Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Diego
#3206466
Een van onze honden heeft nierfalen ( Ureum van boven de 50 en Creatinine van 347 hij is bijna 12 en eet 7 jaar vers ( begonnen met kvv en toen gaan Barfen en nu krijgt hij nierdieet van Bandit en ik maak 2x in de week een menu voor hem dankzij het nierdieet hier op het forum).
Vetten zijn wel goed voor hem en nu heb ik visolie capsules voor hem gehaald. Ik had de Grizzly zalm olie, maar las ergens dat visolie beter is voor honden met nier problemen.
Nu zie ik op het etiket staan: Omega 3 als Fosfolipiden , 200 mg per capsule. Hij moet dus voor zijn nieren fosfor arm eten.
Ik zit al te lezen op internet, maar begrijp het niet helemaal, want hoe zit Fosfolipiden verweven met fosfor? Dat ik niet straks die capsules geef en denk er goed aan te doen en hem dus juist fosfor geef.
Weet iemand dit misschien?
Door Diego
#3206640
Nee, dat is niet zo, het heeft echt met elkaar te maken. Maar misschien moet ik het niet zover zoeken..maar ik wil gewoon het beste voor ons mannetje. ;)
Een fosfolipide is een organische chemische verbinding die bestaat uit een fosfaatgroep, een glycerolgroep, een stikstof bevattend alcoholgroep (bv ethanolamine) en een vetzuurgroep.
Het is een vethoudend fosfaat, zover ben ik dat ik dat nu helder heb, maar hoe je dat dan moet zien in een fosfaatarm dieet, waarbij vet dan wel goed is en fosfor niet.
Door Lizzy
#3206643
Fosforlipiden zijn onderdeel van fosfor. En fosforlipiden zijn vetachtige voedingsstoffen (in bijv. vette vis) die de basis vormen van alle celmembranen. En ze komen voor in voeding, ja. En deze lage dosering in visolie kun je gewoon blijven geven. Ik zou echter wel voor een hoge dosering visolie kiezen van de allerbeste kwaliteit. En misschien is dat niet Grizzly. Dat lijkt beter te passen (gezien de lage hoeveelheid EPA en DHA) bij gezonde honden, als aanvulling op het menu.

Quote:

Van belang is een goede vorm van Fosfolipiden te geven, want vele giftige stoffen zijn vetoplosbaar, zoals organofosfaten en organochloride pesticiden, dioxines, PCB’s en toxische metalen, zoals lood en kwik. Omdat alle communicatie tussen cellen onderling en de opname van voedingsstoffen via de celmembraan gebeurt, is het van belang, dat deze membraan zo goed mogelijk functioneert. Daarvoor zijn intacte Fosfolipiden onontbeerlijk. Celmembranen zijn feitelijk opgebouwd uit twee lagen van Fosfolipiden die als het ware over elkaar heen kunnen glijden. Een reden waarom consumptie van teveel dierlijk vlees slecht is, komt doordat de samenstelling van de celmembranen verandert in stoffen met ontstekingsbevorderende en vaatvernauwende eigenschappen. Om dezelfde reden zijn visvetten juist goed.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door