Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2989591
Ik ben er ook niet meteen voor een vers gevoerde hond maagzuurremmers te geven, maar ben ook van mening als je hond veel maagklachten heeft dat je moet afwegen.

Mijn Mika heeft in de tijd dat ie cortisone en pijnstillers kreeg ook een maagzuurremmer gehad in overleg met de DA.
In ieder geval in de periode dat ie echt pijnstilling nodig had voor zijn spondylose.
(En nee, ik ben zeker geen fan van cortisone&co, maar als je hond niet meer lopen kan is er weinig andere keus)

Nu hij weer beter loopt en (momenteel) van de pijnstilling af krijgt ie ook geen maagzuurremmer, en durf ik hem weer vleesbot te geven. Waar ie anders kvv kreeg.

Ik kijk ook gewoon naar mijn hond en overleg met de DA (waar ie ook zijn acupunctuur krijgt) wat op dat moment het beste is om te doen.
#2994256
mucho krijgt geen omezaprol meer, die was te heftig. Krijgt nu zandar of zoiets, met ranitidine, vrij verkrijgbaar..
bbMorgen eindelijk consult met de homeopatische DA. Inmiddels 3 weken gesopt met de ontstekingsremmers, en 3 weken na de heftigste reacties. Pas sinds afgelopen dagen weer af en toe het idee dat ik mijn oude hondje terug heb, hij heeft eindelijk weer even gerend vandaag in het bos..

maar echt ok..nee..nog niet helaas...ontlasting beter door phyllium (tip van lizzy en homeopatische arts), buikrommelen blijft maar een stuk minder, gras eten ook, maar ook een stuk minder.

Wel een lastige combi...rugklachten en maag/darmklachten...ranitidine sinds twee weken wel op een half tabletje per dag, en met kvv lijkt het redelijk te gaan...

maar erg benieuwd of ik die maagzuurremmer mag afbouwen en weer aan botjes kan beginnen..lijkt alsof de honger niet te stoppen is bij de kvv..heb het idee dat barf toch een stuk bevredigender is..meer knaagwerk..

nu maar hopen dat ik een beter alternatief krijg voor pijnstilling (puur spondy alleen lijkt niet genoeg, loopt wel beter als hij trippelt, maar bij langzaam lopen lijkt het alsof hij 14 is ipv 7) en dat ik wat meer zicht krijg op maag/darm problemen...

want of het nu aan verandering van voer ligt, of aan het overgegane darmvirus of of of..ik ben er nog niet uit...
#2995861
Superconsult gehad deze week!

Homeopatische DA nam naast oorspronkelijke rugprobleem ook buik/darmklachten serieus (niet alleen gevolg metacam, soweizo al gevoelig)

Hij is ook pro-vers, erg fijn, raadde natuurlijk wel aan om diersoorten te voeren die geen reactie zouden geven, zoals konijn, geit, paard..fijn, was ik al mee begonnen.

heb gewoon een half uur geluisterd en wat vragen beantwoord, eindelijk een keer een DA die mijn vermoedens bevestigd en die ik niet hoef te corrigeren maar gewoon het hele plaatje ziet.

In elk geval is maagzuur/buikrommelen nu wel het probleem, krijg daar carbo vegetabilis voor, en daarbij dus idd 4x voeren per dag, en nog twee bijzondere maatregelen:
-eten voor wandelen (onderzoek uit canada wijst uit dat maagtorsie kans niet verkleind wordt bij voeren na wandelen)
-1 a 1,5 ons geraspte wortel of snijboon per dag, mn in de avond. Dit in het kader van vezels toevoeren zodat maag iets te doen heeft in de nacht waarin tijd tussen voedingen het langst is...Daarbij zijn wortels goed bij diarree, darmstoringen en tal van andere dingen..

Gedroogde wortels krijg ik zondag op een cursus ttouch, degene die dat geeft was ook al laaiend enthousiast over therapeutische werking van gedroogde wortels en bieten..

En wel bijzonder...vandaag is zijn buik eindelijk rustig..maar dat komt denk ik toch door de carbo die zijn werk doet!

Hoop dat iemand anders nog iets met deze tip kan, ik ben in elk geval een heel stuk geruster na dit fijne consult!
#2996316
Ja ik ook, gaat ook sinds een paar dagen eindelijk echt een stuk beter...weer kleine stukjes rennen uit zichzelf, spelen met een denneappel...heerlijk..

wel lastig om 4x per dag voor het wandelen te voeren...of om dat regelmatig te krijgen...hij zit nu standaard na de wandeling bij de deur, normaal kreeg hij daar eten, af te wachten of er nog iets komt..

dat voor het wandelen eten en de wortels blijf ik wel bijzonder vinden, de wortels snap ik, het voor het eten wandelen nog niet helemaal..maakt het iets moeilijker om het eten goed over de dag te verdelen..ik ben niet echt van de kleine rondjes op gezette tijden lopen..meestal ga ik naar het bos, en erna wandel ik een keer naar de stad of de supermarkt, of hoe het allemaal uitkomt..hij wandelt zeker 4/5 keer op een dag, maar moet nu dus iets beter plannen met eten.

