Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3324453
Border Bandit schreef:We zijn heel blij dat we weer thuis zijn. ;)
Dat van die narcose is Bandit vast al vergeten. ;) Nu ik nog, hihi.

Bandit krijgt geen omiga3.
Ik wil eigenlijk alleen geven wat ik voorgeschreven krijg. Ik heb er allemaal niet zo'n verstand van en straks geef ik er goedbedoeld iets bij waarvan de arts later misschien zegt dat het niet handig was. :-\

Goed nieuws: Bandit heeft zin om te eten! Hij is eindelijk een beetje wakker. :)

Is stomen eigenlijk niet hetzelfde als koken? Ik kan het kookvocht er toch bij geven. Heeft hij dan niet toch alle stofjes binnen?

Ik voel met toch nog rot/onzeker. De arts heeft alleen zijn maag en dunne-darm bekeken. Voor mijn gevoel zit het probleem in de dikke darm en die is niet bekeken. :( Ik had wel gezegd dat ik dacht dat hij van achter zou kijken i.p.v. van voren. Hij zei dat hij dat alleen doet als hij daar reden toe had.
Nu denk ik: had ik maar gevraagd of hij voor mij even 'achter' wilde kijken. :(

Met al die biopten is het nóg duurder geworden. Nou ja duur, voor mij is het erg veel geld. Of het duur is weet ik niet.
Je kunt de arts altijd vragen als je ergens over twijfelt. Daar betaal je ze tenslotte voor.

Medische kosten voor onze honden kunnen inderdaad behoorlijk oplopen zo. Het zou wel netjes van ze zijn geweest als ze even erbij hadden gezegd dat je voor de biopten nog bij moest betalen...

Ik ken het gevoel van 'had ik maar dit of dat gedaan/gezegd', maar daar kun je nu niets meer mee, dus probeer het los te laten en er vanuit te gaan dat dit onderzoek/deze biopten voldoende waren :-* Je merkt vanzelf of de voorgestelde en toekomstige behandeling nav de biopten resultaat geeft. Zo niet, dan kun je dan altijd alsnog overwegen om een dikke darm scopie te laten doen of een second opinion te nemen.

Fijn dat Bandit weer zin heeft om te eten :)
:bigarmhug:
#3324472
Lizzy schreef:Nee, stomen en koken zijn twee verschillende dingen. Bij stomen gaar je door gebruik te maken van stoom, de damp van gekookt water. En bij koken maak je gebruik van gekookt water. Of dit voor vlees nou zoveel uitmaakt weet ik niet. Voor groenten schijnt het wel uit te maken, stomen is gezonder. Misschien dat je gebruik kunt maken van een stoommandje. Kost niks, te koop bij de Blokker. En anders kook je het gewoon lekker joh. Dat kookvocht is ook gezond.

Voor zover ik weet doen ze altijd een gastro endoscopie en gaat de slang met camera van voren in. Maar anders bel je vandaag naar Dr. Mandigers en dan vraag je het.

Ik vind het vervelend voor je om te lezen dat het allemaal niet is gegaan zoals je had gedacht en dat je ook nog eens voor extra kosten komt te zitten.... Biopten moeten altijd nog door het lab worden onderzocht dus daar komen altijd kosten bij maar ja, als je dit nooit eerder mee hebt gemaakt kun je dat niet weten. Ze hadden je dat best mogen vertellen in de Wagenrenk :-\

Bot kun je niet stomen, dat weet je he? Je zult dus iets anders moeten verzinnen in plaats van bot. Je kunt gemalen eierschaalpoeder nemen of Lithothamnium Calcareum.
Bedankt voor je fijne berichtje en extra informatie.
Ik heb vanochtend een metalen vergiet/zeef in de pan gehangen en onderin water gekookt. Dat werkt ook wel. Ik vraag mij inderdaad af of het veel verschil maakt of ik het zo doe of dat ik het gewoon kook. Ook nu ga ik het water geven, omdat daar vocht uit het vlees in gelekt is, dus ook voedingsstoffen lijkt mij.

