Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3151910
Zoooooo. Mijn kinderen zijn totaal verwaarloosd  ;) :P Maar ik heb een berekening gemaakt.

Let op:

Mika eet 18 kg per maand, uitgaande van 600 gram per  dag.
De helft daarvan zal dan de wildmix van Lotgering zijn a 23 euro (bedragen afgerond).
De kat eet per maand exact een half krat totaalvoer kat van Lotgering a 10 euro.

Dan krijgt Mika nog 3,2 kg per maand smuldier en 2,8 kg Rodi schijven. Dit a 13 euro.

En dan stel ik nog 3 kilo zelf samen a la BARF. Met een eitje, fruitje en groentenmixje erbij. Dat is dan dus 1 barfdag per week. Dat komt nu even zo uit. In de toekomst wellicht meer.

Ik ga er dan vanuit dat ik incl de bezorgkosten van Lotgering net onder de 70 euro per maand kan blijven. Dat is dan net aan te behappen voor ons.
Ook praktisch aangezien ik ook echt geen 22 kg vlees kwijt kan in mijn vriezer. Nu kan ik, denk ik, de 13 kg van Lotgering er wel in kwijt en de pakjes smuldier, rodi en de barf onderdelen koop ik gewoon in de winkel (om de dag) en kunnen gelijk in de koelkast ontdooien.

Idee?

En hoe zal ik die 3 kg barf eens samenstellen?
Volgende stap  :biggrin2:
Idd maar elke week een zalmkop geven sowieso. (kan een kat dat eigenlijk ook eten?)
1 kg kippennekken
750 gram hart van afgewisseld dier (kip, lam)
750 gram spiervlees
Dat is dan 2,5 kg EX de zalmkop. Met deze erbij en een eitje, groentemixje, fruitje komt hij dan wel op de 3 kg per maand bij de KVV.
De % van verschillende delen van het dier zijn bij benadering wel oké denk ik zo.

edit: als ik een beetje goed gerekend heb (niet mijn sterkste punt) kost BARF ongeveer 4 euro per kilo. Dus dan zou ik voor 90 euro per maand mijn hond volledig BARF kunnen voeren en mijn kat KVV van herby. Toch? Dat doet me toch overwegen om volgend jaar (dit jaar zit het er echt nog even niet in, die 20 euro per maand extra) over te stappen op volledig BARF.
Laatst gewijzigd door Mikaatje op wo 09 sep 2015, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#3151945
Mikaatje schreef: Zoooooo. Mijn kinderen zijn totaal verwaarloosd  ;) :P Maar ik heb een berekening gemaakt.

Let op:

Mika eet 18 kg per maand, uitgaande van 600 gram per  dag.
De helft daarvan zal dan de wildmix van Lotgering zijn a 23 euro (bedragen afgerond).
De kat eet per maand exact een half krat totaalvoer kat van Lotgering a 10 euro.

Dan krijgt Mika nog 3,2 kg per maand smuldier en 2,8 kg Rodi schijven. Dit a 13 euro.

En dan stel ik nog 3 kilo zelf samen a la BARF. Met een eitje, fruitje en groentenmixje erbij. Dat is dan dus 1 barfdag per week. Dat komt nu even zo uit. In de toekomst wellicht meer.

Ik ga er dan vanuit dat ik incl de bezorgkosten van Lotgering net onder de 70 euro per maand kan blijven. Dat is dan net aan te behappen voor ons.
Ook praktisch aangezien ik ook echt geen 22 kg vlees kwijt kan in mijn vriezer. Nu kan ik, denk ik, de 13 kg van Lotgering er wel in kwijt en de pakjes smuldier, rodi en de barf onderdelen koop ik gewoon in de winkel (om de dag) en kunnen gelijk in de koelkast ontdooien.

Idee?
Hahaha, heb je je kinderen met een kleurplaat en viltstiften aan tafel gezet met "mama moet even rekenen jongens"? :biggrin2:

Maar ja, dit is een mega strak plan hoor!
En hoe zal ik die 3 kg barf eens samenstellen?
Volgende stap  :biggrin2:
Idd maar elke week een zalmkop geven sowieso. (kan een kat dat eigenlijk ook eten?)
Ik heb geen idee of katten dat ook eten. Misschien is het voor een kat te hard maar dat kun je eventueel even in de kattenhoek vragen. Of gewoon proberen :biggrin2:
1 kg kippennekken
750 gram hart van afgewisseld dier (kip, lam)
750 gram spiervlees
Dat is dan 2,5 kg EX de zalmkop. Met deze erbij en een eitje, groentemixje, fruitje komt hij dan wel op de 3 kg per maand bij de KVV.
De % van verschillende delen van het dier zijn bij benadering wel oké denk ik zo.
Het mooiste zou zijn als je kipkarkas kon scoren. Vaak nog goedkoper en beter. Daar zitten ook eigenlijk altijd nog wat restjes orgaan aan. En eventueel zou je met lijntjes (in de vraag en aanbod hoek) mee kunnen doen. Ik zie vaak kip voorbij komen. En ook konijn karkas voor een mooie prijs.
edit: als ik een beetje goed gerekend heb (niet mijn sterkste punt) kost BARF ongeveer 4 euro per kilo. Dus dan zou ik voor 90 euro per maand mijn hond volledig BARF kunnen voeren en mijn kat KVV van herby. Toch? Dat doet me toch overwegen om volgend jaar (dit jaar zit het er echt nog even niet in, die 20 euro per maand extra) over te stappen op volledig BARF.
Het hangt of staat met je adresjes. Ik ben 2,5 euro per kilo kwijt aan BARF. Maaaaarrr, wij rijden dan wel van hot naar her om onze spullen te gaan halen. Dat heb ik dus voor het gemak even niet meegerekend :-X :biggrin2:. Maar als je aan goede adresjes kunt komen en aan lijntjes mee kunt doen en hier en daar wat bij elkaar scharrelt (je visboer lief aankijken, je slager heel lief aankijken, je poelier heeeel lief aankijken), kun je toch echt met zelf samenstellen goedkoper uit zijn, als je je benzinekosten en energiekosten voor de vriezer niet te strak meetelt :biggrin2:

Enne, een brutaal mens heeft de halve wereld. Rijd bij je biologische winkeltje langs en vraag hen of je iedere 2 weken gratis hun groenten op mag komen halen die net niet meer goed genoeg is om te verkopen. Ze vinden dat vaak alleen maar hartstikke geweldig, dat ze hun toch nog best goede spullen niet weg hoeven te gooien en er iemand blij mee kunnen maken!
#3152092
Mikaatje schreef: edit: als ik een beetje goed gerekend heb (niet mijn sterkste punt) kost BARF ongeveer 4 euro per kilo. Dus dan zou ik voor 90 euro per maand mijn hond volledig BARF kunnen voeren en mijn kat KVV van herby. Toch? Dat doet me toch overwegen om volgend jaar (dit jaar zit het er echt nog even niet in, die 20 euro per maand extra) over te stappen op volledig BARF.
Bij bijvoorbeeld Dogmeat moet je zeker onder die 4 euro per kilo kunnen blijven. Gemiddeld 3,00-3,25 moet denk ik haalbaar zijn als je af en toe ook eens wat van een lijntje hier meebesteld. Tenminste als er geen voedselallergieen spelen en je hond veel lust. Konijn is niet al te duur maar wordt hier bijv niet gegeten.

Succes!
#3152236
Goed om te horen dat onder de 4 euro per kg haalbaar moet zijn!! En goede tip over de groentes bij de bio winkel. Ik heb hier een natuurvoedingswinkel én een gewone groenteboer heel dichtbij. En ook nog een vishandel EN Islamistische slagerij. Time to make some friends  :biggrin2:
De lijntjes hier zal ik met de tijd ook wel ontdekken denk ik zo. Helemaal leuk.

Overigens dacht ik te beginnen met kippennekken omdat meneer nogal schrokt en niet gewend is te kauwen  ::) Dus daarom dacht ik eerst maar eens te kijken wat hij met een zalmkop en een kippennek doet voordat ik hem een karkas/vleesbot geef. Als hij nou een geoefende bottenkauwer is geworden mag ie wat mij betreft zelfs een geitenkop oppeuzelen in de tuin hoor  ;) Maar dan moet mijn man denk ik niet thuis zijn  :P

We beginnen met 1 dag per week zelf samenstellen en gaan het gewoon geleidelijk aan uitbouwen naarmate ik meer kennis vergaar, wat meer te besteden heb en bovenal een grote vriezer kan aanschaffen.
Maar we moeten ergens beginnen en mijn man wil ook graag de brokken nog opmaken die we hebben staan. Dus hij krijgt nu de komende maand nog even half rodi/smuldier en Burns brokken. Heb hem net een theelepeltje kokosolie gegeven, omdat ik ergens had gelezen hier dat schapenvet dus niet zo goed blijkt te zijn  ???
Hij krijgt ook iedere dag een extra bekertje of 2 brokken tussendoor, omdat hij gewoon wat spek moet kweken en graag zo snel mogelijk.

Mijn man is totaaaaaal niet in to this, maar ik wel. Mijn beessie is er nog zo'n 4 jaar en die jaren gun ik hem graag in een zo best mogelijk welzijn als ik hem bieden kan.


Mijn baby lag te slapen en mijn bijna kleuter heb ik achter de tablet geparkeerd  ;) Hij was toch moe van onze boswandeling daarvoor.

Bedankt voor alle tips. Ook die wat betreft dr. Vroom. Zo gauw het haalbaar is met ons budget wil ik wel die kant op met Mika.
#3152263
Doranto schreef: Ik haal alles bij "adresjes" en zit tot nu toe altijd onder de 2 euro de kilo. Gemiddeld dan hè. Voor goed spiervlees betaal ik wat meer. Ik voer (vrijwel) alleen biologisch en wild.
Dat klinkt goed  :)

Ja, spiervlees is wat duurder, maar gelukkig niet het leeuwendeel van de voeding. Ik wil zelf eigenlijk ook wel grotendeels wild gaan voeren met de tijd. Maar moet ook eerst maar eens afwachten wat Mika lekker vindt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door