Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3291961
Ons boxermädel Laika heeft altijd al wat last gehad van tandvleeswoekeringen, maar de da vond het ditmaal bij de jaarlijkse controle toch dermate voortgeschreden dat hij de boel weg wil laseren. Ze heeft inderdaad moeite met het kraken van bepaalde botsoorten (reeribjes met name), al eet ze d'r bak altijd wel helemaal leeg. Maar de da zei: laat het nu maar doen, ze is nu 8 en goed gezond, en over een paar jaar zou het hoe dan ook een keer gemoeten hebben. Tegelijkertijd haalt hij voor de zekerheid twee vetknobbels bij haar weg.

Ze gaat over een week onder het 'mes'; zou ze dezelfde avond in principe al (gemalen) bot mogen hebben, of is alleen spier en orgaan beter? En zijn er nog dingen waar ik op moet letten, voor of na de operatie? En wat is de kans dat de woekeringen terugkomen? Daar kan ik op internet niet echt eenduidig iets over vinden.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 10 apr 2017, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tt-tjes
#3291967
Ik zou niet weten hoe snel ze terugkomen, maar ik weet wel dat Balou ook zoiets heeft bij zijn voorste tanden, ik ben daar cbd olie op gaan smeren en het werd wel kleiner.
Door Cathelijn
#3291972
Altijd spannend weer.

Ilan heeft de eerste dag alleen spier en orgaan gehad. Makkelijk weg te happen. Hij werd in de middag geopereerd. Ik denk dat als ik hem bot had gegeven dat hij het had weggekauwd ::) .
De tweede dag had hij fijn geknipt bot en toen ging het er vlot in.
#3293103
Nou, ze is onder zeil. Ik kon er gewoon bij zijn gelukkig, had dat nog nooit eerder gezien dus het is fijn om te weten dat ze rustig is ingedut. Nou maar hopen dat de diverse handelingen goed gaan en dat ze straks weer monter op d'r vier pootjes staat. Om 15 uur mag ik haar ophalen.
Wat lijkt zo'n vetbult trouwens gigantisch als de haren erop en eromheen zijn weggeschoren! :o

Dank voor de duimen en de gedachten! :-*
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3293109
Duim voor een voorspoedig herstel. :-*

Die epulides schijnen net zo makkelijk weer terug te komen, vandaar dat men pas besluit ze te verwijderen als ze echt overlast gaan geven. Maar zoals met zoveel dingen is dat per hond verschillend.

Kat heeft er overigens ook een paar waarvan 1tje eruit ziet alsof die op niet al te lange termijn ook problemen gaat geven.
#3293119
Angelique schreef:Duim voor een voorspoedig herstel. :-*

Die epulides schijnen net zo makkelijk weer terug te komen, vandaar dat men pas besluit ze te verwijderen als ze echt overlast gaan geven. Maar zoals met zoveel dingen is dat per hond verschillend.

Kat heeft er overigens ook een paar waarvan 1tje eruit ziet alsof die op niet al te lange termijn ook problemen gaat geven.
Boven/om een van haar hoektanden was het tandvlees altijd al vrij dik, alsof de hoektand te ver naar voren stond, zeg maar. Maar dat was nu ook een stuk dikker geworden, en daarboven bleven al etensrestjes steken tussen de uitstulping van de epulide en de overgang tussen bovenlip en kaak. Ook heeft Laika altijd al wat moeite gehad met het kraken van harder bot, maar ik heb er nooit aan gedacht dat dat kwam door tandvlees dat te ver over de kiezen groeide. Onhandig boxergebitje met onderbeet, dacht ik altijd. Ben benieuwd of ze ook makkelijker kan eten na deze ingreep.
#3293141
Zo, da belde net om te zeggen dat alles goed is gegaan en dat ze d'r roes ligt uit te slapen. Hij was maar liefst 1,5 uur bezig geweest met het tandvlees, omdat sommige kiezen helemaal waren ingegroeid. :o Arme Laika. Ik heb nooit iets gemerkt daarvan omdat ze iedere dag keurig en graag d'r bak leegat, ook met haaskarkas en reeribjes en zo. Ze nam er altijd wel de tijd voor, maar toch; ik zag ook nooit bloed uit d'r bekkie komen of zo. Of nou ja, voor zover je er als barfer van kunt opkijken dat je hond bloed in z'n bek heeft tijdens het eten. :biggrin2:

Naja. Ze slaapt nu uit en ik haal haar om 16 uur op, uurtje later omdat de OP zo lang duurde. Komt vast goed allemaal!
#3293169
Zo, Schnuckelchen is weer thuis. Slaperig nog, en gehuld in een prachtig petshirt omdat ze over haar hele lijfje hechtingen heeft (vier in totaal). Maar verder alles goed. Vrijdag op controle, dan moet ik sowieso met Vaya en Sokjes naar de da om tandsteen te laten verwijderen. Duur weekje, dit! :biggrin2:

De da heeft dus anderhalf uur nodig gehad om de epuliden te verwijderen. Gelukkig waren de tanden wel heel mooi schoon. Ik ben benieuwd of ze over een paar dagen of zo ook sneller gaat eten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door