Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3195975
Hier mens en honden reageren wisselend op probiotica. Op 1 merk ernstig bloedverlies bij broer. Ik nergens last van. Op probiotica van de da een die het binnen niet kom ophouden. Nu alles op solgar zoveel billion en we hebben er alle 4baat bij. Ik neem aan dat stess factoren als sport(positieve stress) stapeld ook. Ik krijg buikpijn en rommelbuik van stress. Ook versnelde passage, wat wel op te houden is.
Door Siberienne
#3196018
Ik geef nu de Canikur Pro. Op advies van de dierenarts omdat die het beste aan zou sluiten bij de honden-darmflora. Combi van pre- en probiotica.
Ik moet zeggen dat het beeld voor en na de start van de Canikur niet echt verschillen: ik ben gestart omdat het nog steeds niet beter ging op de dieetvoeding, na de start leek het even beter te gaan maar het blijft een wisselend beeld - net als daarvoor.
Ik ben nu een dagboekje begonnen met wat hij eet, wat hij doet en hoe en wat hij poept, in de hoop patronen te ontdekken. Het lijkt nl wel of het vast - vast & dunne derrie - dunne derrie is, en dan weer vaster, maar ik kan me vergissen.

Spot heeft wel vaker er last van gehad dat hij bij het sporten begon te krampen, dat is niet nieuw. Het is best een stressgevoelige hond wat dat betreft. Gisteren was ik eigenlijk een beetje huiverig om met hem op stap te gaan, maar aan de andere kant zijn wandelingen voor Spot in de hoog energie modus ook stressvol omdat hij zich continue moet beheersen dan. Iets wat best moeilijk is voor hem. Ik laat het nu een beetje aan hem of hij wil of niet en houdt de stukjes kort en makkelijk en zo dat we altijd makkelijk in kunnen korten of we wandelen het laatste stukje.
Maar gisteren liep hij voluit, moest in het begin 1x poepen, vrij normaal en was erg happy. Vanochtend half-vaste poep en een veel relaxtere hond op wandeling. Na een korte ronde vanochtend (wandeling dus) ligt hij nu heerlijk te snurken in zijn mandje.
#3196746
heel voorzichtig optimisime:

Gisteren 2 gewone drollen, vanmorgen een hoop brei, maar vanmiddag weer gewoon vast. Daarnaast mag (moet) ik aan zijn buik komen en is hij meer happy. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet zeggen - hij voelt anders. Vanmiddag waren we even saampjes op stap en mocht hij even los. Dat betekent rondjes racen en hij strekte zich helemaal bij het rennen. Nu ligt hij lekker te slapen in zijn mand. Duim effe mee dat het zich zo voortzet...
#3196817
Siberienne schreef:heel voorzichtig optimisime:

Gisteren 2 gewone drollen, vanmorgen een hoop brei, maar vanmiddag weer gewoon vast. Daarnaast mag (moet) ik aan zijn buik komen en is hij meer happy. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet zeggen - hij voelt anders. Vanmiddag waren we even saampjes op stap en mocht hij even los. Dat betekent rondjes racen en hij strekte zich helemaal bij het rennen. Nu ligt hij lekker te slapen in zijn mand. Duim effe mee dat het zich zo voortzet...
Ik duim kei hard mee!! :duimen:
Door Siberienne
#3196851
Lizzy schreef:Dat klinkt inderdaad wel heel voorzichtig een beetje optimistisch. Wat eet hij nu? Ik dacht dat hij nog steeds brokjes at? Misschien dat de probiotica nu toch wat begint te doen? Welke bacterie stammen zitten er eigenlijk in deze probiotica?
Ja, hij staat nog steeds op de brokken, nu week 4 vd 6. Ik vraag mij wel nog steeds af, had ik nu niet meer vooruitgang moeten zien als het een voedingsintolerantie is? Ik weet het niet hoor, ik heb dit ook nog nooit bij de hand gehad, maar ik vraag mij nu soms af of hij deze brok wel goed genoeg verteert. Vanmorgen ook: eerst een stevige drol, dan even verderop weer een hoopje gele dunne derrie die gewoon dezelfde kleur heeft als de brok. Met gelige puntjes erin (rijst?). Ik neem morgen de boel mee naar het lab om ernaar te laten kijken.

Dit zijn de ingrediënten van RC Hypoallergenic:
Rijst, hydrolysaat van geïsoleerde soja-eiwit, dierlijke vetten, mineralen, hydrolysaat van gevogeltelever, bietenpulp, sojaolie, FructoOligo-Sacchariden, visolie, taurine, bernagieolie, L-tyrosine, Tagetes (Afrikaan) extract (bron van luteïne).

