Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Poedel123
#3282656
Wij hebben een hond van nu 7 jaar. Aan het begin heeft ze een hele tijd brokken gekregen van smolke en later nog taste of the wild. Daarna kreeg ze altijd kvv en had ze last van blaasontstekingen. Later bleek er een hele grote steen in haar blaas te zitten. Dit was een struviet steen. Op aanraden van de dierenarts geven wij nu royal canin urinary. Maar nu merken wij dat ze weer vaak plekjes heeft op de buik en last van de oren. Wij zijn ook helemaal geen voorstander van om brokken te voeren, ook omdat ze er allergische reacties op krijgt. Maar het helpt wel goed tegen de blaasontstekingen en stenen/kristallen. Nu lees ik ook veel dat versvlees dan juist ook goed is, want daar wordt de urine zuurder van. Maar ze kreeg het wel juist wanneer ze op versvlees zat. Hebben jullie hier ervaringen mee? Of tips voor mij wat ik haar het beste zou kunnen voeren? We weten zelf niet echt meer wat we moeten doen en willen natuurlijk wel het beste voor haar.

Weet niet zeker of het hier goed staat.
Door Lizzy
#3282763
Verse rauwe voeding maakt de urine van nature zuurder waardoor er minder kans is op struviet. Was het wel echt struviet? Meestal ontwikkeld struviet zich wanneer er ook blaasontsteking is....

Je zou kunnen overstappen op een KVV zonder rijst of andere granen, zonder premix en dus wel met gemalen bot. Te denken valt aan Bibi, BarfMenu, Bandit, Darf, bijvoorbeeld. Geen Energique of Duck of Carnibest want daar zit en premix en graan in.

Daarnaast kun je pH waarde sticks kopen om zelf de pH waarde van de urine te kunnen meten. Bijvoorbeeld deze: http://www.superfood.nl/ph-test-strips of deze https://www.gezondeshop.nl/ph-teststrookjes.html. Let erop dat de strips binnen een range van ongeveer 4 tot 9 meten (of 0 tot 14) en niet tussen de 6 en de 10 bijv.

De urine van de hond heeft een pH waarde van ongeveer 6.0. Loopt het richting de 7.0 noemen we dat neutraal en loopt het richting de 8.0 noemen we dat alkalisch. En dat alkalisch is een probleem, daar kan zich struviet in vormen. Loopt de urine richting de 5.0 wordt de urine te zuur en dat is ook niet goed. Ook daar kunnen zich weer kristallen in gaan vormen alleen zijn ze dan van een ander type dan struviet.

Maar het beste is de urine rond de 6.0. Als je regelmatig de urine van je hond dip-stickt zoals we dat noemen (dus een stripje erin hangen om te kijken wat de pH waarde is) kun je zelf ingrijpen wanneer het de verkeerde kant op gaat. Je hoeft niet iedere dag te meten, maar in de periode dat je overschakelt is het wel handig om een paar keer per week te meten. Meet altijd op hetzelfde moment en meet altijd in verse urine.

Zodra de pH waarde naar de 7 of 7.5 gaat: kun je al in gaan grijpen door de urine aan te gaan zuren. Dat kan met biologische appelazijn (een scheutje over het voer, zeg 1 eetlepel), dat kan met cranberry en soms gaat het ook goed met ascorbinezuur (vitamine C maar dan wel van het type ascorbinezuur. Ester-C vitamine C maakt de urine bijv. niet zuurder). Zorg ook dat de urine niet te zuur wordt. Dus duikt het onder de 6.0, stop dan weer met het aanzuren.

Je doet dan in feite hetzelfde als wat de brokkenmakers doen. Daar zitten ook stoffen in om de urine zuurder te maken. En er zit een verhoogd zout gehalte in om je hond meer te laten drinken ::) . KVV heeft het voordeel dat het van nature al vochtrijke voeding is. Vlees heeft als voordeel dat de urine van nature zuurder is/blijft. Op zich dus raar dat je hond struviet zou krijgen op KVV. Maar goed, je hebt altijd honden die het anders doen dan anderen :biggrin2: , maar dan is het aanzuren van de urine zoals boven beschreven een prima oplossing.
Door Lizzy
#3284838
petrap schreef:Ik lees even mee ivm de blaasproblemen van Alegra. Haar PH-waarde is ook te hoog (8,5) en een middelgrote struviet. Hoe snel lost die struviet eigenlijk op als je de urine verzuurt?
Ik heb geen geen idee. En als ik er op google, kom ik er ook niet direct achter. Dit zijn wel interessante websites:

https://vcahospitals.com/know-your-pet/ ... es-in-dogs

http://www.2ndchance.info/struvitestones.htm
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door