Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2990060
Sophie (Basset) was een hardnekkig geval. Whoofer (ook een Basset) van mij was ook een hardnekkig geval. Hoe het met Sophie af is gelopen weten we niet. Hoe het met Whoofer af is gelopen weten we helaas wel. Ik denk niet dat Whoofer voorbeeld staat. Ik hoop dat in ieder geval niet.

Ik heb alles geprobeerd. En niks hielp echt. Ik masseerde haar buik (daar zat altijd een teveel aan lucht in - ik denk daarom ook niet dat maagzuur het probleem is maar gas ophoping), gaf haar wat yoghurt met probiotica, etc. etc (is allemaal nog wel te vinden hier op Barfplaats) maar het hielp allemaal maar zo-zo. Er was ook een homeopathisch middel, waarvan ik de naam helaas niet meer weet - moet hier ook nog wel staan - dat ook wel iets hielp. Maar bij Sophie werkte dat weer niks/nul. Bij Whoofer had ik wel eens het idee dat het ook stress gerelateerd was. En bij Sophie dacht ik dat ook, maar dit werd niet bevestigd door haar toenmalige baasje. Maar er zat iets in die maag ook gewoon niet goed bij Whoofer. Vanaf pup af aan al niet (vertelde haar vorige eigenaren). Weet je, iedereen heeft zo een zwakke plek. En bij Whoofer was dat haar maag.

Zou het bij jouw hond van stress kunnen komen? Is er iets dat je kunt doen om dat te reduceren?

Ja, en als ze absoluut nooit niks meer mag eten terwijl jij er niet bent, is er maar 1 oplossing. Een bench zonder kleedje. Maar echt, dat wil je je hond ook niet aandoen want als ze zo'n aanval krijgt en ze kan niks, slaat de pure paniek toe, geloof mij maar!

Sterkte met je hondje :-*. Ik kan je helaas niet helpen :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2990085
Bij mijn hond was er ook geen peil op te trekken, alleen dat het meestal snachts gebeurde. Ooit bij alleen thuis zijn heeft hij een halve vierkante meter vloerbedekking opgegeten, die er daags in een rol weer uitkwam. Wel eens met de da overlegd, maar die had ook geen idee omdat die het daar natuurlijk nooit deed en we nog niet in het filmpjestijdperk leefden.  En het gebeurde niet zo vaak dat ik er een issue van gemaakt heb. En ergens in zijn leven is het gewoon opgehouden, volgens mij toen die rond een jaar of tien was.  Geen idee hoe dat kwam, het viel gewoon ineens op van hé.....ik ben al een hele tijd niet meer bruut wakker gemaakt door 'm.

Wij noemden het altijd "de slikkeritus"  ::)
Gebruikersavatar
Door Laika
#2990214
Iberogast geef ik gedurende de aanval. Ik doe dan ca 8 druppels in een beetje plantaardige melk. Een dosis is vaak al voldoende.
Mijn hond krijgt gemiddeld 2 x per maand zo'n aanval (wat de trigger is kunnen we niet achterhalen)
Meerdere keren per dag eten geven lijkt wel beter te gaan.
Je zou de Iberogast ook als kuur kunnen geven. Ms in overleg met een (holistisch) DA? Het is bij de drogist te koop.
Als mijn hond 's nachts een aanval krijgt dan begint ze vanuit de bench te blaffen dat ze eruit wil,haar kleedje laat ze gewoon liggen. Overdag is ze eigenlijk nooit alleen dus heeft ze nooit onverteerbare dingen op kunnen eten.
Mijn hond wil echt het liefst gras eten tijdens zo'n aanval. Misschien kan je je hond toegang geven naar een stukje gras?
Ik hoop in elk geval dat Lucca goed hersteld van de operatie.
Door Erna
#2990227
Hier ook een hardnekkig geval met dezelfde problemen. Toevallig ook een basset. Wij zijn er inmiddels aan gewend geraakt en laten haar haar gang gaan als ze een 'aanval' heeft. Opsluiten in een bench met kleedje maakt dat ze uiteindelijk het kleedje op gaat eten als ze er niet uit gelaten wordt. We hebben liever dat ze gras eet en dus laten we het maar zo. Ook van alles geprobeerd, masseren, poedertjes, pilletjes, ander eten, andere tijdstippen, warme en koude lappen op haar lijfje, niets heeft geholpen. Ondanks dat ik het doodeng vind doe ik nu gewoon de deur voor haar open, laat haar gras eten zoveel als ze wil, roep haar na een half uurtje weer binnen en 9 van de 10 keer keert de rust weer terug en kunnen we allemaal weer slapen. Ze is inmiddels 13,5 jaar oud en heeft dit al jaren.
Door Cathelijn
#2990231
Ook mijn hond heeft dit gehad en hem beletten iets te eten maakte het nog veel erger. Ik heb nu nog afgekauwde veters en fleecedekens met gaten erin.
Ilan heeft dit niet. Hij eet wel eens gras en moet wel eens overgeven, maar dat dwangmatige, stresseten heeft hij niet (gelukkig!).
Jonas at wel het liefst iets plantaardigs en ging alleen op wat anders over als dat niet bereikbaar was. Ik zou nu eerder iets van een veilige plant (als niet-giftig oid) neerzetten dan een hond met dit probleem in een kale bench stoppen  :-\
Gebruikersavatar
Door Laika
#2990248
Ik zou een hond met dit probleem nooit opsluiten en weg gaan. Als de hond alleen gelaten moet worden denk ik eerder aan een luikje naar de tuin of een bak kattengras oid binnen bereik neerzetten.
Door Lies
#2994811
Hey allemaal,

bedankt voor de reacties, jammer genoeg niet de quick fix die ik gehoopt had ;-)

