Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3294393
Bij mijn net 7 jarige labrador (werklijn)is beginnende artrose vastgesteld in beide ellebogen. De standaard dingen t.a.v bewegen, gewicht, een goed omega 3 supplement zijn bekend. Waar ik echter niet helemaal uitkom is de ondersteuning in de vorm van glucosamine, chondroïtine en MSN. Na nu een week onderzoeken en studies gelezen te hebben die gedaan zijn op mensen is het me in ieder geval duidelijk geworden dat het gaat om de dosering en de verhouding van de 3 componenten (het is duidelijk dat ze in combinatie veel effectiever zijn dan wanneer je bv alleen glucosamine wil geven).

Wanneer ik de aangegeven ideale dosering voor mensen door 2 deel en de 3 componenten in de juiste verhouding zet dan zou het ideale supplement voor honden er als volgt moeten uitzien (wanneer ik het goed begrepen heb):

> Glucosamine (25 kg hond): ongeveer 750- 1000 mg (per dag)
> chondroïtine (25 kg hond): ongeveer 600- 800 mg (per dag)
> MSN (25 kg hond): ongeveer 1200- 1500 mg (per dag)

Je kunt elk supplement afzonderlijk kopen (Solgar verkoopt goede doseringen; vrij prijzig), maar er bestaat ook Atrimove (is hier op Barfplaats ook al genoemd - heb heel barfplaats doorgespit op dit onderwerp). De dosering en verhouding in Atrimove zijn perfect, er zit echter ook gebufferde vitamine C in (waarvan mijn hond dan elke dag 250 mg zou krijgen). Wat te doen? Toch de 3 afzonderlijk gaan kopen (zonder gebufferde vitamine C) of voor de goedkopere, maar wel breder opgezette optie gaan van Atrimove (met 250 mg gebufferde Vitamine C, maar met ook andere aanvullende stoffen die een positieve uitwerking op de opname en werking zouden moeten hebben)??

Hieronder nog even de samenstelling van Atrimove, waarvan mijn hond dan per dag de helft zou krijgen.

Glucosaminesulfaat 2000 mg, waarvan elementair 1750 mg
Chondroïtine 1500 mg
MSM 3000 mg
Vitamine B6 20 mg
Vitamine C (gebufferd) 505 mg
Calcium 250 mg
Magnesium 450 mg
Mangaan (citraat) 7,6 mg
Vitamine D3 5 µg
#3294422
Ik weet niet, ik zou niet blij zijn met de vitamine C en ook niet met de vitamine D. Bij artrose is er voor mij maar 1 supplement en dat is Corta RX Solution uit de USA. Misschien nog een idee om daar ook naar te kijken en te vergelijken? Ik ben er echt helemaal uit (omdat ik Godzijdank nu geen hond heb met artrose) dus voor de juiste Corta RX raad ik je aan even op Barfplaats te zoeken.

Barfplaats wordt gesponsord door