Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3281965
Zonder al te veel in detail te treden is mijn berner ziek. Hij is heel hard achteruit gegaan. Grote vermoeden is dat hij een hersentumor heeft.

Vorige week ging het heel slecht met hem. Ik ben hem cbd en thc gaan geven en daar is hij het beter op gaan doen. Hij werd weer vrolijk. Alleen bepaalde klachten bleven nog steeds even erg.

Na wikken en wegen samen met de da besloten om toch prednison te geven. Gelukkig heb ik een da dat dat er niet gelijk in stopt en alleen geeft als het echt nodig is.

Nou heb ik wel eens begrepen dat prednison ook de weerstand aantast en andere gezonde dingen kapot maakt.

Kan ik hem iets geven wat zijn weerstand wat beter maakt?

Ik zit dan te denken aan bepaalde soorten groente en fruit. Maar ik zag ook dingen van puur die je kan geven.

Ik ben momenteel bezig om zelf bouillon te maken van verse botten en groente.

Helaas zit ik momenteel zelf thuis met burnout klachten. En zoeen zieke hond is natuurlijk ook giga stress. Ik heb helaas niet de energie om zelf dit soort dingen uit te zoeken.

En ik weet dat jullie zoveel kennis hebben dat dit veel makkelijker is voor mij op dit moment. Alvast bedankt
#3282058
Ik heb twee keer een hond op de prednison gehad en beide keren eigenlijk niks extra gedaan.
Langdurige hoge dosis kan weerstand aantasten, dat klopt. Mijn vorige husky kreeg een stootkuur Ivm bekneld ruggenmerg, daar heb ik niets aan gemerkt qua hogere gevoeligheid voor infecties
Spot staat nu ruim een half jaar op prednison, maar in afbouwschema. Gek genoeg is Shadow, zijn broer, al 2x ziek geweest dit najaar (grieperig, diarree) en heeft juist Spot maar 1 dagje last gehad.

Zwaar zeg, burn-out en zo'n zieke hond. Dikke knuffel. Weet uit ervaring hoe burn-out voelt...
#3282069
Extra groente kan sowieso een goed idee zijn, veel honden krijgen honger van prednison, en groenten vullen dan zonder veel calorieën te geven.

Ik weet niet wat je nu voert en of je al extra dingen gaf? Een goede visolie kan een aanvulling zijn.
Welke klachten heeft je hond nog meer? Dan kunnen we je denk ik beter adviseren.

Voor weerstand toen mijn honden kennelhoest hadden gaf ik dit; je hebt het in capsules en druppels.
Afbeelding

Sterkte met alles!
#3282107
Hij krijgt kvv. Ik wissel diersoorten af. Hij krijgt geen ei want hij is allergisch voor kip en durf dat niet aan. En hij krijgt groente (moet ik beter in varieren)

Daarbij krijgt hij visolie, grand flex senior (glucosamine met natuurlijke pijnstilling) en traumeel (voor zijn gedrag).

sinds vrijdag krijgt hij ook nog cbd en thc olie.

Zijn klachten passen niet echt in 1 ziektebeeld.

Het is begonnen met wat langzamer lopen 1 maand geleden. Hij ging toen ook iets anders lopen. Maar ja lompe adhd berner, loopt wel vaker even mank ofzo. Tot 3 weken terug liepen we gewoon 2 uur per dag. Hem 2 weken terug lijnrust gegeven om te kijken of het beter werd, maar werd alleen slechter. Dus vorige week maandag naar da geweest en vorige week donderdag weer voor verder onderzoek omdat hij heel hard achteruit ging. Zo erg dat ik dacht dat ik hem deze week moest laten gaan.

Hij ontziet zijn hele linkerkant. Hij heeft een raar loopje. Beweegt zijn linker achterpoot raar, zwiept hem naar voren. En zit zijn linkervoorpoot raar neer. Als hij op 4 poten staat dan hangt hij helemaal op rechts. Maandag had hij linksachter nog een voetreflex maar donderdag niet meer. Hij kon vorige week niet meer zelf opstaan. Ik moest zowel de voor als achterkant optillen om hem te laten staan, maar 50 kilo.

