Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#3164503
Is dat de clou? Vega voeren? Dat kan je ook prima zelfstellen hoor als je dat wil, kennis van me doet dat met haar mega allergische hond, gaat prima :)
Zij staat onder toezicht van een arts met ervaring op gebied van vega dieet voor honden, wil wel eens navraag voor je doen hoor.
Uit mn hoofd krijgt de hond helft groente (broccoli, bonen, wortel ed) tofu en aardappel en wat supplementen...
#3164752
Hoi, hier het menu of de verhoudingen van het menu wat ik heb gemaakt vanaf bp, andere internetbronnen, Tannetje en Eric Laarakker.

Vleesbot 30%
Pens 25%
Groente 25%
Spiervlees 10%
Orgaan 10% h/ l/ n
Verder ei, kwark yoghurt enz

Je kunt nog varieren door evt meer pens eo groente te geven en dan minder vleesbot (naar 25%) en orgaan( naar 5%)

Beter kleinere diersoorten voeren.

Je probeert de pH 7 of nog ietsje hoger te krijgen want cystine ontstaat in zuurdere urine.
Je kunt evt nog kaliumcitraat bijgeven.
Zelf pH waarde urine testen mbv teststripjes.
De aandoening waarbij cystine gevormd wordt krijg je er niet mee weg maar je probeert de aanmaak zoveel mogelijk te beperken

Op deze manier heb ik het 11 maanden gedaan met AJ, dat ging best goed.
Na 11 maanden waren er bij de echo (liet ik elke 2 maanden doen) heuw veuw stenen te zien... :'(
Hij moest eigenlijk hieraan geopereerd worden maar dat kon niet omdat er na de vorige x wrs heel veel littekenweefsel zou zitten en dan zou hij nu een veel te kleine blaas overhouden en dat wil je ook niet.
Overleg gehad met Utrecht, idd geen operatie maar nogmaals het advies urinary low purine brokken en dan maar hopen. Elke 4 weken een echo en evt kaliumcitraat erbij.

Dit heeft voor ons goed uitgepakt. De stenen zijn een heel end opgelost. Er zitten nu nog 5 stenen, wel stevig en dik, maar wel veeeel minder dan toen het mis was.

Ik dacht echt een jaar lang dat ik goed bezig was, heb wat geschoven met de percentages, alles onder begeleiding van Tannetje en Eric. Diverse kruiden, detoxen enz erbij gegeven.

Maar voor ons nou ja AJ werkt het met deze brokken dus het best.
Ik had geen speelruimte meer om iets anders te proberen... helaas....

Hij krijgt nu 1x per 2 of 3 weken een pensdag. Voor de Ph waarde is dit niet schadelijk en hij vindt het zooo lekker.
De brokken gaan nu redelijk naar binnen maar hij heeft echt moeten wennen, logisch :-X
#3164769
siempie73 schreef: Hoi, hier het menu of de verhoudingen van het menu wat ik heb gemaakt vanaf bp, andere internetbronnen, Tannetje en Eric Laarakker.

Vleesbot 30%
Pens 25%
Groente 25%
Spiervlees 10%
Orgaan 10% h/ l/ n
Verder ei, kwark yoghurt enz
De Dalmaten die aan uraat lijden en het steeds terug krijgen, krijgen andere percentages. Want voor hen zit hier teveel vlees in. En helemaal teveel vleesbot. Zij krijgen:

10% vleesbot en sommige krijgen 5% of geen vleesbot maar een calcium supplement.
10% spiervlees (en sommige krijgen maar 5% en 5% meer pens en sommige trekken dat niet en krijgen dan 5% meer zuivel en ei).
20% groenten en fruit
Tussen de 0% en 5% orgaan (waardoor je ze een multivitamine moet geven) en dit frutje orgaanvlees moet je over 7 dagen per week spreiden. En veel van de Dalmaten krijgen helemaal geen orgaan omdat dit direct een hogere pH waarde geeft.
25% witte rijst, pasta (witte) en aardappelen (het is niet anders... dit is voor de kcal, maar in die brok zit nog meer graan).
10% pens
25% zuivel en eieren, waarvan je een deel van de eieren kookt omdat ze dan meer lijken te vullen.

