebben en nu meer gaan uitzwaren. Dat mag net als het in de hoogte groeien gelijkmatig gaan.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door