Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3112195
Inmiddels weet ik waarom Leon de laatste maanden (!?) zo slecht at en waarom zijn huid zo schilferig werd. Hij blijkt chronische pancreatitis te hebben, waarschijnlijk al een hele tijd, maar het is nu - om onduidelijke redenen - verergerd. Toen het braken begon - en niet ophield - heb ik er maar eens een bloedonderzoek en een echo tegenaan gegooid.
Ik heb carnibest pancreas besteld en verse pancreas, maar dat weigert hij te eten. Als ik had geweten dat dat zo ontzettend glibberig en snotterig zou zijn had ik het niet eens besteld, want hij heeft nog nooit iets glibberigs opgegeten. En aangezien de werking verdwijnt bij verhitten, heb ik er niks aan.

Ik heb BP doorgespit op 'pancreatitis' en 'pancreas' en ben weer een stuk wijzer geworden, met name het artikel dat Lizzy in de bibliotheek heeft geplaatst.
Op dit moment staat er een pan rijst op het vuur met mager rundergehakt in een 2/3e-1/3e verhouding.
Wat ik echter NIET heb kunnen vinden is wat ik op de lange termijn voor hem kan koken, om het een complete voeding te maken. Aangezien hij het eigenlijk al heel lang niet zo goed doet op rauw, kon het wel eens een hele lange periode gaan worden waarin hij zelf gemaakt eten moet krijgen.
Is er iemand die lange tijd zelf voor de hond heeft gekookt? Wat heb je voor ingredienten gebruikt? Nog supplementen?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Mijn zieke mannetje
Afbeelding
Hij krijgt tramadol tegen de pijn en emeprid tegen de misselijkheid om hem te ondersteunen. Braken heeft hij deze week nog niet gedaan, maar hij eet vrijwel niets. Hopelijk wil hij straks wel wat van zijn rijst met gehakt prakje.
Laatst gewijzigd door Spikkelneus op do 14 mei 2015, 07:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#3112240
ook geen tips, maar volg het wel even....hier duidelijk mooiere ontlasting op gekookte voeding, maar dat is ook even alleen maar gans, en een koolhydraatbron (zoete aardappel/pompoen). Misschien kun je bij menu je vraag stellen? Neem aan dat er een calciumbron aan toegevoegd moet worden aangezien je alleen spiervlees en orgaan kunt koken?

En sterkte met je mannetje, hopen dat hij het gekookte voer wel eet en snel opknapt..
#3112360
Gisteravond heeft Leon nog een kleine portie rijst met rund opgegeten, hij leek het zelfs echt lekker te vinden want hij heeft de bak uitgelikt.
Vanochtend haalde hij helaas zijn neus er weer voor op. 
Hij heeft wel zijn medicatie gehad (tramadol en emeprid).
Na de wandeling straks nog maar eens proberen.....

Ik word wel steeds wanhopiger, want alles wat ik hem aanbied eet hij 1x en daarna hoeft hij ook dat niet meer. En ik ben wel door de mogelijkheden heen. Hij wordt steeds slomer, suffer en magerder. Hij drinkt wel goed, is ook absoluut niet uitgedroogd, wil ook wel mee wandelen, maar dat zijn dan ook de enige positieve dingen.
Pffff..... akelig om te zien als je beestje zich zo beroerd voelt.
#3112373
Lizzy schreef: Recepten: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 627.0.html
Dankjewel voor de recepten, daar kan ik voorlopig wel mee uit de voeten. Ik vraag me wel 1 ding af: er wordt geen orgaanvlees gebruikt, alleen spiervlees, ei en vis. En dan eierschaalpoeder als calciumbron. Gaat dit op de lange termijn geen problemen opleveren? En zou ik ook niet af en toe wat hart/lever/nier kunnen meekoken in een receptje? Het lijkt mij dat het daar een betere voeding van wordt dan alleen spiervlees-koolhydraatbron-groenten te geven.
Door Lizzy
#3112376
Spikkelneus schreef: Dankjewel voor de recepten, daar kan ik voorlopig wel mee uit de voeten. Ik vraag me wel 1 ding af: er wordt geen orgaanvlees gebruikt, alleen spiervlees, ei en vis. En dan eierschaalpoeder als calciumbron. Gaat dit op de lange termijn geen problemen opleveren? En zou ik ook niet af en toe wat hart/lever/nier kunnen meekoken in een receptje? Het lijkt mij dat het daar een betere voeding van wordt dan alleen spiervlees-koolhydraatbron-groenten te geven.
Het vervelende met Zymoral is wel dat het minder goed werkt dan verse pancreas... Misschien dat je anders toch bij je normale BARF hap extra verse pancreas kunt geven? Bij het Islam Centrum in R'dam verkopen ze verse runderpancreas.