Aanvullen met visolie en een multivitamine ZONDER GIST!!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 26 okt 2015, 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.
#3164777
Lizzy schreef: (begrijp me goed siempie73, ik snap heel goed dat je brok geeft en blijft geven!).

Maar begrijp ik het nou goed dat hij nog met 5 stenen in zijn blaas loopt? Zorgen die niet voor problemen?
Mwah ja als die loskomen en zijn plasbuis verstoppen dan moet er een katheter in en dan hopen dat het daarmee klaar is.
Maar verder is het een tikkende tijdbom en mss gaat het nog een tijdje goed en mss lossen deze stenen nog vanzelf (met de brokken grrr )op en mss ook niet. Dat wat er nl in mei dit jaar zat (na dus 11/ 12 maanden oke te zijn geweest) is ook vanzelf opgelost behalve deze paar
Het is niet te voorspellen hoe het gaat lopen helaas....

Ik laat elke 5-6 weken een echo maken en check zelf 1 of 2 x per week de urine
#3165467
C&C&C schreef: Er is zeker geen overzicht welk voedsel cysteïne bevat en welke niet, zodat ik zelf beetje kan kijken voor bijvoorbeeld vegetarische snacks ofzo. Is pens wèl goed? Dat mag een brokkenhond ook hebben toch?
Ja, een brokkenhond mag wel pens. Maar de vraag is of jouw hond daar goed op reageert. Die van Siempie73 wel. Hoe jouw hond daar op reageert is de vraag. Is het niet beter om deze vraag aan dezelfde experts te stellen die je adviseren brok te voeren?
#3165651
Lizzy schreef: Ik zit even naar de vega snacks van Yarrah te kijken. En ik weet niet wat voor invloed gist heeft op de ph waarde van de urine. Ik zou dat niet zomaar durven geven. Ik zou dan eerder kiezen voor fruit en groenten als snacks.

Als ik me niet vergis is gist sterk verzurend!
#3165964
Blaasgruis en cysteïne hebben een oppositie-aanpak nodig, of zoiets haha. Blaasgruis vraagt om zure Ph en cysteïne juist niet. Maar dat is inderdaad een optie, om er een teefje van te maken, als het vaker voorkomt met die steentjes. Me vriend gaat zo met hem naar de dierenarts voor controle. Hij gaat het vragen over die snacks. Ik heb Hills ook gemaild maar nog geen reactie. Als ik inderdaad een soort fruitpapje voor 'm kan maken zou dat toppie zijn. Hier even smakelijke foto's van vlak na de operatie en nu.

Afbeelding

Afbeelding
#3165970
C&C&C schreef: Blaasgruis en cysteïne hebben een oppositie-aanpak nodig, of zoiets haha. Blaasgruis vraagt om zure Ph en cysteïne juist niet. Maar dat is inderdaad een optie, om er een teefje van te maken, als het vaker voorkomt met die steentjes. Me vriend gaat zo met hem naar de dierenarts voor controle. Hij gaat het vragen over die snacks. Ik heb Hills ook gemaild maar nog geen reactie. Als ik inderdaad een soort fruitpapje voor 'm kan maken zou dat toppie zijn. Hier even smakelijke foto's van vlak na de operatie en nu.
Knappe blauwe piem :-X! Arme knul!

Dat weten we, dat deze een andere aanpak nodig heeft en daarom waarschuwen we je dat je die vega snacks niet  moet voeren omdat daar gist in zit en gist verzuurt de urine, wat jij niet moet hebben.
#3166072
Lizzy schreef: Knappe blauwe piem :-X! Arme knul!

Dat weten we, dat deze een andere aanpak nodig heeft en daarom waarschuwen we je dat je die vega snacks niet  moet voeren omdat daar gist in zit en gist verzuurt de urine, wat jij niet moet hebben.
Blauwe piem? Rode! Hihihi. Ziet er gelukkig al beter uit.

Nee het houdt inderdaad gewoon op qua snacks voeren. Geen risico's. Alleen wat ik niet snap. Op Google staat er waar cysteïne veel inzit, en eentje daarvan is ei. Maar ei is dè eiwitbron in die Hills brokken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door