zoals nu: na een late dienst vind ik het heerlijk om in de ochtend even te rommelen, en gaan we meestal rond 10 half elf naar het bos en krijgt hij erna eten. Nu kan ik hem dan nu eten geven en dan naar het bos, maar dan zit er wel behoorlijk wat tijd tussen de laatste voeding gisteren en de eerste vandaag, en ik moet wat sneller in de benen in de ochtend..

maar aan de andere kant, of het nu 4 of 6 of 8uur is, als het maar een beetje verdeeld is zal het wel goed zijn denk ik...wel benieuwd hoe het met de gedroogde wortelen en ontlasting gaat...

groet!
#2996341
Maar wat is dan de reden om voor het wandelen eten te geven? Dat het niets uitmaakt qua maagtorsie wil ik best geloven, maar dat is niet een reden om het te doen. Ik vind het heel onlogisch, om na het eten fysieke inspanning op te gaan leggen. Dat klopt niet met hoe het lichaam werkt (sympatisch en parasympatisch)

Wel super fijn dat het beter gaat!
#3000229
Stond op het vragenlijstje, waarom dat moest! PAs over anderhalve maand terug echter...ik denk dat het iets te maken heeft met vertering stimuleren, maar das gewoon een gokje..Wel gaf hij aan dat hond heel veel maagzuur maakt, en heb wel eens iets gelezen dat als je je hond op vaste tijden voert, de maag dan maagzuur aan gaat maken, misschien dat dit zo onverwacht is, en je nooit (ik ieg niet) op zelfde tijdstippen loopt..

ik weet het niet...

inmiddels wel achter dat maag/darm groter probleem is als rug. Bioresonantie onderzoek gedaan en bij craniosacraal therapeut langs geweest, en die maag/darmen zijn wel een probleem. OVergevoelig voor allerlei voeding, alsook vaccinaties.

bij een holistische DA gedaan, kwam veel uit, pfoe..hopen dat nu hij die voeding niet meer krijgt, zijn buikrommelen helemaal over gaat. Is wel minder, zit weer op het oude niveau van voor de metacam, maar over is het nog niet. En inmiddels vind ik dat het wel een keer over moet..

Als ik antwoord weet op de vraag, zal ik het zeker laten weten!

Groet Manon
#3016355
Kaela schreef: Maar wat is dan de reden om voor het wandelen eten te geven? Dat het niets uitmaakt qua maagtorsie wil ik best geloven, maar dat is niet een reden om het te doen. Ik vind het heel onlogisch, om na het eten fysieke inspanning op te gaan leggen. Dat klopt niet met hoe het lichaam werkt (sympatisch en parasympatisch)

Wel super fijn dat het beter gaat!

Ik zou nog antwoord geven op deze vraag:
DA zegt dat honden meestal na het wandelen gevoerd worden, en daardoor tijdens wandelen maagzuur aanmaken. Door te voeren voor het eten, neutraliseer je dit maagzuur...


tja..ik weet het ook niet...mijn andere holistische DA geeft aan dat het meestal juist een probleem van TE WEINIG maagzuur is waardoor maag maagzuur aan gaat maken, en dat het inderdaad beter is om in rust te voeren, zodat niet 2 systemen tegelijk hoeven te werken...

en ik...ik wil naar 2x voeren per dag....veel makkelijker...vooralsnog probeer ik echter rustig dingen te veranderen, zodat ik ook goed weet wat welke oorzaak heeft..

het gaat redelijk goed, met af en toe een dag minder. Nu ik erachter ben dat allergie mogelijk ook meespeelt, heb ik dieet daarop aangepast, en dat maakt veel verschil. Soms gaat het een dagje minder, dan wil hij sochtends vroeg gras eten, of hoor ik zijn buik weer enorm, of wil hij niet eten..soms is dat te herleiden naar bv nieuwe snoepjes die toch niet zo 100%natuurlijk zijn als niet, soms probeer ik een klein stukje zalm en gaat zijn buik toch weer rommelen, een andere keer verdenk ik eend...

ook voer ik soms na de maaltijd, maar das meer omdat het zo lastig is soms om regelmatig voer te geven en dan ook direct te wandelen.

plan nu is langzaam meer barf geven, goed letten op signalen, en van 4 naar 3x naar 2x voeren, en langzaam gaan afwisselen met voeren voor/na maaltijd....
#3016376
Papalou schreef:
Ik zou nog antwoord geven op deze vraag:
DA zegt dat honden meestal na het wandelen gevoerd worden, en daardoor tijdens wandelen maagzuur aanmaken. Door te voeren voor het eten, neutraliseer je dit maagzuur...
Op zich is dat ook wel iets wat hier ook geroepen wordt, vooral als iemand zich meld met een hond die vaak gal spuugt. Ga op onregelmatige momenten voeren, dan gaat de hond en de maag er niet al op anticiperen. Maar ik zou dan dus liever onregelmatig voeren, dan per see voor het wandelen, gezien het argument van je holistische dierenarts.