Canikur bavat Enterococcus faecium (NCIMB 10415) E 1707: 5 x 1011 KVE per kg, Bio-Mos als probioticum en Montmorilloniet als bindende stof. Dus maar 1 stam. Bio Mos is een gist extract.

De vriendin van mij bij wiens Malamute het heel goed heeft geholpen verteld nog een leuke anecdote: haar hond was eindeloos aan het sukkelen met een coccidien infectie, uiteindelijk de Canikur en daarna gingen ze op reis naar Zweden. Haar hond heeft zich helemaal ongans gegeten aan de blauwe bessen die daar groeiden en daarna nooit meer darmproblemen gehad... Misschien moet ik Spot wat besjes in de bak erbij doen ;-)

De dierenarts raadde me echt aan het nog even vol te houden omdat we anders niet weten of het een voedselintolerantie op een bepaalde dierlijk eiwit is of toch auto-immuun. En of hij dus toch aan de medicatie moet om de ontsteking tot rust te brengen.
Maar was als de ontsteking wel rustiger is (geen slijm meer) en het komt nu doordat de brok de boel onderhoudt... Twijfel twijfel.... Ik moet zeggen, hij is wel opgeknapt sinds kerst. Hij hoeft er niet meer 's nachts uit, kan de poep goed ophouden (hij poept 2x per dag, da's niet ongebruikelijk bij hem), eet gretig en is vrolijk blij ei.
Ik bedoel: dit was tussen kerst en oud en nieuw: https://www.instagram.com/p/_o3uj6qwU4/ ... pot.shadow
En dit was hij gisteren: https://www.instagram.com/p/BBxhUZ2qwQl ... pot.shadow

Ik zit ook een beetje met de vakantie: we vertrekken 6 maart en ik wil niet vlak daarvoor teveel gaan wisselen. Bijkomend "probleem" Hij moet een ontworming hebben 120-24 uur voor aankomst (eis van Noorwegen) en die gok om dat niet te doen ga ik niet nemen. Vlees meenemen is geen optie: we zijn twee dagen onderweg, dat blijft nooit bevroren in de auto en ter plaatse kopen in Noorwegen gaat het ook niet worden. Gevriesdroogde voeren hebben allemaal diersoorten die hij al ooit gehad heeft, dus brok is wel de meest praktische oplossing

Beetje raar misschien om hier op het forum vragen over brokken te stellen, maar ik heb er 1 gevonden met ook voor hem onbekende eiwitbron: Wolfsblut Golden Fields. En als ik dan toch nog even mag putten uit jullie kennis, zou dit niet een veel betere brok zijn om de periode tot na onze vakantie te overbruggen:

Zusammensetzung:
Kamelfleisch (28 %), Süßkartoffeln (25 %), getrocknetes Straußenfleisch (22 %), Kamelfett, Kürbis, Pastinake, Kichererbsen, Mineralstoffe, Fenchel, Immutop® (Topinamburkonzentrat), Leinsamen, Tomaten, Thymian, Majoran, Oregano, Petersilie, Salbei, Brombeeren, Himbeeren, Heidelbeeren, Schwarze Johannisbeeren, Holunderbeeren, Aroniabeeren, Brennnessel, Weißdorn, Löwenzahn, Ginseng, Mannan-oligosaccharide, Fructo-oligosaccharide, Yucca Schidigera Extrakt

Ernährungsphysiologische Zusatzstoffe:
Ernährungsphysiologische Zusatzstoffe pro kg: Vitamine: Vitamin A (als Retinylacetat) 21.871 IU, Vitamin D3 (als Cholecalciferol) 1.471 IU, Vitamin E (als Alpha Tocopherol Azetat) 710 IU, Taurin 1.000 mg; Spurenelemente: Eisen 88,96 mg, Kalziumjodat wasserfrei 1,58 mg, Kupfer 23,05 mg, Mangan 40,93 mg, Zink 159,86 mg, Selen 0,23 mg; Aminosäuren: DL-Methionin 2.126 mg, L-Carnithin 82 mg