Ik weet nog niet of ik terugbel. Ik kan voorlopig niet terug om alsnog een scopie van de dikke darm te doen. En die belasting voor Bandit is ook hoog.

Ja, met bot weet ik het nog niet. Hij krijgt alleen lamsribben.
Eierschaalpoeder durf ik net te geven omdat Bandit niet tegen vlees van kip, kalkoen, gans en kwartel kan. Dat eiwit zal toch ook in de schaal zitten?
Ik heb poeder voor als Bandit een keer geen rib heeft. Maar juist die ribjes zorgen voor een dikke ontlasting. Met die poeder kan hij zich na een paar dagen ook moeilijker ontlasten.
Misschien moet ik het vlees maar van de ribben snijden en toch gewoon rib geven?
#3324473
Siberienne schreef:Spot heeft een scopie van voren en van achteren gehad, om te zien hoe uitgebreid de ontsteking was. Bij hem zou er in eerste instantie in de dikke darm gekeken worden maar besloot de interniste naar wat ze zag dat ze wilde weten of maag en dunne darm ook meededen (het antwoord was ja, terwijl ze dat eigenlijk niet helemaal verwacht had). Voor beide onderzoeken gebruik je een verschillende instrument. Dus is wel extra werk, je kunt niet even kijken met hetzelfde apparaat.

Ik heb niks extra betaald voor de biopten, dat zat in de prijs inbegrepen. Ik vind het een beetje raar dat het niet vantevoren gezegd is, want je doet voor dit soort diagnoses eigenlijk toch altijd ook biopten, want met alleen kijken stel je geen diagnose.

Een gastroscopie / duodenoscopie is voor maag en (stuk vd ) dunne darm, coloscopie is de dikke darm. Endoscopie is letterlijk ‘binnenin kijken’ en is een verzamelnaam voor alle onderzoeken die je met een scoop doet.

Ober die narcose: Shadow heeft bij zijn castratie gevochten tegen de narcose, Spot niet. En Shadow werd dus ook veel moeilijker wakker. Volgens de DA zagen ze dat heel vaak, dat honden die er niet aan toe geven, ook moeilijker wakker worden.
Oh, ik wist niet dat er 2 verschillende instrumenten waren voor 'voor of achter' onderzoeken.

Bij zijn castratie ging Bandit heel rustig onder narcose. Maar ze hadden nogal haast gister (voor mijn gevoel). Hij was net aan het wegdommelen toen de assistent hem al op zijn zij wilde leggen. Bandit vechten natuurlijk, hij wilde gewoon op zijn buik blijven liggen. Kreeg hij weer extra slaapmiddel toegediend. Als ze gewoon 1 of 2 minuutjes gewacht had, was er niks aan de hand geweest. :-\
Het wakker worden moest ook vlug. Maar dat heeft wellicht te maken met dat Bandit een border collie is. Ze zeiden dat ze daarom de narcose zo kort mogelijk wilde houden.
Toen Bandit een heel klein beetje wakker was (kop op kon tillen), kreeg hij wel alle tijd om rustig wakker te worden.

Ik kan me voorstellen dat als honden met stress onder narcose gaan, dat ze ook met stress wakker worden.
Zo zielig he, dan wil hij bewegen, maar werkt zijn lichaam niet mee.
#3324474
Eef+doggies schreef:Je kunt de arts altijd vragen als je ergens over twijfelt. Daar betaal je ze tenslotte voor.

Medische kosten voor onze honden kunnen inderdaad behoorlijk oplopen zo. Het zou wel netjes van ze zijn geweest als ze even erbij hadden gezegd dat je voor de biopten nog bij moest betalen...

Ik ken het gevoel van 'had ik maar dit of dat gedaan/gezegd', maar daar kun je nu niets meer mee, dus probeer het los te laten en er vanuit te gaan dat dit onderzoek/deze biopten voldoende waren :-* Je merkt vanzelf of de voorgestelde en toekomstige behandeling nav de biopten resultaat geeft. Zo niet, dan kun je dan altijd alsnog overwegen om een dikke darm scopie te laten doen of een second opinion te nemen.

