Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door petralita
#3171077
Sinds dat in mei diabetes werd geconstateerd bij Roeska proberen we haar in te regelen, allemachtig wat een drama.
2wk geleden een hypo, nu weer compleet van slag. Leek de goede kant op te gaan, gedrag van haar was ook weer beter.
Zaterdag weer een meetdag: resultaat een waarde wat ik totaal niet kon plaatsen, zondag toch ook maar meten: was de helft minder, heel raar. Vandaag nogmaals meten dat was weer bijna zelfde als zaterdag.
Ik snap er niks van, weer contact met DA vandaag. Allerlei scenario's doorgesproken. Komt er uiteindelijk ook nog uit: sommige honden zijn nooit stabiel te krijgen op deze insuline. Misschien toch eens kijken hoe het de stavaza is met de onderzoeken naar gebruik menseninsuline.... arch....

Zijn er hier nog anderen met honden met diabetes en die niet stabiel te krijgen zijn?
Door Martine-Tom
#3171138
Is er gekeken of er een onderliggende oorzaak is?
(Cushing bijv)
En even aagje, welke humane insuline gebruik je bij honden?
Mijn kat met suiker kreeg ik op can ook niet ingesteld en die heb ik op lantus gezet, ging stukken beter (bleek cushing te hebben dus echt instelbaar was hij niet zeg maar).
Door petralita
#3171197
Roeska blijft als het goed is bij mij is de bedoeling.
Ze krijgt nu nog KVV maar ik wil haar overzetten op BARF.
Dan kan ik beter samenstellen op wat in haar situatie beter is.

Geen cushing, dat dachten wij eerst ook.
Geen idee welke humane insuline. Als het goed is belt de DA vandaag nog met meer info over hoe nu om te gaan met de huidige situatie. Hopelijk wordt ik later deze week geïnformeerd over de onderzoeken van honden op humane insuline.
Door petralita
#3171314
Roeska logeert sinds een maandje bij mij. Ik probeer alles zo gestructureerd mogelijk te houden:
07.00u eten en insuline
08.00-08.30u uitlaten 1uur
14.00u 1x per 3 dagen GLU-meting thuis
16.30-17.00u uitlaten 0.5uur
19.00u eten en insuline
20.00-20.30u uitlaten 1uur
Ze krijgt hier geen tussendoortjes, alleen kvv als maaltijd. Haaksbarf en pett op dit moment. De bedoeling is over te gaan op barf (diabetesdieet in combinatie met nierdieet). Wil deze maand een menu op gaan stellen, maar ben nu bezig info te verzamelen hierover.
Verder zijn de regels zijn hier heel duidelijk om uitvallen te voorkomen en stres te vermijden. (100% wil toch niet ivm insuline spuiten, GLU meten, DA bezoeken etc).

Je kan er op dit moment geen peil op trekken. Roeska zou tussen de 6 en 9 moeten zitten. Er wordt elke 3dagen gemeten en de insuline daarop aangepast.
Roeska is bij mij gekomen met een waarde van 16.6 en 3dagen later was ze 3.7. Dat is veel te laag dus insuline is aangepast 3dagen later zat ze op 5, insuline opnieuw aangepast, 2dagen later zakt ze in elkaar: ze heeft een hypo. Bij de DA bleek 2.4. Daarna is het door het suikerwater weer compleet mis. Ze gaat van 2.4 die middag naar 21, volgende dag 12, die dag erna 17, en vervolgens om de 3dagen naar 16, 20, 19 en 15. Insuline is tussentijds steeds aangepast behalve na de 15. omdat ze zo zakt in 3 dagen is de insuline gelijk gebleven. Dat weekend zou ik op zaterdag meten ipv de zondag wat standaard is. zaterdag 18, zondag 9, maandag 17. Als ik de standaard zondag had gemeten dan zou ik niks gedaan hebben, maar opbasis van alleen de zaterdag juist meer insuline geven. Wat wellicht op zondag juist het gevolg kan hebben gehad dat ze te laag kwam. Vandaar dat ik juist helemaal klaar ben ermee, dit is zo slecht voor roeska. Wil zo graag dat ze stabiel wordt en weer opknapt, het is zo beroerd dat niet duidelijk is wat er exact aan de hand is.
Door Martine-Tom
#3171349
Verhoog je na elke hoge waarde de insuline?
Zo ja, niet doen hoor! Best een heftig goedje en het lijf heeft even nodig om aan te passen, pas na 3 dagen hoge waardes ophogen.
Door petralita
#3171356
Martine-Tom schreef: Verhoog je na elke hoge waarde de insuline?
Zo ja, niet doen hoor! Best een heftig goedje en het lijf heeft even nodig om aan te passen, pas na 3 dagen hoge waardes ophogen.
We passen inderdaad na 3/4dagen aan, anders is het effect van de verandering niet zichtbaar. En we willen ook absoluut niet in een somogyi-effect terecht komen. Eigenlijk ook de reden waarom ik nu gezegd heb, maar even niet verhogen met insuline, omdat ze zo enorm schommelt.
Door Simone V
#3171460
ik had een kat met diabetes, die kregen wij ook niet goed ingesteld.
we zijn begonnen met een waarde van 30!
met de eerste insuline voelde ze zich al wel snel beter, maar het bleek uiteindelijk dat bij haar de insuline geen 12 uur , maar 8 uur werkzaam was.
Bij 2x per dag gaf ik 5 eenheden (geloof ik, het is al lang geleden) en als ik 3x per dag kon geven 2 eenheden.
bij 2x per dag had ze vaak een hypo iets van 3 à 4 uur na het prikken. Spugen, misselijk en dan willen ze ook niet meer eten.

Ik weet dus niet hoe het met honden zit, maar kan je niet 3 uur na het prikken eten geven? en kijken hoe dat gaat?

wij hebben toen ook nog de menselijke insuline geprobeerd, maar dat ging bij ons voor geen meter. Het was heel moeilijk te zien of je wel echt gespoten had, dan durf je het niet dubbel te doen, dat was echt een gedoe en zijn we vanaf gestapt. Maar goed, dit is allemaal 6 jaar geleden, mss zijn er nieuwe technieken??
Door Martine-Tom
#3171461
Heel verstandig idd! Soms is het heilzaam  om even terug naar de basis te gaan en wat langer op 1 dosering ge gaan zitten...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door