Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door faya
#3227556
onze 4 pups zijn afgelopen zaterdag geboren - 2 reutjes en 2 teefjes - 5e hondje, ook een prachtig teefje heeft het helaas niet gehaald. Kan een moederhond het ook te goed doen? Ik bedoel dat ze haar melk natuurlijk maar aan 4 hondjes hoeft te geven - heb 2 nestjes met haar moeder gehad en daar telden die nesten resp. 8 en 9 pups dus daar kwamen de hondjes ( zeker in de eerste dagen ) veel minder aan. het zwaarste teefje, lila, woog op 18 juni 457 en nu 743, reutje l.blauw startte met 420 en zit nu op 710, reutje geel begon met 405 en de weegschaal gaf vanochtend 661 aan, 4e hondje teefje oranje de lichtste bij de start met 377 zit nu op 631. Niet te veel?
Door Hanny
#3227591
Ik weet, dat je geen vraag met een wedervraag moet beantwoorden, maar als het veel is, wat wil je daar dan aan doen?
Als je dat bedenkt heb je je antwoord al.
Ik zou er niet over denken om de teef weg te halen bij de pupjes, want dat is dan het gevolg.
Heb je wel tijd om te genieten. of maak je je alsmaar zorgen om van alles en niks?
Niet eten en drinken is natuurlijk echt vervelend. Wat ze eet in kleine porties aanbieden, dat zal wel de meest kans geven, dat het er in blijft

Hanny
#3227593
Als pups echt moddervet worden, gaat het lastig zijn om te staan en lopen, maar daar zou ik met 4 pups niet zo bang voor zijn. En het 'regelen' van de hoeveelheid voeding kan altijd nog, zou ik zeker niet in die 1e week doen. Geniet van dat ze het zo goed doen! :) De kans dat de melkproductie zich aan past aan de behoefte van de pups is groot. Dat geldt als er een te kort is, bijv. doordat de pups wgns groei meer nodig hebben, maar net zo hard andersom: als ze vast voedsel gaan krijgen, het zogen afneemt, neemt de melkproductie af.

Ik heb even voor je nagekeken wat de groei hier was: in de eerste 4 dagen 35-50% gewichtstoename. In de eerste week het geboortegewicht verdubbeld. In de eerste 2 weken hun geboortegewicht verhoogd tot zelfs een 4-voud! Dus als ik dat zo bekijk, dan wijkt dat vooralsnog niet zo heel erg af van jouw huidige pups. Mooi ook dat de kleinste verhoudingsgewijze het meeste groeit!
Door miik
#3227603
Ik zou vooral naar de pups kijken en of die "klachten" hebben. Mijn laatste nestje had moeders super melk, veel en erg rijk. Mams at als een bootwerker, heerlijk geitenmelk erbij etc etc. Wat bij mn andere teefjes altijd "nodig" was. Maar de pups kregen wat krampjes ed, en kon eigenlijk geen oorzaak vinden. De oplossing was moeders wat minder (rijk) voeren, en met 1,5 dag waren de klachten weg en mn pups weer rustig. Ik zou zelf niets veranderen als de pups gewoon happy zijn ! Maar als je merkt dat er wat ongemak komt, kun je dus de voeding van mams wat aanpassen. Soms helpt dat, maar het kan ook zijn dat ze evengoed veel melk blijft geven en zelf inteert/mager wordt.... dan heeft minder voeren dus geen zin.
Door tessa
#3227669
Ik heb nu een nest boxers van drie dagen oud, toen ik vanmiddag ging wegen was 1 reu 130 gram aangekomen in 24 uur, echt bizar veel. Maar goed, ik kan daar dus niet veel aan doen, Delphi heeft 6 pups dus hij moet het flink delen. Ze heeft gewoon heel veel melk. Meestal reguleert zich dat wel weer en komen ze de dagen erna weer minder aan.
Door faya
#3227749
ja, klopt ook wel denk ik. Vandaag waren ze weer minder aangekomen en diegene die gisteren 125 aangekomen was bij. nu het minst en maar 37 gram erbij. Probleem blijft hier toch het eetgedrag van Ruby zelf en nog wat andere dingen waar ik vraagjes over heb. Ander topic aanmaken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door