Fijn dat Bandit weer zin heeft om te eten :)
:bigarmhug:
Dank je wel. Ik moet het inderdaad proberen te laten zakken.
Zo, ik was er zo mee bezig in mijn hoofd, ik kon het niet loslaten. Ik ben pas om 3.00 in slaap gevallen!! Lag alleen maar te denken en woelen, op een gegeven moment was ik maar weer opgestaan.

Jaa, Bandit heeft zin om te eten joh!
Als ik hem gegeven heb, blijft hij bij zijn bak staan: nog meer!!
Nou, ik doe toch maar een beetje rustig aan.

En hij heeft gerend vanochtend! Zo fijn om te zien, een vrolijke hond! :)
Door Lizzy
#3324540
Border Bandit schreef:Bedankt voor je fijne berichtje en extra informatie.
Ik heb vanochtend een metalen vergiet/zeef in de pan gehangen en onderin water gekookt. Dat werkt ook wel. Ik vraag mij inderdaad af of het veel verschil maakt of ik het zo doe of dat ik het gewoon kook. Ook nu ga ik het water geven, omdat daar vocht uit het vlees in gelekt is, dus ook voedingsstoffen lijkt mij.

Ik weet nog niet of ik terugbel. Ik kan voorlopig niet terug om alsnog een scopie van de dikke darm te doen. En die belasting voor Bandit is ook hoog.

Ja, met bot weet ik het nog niet. Hij krijgt alleen lamsribben.
Eierschaalpoeder durf ik net te geven omdat Bandit niet tegen vlees van kip, kalkoen, gans en kwartel kan. Dat eiwit zal toch ook in de schaal zitten?
Ik heb poeder voor als Bandit een keer geen rib heeft. Maar juist die ribjes zorgen voor een dikke ontlasting. Met die poeder kan hij zich na een paar dagen ook moeilijker ontlasten.
Misschien moet ik het vlees maar van de ribben snijden en toch gewoon rib geven?
Als je nu zijn eten moet koken, kun je geen lamsribben meer geven.... Dan zou ik kiezen voor Lithothamnium Calcareum. Dat is een alg. Ik denk dat je bestelling bij Pit en Pit al de deur uit is?
Door Hanny
#3324546
Misschien zou ik wel tijdelijk zoiets als Renske gaan voeren Zo van "gemak dient de mens".
Een heel gedoe om het voer te stomen en ook nog een nette maaltijd in elkaar te zetten.
Daar ben ik een beetje gemakzuchtig voor en voor tijdelijk lijkt me dit een goed idee.
Jaren lang heb ik voor onze honden hun maaltijd gekookt, geen punt, maar voor nu zou ik voor Renske gaan.

Succes met de maaltijden
Hanny
#3324558
Hanny, ik snap wat je zegt, schoot ook door mijn hoofd maar Bandit heeft nogal wat allergieën. Dan wel heel goed de verpakking van Renske bestuderen. Anders komt ze van de regen in de drup.

Spot krijgt nu blikvoer van Hermanns erbij, dat is gegarandeerd van 1 diersoort en heeft bv ook een geit variant, het nadeel is, het is wel duur.

Een andere optie zijn de worsten of kuipjes van Trovet, maar daar zit wel pluimvee vet door. Op zich is dat voor Spot geen probleem, maar die heeft geen allergie in de zin van Bandit & zijn jeuk.

Verder ‘kook/stoom’ ik zijn spiervlees in de magnetron. Magnetron schaal, kokend water erover en dan drie minuten met deksel er losjes op.
Eventueel zou je ook zo’n magnetron schaal met ventiel kunnen gebruiken.
#3324560
Border Bandit schreef:Dank je wel. Ik moet het inderdaad proberen te laten zakken.
Zo, ik was er zo mee bezig in mijn hoofd, ik kon het niet loslaten. Ik ben pas om 3.00 in slaap gevallen!! Lag alleen maar te denken en woelen, op een gegeven moment was ik maar weer opgestaan.