Voor de rest ben ik me aan het inlezen, ik zie erg op nog tegen zelf samenstellen - div oorzaken, ga ik nu niet teveel op in. Als we er niet uit gaan komen met KVV wordt dat wel een optie.
#3196861
Siberienne schreef:Ja, hij staat nog steeds op de brokken, nu week 4 vd 6. Ik vraag mij wel nog steeds af, had ik nu niet meer vooruitgang moeten zien als het een voedingsintolerantie is? Ik weet het niet hoor, ik heb dit ook nog nooit bij de hand gehad, maar ik vraag mij nu soms af of hij deze brok wel goed genoeg verteert. Vanmorgen ook: eerst een stevige drol, dan even verderop weer een hoopje gele dunne derrie die gewoon dezelfde kleur heeft als de brok. Met gelige puntjes erin (rijst?). Ik neem morgen de boel mee naar het lab om ernaar te laten kijken.
Ja lastig. Ik denk dat je het echt 6 weken de tijd moet geven.
Dit zijn de ingrediënten van RC Hypoallergenic:
Rijst, hydrolysaat van geïsoleerde soja-eiwit, dierlijke vetten, mineralen, hydrolysaat van gevogeltelever, bietenpulp, sojaolie, FructoOligo-Sacchariden, visolie, taurine, bernagieolie, L-tyrosine, Tagetes (Afrikaan) extract (bron van luteïne).

Canikur bavat Enterococcus faecium (NCIMB 10415) E 1707: 5 x 1011 KVE per kg, Bio-Mos als probioticum en Montmorilloniet als bindende stof. Dus maar 1 stam. Bio Mos is een gist extract.
Ik hoop niet dat je het erg vind maar ik vind dit helemaal 10 keer niks. Ten eerste moet jij jouw hond echt echt echt geen gist toe willen dienen. Het lijkt mij ook een slechte combinatie om dit te geven naast een eliminatie dieet gezien de andere ingredienten. En 1 stam is gewoon veel te weinig. Zie: http://probiotics.mercola.com/probiotics-for-pets.html
De vriendin van mij bij wiens Malamute het heel goed heeft geholpen verteld nog een leuke anecdote: haar hond was eindeloos aan het sukkelen met een coccidien infectie, uiteindelijk de Canikur en daarna gingen ze op reis naar Zweden. Haar hond heeft zich helemaal ongans gegeten aan de blauwe bessen die daar groeiden en daarna nooit meer darmproblemen gehad... Misschien moet ik Spot wat besjes in de bak erbij doen ;-)
Blauwe bessen zijn heel erg goed voor de darmflora en helpt heel goed bij diarree. Dus heel vreemd vind ik dit niet.
De dierenarts raadde me echt aan het nog even vol te houden omdat we anders niet weten of het een voedselintolerantie op een bepaalde dierlijk eiwit is of toch auto-immuun. En of hij dus toch aan de medicatie moet om de ontsteking tot rust te brengen.
Maar was als de ontsteking wel rustiger is (geen slijm meer) en het komt nu doordat de brok de boel onderhoudt... Twijfel twijfel.... Ik moet zeggen, hij is wel opgeknapt sinds kerst. Hij hoeft er niet meer 's nachts uit, kan de poep goed ophouden (hij poept 2x per dag, da's niet ongebruikelijk bij hem), eet gretig en is vrolijk blij ei.
Ik bedoel: dit was tussen kerst en oud en nieuw: https://www.instagram.com/p/_o3uj6qwU4/ ... pot.shadow
En dit was hij gisteren: https://www.instagram.com/p/BBxhUZ2qwQl ... pot.shadow
Ja duidelijk!
Ik zou nog even zo doorgaan. Alleen dan met andere probiotica.
Ik zit ook een beetje met de vakantie: we vertrekken 6 maart en ik wil niet vlak daarvoor teveel gaan wisselen. Bijkomend "probleem" Hij moet een ontworming hebben 120-24 uur voor aankomst (eis van Noorwegen) en die gok om dat niet te doen ga ik niet nemen. Vlees meenemen is geen optie: we zijn twee dagen onderweg, dat blijft nooit bevroren in de auto en ter plaatse kopen in Noorwegen gaat het ook niet worden. Gevriesdroogde voeren hebben allemaal diersoorten die hij al ooit gehad heeft, dus brok is wel de meest praktische oplossing
Dat is heel erg waardeloos, dat je hem moet ontwormen. Krijgt de darmflora weer een giga opdonder die hij nu helemaal niet gebruiken kan :-\ . Ik vind dit geen probleem tussen quotes maar een probleem. En een flinke ook. En ik zou serieus overwegen om hem niet mee te nemen.
Beetje raar misschien om hier op het forum vragen over brokken te stellen, maar ik heb er 1 gevonden met ook voor hem onbekende eiwitbron: Wolfsblut Golden Fields. En als ik dan toch nog even mag putten uit jullie kennis, zou dit niet een veel betere brok zijn om de periode tot na onze vakantie te overbruggen:

Zusammensetzung:
Kamelfleisch (28 %), Süßkartoffeln (25 %), getrocknetes Straußenfleisch (22 %), Kamelfett, Kürbis, Pastinake, Kichererbsen, Mineralstoffe, Fenchel, Immutop® (Topinamburkonzentrat), Leinsamen, Tomaten, Thymian, Majoran, Oregano, Petersilie, Salbei, Brombeeren, Himbeeren, Heidelbeeren, Schwarze Johannisbeeren, Holunderbeeren, Aroniabeeren, Brennnessel, Weißdorn, Löwenzahn, Ginseng, Mannan-oligosaccharide, Fructo-oligosaccharide, Yucca Schidigera Extrakt

Ernährungsphysiologische Zusatzstoffe:
Ernährungsphysiologische Zusatzstoffe pro kg: Vitamine: Vitamin A (als Retinylacetat) 21.871 IU, Vitamin D3 (als Cholecalciferol) 1.471 IU, Vitamin E (als Alpha Tocopherol Azetat) 710 IU, Taurin 1.000 mg; Spurenelemente: Eisen 88,96 mg, Kalziumjodat wasserfrei 1,58 mg, Kupfer 23,05 mg, Mangan 40,93 mg, Zink 159,86 mg, Selen 0,23 mg; Aminosäuren: DL-Methionin 2.126 mg, L-Carnithin 82 mg

Voor de rest ben ik me aan het inlezen, ik zie erg op nog tegen zelf samenstellen - div oorzaken, ga ik nu niet teveel op in. Als we er niet uit gaan komen met KVV wordt dat wel een optie.
Ik weet echt niks van brokken. Maar of je deze moet willen geven? Ik ben er niet weg van, van tomaat en lijnzaad... Bekende allergenen.
#3196865
Eerlijk? Los van het ontwormen? Ik zou ovewegen thuis te blijven, je gaat niet lekker weg als hij aan de zorg van iemand anders is toevertrouwd.
Ik zou ook niet willen dat hij ver van huis echt beroerd wordt.
Wij hebben dat vanuit Drenthe gehad, en het advies gekregen naar huis te gaan, en daar de behandeling voort zetten. we hebben elke parkeerplaats gezien, spuitpoep, braken.
Dan ben je in nl en heb je al een urenlange terugrit met een erg beroerde hond.
Door Siberienne
#3197162
Lizzy schreef:Ja lastig. Ik denk dat je het echt 6 weken de tijd moet geven.

Dat is heel erg waardeloos, dat je hem moet ontwormen. Krijgt de darmflora weer een giga opdonder die hij nu helemaal niet gebruiken kan :-\ . Ik vind dit geen probleem tussen quotes maar een probleem. En een flinke ook. En ik zou serieus overwegen om hem niet mee te nemen.
Nou, ik heb het even nagekeken in 't dikke boek (Kucers' The use of antibiotics, als je het precies wil weten) maar Praziquantel is een Ca-kanaal blokker en heeft invloed op het exoskelet van wormen. Geen antibacterieel effect dus (bacterien hebben dit soort Ca-kanalen niet) en de bacterien in de darmflora zullen er geen last van hebben.
Dat er als bijwerking wel maag-darmklachten worden genoemd, heeft waarschijnlijk veel meer te maken met de worm-resten. Het is een bekend fenomeen dat van de meeste anti-wormmiddelen de bijwerkingen komen van de reactie op de vrijkomende onderdelen van de worm. Die kunnen heel heftig zijn, juist omdat wormen zulke complexe micro-organismen zijn. Aangezien Spot geen wormen of wormeieren heeft (volgens 't Woud) is het paradoxale dat de kans op bijwerkingen juist minder is...
#3197207
Voor wat betreft de brokkenvraag: ik zou de 6 wkn. eliminatiedieet af maken. Het is écht mogelijk dat allergieklachten lang 'door zeuren' en in die zin kun je dus niet na 4 wkn concluderen of het al dan niet een gevolg van dierlijk eiwit is.
Als hij het relatief goed doet op deze brokken, zou ik dat gedurende die vakantie ook maar blijven geven, om de boel niet van slag te brengen tijdens vakantie. En dan daarna eens bekijken hoe verder, wat wijsheid lijkt, ook n.a.v. het resultaat van het dieet en de probiotica die dan beiden de tijd gehad hebben.
#3197266
Poep net bekeken onder de mic door analist, hartstikke vol giardia. Zo onder de microscoop te zien, zelfs in de ongefixeerde poep van 4 dagen geleden nog uit de koelkast. Grrr. 1e sample was in december bij het Woud negatief. Maar dit is niet 'een beetje' maar gewoon forse hoeveelheid.
Op naar de DA...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door