Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Bartje6
#3180877
Onze hond heeft in de Ardennen herfstmijt ook wel oogstmijt opgelopen. Dit jeukte ook verschrikkelijk.
Ze zijn herkenbaar aan kleine ophopingen van fel oranje bolletjes.
Je bedoelt waarschijnlijk aouta's? Zo zijn ze hier tenminste bekend.
Die hebben we (volgens mij althans) alleen even in september gehad, maar ik ben benieuwd wanneer jij in de Ardennen was? Misschien is het aoutaseizoen toch ongemerkt uitgebreid...
Ik heb dit jaar één keer een comfortispil gegeven en ik moet zeggen dat werkt als een speer.
Vlooien binnen een paar uur allemaal dood.
Wow, dat moet dan toch wel een heftig gif zijn?!
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3180881
Bartje6 schreef:Je bedoelt waarschijnlijk aouta's? Zo zijn ze hier tenminste bekend.
Die hebben we (volgens mij althans) alleen even in september gehad, maar ik ben benieuwd wanneer jij in de Ardennen was? Misschien is het aoutaseizoen toch ongemerkt uitgebreid...


Wow, dat moet dan toch wel een heftig gif zijn?!
Hondje heeft er geen last van gehad.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3180892
Bartje6 schreef: Je bedoelt waarschijnlijk aouta's? Zo zijn ze hier tenminste bekend.
Die hebben we (volgens mij althans) alleen even in september gehad, maar ik ben benieuwd wanneer jij in de Ardennen was? Misschien is het aoutaseizoen toch ongemerkt uitgebreid...


Wow, dat moet dan toch wel een heftig gif zijn?!
Volgens wiki is dat idd oogstmijt. Wij waren de laatste week van september in de Ardennen. 2 okt waren we weer thuis.
Zou zo maar kunnen dat het allemaal opschuift qua seizoen
Door Bartje6
#3180894
Ik heb zelf een apparaatje waarmee je even kort de plek verhit waar de beestjes onder je huid zitten, zodat ze daar dood gaan... :o
Maar bij een hond lijkt me dat niet zomaar toepasbaar. Hoe heb jij dat met de jouwe gedaan?
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3180897
Bartje6 schreef:Ik heb zelf een apparaatje waarmee je even kort de plek verhit waar de beestjes onder je huid zitten, zodat ze daar dood gaan... :o
Maar bij een hond lijkt me dat niet zomaar toepasbaar. Hoe heb jij dat met de jouwe gedaan?
Laatst had ze weer een beetje jeuk, ik spuit dan met een plantenspuit een klein beetje biologische appelazijn op de huid.
Helpt echt.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3180905
Bartje6 schreef:Ik heb zelf een apparaatje waarmee je even kort de plek verhit waar de beestjes onder je huid zitten, zodat ze daar dood gaan... :o
Maar bij een hond lijkt me dat niet zomaar toepasbaar. Hoe heb jij dat met de jouwe gedaan?
De oogstmijt zit niet onder de huid volgens mij.
Ik heb alle oranje bolletjes verwijderd voor zover mogelijk. Verder alle plekjes gedept met azijn om die beesten te doden. Daarna tegen de jeuk met kamillethee gedept, omdat de jeuk aanhield vervolgens een middeltje van de dierenarts gebruikt. De truc tegen de jeuk was uiteindelijk Sanex Atopicare bodylotion.
Thuis natuurlijk alles gewassen, gezogen en gedweild.

Overigens had mijn hond net voor de vakantie een vlooienpipet (advantix) gehad, dus die heeft ook niet preventief gewerkt.

De meest aangedane plekken waren tussen de tenen, onderkant van poten, buik en liezen. Ook had hij plekken bij zijn oortje en neus.
Door Bartje6
#3180909
Hmmm... Ik vraag me af of het dan wel hetzelfde is. Ik herken de oranje bultjes ook niet echt.
Aouta's gaan echt onder de huid en blijven jeuken tot ze doodgemaakt worden. Azijn helpt daar niet tegen.
Of misschien zijn de Belgische mijten daar wel gevoelig voor ;)

Appelazijn had ik eerder ook al ergens gelezen en uitgeprobeerd, maar pas op met kapotte huid! Dat is erg pijnlijk voor de hond.
Nu zijn huid weer geheeld is, kan ik het wel nog een keer proberen...

Thnx voor de reacties!
Gebruikersavatar
Door pluk
#3181067
Bartje6 schreef:Ik las net de volgende berichten over Comfortis en daar word ik toch echt niet blij van...
http://www.hondenpage.com/hondenforum/1 ... ablet?.php
Bartje6 schreef:Ik las net de volgende berichten over Comfortis en daar word ik toch echt niet blij van...
http://www.hondenpage.com/hondenforum/1 ... ablet?.php
Comfortis bevat spinosad en dat is simpelweg een insecticide.

Zoals in het begin van het topic al aangegeven kan jeuk van van alles komen. Mijten kun je soms zelf zien, maar niet altijd dus daarvoor zou je toch bij een da moeten zijn. Vlooien zie je meestal zelf wel. Dan heb je daarnaast nog allerlei mogelijke allergieen. En een te dikke plukvacht kan ook nog meespelen. Mijn hond (ook een terrier) krabt ook meer als zijn bovenvacht ouder begint te worden. Ik begrijp dat het koud kan worden, maar daarvoor kun je desnoods een jas of trui voor je hond aanschaffen. Je zult ergens moeten beginnen om erachtr te komen wat het is.
Ik zou zolang je niet weet wat het is niet gaan behandelen met chemisch spul. Als je daar Sanex Atopicare kunt krijgen zou ik daarmee de aangedane plekken insmeren tegen de jeuk. Ik heb er goede ervaringen mee, maar vooral ook "Hope" heeft er goede ervaringen mee met Nelson.
Door Bartje6
#3181172
Zoals in het begin van het topic al aangegeven kan jeuk van van alles komen. Mijten kun je soms zelf zien, maar niet altijd dus daarvoor zou je toch bij een da moeten zijn. Vlooien zie je meestal zelf wel. Dan heb je daarnaast nog allerlei mogelijke allergieen. En een te dikke plukvacht kan ook nog meespelen. Mijn hond (ook een terrier) krabt ook meer als zijn bovenvacht ouder begint te worden. Ik begrijp dat het koud kan worden, maar daarvoor kun je desnoods een jas of trui voor je hond aanschaffen. Je zult ergens moeten beginnen om erachtr te komen wat het is.
Ik zou zolang je niet weet wat het is niet gaan behandelen met chemisch spul. Als je daar Sanex Atopicare kunt krijgen zou ik daarmee de aangedane plekken insmeren tegen de jeuk. Ik heb er goede ervaringen mee, maar vooral ook "Hope" heeft er goede ervaringen mee met Nelson.
Ja, ik heb zijn vacht er dus al bijna helemaal afgehaald, en zijn huid is inmiddels helemaal hersteld door de behandeling. Wel begint hij sinds twee dagen weer meer naar gisten te ruiken.

Ik smeer de jeukplekken die er nog zijn 's avonds in met Espree Hot Spot Foam. Dat helpt goed en is natuurlijk.
Verder zal ik hem weer shampooën met de Espree Tea Tree & Aloë Vera shampoo. Vindt hij geen feest...

Wat de vlooien betreft is het momenteel lastig, want we hebben niet genoeg stroom om te stofzuigen, laat staan elke dag (we hebben alleen zonnepanelen en het is erg bewolkt momenteel).
Maar goed, het ergste is absoluut achter de rug en we doen ons best!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door