Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door AnnedH
#3298983
Onze Sheltie is praktisch elke dag wel een tijdje in onze tuin aan het rondscharrelen en ze eet al een paar jaar bijna elke dag gras. Niet veel, vaak maar een paar sprieten maar soms wel meerdere keren per dag. Ze zoekt ook echt tussen het hoge gras bepaalde sprieten uit en trekt daar dan alleen vaak de bovenkant vanaf en eet deze op.
Ze spuugt niet, en heeft er qua ontlasting ook geen probleem mee. Ik heb inmiddels ook een aantal verschillende soorten KVV gegeven maar ook dat maakt geen verschil, ze blijft het doen.
Zijn er meer honden die dit met regelmaat doen en er geen last van hebben? En heeft een van jullie een idee waarom?
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3298990
Ja hoor, ik heb soms het idee dat ik 4 schapen aan het uitlaten ben. En onze vorige set van vier honden deden het ook allemaal. Ze vinden het gewoon lekker. Een onschadelijke hobby, dus lekker laten grazen :D
Door BlissSpirit
#3298994
Hier ook twee grazers hoor. Hebben er geen last van en krijgen barf
En groentenprut, dus komen niets te kort.
Vinden het gewoon lekker.
En ook de vorige vier studeerde voor koe.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Ina
#3298995
Hier hetzelfde verhaal
De oudste heeft het altijd gedaan... grazen zonder aanleiding.... heerlijk lebberen op die lange malse slierten
Toen hond 2 erbij kwam deed ze het in het begin nooit.... maar heeft ondertussen de kunst afgekeken van de ander..... en nu loop ik dus ook met 2 koeien ;D

Zolang ze het alleen bij gras of ander kruid houden wat er naar binnen gaat, vind ik het prima
....ook al heb ik me wel een tijdlang lopen afvragen of ik moest gaan korfen ivm hartwormbesmetting, maar heb me er maar een beetje bij neergelegd
Door Lizzy
#3298996
Ik heb hier vier koeien. Sterker nog, ik kweek speciaal van dat tarwegras in de tuin (kattengras) omdat ze dat zo lekker vinden.
Door TomsBorders
#3299026
met mogelijk het enige gevaar dat er veel slakken in kunnen zitten die als je erg pech hebt wat larven van de franse hart/longworm mee kunnen dragen, dat als kanttekening.
Gebruikersavatar
Door AnnedH
#3299027
Gelukkig, ik ben niet de enige met een koe :)
Slakken eet ze gelukkig niet, die lopen hier na een buitje overal (met en zonder huisje) maar die vind ze echt niet lekker. We gaan er dus maar vanuit dat het goed gaat! Vinden jullie trouwens ooit weer hele sprieten terug in de ontlasting? Dat heb ik nog nooit gezien namelijk dus ze zal het ook wel verteren dan...
Door Lizzy
#3299029
De slakjes kunnen ZO klein zijn dat ze op de grassprietjes kunnen zitten en zo mee kunnen komen met eten. Mijn hond Linga is besmet geweest met de Franse hartworm, opgelopen in Zoetermeer. Maar ja.... Ze eet nog steeds gras.... Ik ben behoorlijk schijterig voor Franse hartworm en daarom wordt de ontlasting eens per drie maanden op de worm gecontroleerd. In mijn tuin heb ik haast geen slakken. Dus daar maak ik me echt geen zorgen om.

Ik vind bij Linga wel eens sprieten gras terug in de ontlasting. Maar ja, die eet dan ook wel hele bossen hoor :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door AnnedH
#3299030
Hmmm, ik laat ook de ontlasting 2 x per jaar checken bij Het Woud dus mocht er iets zijn hoop ik ook dat zij het vinden?! Al bedenk ik mij net dat ik de vorige keer geen hartworm het laten testen...
Volgende keer toch maar weer doen dan!
Door Lizzy
#3299032
AnnedH schreef:Hmmm, ik laat ook de ontlasting 2 x per jaar checken bij Het Woud dus mocht er iets zijn hoop ik ook dat zij het vinden?! Al bedenk ik mij net dat ik de vorige keer geen hartworm het laten testen...
Volgende keer toch maar weer doen dan!
Ja, ik zou dat bij een notoire gras-eter wel tenminste 2 keer per jaar gecheckt willen hebben.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3299042
Oscar eet bramenblaadjes. Echt idioot. Als ze niet aan de criteria voldoen tuft ie ze uit, bevalt het blaadje, gaat het in zijn geheel naar binnen. Hij kotst er nooit van, we zien niets terug in zijn poep en hij lijkt er bijzonder gelukkig van te worden. Lijkt me hetzelfde als gras, maar dan onder de categorie "smaken verschillen" ;D
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3299046
Kaela schreef:Oscar eet bramenblaadjes. Echt idioot. Als ze niet aan de criteria voldoen tuft ie ze uit, bevalt het blaadje, gaat het in zijn geheel naar binnen. Hij kotst er nooit van, we zien niets terug in zijn poep en hij lijkt er bijzonder gelukkig van te worden. Lijkt me hetzelfde als gras, maar dan onder de categorie "smaken verschillen" ;D
Dit lijkt meer op ´self selection´ van geneeskrachtige planten. Braamblad werkt ontgiftend en bij ontstekingen van de maag en darmen. Zowel bij diarree als bij verstopping.
Ik denk dat Oscar heel goed weet wat goed voor hem is - slimme hond!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3299051
Spikkelneus schreef:Dit lijkt meer op ´self selection´ van geneeskrachtige planten. Braamblad werkt ontgiftend en bij ontstekingen van de maag en darmen. Zowel bij diarree als bij verstopping.
Ik denk dat Oscar heel goed weet wat goed voor hem is - slimme hond!
Hij is er mee begonnen toen maag en darmen slecht gingen ja. Maar inmiddels doet hij het altijd als hij de kans krijgt en ik betwijfel toch of hij dan ook altijd last van zijn maag heeft. De enige periode dat hij ze niet of minder eet is de laatste tijd voordat de nieuwe blaadjes komen. Want hoe jonger hoe lekkerder. Of geneeskrachtiger???
Door Eef+Stippels
#3299115
Hier ook 2 koeien :biggrin2:
Ik zie het gras wel eens terug in de ontlasting.

Ik laat hun ontlasting regelmatig onderzoeken, maar niet op longworm. Dat ga ik er voor de zekerheid maar bij doen.

Wij hebben ook kattengras voor de honden gehad, maar dat overleeft hier niet, wordt meteen helemaal kaal gegeten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door