Lucca is intussen een dikke week geleden geopereerd en heeft sindsdien twee keer last gehad. ik heb ze op aandringen van mijn dierenarts op hills gastrointestinal health gezet. ze kreeg de eerste dagen na haar operatie blikvoer, daarna blik en brok. ik ben afgelopen woensdag begonnen met brokjes bij haar bliketen te geven en 's avonds had ze opnieuw een aanval. ik heb haar dan gewoon buiten gelaten en ze heeft wat gras gegeten (heb haar niet teveel laten eten) en daarna was het over. ben dan opnieuw gestopt met de brokken en enkel blik gegeven. zondag terug gestart met wat brokjes bij haar blik eten te geven, ging zondag goed, maandag toen mijn vriend thuis kwam van het werk had ze overgegeven. dus nu opnieuw gestopt met de brokjes en enkel blik.

ik ben helemaal geen voorstander van blik, maar mijn DA was ervan overtuigd dat het vers vlees een te zware belasting voor haar maag was. maar het betert dus niet. voorlopig blijf ik haar blik geven, in kleine porties over de hele dag. totdat haar maag genezen is en het risico op lekkage en dergelijke helemaal geweken is. Geen idee wat ik daarna moet..

was zelf ook al aan het denken om kattegras binnen te zetten voor de momenten dat wij er niet zijn. of als wij slapen, want ze maakt ons dus niet wakker..
het klinkt misschien raar maar ben vooral ook bang wat er gaat gebeuren als ze niets heeft om te eten als ze zo een aanval krijgt, ze is dan zo in paniek, dat wil ik haar gewoon niet aandoen.

ik kan zo niet zeggen of stress er iets mee te maken kan hebben. als ze tussen ons in de zetel ligt te slapen zal haar stressniveau toch redelijk onder controle zijn, niet? :-)  de andere momenten weet ik eigenlijk niet.
op het moment is het leger hier op het schietterrein weer goed aan het oefenen en dat vinden de beide honden niet leuk, dus nu zit ze onder mijn stoel.. Ik ga het eens proberen in de gaten te houden.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#2995854
Poe,vervelend zeg!
Balen ook dat je DA niet provers is..

Hier ook hond met behoorlijke maagproblemen, verergerd door metacam.

Mijn DA (homoepaath) raadde aan:
-4x per dag voeren
-vers vlees juist!
-carbovegetalis ivm maagzuur

en ...nu komt het...: minimaal 1 ons geraspte wortel per dag, met name bij laatste maaltijd..vezels zijn bij buikrommelen belangrijk,
dan zit er iets in zijn maag gedurende de nacht, de langste periode zonder voer..

en daarbij krijgt hij een middel voor zijn "constitutie", wat toevallig ook werkzaam is voor buikrommelen, gas in de buik..en even een dieet zonder mogelijke allergie-verwekkers omdat er ook mogelijk sprake is van bepaalde voedsle intolerantie gezien klachten verleden (hotspots, nu buikrommelen)


maarja...die van mij eet geen rare dingen, wel veel gras en buikrommelen..

sterkte met je keus voor vers of blik...en misschien heb je iets aan de vezeltip?
Door Bosliefje
#2995952
Hier ook een probleem-maag, veel gras eten en smakken en naar buiten moeten, soms ook 's nachts.
Het leek erger te zijn na het eten van paard, dus daar ben ik even mee gestopt.
Ik gaf haar altijd gemalen voer, nu krijgt ze 's morgens eendennek erbij, haar middageten is verminderd en voor het naar bed gaan nog een kippennek. Twee maal per dag geef ik haar een flinke mespunt zuiveringszout (natriumbicarbonaat) door het voer, dat verminderd het maagzuur (maar is ook behoorlijk zout). Ze heeft me sindsdien niet meer 's nachts wakker gemaakt, graseten doet ze nog wel op de wandelingen maar ze hoeft bijna nooit meer ineens in paniek naar buiten gelaten te worden.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3000718
Over dat maagzuur: hier wel een interessant punt over gehoord van holistische DA (van oervoer). Zij gaf aan dat het meestal juist een tekort aan maagzuur is, waardoor maag gaat overcompenseren. Als je dan maagzuurremmers (of natriumbicarbonaat, fantastisch spul trouwens voor allerlei doeleinden!) geeft, dan krijg je nooit rust...maarja..dat is haar visie..mijn homeopatische DA zegt juist dat mijn hond teveel maagzuur maakt...ik probeer nu ieg te minderen en dan te kijken hoe het gaat..

Maarja...maagproblemen en gras eten is nog wel een graadje minder als vreemde voorwerpen opeten..echt vervelend probleem zeg. Kattegras is wel een goed idee  trouwens..kan me voorstellen dat je erg ongerust bent.

heb je al nagedacht om eens bij een andere DA langs te gaan? Heb in korte tijd een aantal DA gezien voor maagproblemen, en meningen over voer waren behoorlijk divers...hier momenteel aan het uitzoeken of maagproblemen niet door overgevoeligheid voor bepaald voer/entingen komt..

sterkte ieg, en nogmaal, hopen dat het na operatie beter gaat en dat het voer inderdaad goed is..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door