In het begin 4 weken terug vond hij het vervelend wanneer ik zijn rechter slaap aaide, als ik dan op zijn kop kriebelde was het goed. De kauwspieren in zijn kop teren weg 3 weken terug begonnen denk ik, momenteel gaat dat hard. Rechts valt erger weg dan links.
Hij had hele rode vermoeide ogen. Die vorige week echt niet goed stonden en dof waren.
Een paar weken geleden vond hij het ook vervelend als ik de slaap uit zijn ogen haalde, dat vind hij nu niet meer erg.
Nu heeft hij met wandelen jeuk aan de rechterkant van zijn hoofd.

Vorige week is hij ook afgevallen. Meer gaan voeren en hij komt ietsje bij.
Hij poept maar 1 drol per dag. Terwijl hij voorheen 4 keer zoveel uit kwam. Denk dat hij dus alles verteerd.

Oh en de lymfeklieren in zijn achterpoten zijn vergroot. Is onderzocht maar geen lymfklier kanker.

Vorige week vrijdag begonnen met de cbd en thc. Hij is daarop weer vrolijk geworden, ogen staan goed en glimmen weer. En hij reageert weer op andere honden buiten, dit deed hij niet meer. Ik ben bang dat hij erge pijn heeft gehad. Wat ik niet herkend heb omdat het niet te merken was op de manier wat ik van hem gewend ben.

Zijn bloed is onderzocht en dat was goed. Er zijn foto's gemaakt van rug, nek en longen en geen bijzonderheden.

Gezien de klachten kun je ervan uitgaan dat het in zijn nek of hoofd zit. Gezien zijn leeftijd bijna 7 jaar en het ras is de kans op een tumor nou eenmaal heel erg groot. Tenslotte is het percentage dat overlijd aan kanker heel erg hoog bij berners.
Auto imuun ziekte is een mogelijkheid maar de klachten passen niet. Hij beweegt bijv zijn nek zonder probleem, en dat is wel een kenmerk van hersenvliesontsteking.
Ziekte van lyme kan misschien maar volgens mij da geen betrouwbare test voor.

Als het kanker zou zijn dan ga ik dat niet behandelen. Ik wil mijn hond geen chemo geven waardoor hij misschien iets langer leeft. Helemaal omdat de kans groot is dat elders kanker optreed. Dus wil je weten of hij een tumor heeft moet je een scan maken. Maar ja ga je een scan maken als je toch niet gaat behandelen. Ik ben denk niet dat ik dat ga doen.

Alles bij elkaar genomen gaat mijn da uit van een tumor en ik kan me vinden daarin. Al wil ik daar natuurlijk niet aan en hoop ik op iets wat overgaat met prednison.

Ik ben dinsdagavond begonnen met Prednison. We hadden dit eventjes uitgesteld om eerst te kijken wat de cbd en thc zou doen.

Omdat hij gewoon behoorlijk ziek en zwak is vroeg ik me af of ik iets 'gezonds' er tegenover moet zetten. En dan idd een supplement of groente.
#3282109
Groente zou je dus zeker kunnen geven, verder geef je al best veel.

De berner van mijn collega is ook opgeknapt met prednison, die heeft ook kanker, en ze dachten toen ook na over inslapen, ze was dus al erg slecht. Ik hoop dat het bij jullie ook dit effect heeft.

Wat vind de dierenarts van pijnstillers? Want die krijgt hij nu niet toch?

Overigens vind ik je stukje over jeuk aan zn kop en het niet willen poetsen van ogen, ook wel klinken als blind zijn/worden. Is dat uitgesloten?
#3282110
Hier kreeg ons hondje met pred niets extra's, alleen cbd olie waar haar vacht weer mooi van werd. CBD is ook weerstand verhogend en bij onze hond ook tegen de neveneffecten van de prednison waar het gaat om de vacht.
Sterkte
#3282135
Wat ontzettend verdrietig.. wat een zorgen.. En wat ontzettend zwaar als je tegelijkertijd zelf ziek bent.

Weet je hoeveel prednison je geeft, wat zijn gewicht is en wat het plan is qua kuur/duur?
Het werd eerder al gezegd: de weerstand heeft er alleen onder te leiden als je langdurig (maanden) hoog gedoseerd toe dient. Maar als je langdurig hoog gedoseerd toe dient, kent prednison zorgelijker bijwerkingen dan dat. En bot gezegd.. áls dat nodig is - langdurig hoog gedoseerd - dan is de prednison niet het ergste..
Laag gedoseerd kun je het ook langere tijd geven zonder enge gevolgen.