Jaa, Bandit heeft zin om te eten joh!
Als ik hem gegeven heb, blijft hij bij zijn bak staan: nog meer!!
Nou, ik doe toch maar een beetje rustig aan.

En hij heeft gerend vanochtend! Zo fijn om te zien, een vrolijke hond! :)
Heel fijn dat hij zich zo goed voelt!!

Mij lijkt Hanny's tip om Renske te gaan voeren inderdaad wel een goede, dat scheelt je een hoop moeite.
Als er tenminste een geschikte soort voor Bandit tussen zit... Hij mag alleen lam, geit en paard toch? Ik zie zo van Renske alleen een versie met lam, en daar zit ook aardappel, erwten wortelen, zeewier extract, yucca extract en FOS in.
#3324561
Oh en BB; als ui de biopten vd dunne darm een diagnose komt, ben je ook klaar. Dus sowieso zou ik daarop wachten voor je nog een andere onderzoek zou overwegen

Als hij bij scopie ook echt afwijkingen heeft gezien, is die kans natuurlijk groot!

Sterkte met alles, lieve groet, en een knuffel voor Bandit
Siberienne
#3324563
Renske zou ik zeker niet geven, je kan nooit 100% zeker weten wat daar in zit. Voor een hond met zulke ´rare´ darmen, zou ik blijven geven wat hij al gewend is.
Voor Tungsten kook ik vlees en organen in een klein laagje water, en dan veel roeren zodat alles ook daadwerkelijk gegaard is. Dit water verdeel ik mee over de porties die ik voor hem maak.
#3324609
Daar ben ik weer! :)

Lizzy, de bestelling van Pit&Pit is zelfs al binnen! Snel zeg!! :)
Van Tannetje heb ik Calcium Magnesium Complex van 'de groene os' mee'gekregen' voor de dagen dat Bandit geen bot heeft.
Is dat niet ongeveer hetzelfde als jij voorstelt?

Siberiënne, bedankt voor je tips en lieve wensen. :-*

Ik wil inderdaad geen Renske of ander eten gaan geven. Bandit is nogal gevoelig en om nu van voer te veranderen durf ik echt niet. Met een gezonde hond, zou het wellicht een handige oplossing zijn. ;)

Spikkelneus, zo doe ik het nu ook. :biggrin2: Koken is toch makkelijker dan stomen.

Weet je wat mij opvalt, Bandit is vanaf gister zo vrolijk.
Bij de scopie was te zien dat er veel gal in zijn maag zat, ondanks dat hij ruim 24 uur niet gegeten had.
Nu herinner ik mij wat mijn eerste dierenarts zei: ze had een hond die uitviel naar andere honden en maag/darm-problemen had. Hij ad vers. Vanaf het moment dat die brok at, waren alle problemen over.
Nou ga ik voorlopig nog niks veranderen, maar het valt wel op dat nu hij gekookt vlees eet, hij heel vrolijk is.
Even kijken hoe dit verder ontwikkelt....
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3324616
Border Bandit schreef:Weet je wat mij opvalt, Bandit is vanaf gister zo vrolijk.
Bij de scopie was te zien dat er veel gal in zijn maag zat, ondanks dat hij ruim 24 uur niet gegeten had.
Nu herinner ik mij wat mijn eerste dierenarts zei: ze had een hond die uitviel naar andere honden en maag/darm-problemen had. Hij ad vers. Vanaf het moment dat die brok at, waren alle problemen over.
Nou ga ik voorlopig nog niks veranderen, maar het valt wel op dat nu hij gekookt vlees eet, hij heel vrolijk is.
Even kijken hoe dit verder ontwikkelt....
Ik herken dat wel van Oscar, toen we op brok overstapten. En op zich is dat ook wel logisch. Voor mijn gevoel is er maar 1 reden dat vers soms niet de oplossing is en dat is als het verteringsstelsel stuk is. En dan kan aangepaste voeding echt nodig zijn.