Er zit vaak een multivitamine bij, dus dat vangt het ontbreken van orgaanvlees zeker op. Maar je kunt hier lekker op varieren hoor! En zeker ook orgaanvlees erbij geven. Ondertussen denk ik dat wij hier met elkaar betere en leukere gekookte recepten kunnen bedenken dan die lui van de boekjes waar ik deze recepten uitgehaald heb. Maar goed, het gaat om het idee en de verhoudingen :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3112421
Spikkelneus schreef: Gisteravond heeft Leon nog een kleine portie rijst met rund opgegeten, hij leek het zelfs echt lekker te vinden want hij heeft de bak uitgelikt.
Vanochtend haalde hij helaas zijn neus er weer voor op. 
Hij heeft wel zijn medicatie gehad (tramadol en emeprid).
Na de wandeling straks nog maar eens proberen.....

Ik word wel steeds wanhopiger, want alles wat ik hem aanbied eet hij 1x en daarna hoeft hij ook dat niet meer. En ik ben wel door de mogelijkheden heen. Hij wordt steeds slomer, suffer en magerder. Hij drinkt wel goed, is ook absoluut niet uitgedroogd, wil ook wel mee wandelen, maar dat zijn dan ook de enige positieve dingen.
Pffff..... akelig om te zien als je beestje zich zo beroerd voelt.
Zou je misschien ook een hele dunne soep voor hem kunnen maken? Boullion met miniscuul kleine stukjes gekookt vlees en rijstenat? Alle beetjes helpen misschien?

Sterkte!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3112464
Probeer ook eens of hij huttenkase lust. Lekker voor wat hapjes tussendoor. Gekookt eitje idem. Belangrijk is dat er wat gegeten wordt, desnoods prop je het erin. Een paar hapjes per keer maar.

Kleinie porties zijn nu het toverwoord. Zo vetarm mogelijk. Voor nu nog liever kip en koolvis ipv rundergehakt.  Maak je bouillon, ontvet deze dan. Dwz. Je kookt de kip enkele minuten. Deze bouillon gooi je weg, je spoelt de kip af en maakt een nieuwe pan bouillon.

Heb je geen ab gekregen? 

Je kan op termijn een multivitamine en een calciumsupplement geven.
#3112766
Nou, dat gaat nog niet zoals het moet.
Gister wilde hij geen rijst/gehakt meer. Toen heb ik 1 aardappel met koolvis voor hem gekookt, dat weigerde hij ook, terwijl hij normaal gesproken echt dol is op koolvis.
Uiteindelijk heeft hij 3x 100gram brokken gegeten. ???
Maar dat is blijkbaar het enige wat zijn maag en darmen kunnen verdragen. En ik heb liever dat hij iets eet dan helemaal niks.
Vanochtend heeft hij 200gram pens op. Met lange tanden, dat dan weer wel. Ik durf hem ook geen grotere porties te geven, hoewel hij op deze manier voorlopig ver onder zijn normale dagportie blijft (1000 gram)

We zullen zien. Er treedt nog geen verbetering op, maar ook geen verslechtering.
Door Lizzy
#3112770
He jammer, dat hij zo moeilijk eet.... Ik was eigenlijk ook wel benieuwd of je nog AB hebt gekregen?

Nou ja, hij heeft nu in ieder geval iets binnen. Misschien stimuleert dat om te blijven eten. Sterkte met Leon :-*
#3112781
Lizzy schreef: He jammer, dat hij zo moeilijk eet.... Ik was eigenlijk ook wel benieuwd of je nog AB hebt gekregen?

Nou ja, hij heeft nu in ieder geval iets binnen. Misschien stimuleert dat om te blijven eten. Sterkte met Leon :-*
Omdat pancreatitis eigenlijk nooit door een bacteriële infectie wordt veroorzaakt heb ik hem niet op de AB gezet. Ik weet dat het vaak 'voor de zekerheid' wel gegeven wordt.
Maar mijn gevoel zegt dat hem dat meer kwaad dan goed gaat doen. Ik denk niet dat het slim is om bij een hond die al ziek is, ook nog met zijn darmflora te gaan rommelen. (Als het een patiënt van me was geweest, had ik het waarschijnlijk wel gedaan..... voor diezelfde 'zekerheid'  ::))
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door