Gelukkig gaat het al wat beter en lijk je een idee te krijgen van waar de problemen van komen. Het is een hele puzzel en een hele investering om alles zo precies mogelijk te doen met zo vaak voeren enzo. Sterkte!
#3016555
Kaela schreef: Op zich is dat ook wel iets wat hier ook geroepen wordt, vooral als iemand zich meld met een hond die vaak gal spuugt. Ga op onregelmatige momenten voeren, dan gaat de hond en de maag er niet al op anticiperen. Maar ik zou dan dus liever onregelmatig voeren, dan per see voor het wandelen, gezien het argument van je holistische dierenarts.

Gelukkig gaat het al wat beter en lijk je een idee te krijgen van waar de problemen van komen. Het is een hele puzzel en een hele investering om alles zo precies mogelijk te doen met zo vaak voeren enzo. Sterkte!
Ja, dat klopt! Het meest lastige vind ik om dingen een voor een te doen...
Best lastig om aan alle adviezen te houden, en niet teveel te veranderen....wil nu bv meer barf gaan voeren, maar speel ook al wat met het eten..

ik had zelf ook bedacht om id vooral wat meer onregelmatig te voeren, maar wil toch wel dat maaltijden een beetje verspreid zijn..
momenteel ben ik echter iets meer aan het voeren, omdat hij toch wat magerder werd door het magere vlees wat hij nu krijgt (en/of meer beweging), dus in die zin ben ik de hoeveelheid per maaltijd wel op aan het voeren.

En eigenlijk geef ik hem nu standaard in de ochtend voor het wandelen, dan na de lange wandeling, en in de namiddag voor het wandelen, en savonds laat nog een beetje voor/na het wandelen...omdat dat in de praktijk meestal toch zo uitkomt...

Ik denk dat ik dan toega naar in de ochtend een kleiner beetje te voeren, na de lange wandeling barf, en dan pas in de avond weer een beetje, naar uiteindelijk na de lange wandeling in de ochtend (meestal rond 12), en zo rond een uur of 7/8 nog een keer, met een snack aan het eind van de avond om de maag gevuld te houden voor de nacht...

ach...ik ben er inmiddels ook wel achter dat ik vooral niet teveel van te voren moet gaan bedenken, en het eerst maar eens een beetje aan moet kijken....dus 2b continued...
#3016697
Ik voer NOOIT voor activiteit, zoals wandelen of trainen. En als we met de auto op pad moeten krijgen ze ook niet. Altijd erna. En na het eten is er rust. Gal spugen komt hier absoluut niet voor, bij geen van de drie honden.
Ik zie dat je vier maal per dag wat voert, dat zou ik subiet terugbrengen naar maximaal 2x en liever nog 1x. Je hond heeft nooit een gevulde maag, en door zo vaak eten er in te stoppen is er ook nooit rust voor de maag. En met een  snack vul je echt geen hondenmaag. 
#3016765
pike schreef: Ik voer NOOIT voor activiteit, zoals wandelen of trainen. En als we met de auto op pad moeten krijgen ze ook niet. Altijd erna. En na het eten is er rust. Gal spugen komt hier absoluut niet voor, bij geen van de drie honden.
Ik zie dat je vier maal per dag wat voert, dat zou ik subiet terugbrengen naar maximaal 2x en liever nog 1x. Je hond heeft nooit een gevulde maag, en door zo vaak eten er in te stoppen is er ook nooit rust voor de maag. En met een  snack vul je echt geen hondenmaag.
Mijn ervaring is, dat dat voor iedere hond anders is. Ik heb er hier eentje die 2x per dag moet eten omdat ze anders misselijk wordt en gal gaat spuwen omdat haar maag dan leeg is. Ze voelt zich dan helemaal niet lekker en wil dan 1x per dag ook slecht eten zodat ze steeds magerder wordt. Met 2x per dag gaat het prima, is ze niet misselijk en blijft ze mooi op gewicht. Ook ken ik een hond die zelfs 4x per dag kleine beetjes moet eten. Kortom je kunt niet zeggen dat het standaard voor iedere hond beter is om 1x per dag te eten.
#3017140
Ik vind het ook een lastig onderwerp.


Toen zijn maag en darmen zo overstuur waren, was het ECHT niet verstandig om 1 of 2x per dag te voeren.
Nu gaat het beter, en wil ik het graag terugbrengen naar 1/2x, mits dat goed gaat.

De argumenten zijn van 2 kanten te snappen.

Kan inderdaad zijn dat de hond de hele dag een hongergevoel heeft en maagzuur aan blijft maken, kan ook zijn dat de maag met 2 maaltijden per dag teveel te verwerken krijgt...

En hoewel de ideale situatie gewoon 1 a 2x voeren is, is helaas niet elke hond ideaal, en zou soms de uitzondering beter zijn en dus wel vaker voeren....ik ga het ontdekken hoe het voor mijn hond is!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door