Hopelijk krijgen zijn maag en darmen de noodzakelijke rust door dit plan en herstelt hij weer. En elke dag dat ie vrolijk is, is er een! Geniet daar van, dat geeft weer energie naast alle zorgen!
Door Lizzy
#3324617
Border Bandit schreef:Daar ben ik weer! :)

Lizzy, de bestelling van Pit&Pit is zelfs al binnen! Snel zeg!! :)
Van Tannetje heb ik Calcium Magnesium Complex van 'de groene os' mee'gekregen' voor de dagen dat Bandit geen bot heeft.
Is dat niet ongeveer hetzelfde als jij voorstelt?


Siberiënne, bedankt voor je tips en lieve wensen. :-*

Ik wil inderdaad geen Renske of ander eten gaan geven. Bandit is nogal gevoelig en om nu van voer te veranderen durf ik echt niet. Met een gezonde hond, zou het wellicht een handige oplossing zijn. ;)

Spikkelneus, zo doe ik het nu ook. :biggrin2: Koken is toch makkelijker dan stomen.

Weet je wat mij opvalt, Bandit is vanaf gister zo vrolijk.
Bij de scopie was te zien dat er veel gal in zijn maag zat, ondanks dat hij ruim 24 uur niet gegeten had.
Nu herinner ik mij wat mijn eerste dierenarts zei: ze had een hond die uitviel naar andere honden en maag/darm-problemen had. Hij ad vers. Vanaf het moment dat die brok at, waren alle problemen over.
Nou ga ik voorlopig nog niks veranderen, maar het valt wel op dat nu hij gekookt vlees eet, hij heel vrolijk is.
Even kijken hoe dit verder ontwikkelt....
Het bevat beide calcium en magnesium dus dit wat je hebt is prima!
#3324632
Oh, Kaela, wat heb je dat mooi gezegd, bedankt! :-*

Lizzy ook bedankt. :) Ik ben alleen zo bang dat zijn ontlasting dun wordt door gebrek aan bot.
Zo, hij krijgt een partij poeder door zijn eten zeg!?
Voor zijn lever, voor kalk, kurkuma én psyllium husk.
Gebruikersavatar
Door pike
#3324651
Border Bandit schreef:Daar ben ik weer! :)

Weet je wat mij opvalt, Bandit is vanaf gister zo vrolijk.
Bij de scopie was te zien dat er veel gal in zijn maag zat, ondanks dat hij ruim 24 uur niet gegeten had.
Nu herinner ik mij wat mijn eerste dierenarts zei: ze had een hond die uitviel naar andere honden en maag/darm-problemen had. Hij ad vers. Vanaf het moment dat die brok at, waren alle problemen over.
Nou ga ik voorlopig nog niks veranderen, maar het valt wel op dat nu hij gekookt vlees eet, hij heel vrolijk is.
Even kijken hoe dit verder ontwikkelt....
Maar dat is toch niet zo raar, ik heb tenminste altijd geleerd dat gal terugstroomt naar de maag als die lange tijd leeg is :-\

Ik denk overigens net als Kaela dat als de darmen aan gort zijn, door wat voor reden dan ook, gekookt voedsel (of brok zo je wil) beter is dan rauw. Ook al druist dat tegen je gevoel van goede voeding in. Ik denk ook niet dat het zo is dat vanaf het moment dat je gekookt (of brok) geeft gelijk alle problemen zijn opgelost, maar wel dat het net dat zetje in de goede richting geeft. Omdat het rust geeft in de darmen (vraag met niet waarom of hoe dat werkt, dat weet ik niet) en daarmee ook kans op herstel. Dat herstel heeft tijd nodig, onderschat dat niet. Als blijkt dat hij baat heeft bij gekookte voeding, zou ik dat volhouden. Te snel terugschakelen naar vers zou wel eens averechts kunnen uitpakken.

Gelukkig is hij weer een stuk vrolijker geworden en hopelijk kan hij dat vasthouden! Sterkte met Bandit!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door