T.g.v. de prednison heeft hij meer water nodig en zal dus ook vaker moeten plassen. Om urine verlies te voorkomen kan het handig zijn als iemand 'm 's nachts even wekt voor een plas.
Ook gaan ze vaak dieper slapen en krijgen honger en zodoende 'vreet gedrag' (ze kunnen dingen gaan eten die ze eerder niet als eetbaar beschouwden, zoals bijv. hondenpoep). Hoe lager de dosering, hoe minder bijwerkingen en bij het afbouwen van de dosis merk je heel snel afname van bijwerkingen.

Om terug te komen op je vraag: ik zou hem niet preventief iets extra's geven voor de weerstand. Veel supplementen (bijv. multi vit. of echinaforce) geef je liever niet langer dan enkele weken.
ontspanning zoeken en zo veel mogelijk genieten van elkaar lijkt me voor allebei het beste wat je nu doen kunt :-*
#3282139
bedankt voor jullie reacties. Fijn dat het op korte termijn geen kwaad kan want hij is nu zo zwak.

@Eelke, dat is fijn om te lezen van die Berner. Ik hoop daar ook op, samen met de cbd en thc. Ik heb niet het idee dat zijn zicht minder is geworden.
Over pijnmedicatie hebben we het nog niet gehad. Omdat hij vrijdag is begonnen met de olie en dinsdag met de prednison. En meerdere dingen tegelijk starten is natuurlijk niet handig. Daarbij dachten we in eerste instantie dat hij niet echt pijn had. Omdat hij het niet geuit heeft zoals ik het ken van hem. Maar als ik zie wat de olie doet denk ik daar inmiddels anders over. Dus dat is zeker nog een optie. Mijn da geeft niet onnodig chemische troep als dit niet hoeft. En is een groot voorstander van natuurlijke middelen. En werd helemaal enthousiast toen ik vertelde dat de thc met een paar uur effect had. Heel fijn zoeen da. Alleen geven indien echt nodig.

@hamada ik wist niet dat cbd ook weerstand verhogend werkt, erg fijn dus.

@parelridder hij weegt nu nog 50 kilo en krijgt 3xdaags 4 tabletten van 5 mg. Morgen moet ik de da bellen om door te geven hoe het gaat. Ze liet al vallen dat als het werkt we moeten gaan kijken naar welke dosering werkt. En ze zei dan nog is het iets wat je zal moeten blijven bijstellen. Ik weet dat zij geen voorstander is van hoog doseren als dit niet nodig is. Dus hoelang en hoeveel hij gaat krijgen zal afhankelijk zijn van hoe hij erop gaat reageren.

Wat betreft het plassen, sinds vorige week kan hij zijn plas al minder lang ophouden. Gezien dat het lopen zoeen belasting is vond mijn da dit ook echt een nadeel. Maar hij kan in de tuin een plasje doen zodat hij niet extra belast wordt. Omdat het vorige week zo slecht ging. En hij de hele dag op mijn schoot lag, slaap ik sinds vorige week beneden. Hij ligt dan de hele nacht naast mijn matras. Hij gaat s nachts hijgen en dan doe ik hem in de tuin om te plassen. Wat betreft het eten, hij eet zijn vlees op maar verder heeft hij veel minder trek. Hij laat buiten zelfs de stukjes appel voor de vogels liggen, waar ik voorheen een gevecht had met hem om te voorkomen dat hij dat ging eten haha.

Hij was vorige week zo verschrikkelijk slecht dat ik echt dacht deze week moet ik hem laten gaan. Dat komt als zoeen klap en schok. Natuurlijk wilde ik niet horen dat de kans op kanker heel groot is. Hij is type adhd en altijd super fit geweest. En binnen 1 week het leven eruit. Ik ben zo blij dat hij weer meer zichzelf is geworden op de cbd en thc. En dat hij weer lekker vrolijk is. Ik wil nu gaan kijken waarmee ik hem zo goed mogelijk kan krijgen, zoeen best mogelijk manier van leven. Ik kan het nu gaan accepteren en krijg nu berusting. En idd lekker verwennen en genieten van elkaar.
#3282172
Het is nogal wat :bigarmhug:

Hopelijk helpt de prednison!
Mijn meis kreeg daar geen extra supplementen bij. Mocht een auto imuunziekte echt waarschijnlijk zijn, kun je zover mij bekend beter geen imuunstimulerende supplementen geven.

Sterkte :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door